دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش نگهداری همستر روبروفسکی
42
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همستر روبروفسکی را به خاطر سرعت بالایی که دارد می شناسند که گفته می شود این سرعت در شب ها بیشتر است.


همه چیز در مورد همستر روبروفسکی


همستر روبروفسکی که به نام همستر صحرایی (Desert Hamster) و روبوس (Robos) نیز شناخته می شود کوچکترین گونه از سه گونه ی جنس Phodopus می باشد، میانگین اندازه ی این همستر در بدو تولد کمتر از ۲ سانتی متر (۱ اینچ) و در هنگام بالغ شدن بین ۴٫۵ تا ۵ سانتی متر (۲ اینچ) و وزن آن بین ۲۰ تا ۲۵ گرم می باشد.

از ویژگی های متمایز همستر روبروفسکی می توان به لکه های سفید ابر مانند آن و فقدان نوار پشتی که بر روی دیگر گونه های جنس Phodopus وجود دارد اشاره کرد. طول عمر متوسط این همستر سه سال است، هر چند این طول عمر وابسته به شرایط زندگی دارد که در شرایط مساعد و در اسارت تا حداکثر چهار سال نیز عمر می کند ولی در طبیعت بیش از ۲ سال عمر نمی کند. همستر روبروفسکی را به خاطر سرعت بالایی که دارد می شناسند که گفته می شود این سرعت در شب ها بیشتر است.

منشاء همستر روبروفسکی

منشأ این نژاد همستر قسمتهای غرب و شرق مغولستان و شمال چین می باشد. این نژاد کوچکترین نژاد همستر محسوب می شود. از آنجایی که از نظ ر رفتاری ترسو می باشد. رام و اهلی کردن آن چندان راحت نیست، از اینرو نژاد مناسبی به عنوان حیوان خانگی نمی باشد. همستر روبورفسکی طلایی ـ نارنجی با شکم و ابروهای سفید رنگ و چشمهای سیاه، از زیباترین و جذابترین همسترها محسوب می شود.

از خصوصیات دیگر این نژاد سریع و فرز بودن آن است. این ویژگی به اضافه کوچک بودنش، وی را قادر می سازد تا از کوچکترین و باریکترین منافذ قفس بیرون بیاید. این نژاد همستر روحیه اجتماعی بسیار بالایی دارد به همین خاطر می توان آنرا با سایر نژادهای همستر نیز نگهداری کرد.

همستر

محل زندگی همستر روبروفسکی


همستر روبروفسکی را می توان در مناطق بیابانی و دریاچه های طبیعی در قزاقستان و مناطق تووا، مغولستان و سین کیانگ در چین یافت. همستر ساکن مناطق ماسه ای و پوشش های گیاهی پراکنده و به ندرت در مناطق متراکم و پوشیده از گیاهان یافت می شود. آنها در ارتفاعاتی مابین ۱۲۰۰ الی ۱۴۵۰ متری از سطح زمین یافت می شوند.

طی تحقیقاتی که انجام شده هیچ فسیلی برای این همستر وجود ندارد. آنها به طور موثری از آب برای ساختن لانه های خود استفاده می کنند. لانه های خود را به صورت تونل های شیب دار و به عمق ۶ فوت زیر زمین می سازند. در طبیعت همسترهای روبروفسکی شب زی هستند و بیشترین فعالیت خود را در طلوع و غروب خورشید انجام می دهند.

همستر روبروفسکی بیشتر در مناطق جنوبی یافت شده است مناطقی مانند یولین، شانکسی، چین. گزارشات محلی حاکی بر این است که این همسترها در تپه های اوردوس نیز یافت شده است.

تغذیه همستر روبروفسکی

این همسترها همه چیز خوار هستند. آنها در درجه اول از غلات، سبزیجات، میوه و گیاهان تغذیه می کنند و در مقادیر کمتری از گوشت، حشرات نیز تغذیه می کنند. این همستر در فصول سرد زمستانی در زیرزمین باقی می ماند و از غذاهایی که ذخیره کرده است تغذیه می کند. همستر روبروفسکی به طور عمده از دانه ها نیز تغذیه می کند.

در استان شانکسی چین تغذیه ی آنها از ارزن نیز گزارش شده است. در مغولستان بخشی از تغذیه ی آنها حشراتی مانند سوسک، جیرجیرک و مگس گزارش شده است. همچنین مصرف حلزون به عنوان وعده غذایی در این همسترها گزارش شده است.

روبروفسکی

طول عمر و وزن و بلوغ همستر روبروفسکی

  • طول عمر این جونده حدود 4 سال می باشد.
  • وزن آن ها بین 20 تا 25 گرم می باشد .
  • این جونده ها در سن 3 ماهگی بالغ می شوند و طول روبروفسکی ها از 5 سانتی متر تجاوز نمی کند .

تولید مثل و زایمان همستر روبروفسکی

  • آن ها به راحتی زاد و ولد نمی کنند و طول بارداری آن ها 30 روز می باشد
  • بچه همستر ها 30 روز زیر مادر خود شیر می خورند .
  • این پستاندار حدود 6 بچه به دنیا می آورند .

hamester

نگهداری از همستر روبروفسکی

  • در کل نگهداری این نژاد همستر با توجه به اینکه بیماری مشترکی با انسان ندارند ( نیاز به انگل تراپی واکسن یا قرص ضد انگل هم به هیچ عنوان نیست )
  • آنها نیاز به فضای زیادی برای نگهداری نمی خواهند ( یک قفس همستر کوچک برای آن ها کافی است)
  • و به هیچ عنوان مشکلی برایشان پیش نمی آید البته هر چه فضایشان بزرگ تر باشد خوشحال تر خواهند بود )
  • آن ها به کسانی پیشنهاد می شود که تا به حال حیوان خانگی نداشته اند ( افرادی بسیار کم تجربه در زمینه ی نگهداری حیوانات یا بی تجربه )
  • همین طور کسانی که وقت کافی برای رسیدگی به حیوان خانگی ندارند روبروفسکی بهترین انتخاب است

این موجودات کوچک زیبا فقط هفته ای یکبار نیاز به تعویض آب عوض کردن بستر کف و پرکردن ظرف غذا دارند و یا کسانی که فضای زیادی برای نگهداری حیوان خانگی ندارند .

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید نگهداری از حیوانات خانگی را میدانید؟

خاص ترین و عجیب ترین حیوانات خانگی!

همه چیز درباره نگه داری از حیوان خانگی در خانه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (42 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر محمد سلماسی | ۳ سال پیش
یه ذره از مغزت کار بکش نمیگه که مجبورین بی تجربه باشین. درضمن اینجا جای پز دادن نیست!!!!!!!
0
10
پاسخ ها:
آوین | ۲ سال پیش
موافقم👌🏻😂
0
2
بهاره | ۳ سال پیش
ممنون از شما ولی چرا نباید بجربه نگهداری حیوان داشته باشیم آخه من تا حالا دوتا خرگوش داشتم یک همستر داشتم سه تا مرغ عشق داشتم یک جوجه اردک داشتم و...
7
0

hits