دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نژاد سگ شیانلو و تفاوت آن با سگ ژرمن شپرد
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شیانلو از نژاد گرگ است سگ هایی مثل سیبرین هاسکی و مالاموت آلاسکائی را می توان از شاخه هایی از این نژاد دانست


معرفی نژاد سگ شیانلو


شیانلو در ابتدا از یک گروه انتخاب شده از ژرمن های شپرد، پرورش داده شد و در نتیجه شباهتهای زیادی بین این دو نژاد وجود دارد. هر دوی آنها هوشمند، چابک و همه جانبه هستند و به خوبی در اکثر محیط ها سازگاری دارند. توجه دقیق به خلق و خو و توانایی این دو نژاد، برای آن سطح از توقعاتی که شما در ذهنتان نسبت به سگتان دارید، به شما در انتخاب هر کدام از این دو سگ کمک خواهد کرد.

واضح ترین تفاوت بین شیانلو و ژرمن شپرد اندازه آنهاست. شیانلو بزرگتر و به طور معمول سنگین تر است. پوشش بلند و مخمل گونه شیانلو مغایر با پوشش صاف و هموار ژرمن شپرد است. اما به هر حال هر دو نژاد دارای گونه های مو بلند و مو کوتاه هستند.

تاریخچه نژاد سگ شیانلو

شیانلو ها از نژاد گرگ ها هستند سگ هایی مثل سیبرین هاسکی و مالاموت آلاسکائی را می توان از شاخه هایی از این نژاد دانست. شینلو ها بیش تر جنبه کاری دارند تا این که بتوانیم از سگ خوانگی از آن استفاده کنیم و همین طور کم تر کسی را دیده ام که از این نژاد به عنوان یک سگ نگهبان استفاده کند چون پوشش ضخیم و مو های بلند این نژاد باعث گرم نگه داشتن حیوان و زندگی این نژاددر مناطق سرد شده است.

این نژاد به ندرت در ایران یافت شده البته از نوع اصیل آن و اگر نه سگ های غیر اصیل شیانلو که سیبرین ها و مالاموت آلاسکائی ها هستند فراوان یافت می شوند. برای به دست آوردن این نژاد توله های سیبرین هاسکی یامالاموت الاسکائی یا شینوک و ژرمن اصیل را که از نوع نر باشند با گرگ نیمه اهلی ماده جفت میدهند در این صورت نتیجه بهتری میتوان گرفت و توله های با ارزش تری میتوان به دست اورد.

سگ

تفاوت نژاد سگ شیانلو و ژرمن شپرد

شیانلو ها سگ های عاقلی هستند و اغلب انتخاب مناسبی برای سگ همدم و همراه و سگ های نجاتگر هستند و همینظور سگ های فعال و چابک برای شنا کردن هستند. اما شیانلو ها به خاطر اندازه شان و همین طور خلق و خوی نرمال تر و آرام تری که دارند ، برای کار حفاظت و نگهبانی یا رقابت با سگ های کار در سطوح بالاتر، نظیر آنچه که به طور خاص برای ژرمن شپرد تعریف شده است، ایدهآل نیستند.

تفاوت دیگر بین شیانلو و ژرمن شپرد زاویه پاهای عقب و شیب خط بالایی کمرشان است. در طول سالیان، تنوع زیادی از ژرمن های شولاین با انحراف از استاندارد های ژرمن شپرد اصیل و به شکل موزی توسعه داده شدند. ژرمن شپرد ها دارای شیب بسیار ملایم در پشت ، پاهای عقب بلندتر و زاویه پایین هستند که به آنها قدرت بیشتر در گام های طولانی را میدهد. شیانلو نیز باید دارای یک شیب ملایم اما نه به اندازه ژرمن شپرد ، پاهای عقب کوتاهتر و زاویه پایین باشد. گام آنها طولانی و ظریف است اما ساختار یک ژرمن شپرد را ندارد.

ظاهر عمومی سگ نژاد شیانلو


شیانلو بزرگ ، قوی و عضلانی است. با قیافه ای اشرافی و باشکوه. موزون و ورزشی . سگی متمایز به واسطه ساختار متعادل و داشتن آرامش و اعتماد به نفس.

سر

از نیم رخ و از نگاه مقابل، جمجمه کمی مخروطی شکل است. طول و عرض آن باید برابر باشد. استپ صورت کاملا مشخص است، همراه با یک شیار مرکزی ملایم. سر به شکل سه گوش، بزرگ، درحالیکه کاملا متناسب با بدن است. فاصله بین دو گوش کمی پهن است، اما هرگز بدترکیب و بیش از حد طولانی نیست. ویژگی های جنسی ثانویه باید آشکار باشد.

بینی

سیاه و هم سطح با پوزه است. به جای نوک تیز بودن، لبه ی آن کند و ضخیم است.

پوزه

به آرامی و صاف روی جمجمه قرار گرفته است. هرگز به یک نقطه نمی رسد. برآمدگی بینی با پوزه همسطح و موازی با خط بالای جمجمه است. عرض پوزه هم تقریباً صاف می باشد. پوشش روی آن عمدتا سیاه رنگ است.

لب ها

کاملاً فیت و بسته می شوند. مشکی رنگ و گوشه های لب ها بسته است.

فک

قوی و به خوبی توسعه یافته است. فک پایینی از نگاه روبرو و نیمرخ، هنگامی که دهان بسته است قابل مشاهده میباشد.

دندان ها

مجموع ۴۲ عدد، ۲۰ عدد بالا و ۲۲ عدد پایین.

چشم ها

تمام سایه های قهوه ای مورد قبول هستند. با اندازه متوسط، بادامی شکل و به صورت مورب در جایگاه خود قرار گرفتهاند . رینگهای چشم سیاه هستند. حس چشمهای شیانلو بیش از همه اهمیت دارد و باید مشتاق، با روح و احساس باشد.

گوش ها

ایستاده، سفت و سه گوشه ای شکل هستند. فنجانی مانند و گود، ضخیم و چرمی مانند است و به سمت جلو باز می شود. ارتفاع باید با عرض آن در پایه برابر باشد. پایه گوش باید بالای چشم قرار بگیرد.

سگ ها

اندازه و نسبت سگ نژاد شیانلو

طول و ساختار بدنی شیانلو نباید از قد آن افزایش یابد. سگها باید برای این پارامتر، در زمان بلوغ ( ۳۶ ماهگی) ارزیابی شوند.

  • نرها 71 الی 81 سانتیمتر ارتفاع دارند
  • ماده ها 66 الی 76 سانتیمتر ارتفاع دارند

وزن یک شیانلو نمایانگر شرایط مطلوب هر یک از جنسیت های نر و ماده است. ارتفاع شیانلو تا قفسه سینه نسبت به طول بدن آن 10 به 9 است.

خلق و خوی سگ نژاد شیانلو

شیانلو آخرین حد از یک سگ همدم و همراه است. شیانلو شجاع، با اعتماد به نفس، همراه با هوش ماوراء طبیعی است. آن یک نژاد بسیار تطبیق پذیر و همه کاره است که همیشه تمایل به کار و بازی دارد. آنها آرام شیرین و دوست داشتنی برای بچه ها و سالخورده ها و همینطور حیوانات کوچک تر هستند. با این حال به اندازه کافی شجاع و جسور هستند تا بتوانند در وقت نیاز از خودشان دفاع کنند.

خصوصیات ویژه سگ نژاد شیانلو

  • مطمئن به خود و دارای آرامش فوق العاده
  • تمایل به اطاعت و خشوع، سازگار با محیط
  • ظرفیت عالی برای نگاه کردن ،یاد گرفتن و به یاد آوردن
  • جستجوگر صدا بدون هیچ دلهره و خوف
  • دوستانه و مهربان اما حساس به موقعیت‌های تهدیدکننده

شیانلو


آموزش و تعلیم نژاد سگ شیانلو

با آموزش مناسب و اجتماعی شدن، هر دو این نژادها، همراهان خانوادگی عالی هستند . اما شیانلو ها اغلب قوی و قدرتمند ترهستند ، به گونه ای که یک شیانلو با وزن بین ۳۶ تا ۵۴ کیلوگرم می تواند با کمک افساری که به قلاده اش بسته شده مردی به وزن ۹۰ کیلوگرم را به راحتی دنبال خود بکشد. بنابراین هنگام خرید شیانلو دقت کنید. آنها برای هر کس مناسب نیستند. شیانلو سگ های زیبا ، چابک، زرنگ و درشت جثه ای هستند که نیازمند به آموزش های فراوان و تمرین برای اجتماعی شدن هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

معرفی نژاد سگ ساموید

معرفی نژاد سگ روتوایلر

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits