دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با نژاد سگ آلابای 
13
زمان مطالعه: 13 دقیقه
آلابای یا سگ چوپان آسیای مرکزی یک سگ چند منظوره است که بومی روسیه و جمهوری های شوروی سابق آسیای مرکزی است.


نحوه نگهداری سگ آلابای


آلابای یا سگ چوپان آسیای مرکزی یک سگ چند منظوره است که بومی روسیه و جمهوری های شوروی سابق آسیای مرکزی است. این نژاد برای اهداف متعددی از قبیل حفاظت دام، سگ جنگ، حفاظت شخصی و اموال، همراهی و کار نظامی استفاده می شود. سگ آلابای یکی از پرطرفدارترین نژاد های منطقه است، هرچند در سایر نقاط آن هنوز هم نادر است. این نژاد به عنوان یکی از بزرگترین، قوی ترین و محافظ ترین گونه های سگ شناخته شده است و همچنین توانایی آن نه تنها برای زنده ماندن، بلکه در برخی از سخت ترین محیط هایی که در هر نقطه از زمین وجود دارد، مثال زدنی است . سگ آلابای با نام های بسیاری از جمله گوسفند آسیای میانه ، گوسفند آسیای مرکزی، Owtcharka آسیای مرکزی، Ovcharka مرکزی آسیایی، Ovtcharka آسیای مرکزی، CAO، خروس قفقاز آسیایی، چوپان آسیای میانه، شناخته شده است.

خصوصیات نژادی سگ آلابای

سگ گله مازندرانی (آلابای) سگ بسیار مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی و زیستی است. دارای جثه متوسط تا بزرگ و با بدنی تنومند و قوی ، عریض ، عضلانی می باشد. سر حیوان چهارگوش ، بزرگ و متقارن ، فک و آرواره ها قوی ، لبها کمی آویزان ، پیشانی بدون زاویه ، پوست صورت و گردن ضخیم و واجد چینهایی است ، گردن قوی و نسبتاً کوتاه ، طول بدن بلندتر از ارتفاع آن است. پاها راست ، محکم و قوی است. این نژاد توانایی بالایی در راهپیمایی و دویدن دارد. گوش های این نژاد آویزان ، دم پرمو است. بریدن گوش و دم در سگهای که برای امرخواصی مانند سگ گله استفاده می شوند مرسوم است ولی به طور کلی سگ های آلابای با گوش و دم طبیعی قابل قبول است.

سگ

تاریخچه سگ آلابای


سگ های چوپان آسیای مرکزی قدیمی ترین گروه شناخته شده سگ هایی هستند که در حال حاضر وجود دارند و پیشینه آنها با توجه به مصنوعات موجود در سرزمین های بومی به بیش از 5000 سال پیش بر میگردد. آنها توسط آب و هوا و فرهنگ یک زمان بسیار قدیمی و غیرمتمدن ساخته شده بودند. شما در سگ های چوپان آسیای مرکزی انواع مختلفی از نژادهای گوناگون را پیدا خواهید کرد، از کوه های مغولستان تا بیابان های کارا کوم.

تاریخ آنها با تمدن انسان ادغام شده است و جدول زمانی آنها می تواند با ردیابی تاریخ جاده ابریشم قدیمی پیدا شود. برای درک گذشته آلابای شما باید زمانی را که آنها در برابر عوامل تهدید کننده حیات دوام آورده اند و توانسته اند به بقای خود ادامه دهند را پیدا کنید. عواملی مثل آب و هوا و اقلیم نامتعادل،شکارچیانی که اکنون منقرض شده اند و.... کلمه آلابای به زبان ترکی به معنی رنگ روشن و سفید می باشد که اشاره به رنگ سفید این نژاد سگ دارد.

متاسفانه در فدراسیونهای جهانی به دلیل بی اطلاعی و عدم شناخت کافی کشورهای غربی از این نژاد ، سگ آلابای(سگ گله مازندرانی) به نام کشور روسیه به ثبت جهانی رسیده است. سگ گله آسیای مرکزی”آلابای” در دنیا به خصوص شرق اروپا دارای محبوبیت زیادی بوده به طوری که موجب تاسیس کلوپ های سگ آلابای زیادی در این کشورها شده است و مسابقات و نمایشگاه های زیادی برای این نژاد ترتیب داده می شود.

دو گروه اصلی از نظریه ها تلاش می کنند که منشا سگ چوپان مرکزی را توضیح دهند. اولین نظریه این است که این نژاد از نژادهای محافظت کننده حیوانات در خاورمیانه قدیم بوجود آمده اند و دومین نظریه این است که این نژاد از نژاد ماستیف تبت بوجود آمده است. بحث های زیادی در مورد اینکه کجا و چگونه سگ اول از گرگ اهلی شده وجود دارد و بین ده ها نظریه ی مختلف رقابت وجود دارد.

در حال حاضر توافق جهانی این است که این سگ از یک گرگ (Canis Lupus) بوجود امده که در برخی از مناطق آسیا (خصوصا در خاورمیانه، هند، تبت و / یا چین) اهلی شده است و این فرآیند تقریبا بین 40،000 تا 14،000 سال پیش انجام شده است

برای هزاران سال، سگ ها تنها حیوانات اهلی شده بودند . این اولین سگ ها بسیار شبیه گرگهای آسیای جنوب شرقی بودند که از آنها بوجود آمده بودند و احتمالا تقریبا مشابه با دینگگو استرالیا و سگ کارولینای ایالات متحده بودند. اولین سگ ها نقش های زیادی در جامعه انسانی، سپاه پاسداران، کمک های شکار و.... داشتند. این سگ ها به علت مفید بودنشان به سرعت در سرتاسر جهان پخش شدند و در نهایت در همه جا زندگی کردند.

ظاهر کلی سگ آلابای

آلابای دارای اندامی عضلانی و قوی بوده و استخوان بندی درشتی دارد. همچنین این سگ اصیل ترکمنی دارای سری بزرگ ولی متعادل با بدن و دارای پوزه کوتاه با لب‌های آویزان و افتاده و ارواره‌های قدرتمند است. سگ گله مازندرانی(آلابای) سگ بسیار مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی و زیستی است. دارای جثه متوسط تا بزرگ و با بدنی تنومند و قوی ، عریض ، عضلانی می باشد. سر حیوان چهارگوش ، بزرگ و متقارن ، فک و آرواره ها قوی ، لبها کمی آویزان ، پیشانی بدون زاویه ، پوست صورت و گردن ضخیم و دارای چینهایی است ، گردن قوی و نسبتاً کوتاه ، طول بدن بلندتر از ارتفاع آن است. پاها راست ، محکم و قوی است. این نژاد توانایی بالایی در راهپیمایی و دویدن دارد. گوش های این نژاد آویزان ، دم پرمو است. بریدن گوش و دم در سگهای که برای امرخواصی مانند سگ گله استفاده می شوند مرسوم است ولی به طور کلی سگ های آلابای با گوش و دم طبیعی قابل قبول است.

آلابای

خلق و خوی سگ آلابای

آلابای “سگ گله مازندارنی” بسیار شجاع ، بی باک ، نترس ، درنده در برابر بیگانگان ، عاقل و مسئولیت پذیر ، نیرومند و نسبت به صاحب خود و اعضای خانواده وی بسیار مهربان و مطیع و با روحیه محافظت از آنها است. آلابای ها سگهای خانواده خوبی می باشند ولی مانند دیگر سگهای بزرگ جثه برای کودکان توصیه نمی شوند زیرا به دلیل جثه بزرگ و عکس العمل سریع و قدرت فوق العاده ای که دارد امکان وقوع خطر برای کودکان وجود دارد ، اما به طور کلی نسبت به کودکان علاقمند می باشند.

در خارج از محیط منزل سگی است حکم فرما نسبت به سایر سگها و نسبت به افراد غریبه مهاجم می باشد. معمولاً در طول شب پارس می کنند و این ممکن است برای همسایه ها ایجاد مزاحمت نماید. باید از تولگی به خوبی اجتماعی شود. با سایر حیوانات (به غیر از سگها) رابطه خوبی دارد. از زندگی در میان افراد خانواده لذت می برد. در گذشته به عنوان سگ گله از آن بهره گرفته می شد. سگی نیست که به همگان پیشنهاد گردد. این نژاد به صاحبی نیاز دارد که به خوبی با رفتارهای سگهای گله آشنا باشد و نیاز به آموزش دقیق و با پشتکار دارد. این نژاد نیاز به یک رئیس و رهبر دارد تا از او اطاعت کند. این اصل را به خاطر داشته باشید که برای ایجاد یک رابطه موفق باید همیشه انسان به عنوان رئیس گروه باشد و انسان است که همیشه تصمیم گیرنده است نه سگ.

اندازه و وزن سگ آلابای

1. وزن نر ها :79 – 55 کیلوگرم
2. وزن ماده ها: 65 -40 کیلوگرم
ارتفاع در نرها و ماده ها: 78 – 65 سانتیمتر.

پوشش بدن و رنگ سگ آلابای

در دو نوع موصاف و موبلند موجود است ، تنوع رنگ در این نژاد زیاد بوده و در انواع رنگهای سیاه ، سفید حنایی ، راه راه ، قرمز ، انواع رنگها با ماسک سیاه یا سفید در صورت و یا ترکیب چند رنگ و … می باشد ، رنگ سفید و یا ترکیبی از رنگ سفید بیشتر در این نژاد وجود دارد.

طول عمر سگ آلابای

به طور میانگین ۱۴ سال ولی در سگهایی که در شرایط سخت و بد تغذیه ای زندگی می کنند طول عمر در حدود ۱۰ سال است.

شرایط نگهداری سگ آلابای

سگ آلابای نیازبه یک محیط بزرگ برای زندگی دارد ، هرچه محیط زندگی او بزرگتر باشد بهتر است. نگهداری از این نژاد در اماکن کوچک باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل کندن زمین و جویدن لوازم می شود. حتی اگر در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشته باشد ، این نژاد کماکان به بیرون از منزل بودن و نگهبانی از قلمرواش علاقه دارد. باید دیوار و نرده محکم دورتا دور محل نگهداری این نژاد باشد. در غیر اینصورت قلمرواش را تا حد ممکن پیش می برد.

الابای احتیاج به تحرک و فعالیت بدنی زیادی دارد از اینرو برای نگهداری در آپارتمان و خانه های کوچک مناسب نمی باشد ، در صورتی که در منازل کوچک نگهداری شود دست به اعمال مخرب مانند جویدن اشیا ، خرابکاری و کندن زمین می زند. بهترین شرایط نگهداری برای این نژاد نگهداری در منازل با حیاط بزرگ ، باغ و مزارع به عنوان سگ دیدبان و نگهبان است ، آلابای علاقه زیادی به پاسبانی از قلمرویی که در اختیار وی قرار داده شده و حراست از اموال صاحب خود و هر آنچه مربوط به وی می شود دارد و باید در حیاط محصور نگهداری شود زیرا وی همواره علاقه دارد قلمرو خود را گسترش دهد.

سگ چوپان

بهداشت و نگهداری سگ آلابای

این سگ نیاز به آراستن زیادی ندارد بوروس زدن در پاره ای از اوقات به خصوص در فصل بهار به دلیل ریزش موی زیاد در این فصل توصیه می شود. استحمام در مواقع لزوم یا در پایان هر فصل مناسب است. ریزش مو در این نژاد به جزء در فصل بهار کم است. سگ آلابای نیاز به مراقبت بسیار کمی نسبت به پستانداران هم رده خود دارد، اما یکبار در سال ریزش موی زیادی دارد که "طوفان خزنده" نامیده می شود. حمام گاه به گاه آنها را تمیز نگه میدارد و می تواند تجربه ای جالب برای شما و حیوان خانگی شما باشد. ناخن هایش سریع رشد می کنند و باید به طور مرتب با یک گیره ناخن یا سوهان کوتاه شوند تا از رشد بیش از حد، شکاف و شکسته شدن شان جلوگیری شود. گوش انها را باید به طور مرتب تمیز کنید تا از باقی ماندن موم جلوگیری شود زیرا می تواند منجر به عفونت شود. دندان ها هم باید مرتبا تمیز شوند.

مشکلات سلامتی سگ آلابای

آلابای در کل سگ سالمی است ولی بیماری های نفخ و پورخوری ، بیماری کفل و زانو قابل ذکر است. سگ چوپان آسیای مرکزی بیماریهای ژنتیکی کمتری نسبت به اکثریت نژادهای ساخته شده انسان دارد اما هم چنان نیاز به غربالگری و درمان هیپ دیسپلازی دارند چون شایع ترین اختلال آنهاست. پرورش دهندگان خوب از تست ژنتیک برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری در توله سگ خود استفاده میکنند. تقریبا غیرممکن است که کلیات راجع به سلامت این نژاد تعریف شود. نه تنها مطالعات جامع بهداشتی بر روی این نژاد انجام شده بلکه چهار خط مجزا وجود دارد که بیشتر آنها با سایر نژادها در ارتباط بوده است. کسانی که با این نژاد سر و کار دارند ادعا می کنند که این یکی از سالم ترین انواع نژادهای بزرگ است.

این سگ از داشتن احتمالا وسیع ترین مجموعه ژنی هر گونه نژاد بزرگ برخوردار است. سلامت آلابای به این دلیل است که این سگ ها در برخی از سخت ترین شرایط در زمین زندگی می کردند و با مبارزه با شکارچیان خطرناک مواجه بودند. تنها قوی ترین می تواند زنده بماند و هرگونه نقص ژنتیکی به سرعت از بین می رود.

در آسیای مرکزی و روسیه، این نژاد معمولا حدود 10 سال عمر می کند، هرچند انتظار می رود که امید به زندگی بر اساس رژیم غذایی ضعیف و کمبود مراقبت های دامپزشکی باشد. اعضای نژاد در غرب معمولا چند سال بیشتر عمر میک نند و معمولا به سن 12 تا 14 سالگی می رسد.

سگ آلابای

واکسیناسیون سگ آلابای

آلابای ها سگهای سختکوشی هستند که سلامتشان در همه جهانیان معروف هستند. اما با این حال واکسیناسیون برای محافظت آنها امری ضروری است. توالی واکسیناسیون بستگی به ویژگی های فردی سگ دارد. نقطه شروع در تقویم واکسیناسیون از اولین واکسنی است که سگ زده است و سلامت ان به طور عمده به ان بستگی دارد.

بسیار مهم است تا زمان لازم برای انجام این کار قبل از شروع لق شدن دندان ها، باشد در غیر اینصورت سگ در طول این دوره آسیب پذیر به شدت بیمار می شود. اما برای اولین بار تلقیح اولیه خیلی زود وجود ندارد، زیرا توله سگهای کوچک با شیر مادر از ایمنی لازم برخوردار هستند که این خطر ابتلا به بیماری را به صفر می رساند.

سن مطلوب برای اولین بار واکسیناسیون 2 ماه در نظر گرفته می شود، اما شما می توانید آن را در سنین 5 تا 6 هفته انجام دهید. در این مورد، آلابایی به صاحب جدید که قبلا واکسینه شده منتقل خواهد شد. یک رویکرد صحیح تر زمانی است که اولین واکسن برای توله ها پس از کرمینگ (روش اخراج کرم ها از بدن) زده میشودو سپس توله سگ ها را به فروش می رسانند، بنابراین تضمین های بهداشتی بیشتری را برای آلابای کوچک فراهم می کنند.

اما توله سگ های نژاد بزرگ را بسیار دشوار میتوان بیشتر از ۳ماه کنار مادر نگه داشت ،بنابراین بسیاری از پرورش دهنده ها اولین تزریق را در سن 1.5 ماه انجام میدهند. سپس پس از دو هفته واکسیناسیون دوم با یک داروی مشابه واکسیناسیون اول دنبال می شود. بسیار مهم است که برای واکسیناسیون دوم داروی مشابه واکسیناسیون اول تزریق شود، بنابراین اگر شما توله سگ را بین این دو واکسن خریداری کردید باید راجع به این موضوع با پرورش دهنده مشورت کنید.

تغذیه سگ آلابای

تغذیه آلابای کمی از تغذیه نمایندگان سایر نژادهای بزرگ متفاوت می باشد. برای تغذیه می توان از دو روش استفاده کرد: تغذیه با غذای خشک آماده یا طبخ غذای طبیعی.

انتخاب غذای خشک امری فردی است که بهتر است در این مورد با دامپزشک یا پرورش دهنده سگ خود مشورت کنید. برای افزایش طول عمر سگ، در دسترس بودن اب تازه و تمیز و انتخاب رژیم غذایی مناسب او امری ضروری می باشد.

همه بر این باورند که تغذیه سگ های بزرگ از جمله الابای کار سختی است اما اگر شما غذای خشک را به عنوان وعده اصلی این سگ هادر نظر بگیرید این مشکل برطرف خواهد شد.

غذای خشک برای همه سگ ها یکسان است اما تفاوت هایی جزئی با هم دارند. الابای هم مثل بقیه توله سگ ها تا۲-۳ماهگی باید توسط شیر مادر تغذیه شود و به تدریج بعد از این مدت طی۱۰-۲۰۰ روز با کم کردن تدریجی شیر و افزایش غذای خشک تغذیه ان را جایگزین کنیم. به این ترتیب معده او اداپته شده و از عوارضی گوارشی دور می ماند.

برای شروع غذای خشک آلابای باید به موارد زیر توجه کرد:

  • سازگاری غذای انتخابی با سگ
  • همیشه باید در کاسه آب بخورد
  • انتخاب غذای خشک با کیفیت خوب

اینکه چه غذای خشکی انتخاب کنیم کار مشکلی است،غذاهای خشک زیادی وجود دارد اما ارزش غذایی آن مهم است و همچنین به وزن سگ شما نیز بستگی دارد. غذاهای با ارزش غذایی پایین باعث می شود که الابای وعده های بیشتری غذا بخورد و همچنین باعث کاهش وزن و مشکلاتی در سلامتی اش می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

مسمومیت غذایی چه آسیبی به سگ می رساند؟ آیا سگ فلج می شود؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (13 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

عاشورمحمد | ۲ سال پیش
آلابای یه سگ کاملا بومی ترکمن هستش که خاستگاهش ترکمن‌صحرا و ترکمنستان نه مازندران از اسمش مشخص ترکمنی هستش
1
14

hits