دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد نگهداری از مارمولک خانگی 
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مارمولک خانگی به نام Gargoyle Gecko یکی از گونه‌های مارمولک‌های خوش قیافه است که به طور متداول تحت پرورش قرار می‌گیرند.


ویژگیهای مارمولک خانگی


مارمولک خانگی به نام Gargoyle Gecko گاهی اوقات تحت عنوان Bumpy Gecko شناخته می‌شود، که یکی از گونه‌های مارمولک‌های خوش قیافه است که به طور متداول تحت پرورش قرار می‌گیرند. همانند بیشتر دیگر گونه‌های مارمولک های خانگی پرورشی، به دلیل ویژگی‌های رنگی و الگویی خاصشان، نگهداری از آنها در حال گسترش است و به سرعت در حال کسب محبوبیت در میان شیفتگان خزندگان هستند. به دلیل سادگیشان، یعنی آسانی الزامات مواجهه با آنها، این موجودات، خزندگان خانگی مناسبی برای مبتدیان هستند. این مارمولک‌ها اصولا درخت‌زی هستند.

مارمولک خانگی از گونه های کوچک و متوسط مارمولک است که در مناطق معتدل و گرمسیری جهان یافت می شود. مارمولک گکو معمولا در اطراف خط استوا و در نیمکره جنوبی یافت می شود، اگرچه محل زیست چند گونه از مارمولک خانگی در بالای خط استوا است. مارمولک های گکو در انواع مختلفی از زیستگاه ها در این مناطق گرمایشی جهان از جمله بیابان های سنگی، کوه ها، جنگل ها، جنگل های بارانی، چمنزار ها و حتی در مناطق شهری یافت می شوند. حدودا بیش از ۲،۰۰۰ گونه مختلف مارمولک خانگی در سراسر جهان وجود دارد و به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که گونه های بیشتری از مارمولک گکو وجود دارد که هنوز کشف نشده اند.

اغلب مارمولک های گکوها شبانه هستند. بدین معنی که آنها در شب فعال هستند، اما ژاکوی روزانه در طول روز فعال هستند و از حشرات، میوه ها و شهد گل تغذیه می کنند. مارمولک خانگی در مواقع دفاع از قلمرو خود و به هنگام جفت یابی صداهای خشن و جیر جیر، لرزش بدن و صدای کوتاهی مانند کلیک کردن بوجود می آورد.

مارمولک

توصیف فیزیکی مارمولک خانگی

اندازه: طول متوسط بالغ آن حدود ۲۰ سانتی‌متر است. بچه مارمولک‌های خانگی، ۵/۲ سانتی‌متر طول دارند (از پوزه تا مخرج).

وزن: بالغ‌ها حدود ۶۰ گرم هستند در حالی که وزن نوزادان در حال خروج از تخم، حدود ۳ گرم است.

پوست / رنگ‌ها: در این مارمولک‌ها، رنگ‌های مختلفی شامل سایه‌های خال‌خالی سفید، زرد، خاکستری، قهوه‌ای، نارنجی و قرمز به مقدار بسیار زیاد نمود می‌یابند. مانند مارمولک‌های خانگی کاکل‌دار. همچنین آنها الگوهای رنگارنگ راه راه و خال دار دارند.

پاها: پنجه‌های این مارمولک‌های خانگی، توانایی چنگ زدن و چسبیدن به شاخه‌ها، تاک‌ها و دیگر سطوح را داراست. بنابراین بیشتر نمونه‌ها قادر نیستند سطوح صاف مانند شیشه را بالا بروند.

چشم‌ها: چشم‌ها، بزرگ و گرد هستند.

سوراخ‌های بینی: همانند بیشتر مارمولک‌های خانگی دیگر، بینی، دقیقا بالای دهانشان واقع شده است.

دم: دم، بلند است و قابلیت این را دارد که به هنگام ترسیدن، بیفتد.

دندان‌ها: بالغ‌ها و نوزادان، هر دو به صورت قابل ملاحظه‌ای دندان‌های تیزی دارند.

طول عمر مارمولک خانگی

مارمولک های خانگی (Gargoyle Gecko) می‌توانند برای ۱۵ تا ۲۰ سال به صورت محصور زندگی کنند.

مارمولک خانگی

پراکندگی مارمولک خانگی

در حیات وحش، این گونه از مارمولک‌های خانگی را فقط در انتهای جنوبی جزیره «کالدونیای جدید» می‌توان یافت کرد که در جنوب غربی اقیانوس آرام واقع شده است. آنها، در آنجا نیز به طور خاص در جزیره‌ای به نام Grande Terre که به عنوان Mainland نیز شناخته می‌شود، یافت می‌شوند.

مارمولک خانگی کجا زندگی می‌کند؟

این مارمولک‌های درختی، خانه خود را در جنگل‌های پوشیده از خار و خاشاک می‌سازند. آنها در جنگل‌های انبوه و اصولا نزدیک به کف جنگل زندگی می‌کنند. زیست بوم آنها به دلیل قطع درختان جنگلی در جزیره، مورد تهدید قرار می‌گیرد.

رده بندی گونه ی مارمولک خانگی

مارمولک های خانگی (Gargoyle Gecko) در دو ریخت‌شناسی یا الگوهای رنگی پایه، دسته‌بندی می‌شوند: راه راه و خال دار
تغذیه و مراقبت از مارمولک خانگی

گکوهای لئوپارد گیاهان یا سبزیجات را نمی خورند باید در محیط زندگی مارمولک حشرات زنده وجود داشته باشد. بهترین غذا برای استفاده، کرم های خوراکی یا کریکت است، اما اگر بخواهید از حیوان خانگی خود پذیرایی کنید و مارمولک گکو را در جشنی قرار دهید، می توانید در هفته یکبار مارمولک را waxworms یا superworms مهمان کنید.

به همه حشرات قبل از خورده شدن باید پودر مغذی داده شود، این عمل ۱۲ ساعت قبل از تغذیه گکوی لئوپارد انجام داده می شود. این فرآیند به نام "بارگذاری روده" نامیده می شود و برای سلامتی مارمولک گکو و حیوان خانگی بسیار مهم است. گکوی لئوپارد نسبت به سایر خزندگان چرخه عمر طولانی تری دارند. به طور متوسط مارمولک گکو ۶ تا ۱۰ سال عمر می کند، اما جالب است بدانید بسیاری از گونه های این مارمولک در جنسیت نر ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می کنند.!!!

همان طور که مطلع هستید برای حفظ و مراقبت از مارمولک خانگی نیاز به یک قفس برای حیوان است. اقدامات و مشکلات نگهدای از مارمولک گکو متفاوت و خاص هستند که نیاز به رفتار متفاوتی خواهند داشت. مارمولک خانگی خزنده ای آرام و بسیار زیبا است که نگهداری از این حیوان همراه با لذت خواهد بود.

هیچگاه از دم مارمولک نگیرید، زیرا اغلب دم آنها کنده می شود. در هر صورت اگر این اتفاق بیفتد، نگران نباشید. دم مارمولک دوباره رشد خواهد کرد. البته ممکن است دم جدید شکل و یا رنگ متفاوتی نسبت به قبل داشته باشد. مارمولک گکو باید کاملا صحیح و اصولی تغذیه گردد. و ایده آل است از همتایان خود در یک قفس جدا گردد تا زمانی که رشد دم به پایان می رسد.

marmolak

مارمولک گکو به عنوان یک حیوان خانگی


گکوها در انواع الگوها و رنگ های بسیار زیبا در سرار جهان وجود دارند. انواع مختلفی که سرشار از رنگ و زیبایی هستند. بعضی گونه های مارمولک گکو به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود. شایع ترین گونه مارمولک گکو که افراد در منزل نگهداری می کنند، گکوی پلنگی است. این خزنده به عنوان شروع برای کسانی که میخواهند مارمولک گکو نگهداری کنند انتخاب خوبی است، آنها مودب هستند، و نگهداری از آنها آسان و راحت می باشد. اندازه بچه مارمولک گکوی سر از تخم درآورده ۷ تا ۱۰ سانتی متر بوده، در جنسیت ماده بالغ این اندازه برابر با ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر و در نر بالغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است.

تعدادی از گونه های مارموک گکو مانند گکوی تاج دار، بسیار محبوب هستند، این حیوان برای افرادی که برای اولین مایل به نگهداری از مارمولک هستند، با توجه به خصوصیات رفتاری، بسیار مناسب و انتخاب صحیحی می باشند.

separator line

بیشتر بخوانید:

دلیل اصلی کثیف نشدن مارمولک

مارمولک آگاما (سروزغی)

روش های کارآمد جهت از بین بردن مارمولک در خانه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
سلام ی بچه مارمولک گرفتم میخواستم بزرگش کنم شما راهنمایی میکنید ک چجور انجام بدم و چ جایی واسش درست کنم؟ اگه ی شماره بزارین ک باتون در تماس باشم خیلی خوبه و عکسش رو واستون بفرستم
0
15
دنیز | ۳ سال پیش
چگونه از شر این مارمولک خلاص شیم
17
5

hits