دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با نژاد سگ کانگال
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کانگال سگ چوپان و یکی از نژادهای برتر جهان است که زیستگاه اصلی آن کشور ترکیه و ایالت سیواس می باشد


معرفی سگ کانگال


کانگال سگ چوپان و یکی از نژادهای برتر جهان است که زیستگاه اصلی آن کشور ترکیه و ایالت سیواس می باشد، این سگ با نام های دیگری چون آناتولی شیفرد و سگ کانگال سیواس شهرت داشته و به علت ویژگی های خاص خود در بین نژادهای مختلف جهان جایگاه خوبی را پیدا کرده است.کانگال یکی از ۳۰ سگ نگهبان احشام است که در کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی پرورش یافته و هر کدام قسمت مهمی از فرهنگ و تاریخچه آن منطقه محسوب می گردند.

خصوصیات ظاهری سگ کانگال

این نژاد دارای جثه ای بزرگ، قدی بلند، استخوان بندی قوی، سری بزرگ و پهن می باشد، گوش های مخملی سیاه و آویزان و دم پیچیده و نیز داشتن دو لایه مو که با دو اندازه مختلف سطح بدن را پوشانیده، زیبایی خاصی به این حیوان بخشیده است.

پوزه سگ کانگال به رنگ سیاه بوده و سایر قسمت های بدن این حیوان از قهوه ای روشن تا خاکستری متغیر می باشد. رنگ و چگونگی موی این حیوان مهم ترین و بهترین راه شناسایی این سگ از هم نوعان خود به شمار می آید.

این سگ به طور اختصاصی به عنوان سگ نگهبان شناخته شده است. هوشیاری و دفاع از حیوانات بومی و گله ای و نیز وفاداری به خانواده ای که به آن تعلق دارد از ویژگی های این نژاد است.

سگ

ویژگی های سگ کانگال

سگ کانگال ترک در زمینه های فوق قدرت، جثارت و شهامتش توانسته است خود را دوست داشتنی و مورد مهر و محبت انسان های حیوان دوست قرار دهد. کانگال در مواجه با هرگونه خطری برای حفظ گله، با دقت زیاد وظیفه خود را به اثبات رسانیده است. جالب است بدانیم که این حیوان با توجه به ویژگی های ذکر شده بسیار محافظه کار بوده، با غریبه های بی خطر و افراد خانواده مهربان می باشد، اما به هر صورت عملکرد این حیوان به نحوه آموزش آن از طرف صاحبش که باید دقت زیادی را به خرج دهد بستگی دارد و لازم است این سگ با آموزش اختصاصی قانونمند گردد.

آمار حیاتی سگ کانگال

ارتفاع سگ کانگال نر، ۷۷ الی ۸۶ سانتی متر و در ماده ها ۷۲ الی ۷۷ سانتی متر می باشد. هم چنین وزن نرها ۵۰ الی ۶۶ کیلوگرم و ماده ها ۴۱ الی ۵۴ کیلوگرم است. وزن یک توله کانگال هنگام تولد ۹۰۰ گرم است که در هفته هفتم به ۱۰ کیلوگرم افزایش می یابد.

نگهداری سگ کانگال در آپارتمان

نگهداری این سگ در آپارتمان و در جوامع شهری توصیه نمی گردد زیرا سگ کانگال در محیط های بسته فاقد فعالیت بوده و برای زیست طبیعی خود نیاز به محوطه ای بسیار بزرگ دارد. یک سگ خوب آموزش دیده بی دلیل حالت تهاجمی به خود نمی گیرد و همیشه گوش به فرمان صاحبش است. این سگ با کودکان مهربان بوده و بچه ها را دوست دارد.

سگ کانگال پرسه زن خوبی است به سگ های ولگرد و نیز به هنگام شب به افراد مهاجم حمله ور می شود بنابراین لازم است این سگ همیشه در مهار صاحبش باشد.

آموزش کانگال باید با مهارت صورت گیرد، این سگ نیاز به تمرین و تحریک مغزی دارد گردش روزانه در محیط های وسیع، پرش، دویدن و تمرین گذر از موانع سخت در آموزش کانگال باید لحاظ گردد. آموزش غلط و ناکافی عدم امکان مهار کانگال را به همراه خواهد داشت.

سگ کانگال

کاربردهای سگ کانگال

از آن جایی که خواستگاه این سگ در کشور ترکیه و شهر سیواس می باشد این سگ از ارزش بسیار ویژه ای در آن کشور برخوردار است تا جایی که در تمبرهای یادگاری کشور ترکیه از تصویر این سگ نیز استفاده شده است گفتنی است از آنجا که صنعت دامداری در شرق ترکیه رو به کاهش می باشد سگ های اصیل نژاد کانگال و از نوع کلاسیک آن در حال اصلاح نژاد بوده و تعداد آنان به طور چشم گیری در حال افزایش است. به منظور حفظ و حراست از نژاد کانگال دولت ترکیه تعدادی از مراکز تربیت این سگ ها را با حمایت های مالی خود در مناطق مختلف آن کشور در نظر گرفته است.

کانگال سگی است بسیار هوشیار نسبت به موقعیت ها و پاسخ دهنده ای است قوی، از این روست که سگ های کانگال محافظان خوبی برای احشام و انسان به شمار می آیند. حفاظت سگ های کانگال از گله های احشام با توجه به تعداد رأس آن گله به صورت دوتایی و یا گروهی می باشد، هنگامی که این سگ مشکوک می شود، می ایستد و با دم و گوش های برافراشته اش هشدار می دهد و گوسفندان را اطراف خود جمع می کند، اولین غریزه سگ کانگال او را وادار به قرار گرفتن در بین گله کرده سپس احشام به طور امنی در پشت سر او قرار می گیرند و کانگال با مهاجم رو در رو می ایستد، اگر این دشمن یک گرگ باشد بعد از یک درگیری فیزیکی او را مجبور به فرار کرده و یا کاملاً گرگ را از پای در می آورد.

سگ کانگال قابلیت کشتن یوزپلنگ و گرگ را به راحتی داراست که این قابلیت کانگال در جهان بی نظیر می باشد. در کشور نامیبیا از سگ های نژاد کانگال جهت جلوگیری از حمله یوزپلنگ ها به احشام استفاده می گردد. در سال ۱۹۴۴ تعداد ۳۰۰ سگ کانگال در اختیار این کشور و کنیا قرار داده شد. نامیبیا با استفاده از این نژاد در حفظ سرمایه دامی خود از حمله یوزپلنگ ها بسیار موفق بوده است.

کشور نامیبیا قبل از اجرا و اقدام بسیار مهم سازمان CCF در این خصوص، طی ۱۴ سال گذشته، تعداد ۱۹ قلاده تلفات یوزپلنگ داشته است. این یوزپلنگ ها به وسیله مزرعه دار و یا گله دار با هدف محافظت از احشام کشته می شدند و جالب این که بعد از رها کردن سگ های کانگال به مزارع، تعداد تلفات یوزپلنگ به ۴/۲ تقلیل یافت، مضاف بر اینکه تلفات دامی گله داران نیز ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد.

با عنایت به موفقیت اجرای پروژه سازمان فوق که در حفظ سرمایه دامی دو کشور به انجام رسید می توان به اهمیت سگ کانگال و تیزهوشی آن به راحتی پی برد. به همین دلیل است که سگ نگهبان نژاد کانگال در جهان سگی از نژادهای برتر محسوب می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ...

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits