دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی نژاد سگ سنت برنارد 
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
سگ سنت برنارد نژادی بسیار بزرگ از سگ ها است، سگی از نژاد کاری از ناحیه آلپ سوئیس که برای امداد و نجات تعلیم دیده است.


نگهداری از سگ سنت برنارد


سگ سنت برنارد نژادی بسیار بزرگ از سگ ها است، سگی از نژاد کاری از ناحیه آلپ سوئیس که برای امداد و نجات تعلیم دیده است. نژادی که بارها و بارها جان انسان ها را نجات داده است. این نژاد سگ از نظر جثه بسیار بزرگ بوده به طوری که وزنی بین ۷۳ تا ۱۱۷ کیلوگرم و ارتفاعی حدود ۷۰ تا ۹۰ سانتیمتر دارد. پوشش خارجی آنها نرم یا زبر است که در بخش هایی کاملاً صاف می باشد.

قسمت های زبر معمولاً موهای ضخیم تری دارند و بیشتر اطراف گردن و پاها را پوشش می دهند. رنگ پوشش خارجی از قرمز تا فندقی و قهوه ای تا مشکی به همراه سفید است. معمولاً صورت و گوش ها مشکی رنگ هستند. دم بلند و سنگین بوده، چشم های مهربان به همراه پلک های افتاده قیافه ای جالب برای حیوان به وجود می آورد.

آمار حیاتی نژاد سگ سنت برنارد

  • دسته بندی نژاد: سگ کاری
  • قد: ۶۶ تا ۷۶ سانتی متر
  • وزن: ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم
  • طول عمر: ۸ تا ۱۰ سال
  • وزن در نرها: (۷۰-۹۰) کیلوگرم، در ماده ها: (۶۰-۷۰) کیلوگرم.
  • ارتفاع در نرها: (۷۰-۷۵) سانتی متر، در ماده ها: (۶۵-۷۰) سانتی مت

سگ

خلق و‌ خوی نژاد سگ سنت برنارد

از نظر خلق و خو سگی دوستانه ،آرام، مستقل، هوشمند و اجتماعی است. این نژاد از اواسط قرن 17 به عنوان ناحی کوهستان استفاده شد و تا به امروز صدها نفر نفر توسط این سگ از مرگ حتمی نجات یافته اند. کار این سگ این گونه است که وقتی با حس بویایی خود متوجه می شود که فردی زیر برف مانده، ابتدا برف ها را کنار زده و او را پیدا می کند سپس صورت او را لیسیده و در کنارش می خوابد تا او گرم شود و تیم نجات برسد.این ویژگی حس بویایی قوی او است که به کمک می آید و می تواند موجود زنده را تا مترها زیر برف ردیابی کند.

سنت برنادر سگی بسیار آرام و با وفا است و با افراد خانواده رابطه خوب و دوستانه ای برقرار می کند. رابطه او با کودکان خوب است و زود با آنها هم بازی می شود.هم چنین او دیدبان خوبی است. آموزشهای لازم را به خوبی فرا می گیرد و به دلیل اینکه سگی از نژاد بزرگ است و جثه بزرگی دارد باید از سنین پایین اموزش ببیند تا مشکل ساز نشود.

نیازهای فعالیتی سگ سنت برنارد

با وجود اینکه سنت برنارد یک نژاد با جثه بزرگ و قدرتمند است اما تنها نیاز به یک مقدار متوسط از ورزش دارد. یک پیاده روی طولانی و یا نیم ساعت بازی در هر روز برای سالم و شاد نگه داشتن او بسیار موثر است. البته اگر صاحب او اهل سفر و ورزش است بهتر است او را همراه خودش ببرد.این نژاد اغلب از کشیدن کودکان در یک سبد لذت می برند و حتی برخی از آن ها در مسابقات شرکت داده می شوند. یک سنت برنارد زمانی شادترین لحظات را سپری می کند که است که در حال انجام فعالیتی با صاحب خود است.

آموزش سگ سنت برنارد

اجتماعی شدن برای تمام توله سگ ها و شرکت در کلاس های آموزشی برای آنها توصیه می شود اما برای سگ های با جثه بزرگ و قوی به شدت توصیه می شود که از همان سنین کم این‌کار آنجام شود تا بعدا مشکل افرین نشود.آموزش اطاعت پذیری به آن ها از همه چیز مهم تر است و کمک خواهد کرد که سنت یاد بگیرد که رهبری دارد و نمی تواند هر کاری که باب میل اوست آنجام دهد.سنت برنارد سگی مهربان و مشتاق برای یادگیری است،به طوری که آنها به طور کلی پاسخ به دستورات خوبی دارند و به زودی آنچه که از آنها انتظار می رود را درک می کنند. یک سنت می خواهد همیشه با خانواده اش باشد و اگر به مدت طولانی تنها بماند می تواند رفتارهای نامطلوب از خود نشان دهد.

سگ و توله

مشکلات و سلامتی نژاد سگ سنت برنارد

به طور کلی سالم است اما مانند همه نژادها، آنها مستعد ابتلا به برخی بیماری هاهستند. همه سگ های این نژاد مریض نمی شوند، امااگر شما با این نژاد سر و کار دارید توجه به آن و آگاهی لازم است.

دیسپلازی مفصل ران: دیسپلازی مفصل ران معمولادر سگهای این نژاد رخ می دهد. عوامل بسیاری از جمله رفتار ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی، به این تغییر شکل مفصل ران کمک می کند. سگ مبتلا ممکن است قادر به زندگی عادی و سالم باشد، اما برخی از آنها نیازمند عمل جراحی هستند. این یک بیماری ارثی است که در آن نسبت استخوان ران به مفصل ران متناسب نیست و به صورت چسبیده است.

با اینکه درد و لنگش در یک یا هر دو پاهای عقبی بعضی از سگ ها نشان می دهد، اما شما هیچ نشانه ای از ناراحتی در یک سگ با دیسپلازی مفصل ران نمی فهمید. در سگ های سن بالا، ورم مفاصل می تواند ایجاد شود. سگ با دیسپلازی ران باید درمان شود. اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، مطمئن شوید که پدر و مادر سگ برای این بیماری و مشکلات ارثی دیگر چک شده باشند. دیسپلازی مفصل ران ارثی است، اما رشد سریع آن را می توان ناشی ازعوامل محیطی از جمله یک رژیم غذایی دانست.

دیسپلازی آرنج: این یک بیماری ارثی شایع در سگ بزرگ نژاد است. با توجه به رشد متفاوت از سه استخوان که آرنج سگ را تشکیل می دهند، سستی مفاصل ایجاد می شود. این می تواند به لنگش دردناک منجر شود. دامپزشک شما ممکن است جراحی برای تصحیح مشکل یا دارو برای کنترل درد توصیه کند. درمان شامل جراحی، کنترل وزن، مدیریت پزشکی و داروهای ضد تورم می شود.

آنتروپیون: این یک بیماری است که در مژه در اثر مالش چشم داخل آن فرو می رود که باعث سوزش است و گاهی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. این امر باعث از دست دادن بینایی و سوزش می شود. جراحی اصلاحی زمانی که سگ بزرگسال می شود یک درمان موثر است.

صرع: این یک بیماری عصبی است که اغلب اما نه همیشه به ارث برده می شود. صرع می تواند تشنج خفیف یا شدید داشته باشد یا ممکن است خود را با رفتار غیر معمول نشان دهد(مانند تعقیب دیوانه وار به صورت متناوب، یا پنهانی) و از دست دادن هوشیاری. تشنج ها ترسناک هستند اما پیش آگاهی دراز مدت برای سگ مبتلا به صرع ایدیوپاتیک به طور کلی بسیار خوب است. این مهم است که سگ خود را به دامپزشک برای تشخیص و درمان مناسب ببرید.(به خصوص که تشنج می تواند علل دیگری داشته باشد)

کاردیومیوپاتی متسع: این بیماری قلبی زمانی رخ می دهد که عضله قلب بسیار نازک می شود و قادر به انجام عملکرد خود به طور معمول نیست. از آنجا که قلب باید سخت تر کار کند، بزرگ می شود. سگ با این بیماری یک ریتم قلب غیر طبیعی را نشان دهد و علایم نارسایی قلبی، از جمله ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، افسردگی، اشکال در تنفس، سرفه نرم و شکم بزرگ علائم آن است. هیچ درمانی وجود ندارد اما رژیم غذایی و دارو می تواند برای مدتی کمک کند.

آب مروارید: آب مروارید گاهی اوقات درسگ های نسبتا جوان (کمتر از شش سال) رخ می دهد. معمولا ارثی است.

آلرژی: آلرژی یک بیماری شایع در سگ است. آلرژی به غذاهای خاصی شناسایی شده و حذف مواد غذایی خاص از رژیم غذایی سگ تا زمان پیدا کردن عامل محرک، راه درمانی خوبی است. آلرژی های تماسی نوعی است که توسط چیزی که سگ لمس می کند واکنش به وجود می آورد: مانند رختخواب، پودر کک، شامپو سگ، یا دیگر مواد شیمیایی. آنها می توانند با شناسایی و از بین بردن علت آلرژی درمان شوند.

آلرژی استنشاقی توسط آلرژن های هوا مانند گرده، گرد و غبار و کپک ایجاد می شود. داروی مناسب برای آلرژی استنشاقی بستگی به شدت آلرژی دارد. عفونت گوش یک عارضه جانبی شایع آلرژی استنشاقی است.

اتساع معده و ولولوس (GDV): همچنین به نام نفخ یا چرخش معده است. این یک بیماری تهدید کننده زندگی است که می تواند سگ پس از خوردن، به ویژه اگر به آنها یک وعده غذایی بزرگ در روز غذا داده شود، یا به سرعت غذا خوردنشان، نوشیدن حجم زیادی آب خوردن بعد از غذا و ورزش با شور و نشاط رخ بدهد. برخی فکر می کنند که همچنین برخی غذاها و نوع مواد غذایی ممکن است عامل نفخ باشد.

GDV در میان سگ های مسن تر شایع تر است اما می تواند در هر سنی رخ دهد. GDV اتساع معده با گاز یا هوا است و سپسیک اسپین (چرخش) رخ می دهد. سگ به خودی خود قادر به آروغ زدن یا استفراغ ناشی از تجمع هوا بیش از حد در معده نیست و بازگشت متوسط خون به قلب صورت نمی گیرد. فشار خون پایین می آید و سگ به شوک می رود. بدون توجه فوری پزشکی، سگ می میرد.

اگر شما به نفخ سگ خود یا اتساع شکم مظنون هستید، نشانه آن سرازیر شدن آب دهان بیش از حد و اغ زدن بدون تهوع است. ممکن است او بی قرار، افسرده، بی حال و ضعیف یا دچارسریع شدن ضربان قلب شود. این مهم است که در اسرع وقت سگ خود را به دامپزشک برسانید. برخی GDV ها نشانه های ارثی دارد، بنابراین توصیه می شود که سگ دچار این وضعیت عقیم باشد.

توله

تغذیه نژاد سگ سنت برنارد

توصیه می شود روزانه ۵ تا ۶ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.

توجه: سگ بالغ هر چقدر که از مواد غذایی مصرف میکند، بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن، سطح فعالیت او دارد. سگ ها، مانند انسان ها به همه میزان غذایی که انسان می خورد نیاز ندارند. این مسئله طبیعی است که یک سگ بسیار فعال از یک سگ گوشه نشین نیاز بیشتری به غذا خوردن دارد. کیفیت مواد غذایی سگ نیز تفاوتهایی دارد و هرچه مواد غذایی بهتری بخرید بیشتر سگتان را سیر می کند و برعکس. سگتان را عادت به زمان مناسب برای تغذیه بدهید و به جای آنکه غذا تمام وقت در اختیارش باشد، آنها را دو بار در روز غذا بدهید.

اگر شما مطمئن نیستید که آیا او اضافه وزن دارد، تست چشم و دست از او بگیرید. نخست، نگاه کردن به او. شما باید برای دیدن او به اندازه یک کمر از او بلندتر باشید. سپس دست در پشت او، شست در امتداد ستون فقرات قرار گیرد، با انگشتان رو به پایین امتداد دهید. شما باید مطمئن باشید دنده های او را بدون نیاز به فشار سخت احساس می کنید. اگر نتوانستید، بدانید که سگ مواد غذایی کمتری نیاز دارد و ورزش بیشتری می طلبد.


آراستن نژاد سگ سنت برنارد

سنت برنارد می تواند در دو نوع مو بیاید: گری هوندس و زبر. موی گری هوندس صاف اما متراکم است. او دارای موی کم بر روی پشت ران و دمی با موهای بلند و متراکم است که به سمت نوک کوتاه تر می شود. موی زبر کمی مواج است اما هرگز در اشکال مختلف یا کرکی نمی آید.

سنت برنارد سایه های مختلفی از رنگ های قرمز با رنگ سفید یا سفید با رنگ های قرمز است. قرمز در سایه های مختلف می آید، یا راه راه با خال های سفید و قهوه ای و زرد. رنگ سفید بر روی قفسه سینه، در اطراف گردن (شناخته شده به عنوان یال)، در اطراف بینی، در پا و نوک دم دیده می شود.

یک نقطه سفید در پشت گردن و شعله سفید بر روی صورت او را جذاب و مطلوب می کند و خال های تیره بر روی سر و گوش به عنوان یک ماسک دیده می شود. برس زدن سنت خود را سه بار در هفته انجام دهید. در طول فصل ریزش، استفاده از یک تیغه برای حذف موی سست شده مناسب است.

استفاده از یک شامپوی سگ موی او را خشک نمی کند. شما ممکن است بخواهید از یک شامپو سفید کننده برای حفظ موی سفید و درخشان استفاده کنید. اغلب لکه اطراف چشم سنت برنارد توسعه می یابد. تمیز نگه داشتن چشم با پاک کردن روزانه با یک پارچه مرطوب یا با استفاده از یک محصول فرموله برای حذف لکه چشم انجام می شود. نیازهای دیگر نظافت عبارتند از بهداشت دهان و دندان.

مسواک زدن دندان سگها را حداقل دو یا سه بار در هفته انجام دهید تا باکتری های داخل دهان از بین برود. مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماری های لثه و بوی بد دهان ضروری است. کوتاه کردن ناخن یک یا دو بار در ماه لازم است. اگر شما صدای کشیده شدن ناخن بر روی زمین را می شنوید پس آنها بیش از حد بلند شده است. کوتاه نگه داشتن منظم ناخن پا در شرایط خوب، به شما کمک می کند وقتی سگ با شور و شوق میپرد تا به شما خوش آمد بگوید، به دست و تن شما خراش نیافتد.

در ناخن پای سگ رگ های خونی وجود دارد و اگر شما بیش از حد ناخنش را بگیرید باعث خونریزی می شود و سگ شما ممکن است دفعه بعد که ناخن گیر را ببیند، با شما همکاری نکند. بنابراین، اگر شما پیرایش ناخن سگ را تجربه نکرده اید، اطلاعات کامل را از یک دامپزشک بپرسید.

عادت های سگ خود را زمانی که او یک توله سگ است آموزش دهید. به پنجه های او اغلب رسیدگی کرده زیرا این نژاد در برابر پاهای خود سگی حساس به شمار میرود. در داخل دهان و گوش او را نگاه کنید تا متوجه تمیز بودن آن بشوید نظافت سگ، زمینه را برای آزمایشات دامپزشکی آسان میکند.

داخل دهان اورا نگاه کنید همانطور که او را نظافت می کنید، علایم زخم، خارش، علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس، التهاب روی پوست را در بینی، دهان، چشم و روی پاها بررسی کنید. چشم باید بدون هیچ قرمزی یا ترشحاتی باشد. بررسی هفتگی دقیق به شما کمک میکند مشکلات بالقوه سلامتی او را در مراحل اولیه پیدا کنید.

گوش سگ باید در هفته برای قرمزی یا بوی بد، که می تواند عفونت را نشان می دهد بررسی شود. هنگامی که شما گوش سگ خود را بررسی می کنید، پاک کردن آنها با یک توپ پنبه مرطوب با ملایم و pH متعادل گوش پاک کن برای کمک به جلوگیری از عفونت لازم است. اگر در امتداد لبه گوش خشک شد، با روغن بچه، روغن نارگیل آنها را چرب کنید. هر چیزی به کانال گوش فرو نکنید؛ فقط تمیز کردن گوش خارجی کافی است.

سنت برنارد


سازگاری نژاد سگ سنت برنارد با کودکان و حیوانات خانگی دیگر


آنها با بچه ها خوب و آرام رفتار می کنند. مانند هر نژاد، شما همیشه باید به کودکان چگونگی رفتار و لمس سگ را آموزش داده و همیشه ناظر بر هر نوع فعالیت بین سگ ها و کودکان خردسال برای جلوگیری از هر گونه گاز گرفتن یا گرفتن گوش یا کشیدن دم توسط هر دو باشید. هرگز نگذارید فرزند خردسال تان برای سگ در حال آموزش غذا ببرد یا با او بازی کند یا مزاحم خواب او شود. سگ هر چقدر هم اهلی باشد هنگام بازی با کودکان باید مراقب او باشید و این سگ هرگز دوست ندارد تنها رها شود.

به طور کلی، این سگ حالت تهاجمی نسبت به سگ های دیگر ندارد، اگر چه در یک محیط سرباز به خصوص اگر سگ های کوچک در حال بازی در اطراف باشند در حالت تهاجمی قرار می گیرد. اگر این سگ آموزش ببیند می تواند با حیوانات دیگر حتی گربه ها هم بازی شود.

محل نگهداری نژاد سگ سنت برنارد

این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کنید. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی نژاد سگ اشپیتز : قبل از خرید سگ اشپیتز با ما همراه شوید

مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ...

سرفه کنل کاف سگ چیست و چگونه درمان میشود ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits