دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درباره کوآلا
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کوآلاها حیوانات پشمالو و با نمکی هستند که به خاطر ظاهر با مزه آن‌ها جزء حیوانات دوست داشتنی محسوب می‌شوند علاوه بر این نحوه زندگی آنها خیلی جالب است. اگر دوست دارید درباره کوآلاها بیشتر بدانید با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید.

آشنایی با کوآلاها

کوآلا جانوری گیاه‌خوار و کیسه‌دار و بومی استرالیا است و روزها روی شاخه‌های پهن اکالیپتوس می‌خوابد و از برگ‌های همان درخت هم تغذیه می‌کند. جالب اینجاست که روی همان درخت هم بچه‌اش را بدنیا می‌آورد. نزدیک‌ترین جانور به کوآلا از نظر ظاهر وامبَت است.

«کوآلا» یکی از حیوانات بسیار جذاب برای بیشتر مردم در سراسر جهان است و نماد اصلی کشور استرالیا از نظر عموم بشمار می‌رود. تقریبا همه ما وقتی به استرالیا فکر می‌کنیم، تصویر کانگرو و کوآلا هم بدنبال آن در ذهنمان نقش می‌بندد. وقتی از روبه‌رو به کوآلا نگاه می‌کنید، چهره فوق‌العاده بانمکی دارد که خنده به چهره آدم می‌آورد.

از کجا کوآلا بخریم

چگونگی زندگی کوآلاها

کوآلاها چقدر می‌خوابن ؟

خوابیدن‌های این حیوان به قدری طولانی است که گاها تا ۲۰ ساعت در روز ادامه می‌یابد. از این رو، نیاز چندانی به آب و غذا پیدا نمی‌کند، چون اصلا تحرکی ندارد.

کجا کوآلا ببینیم

غذای کوآلا چیست ؟

کوالاها از برگ‌های اکالیپتوس تغذیه می‌کنند و این رژیم غذایی انرژی اندکی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد به همین دلیل جانور ساعت‌های طولانی را بر روی شاخه‌های درخت می‌خوابد که به ۲۰ ساعت در روز نیز می‌رسد. کوآلاها فقط در جنگل‌های اُکالیپتوس استرالیا زندگی می‌کنند.

آنها هر شب با دست‌های پرقدرتشان شاخه‌ها را می‌گیرند و شاخه به شاخه برگ‌های سخت اکالیپتوس را می‌خورند. آن‌ها در هر روز به گونه میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم برگ‌های اکالیپتوس می‌خورند.

آن‌ها به علت خوردن برگ‌های اکالیپتوس همیشه بوی همین برگ را می‌دهند. هیچ جانور دیگری جز کوآلا نمی‌تواند برگ‌های سخت اوکالیپتوس را بخورد.

بچه کوآلا

کوآلا جانوری که آب نمی‌نوشد !

نام کوآلا به زبان بومی استرالیایی به «جانوری که آب نمی‌نوشد» تعبیر می‌شود اشاره‌ای به آنکه کوآلاها بسیار کم آب می‌نوشند.

شیوه عجیب غذا دادان کوآلاها به فرزندانشان

کوآلاهای مادر در سن ۶ تا ۷ ماهگی به فرزندان خود ماده‌ای را به عنوان غذا می‌دهند که در اصل نوع ویژه‌ای از مدفوعشان است.

باکتری‌هایی در دستگاه گوارشی این پستانداران وجود دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند رشته‌های سلولزی موجود در برگ اوکالیپتوس را بشکنند.

در هنگام گذار از شیر مادر به تغذیه اوکالیپتوسی، مادر نخست با کمک آن مدفوع به فرزند خود میکروارگانیسم‌های مورد نیاز برای هضم گیاه را می‌خوراند.

پس از آنکه بدن فرزند پروتئین‌های مورد نیاز برای کمک به هضم را به دست‌آورد، تغذیه اصلی با برگ اوکالیپتوس آغاز می‌شود.

ویژگی های جالب کوآلاها

کار کوآلا خوردن و خوابیدن است !

نکته جالب دیگری که می‌توان در مورد کوآلا به آن اشاره کرد این است که این جانور همیشه بوی برگ اکالیپتوس می‌دهد زیرا در هر روز به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم از برگ‌های این درخت تغذیه می‌کنند.

البته در برخی موارد گزارش شده که تا یک هزار گرم هم برگ می‌خورد که برای سبک زندگی بی‌تحرک این جانور بسیار عجیب است.

بخش جالب ماجرا اینجاست که کوآلای تنبل بخشی از برگ‌ها را در گوشه لپ‌هایش ذخیره می‌کند تا بعدا به عنوان میان‌وعده صرفشان کند.

کوآلا‌ها چه زمانی به بلوغ کامل می‌رسند ؟

کوآلای ماده در دو سالگی به بلوغ کامل می‌رسد. این در حالیست که کوآلای نر برای رشد کامل به حدود ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد.

درباره بچه کوآلا

اگر تصور می‌کنید که بچه کوآلاها باید خیلی بانمک و دوست‌داشتنی باشند، بد نیست بدانید که آنها کاملا بی‌مو و به اندازه لوبیا هستند.

آنها در ۶ ماه نخست زندگی خود به کیسه مادرشان می‌چسبند. در سه ماه بعدی به تدریج فقط در روزها به موهای بدن مادر می‌چسبند و شب‌ها به درون کیسه باز می‌گردند.

تصاویر کوآلا

شب‌زی بودن کوآلا

کوآلا به شب‌زی بودن شهرت دارد. اما آیا دلیل آن را می‌دانید؟ این حیوان در طول روز ۱۸ و گاهی حتی ۲۰ ساعت می‌خوابد. در نتیجه چندان جای تعجب ندارد که شب‌ها بیدار بوده و به زندگی برعکس خود با دیگر جانوران بپردازد.

البته به گفته دانشمندان، دلیلی این بی‌تحرکی، تغذیه اندک و محدود کوآلاست که باعث کم‌انرژی شدن بدنش می‌شود.

کوالای نر بالغ در مرکز سینه خود غذه‌ای دارد که ماده‌ای تیره و چسبناک ترشح می‎کند. حیوان این ماده را روی درختان می‌مالد تا بدین طریق قلمرو خودش را مشخص کرده و دیگران را از ورود به آنجا و تصاحب آن دور کند.

گلچین‌کننده

کوآلا شاید ظاهرا خیلی تنبل و بی‌حوصله به‌نظر برسد، اما این جانور در انتخاب برگ‌هایی که تغذیه می‌کند بسیار وسواس دارد. برای اثبات این ادعا کافیست بدانید که بیش از ۶۰۰ گونه مختلف برگ اکالیپتوس وجود دارد، اما کوآلاها فقط ۳ یا ۴ نوع از این برگ‌ها را می‌خورند.

آنها از میان اکالیپتوس‌های محل زندگی خود، بهترین‌ها و نمونه‌های موردنظرشان را انتخاب می‌کنند. به همین خاطر است که رژیم غذایی کوآلاهای مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است.

درباره کوآلا

چرخه زندگی کوآلاها

کوآلاها حدودا ۱۲ تا ۱۶ سال عمر مفید دارند.

بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین کوآلا

بزرگ‌ترین کوآلا بالغ بر ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و در ویکتوریا ساکن است. این درحالیست که کوچک‌ترین کوالای جهان در کوئینزلند شمالی زندگی می‌کند و فقط ۵٫۵ کیلوگرم وزن دارد.

بیشتر جمعیت کوآلاها بین این دو منطقه، البته در جاهایی که درختان اکالیپتوس کافی داشته باشد، ساکن هستند.

کوالا

سیستم گوارش کوآلاها

کوآلاها برای هضم غذای خود خاک و سنگریزه می‌خورند تا بافت برگ‌ها شکسته و روند هضم غذا آغاز شود.

بقای نوزادان قوی کوآلا

کلامیدیا نوعی باکتری است که در بدن کوآلای سالم زندگی‌ می‌کند. گفته می‌شود که کلامیدیا نوعی کنترل‌کننده طبیعی جمعیت کوآلاها بشمار می‌رود زیرا تنها جنین‌هایی که قوی و سالم باشند، شانس زنده ماندن خواهند داشت.

البته گفتنی است که این باکتری حیوان را بیمار هم می‌کند. اما این تنها زمانی ایجاد می‌شود که کوآلا از خراب شدن محل زندگی خود استرس بگیرد.

کوآلا خرس نیست!

اگر کسی کوآلا را با نام خرس یاد کرد، خیلی به او خرده نگیرید، زیرا ظاهر این حیوان خیلی شبیه خرس‌هاست. اما در واقعیت، کوآلا جانوری گیاه‌خوار و کیسه‌دار هستند.

کوآلا خانگی

کوآلا شناگر قابل

کوالاهای همیشه خسته و خواب، شناگران قابلی هم هستند. به‌طوری‌که اگر لازم باشد، حتی‌ می‌توانند عرض رودخانه را شنا کنند بدون اینکه مشکلی برایشان به‌وجود بیاید.

پنجه

کوآلا در دست‌های خود ۵ انگشت دارد. همین امر کمک می‌کند تا محکم به شاخه‌های درخت بچسبند و همزمان غذای خود را در دست بگیرند. انگشت‌های دوم و سوم در پاهای آنها شبیه پنجه گربه است.

قلمرو کوآلاها

کوالای نر بالغ در مرکز سینه خود غذه‌ای دارد که ماده‌ای تیره و چسبناک ترشح می‎کند. حیوان این ماده را روی درختان می‌مالد تا بدین طریق قلمرو خودش را مشخص کرده و دیگران را از ورود به آنجا و تصاحب آن دور کند.

www.delgarm.com

شمار کوآلاها

در حال حاضر فقط ۸ هزار کوآلا روی زمین زندگی می‌کند اما از نظر دولت استرالیا هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بتوان آنها را در ردیف جانوران در حال انقراض قرار داد.

در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد از این حیوانات از بین رفته‌اند. دلیلش هم قطع درختان محل زندگی آنهاست.

نوزادان کور در کوآلاها

کوآلاها در زمان تولد نابینا هستند به همین خاطر در چند ماه اول زندگی خود هیچ کاری انجام نمی‌دهند و درون کیسه مادرشان مخفی می‌شوند.

خویشاوندان کوآلاها

نزدیک‌ترین جانور به کوآلا از نظر ظاهر وامبَت‌ها هستند. وامبت ها پستانداران کیسه داری هستند که برخلاف کوآلاها، فقط بر روی زمین زندگی می‌کنند و نقب می‌زنند.

www.delgarm.com

بیشتر بخوانید

حیوانات و حیات وحش سری بیست و دوم

۱۰ حیوان خانگی بامزه که می تواند شما را از افسردگی دور کند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits