دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ایگوانا و روش های نگهداری آن
5
زمان مطالعه: 13 دقیقه
ایگوانا (Iguana) قطعا یکی از محبوب‌ترین مارمولک هایی است که تاکنون به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری شده است.


معرفی ایگوانا


ایگوانا (Iguana) قطعا یکی از محبوب‌ترین مارمولک هایی است که تاکنون به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری شده است. ایگوانا تغذیه و شرایط نگهداری خاصی دارد، می‌تواند تا حد نسبتا بزرگی رشد کند، عمر طولانی داشته و بسیار قوی می‌باشد. آن‌ها به سختی رام می‌شوند و اگر از آنان به خوبی مراقبت نشود احتمال پرخاشگری وجود دارد.

ایگوانا، دسته ای از خزندگان هستند که دارای جثه ای تقریبا بزرگ، از خانواده مارمولک ها است. زیستگاه اصلی ایگوانا در جنگل های مرکزی و جنوب امریکا و کارائیب است. در برخی گونه ها ایگواناها بر روی درختان در نزدیکی رودخانه و آب زندگی می کنند و در برخی گونه های دیگر محل زندگی آنها، بر روی زمین است. ایگوانا به دلیل شکل زیبا و جثه بزرگتر از مارمولک های معمول و آشنا، در بین افرادی که تمایل به داشتن حیوان خانگی عجیب و خاص هستند، دارای محبوبیت قابل ملاحظه ای است.


این موجودات یک مسئولیت بزرگ هستند و به سطح بالایی از مراقبت نیاز دارند. این بدان معنا نیست که ایگواناها نمی توانند حیوانات خانگی خوبی باشند اما آن‌ها از همان ابتدا به مراقبت مناسب نیاز دارند و صاحبان آنان باید انتظارات درستی داشته باشند. بسیاری از صاحبان خزندگان اطلاعات کمی درباره اینکه چگونه حیوان خوانگی خود را انتخاب کنند، چه مدت آنها زندگی می‌کنند، چه نوع غذایی برای حفظ سلامت آنها لازم است و همچنین میزان هزینه‌ها دارند. در سال‌های اخیر مردم متوجه شده‌اند که ایگوانا یک مسئولیت بزرگ و بلند مدت هست، در نتیجه محبوبیت آنان کاهش یافته است.

در اسارت طول عمر این حیوان بین ۱۰ تا ۱۲ سال زندگی می‌کنند. این عجیب نیست که ایگوانا در اسارت تا ۲۰ سال نیز زندگی کند. در اسارت، ایگوانا سبز سالم می‌تواند بسیار بزرگ باشد. آن‌ها می‌توانند تا ۹ کیلوگرم وزن داشته و تا ۲۱۰ سانتی‌متر نیز رشد کنند.

مارمولک

خصوصیت مشترک ایگوانا

در تمامی ایگواناها، مهارت آنها در شنا کردن است. ایگوانا دارای قدرت بینایی خارق العاده ای است که او را قادر به تشخیص حرکت اجسام و جانداران از فواصل دور می کند. ایگوانا می تواند از این مهارت برای جستجوی غذا استفاده کند و از نزدیک شدن شکارچیان، اغلب قبل از اینکه شکارچیان حتی متوجه ایگوانا شوند، آگاه شود. گفته می شود که ایگوانا با استفاده از سیگنال های بصری و ارتباطات چشمی ویژه ای برای برقراری ارتباط با دیگر ایگواناها اقدام می کند. آنها اینکار را با انجام یکسری حرکات سریع چشمی، انجام می دهند. این در حالی است که ایگواناهای دیگر با توجه به قدرت بینایی منحصربفردی که دارند، به راحتی می توانند از این حرکات و سیگنال های ارتباطی آگاه شوند.

اگرچه ایگواناها برای زندگی، محیط جنگلی و بالای درختان را ترجیح می دهد، اما آنها به راحتی با محیط های باز و مسطح کنار آمده و خود را به سرعت با زندگی در این محیط سازگار می سازند. با ین حال، ایگوانا همیشه سعی می کند که محل زندگی خود را در نزدیکی آب انتخاب کند. ایگواناها شناگران بسیار ماهری هستند و اغلب برای فرار از شکار شدن به درون آب شیرجه می زنند. ایگواناها برای زندگی در بالای درختان، شاخه هایی را انتخاب می کنند که بر بالای آب باشد تا در صورت خطر و تهدید به شکار شدن به داخل آب پریده و خود را حفظ می کنند. ایگوانا قادر است تا ۲۸ دقیقه در زیر آب باقی بماند و به طور کامل خود را از خطر حفظ نماید.

شکل ظاهری ایگوانا

ایگوناها در هر پا پنج انگشت دارند و یک پرده ی گوشتی از پوست زیر چانه ی خود دارند که به آن غبغب می گویند. غبغب به تنظیم دمای بدن کمک می کند و نیز در نمایش های قدرت و یافتن جفت کاربرد دارد. تمام ایگواناها خارهایی بر پشت خود دارند که مانند دایناسورها در امتداد بدن کشیده شده است.

دم شلاق مانند آنها به عنوان مکانیزم دفاعی عمل می کند و قادر است ضربات دردناکی را بر بدن وارد کند. ایگواناها مانند بیشتر مارمولک ها، وقتی که دشمن دم آنها را بگیرد، قادرند دم خود را انداخته و فرار کنند و مدتی بعد دم جدیدی بر بدن آنها می روید.

خلق و خو و رفتار ایگوانا


ایگواناها حیوانات پیچیده ای هستند. ایگوانا برای اینکه در اسارت رام شود باید برای این منظور تعلیم و آموزش داده شود، این یک چالش است؛ زیرا تماس با انسان می‌تواند برای حیوان غیر طبیعی باشد و ممکن است در مقابل آن مقاومت کند. در سنین پایین می‌تواند بسیار سریع باشد، اما ایگوانا بالغ بزرگ می‌تواند کاملا تنبل و موجودی بسیار مطیع، حداقل در قفس خود، باشد. در خارج از قفس، برخی از ایگواناها ممکن است مایل به بالا رفتن از صاحب خود باشند. آن‌ها پنجه های تیزی دارند، بنابراین اگر ایگوانا به این فعالیت علاقه دارد، پوشیدن لباس محافظتی ضروری است.

ایگوانا هیچگاه حیوانی اهلی محسوب نمی‌شود، اغلب صاحب خود را نمی‌شناسد و اگر در بیرون قفس باشد سعی خواهد کرد که فرار کند. علاوه بر این، یک ایگوانا بزرگ می‌تواند آسیب‌های جدی با دم خود ایجاد کند. ایگوانا بالغ به اندازه‌ای قوی است تا استخوان انسان را با دم خود بشکند. بنابر این باید احتیاط‌های لازم صورت گیرد، خصوصا با کودکان یا سایر حیوانات.

تغذیه ایگونا

تغذیه ایگوانا

نکته کلیدی در داشتن یک ایگوانا سالم، تغذیه مناسب است. در گذشته این تفکر رایج بود که تغذیه با غذای گربه برای رشد سریع ایگونا می‌تواند موثر باشد؛ اما صاحبان آن‌ها متوجه شدند که پروتئین بیش از حد باعث نارسایی کلیه و کاهش شدید عمر آنان می‌شود. ایگوانا در طبیعت کاملا گیاهخوار است، بنابر این آن‌ها برای خوردن پروتئین حیوانی تکامل نیافته‌اند و از حشرات نیز (مگر به صورت اتفاقی) تغذیه نمی‌کنند.

سبزی های برگ تیره، بعضی از میوه ها و مکمل های کلسیم باید برای حفظ سلامت ایگونا تامین شوند. مکمل کلسیم و در کنار آن میوه باید حدود یک بار در هفته به رژیم غذایی اضافه شوند. ایگواناهای جوان نیاز به تغذیه روزانه دارند در حالی که چنین نیازی در ایگوانا بالغ وجود ندارد. همان طور که گفته شد از رژیم غذای حاوی پروتین زیاد برای ایگوانا پرهیز کنید. همچنین در هنگام تغذیه و بین تغذیه به آب تازه نیاز دارد.

نگهداری از ایگوانا

نگهداری از حیوانات خاصی مثل ایگوانا، به شرایط و لوازم خاصی نیازمند می باشد که بدون اطلاع از آن نمی‌توان بی‌گدار به آب زده و این خزنده همدم و عجیب را به خانه بیاورید. در ادامه مطلب از مجله آسان طب مهم‌ ترین چیز هایی که برای نگهداری از ایگوانا لازم می باشد به شما معرفی خواهیم کرد.

محفظه نگهداری از ایگوانا

ایگوانا های سبز در طول سال های اول زندگی خود با سرعت بسیار زیادی رشد کرده و به خانه ای نیازمند می باشند که با اندازه آن ها متناسب باشد. فضای شیشه ای با حجم ۱۱۰ سانتی متر مکعب بهترین اندازه برای شروع می باشد، اما هنگامی که اندازه ایگوانا شما به ۹۰ سانتی‌ متر برسد، شما باید فضای زندگی آن را تا ۲۱۰ سانتی‌متر مکعب افزایش بدهید. اگر حیوان خانگی شما بزرگتر از ۱۲۰ سانتی‌ متر می باشد، شما به محوطه سفارشی نیازمند خواهید شد تا به راحتی از آن‌ ها نگه داری نمایید.

یک اصل خوب این است که محوطه ایگوانا شما همیشه باید دارای حداقل ۱.۵ برابر طول حیوان عرض و ۰.۷۵ طول حیوان ارتفاع باشد. در مورد بستر قفس ایگوانا شما می توانید هرگونه که علاقه مند هستید ، به صورت ساده یا فانتزی آن را فراهم کنید. روزنامه‌ های ساده و یا حتی کاغذهای ساده بسته بندی نیز قابل استفاده می باشند. فقط به یاد داشته باشید که هر نوع بستری که شما انتخاب می نمایید، باید حتما تمیز بوده و همین طور قابل تعویض کردن نیز باشد.

نکته دیگر این که ایگوانا ها متمایل هستند که در همان محل کار دفع خود را به انجام برسانند، که این امر موجب ساده‌ تر و آسان تر شدن تمیز کاری بستر می‌ گردد. یکی دیگر از گزینه های مورد استفاده به عنوان بستر، پلت یونجه می باشد. به این دلیل که ارزان قیمت و همچنین جاذب می باشد و می تواند به راحتی توسط حیوان خورده شوند و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

ایگونا

شاخه ها و پناهگاه برای نگهداری از ایگوانا

ایگوانا های سبز مارمولک‌ های درختی می باشند، به این معنی که آن ها علاقه مند هستند که روز های خود را روی درختان و شاخه‌ ها بگذرانند. بنابر این این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد که شاخه هایی را به عنوان محل استراحت و آفتاب گرفتن برای ایگوانا فراهم نمایید.

شاخه‌ها را به گونه ای تنظیم نمایید که آن ها به صورت مورب در سراسر قفس حیوان قرار بگیرند. اجازه بدهید بین شاخه‌ ها فضای خالی وجود داشته باشد تا نور به بدن ایگوانا برسد، اما به این گونه هم نباشد که حیوان دائما در معرض نور شدید باشد تا دچار سوختگی گردد.

نور و گرما برای نگهداری از ایگوانا

مسلما درجه حرارت مهمترین عامل برای موفقیت در رشد و نگهداری ایگوانا های سبز می باشد. همانند سایر خزندگان، حفظ درجه حرارت مناسب بدن برای سوخت و ساز ایگوانا ها ضروری می باشد. همیشه اطمینان حاصل نمایید که نور و حرارت به میزان کافی در زیستگاه ایگوانای شما وجود داشته باشد.

برای هضم صحیح مواد غذایی، ایگوانا های سبز باید قادر به افزایش درجه حرارت بدن خود تا ۳۲ درجه سانتی گراد شوند. شما می توانید درجه حرارت مناسب را با قرار دادن یک لامپ خارج از محفظه ایجاد نمایید و با آن محفظه را به محیطی گرم تبدیل نمایید.

از چند عدد دماسنج استفاده نمایید تا مطمئن شوید که دما در همه جا یکسان می باشد و همچنین مطمئن گردید که دما در نزدیک ترین نقطه با لامپ هم در هیچ زمانی به ۳۸ درجه سانتی‌ گراد نمی رسد. سنگ های داغ برای تولید گرما به هیچ عنوان توصیه نمی‌ گردند. ایگوانا های سبز با سنگ های گرم رابطه ی خوبی برقرار نخواهند کرد. آن ها می توانند سبب سوختگی‌ های حرارتی گردند، به این علت که بدن حیوان بیش از حد در کنار حرارت آن‌ ها قرار خواهد گرفت.

در حیات وحش، ایگوانا های سبز با تنظیم خود به سمت خورشید، دمای بدن خود را تنظیم می‌ نمایند، نه این که در لا به‌ لای سنگ‌ ها و سطوح گرم فرو بروند. در حالی که بسیاری از متخصصان ایگوانا بدون استفاده از اشعه فرابنفش در نگه‌ داری آن به مدت ۱۰ سال یا حتی بیشتر موفقیت‌ هایی کسب نموده اند ، اما تحقیقات جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش می تواند در تولید ویتامین دی در بدن ایگوانا ها تاثیر به سزایی دارد .

رطوبت هوا نگهداری از ایگوانا

ایگوانا های سبز از رطوبت ۷۰ الی ۸۰ درصدی بسیار لذت خواهند برد و شما می توانید با قرار دادن یک کاسه بزرگ آب آشامیدنی سالم این رطوبت ایده‌ آل را برای آن ها ایجاد نمایید. بهتر است که یک رطوبت سنج برای اطمینان از حفظ سطح رطوبت مناسب محفظه استفاده نمایید. در صورت وجود مراقبت مناسب، رعایت نکات مربوط به تغذیه ی سالم و کمی عشق ورزیدن شما سال‌ های زیادی از داشتن ایگوانای سبز خود لذت خواهید برد.

نگهداری ایگوانا

تولید مثل ایگوانا


ایگواناهای نر بالغ منفذهای ریزی در زیر ران های خود دارند که در هنگام جفت یابی بویی را از خود پخش می کنند (ماده ها منفذهای ریزتری نسبت به نرها دارند). به علاوه، خارهایی که در امتداد پشت ایگواناهای نر کشیده شده، بزرگتر از ماده هاست که این به تشخیص بین نر و ماده کمک شایانی می کند.

ایگواناها تخم گذارند و حیوان ماده هر سال طی یک دوره ی لانه سازی همزمان، بین ۳۰ تا ۷۰ تخم می گذارد. ایگوانای ماده پس از تولید تخم هیچ گونه مراقبتی از آنها به عمل نمی آورد. جوجه ها پس از ۱۰ تا ۱۵ هفته سر از تخم در می آورند و در بدو تولد از لحاظ شکل و رنگ بسیار شبیه به والدین خود هستند، با این تفاوت که خارهای پشتی ندارند. جوجه ها تا یک سال پس از تولد در کنار والدین خود می مانند و سپس هر یک به راه خود می روند.

تربیت ایگوآنا

برخلاف سایر حیوانات خانگی از دسته خزندگان، ایگوآناها حیواناتی بسیار باهوش و عاطفی هستند. وقتی از دوران کودکی با صاحب خود در ارتباط باشند و دائمن مورد نوازش قرار بگیرند صاحب خود را شناسایی کرده و در بیشتر موارد خطری برای او محسوب نمی‌شوند.

ایگوآناها بسیار به بالا رفتن از صاحب خود یا سایر اشیاء علاقه‌مند هستند. دوست دارند در بالاترین نقطه هر فضا قرار گرفته و از بالا به شما و فضای اطراف نگاه کنند. به همین منظور علاوه‌بر تهیه شی‌ایی برای بالا رفتن ایگوآنا از آن در داخل قفس، می‌توان چند بار در هفته آنها را از قفس خارج کرد و داخل یک اتاق در بسته با نظارت دقیق و کامل قرار داد تا به شناسایی محیط اطراف خود بپردازند.

متاسفانه راهی برای جلوگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه‌ی ایگوآناهای نر (به‌ویژه در نژاد ایگوآنای سبز) در فصل جفتگیری وجود نداشته و تنها با احتیاط و تامین نیازهای آنها می‌توان این دوران را سپری کرد.

مشکلات متدوال سلامتی ایگوانا


همانند بسیاری از دیگر خزندگانی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند، مشخص شده است که ایگواناها سالمونلا (salmonella) را حمل می‌کنند، این باکتری در دستگاه گوارش آنان وجود دارد با این حال برای خود آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند. باید به شیوه‌های بهداشت عمومی در هنگام برخورد با این حیوان توجه کنید تا از سرایت این بیماری جلوگیری شود. اگر بچه های کوچک، زنان باردار، افراد یا سالمندان در تماس با ایگوانا هستند، باید از مراقبت های اضافی برای جلوگیری از عفونت‌های سالمونلا استفاده شود. اگر ایگوانا در یک خانواده با افرادی که در یکی از گروه های ذکر شده قرار می‌گیرند، زندگی می‌کند، ممکن است حیوان خانگی مناسب برای خانواده شما نباشد. هنگامی که این حیوان در معرض استرس یا تنش باشد احتمال افتادن دم آن وجود دارد. دم او دوباره رشد خواهد کرد اما مانند دم اصلی زیبا و بزرگ به نظر نخواهد رسید.

چند دلیل که ایگوآنا برای شما مناسب است

  • اگر شما به حیوانات خانگی خاص، به‌ویزه به خزندگان علاقه دارید ایگوآنا بهترین انتخاب برای شماست
  • نگهداری بسیار ساده و راحت
  • هوش بسیار زیاد آنها، شناسایی صاحب خود و عاطفی بودن آنها
  • عدم نیاز آنها به حضور دائمی شما (به دلیل گذراندن بیشتر اوقات صاحبان خود در خارج از خانه، دچار افسردگی نمی‌شوند)
  • عمر نسبتا طولانی در مقایسه با سایر حیوانات خانگی

separator line

بیشتر بخوانید:

کدام حیوانات بدون جفت تولید مثل می کنند؟

کدام حیوانات نماد خوش شانسی هستند ؟

ابزار مورد نیاز شستشوی حیوانات خانگی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits