دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسهال در سگ :: علائم، تشخیص و درمان خانگی
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
اسهال در سگ یک بیماری نیست بلکه نشانه هایی از بیماری دیگر است ، شاید با کمی صبر و حوصله و درمان خانگی بهبود پیدا کند ، اگر درمان خانگی جواب نداد توصیه می شود سریعا به دامپزشک مراجعه کنید . در پایان مقاله لینک بیماری هایی که باعث اسهال در سگ می شود...

اسهال در سگ (Diarrhea) :: اسهال یعنی اینکه مدفوع سگ شل باشد و تعداد دفعات مدفوع کردن هم زیاد باشد. اسهال بیماری‌ شایعی است که ممکن است خیلی خفیف، مثل یک عفونت سادۀ دستگاه گوارش، یا خیلی خطرناک، مثل سرطان، باشد. هر زمان متوجه شدید که سگتان اسهال دارد، به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر درمان‌های لازم انجام نشود، خیلی زود ممکن است وضعیت سگ خطرناک شود. زیرا اسهال باعث کم‌آبی و کمبود مواد مغذی در بدن سگ می‌شود.

علل ابتلا به اسهال

انگل ها:

در سگ های جوان، اسهال ممکن است به علت ابتلا به ویروس های مختلف و یا انگل ها اتفاق افتاده باشد. در این مواقع، یک نمونه گیری از مدفوع و بررسی آن توسط دامپزشک جهت بررسی ابتلا به کوکسیدیا (Coccidia)، ژیاردیا (Giardia)، تریکوموناس (Trichomonas) یا دیگر بیماری ها، می تواند بسیار مفید باشد.

علت ابتلا به اسهال در توله سگی که دو هفته سن دارد می تواند وجود کرم های انگلی باشد. معمولاً سگ ها تا پیش از 3 هفتگی کرم زدایی نمی شوند ولی اگر لازم باشد این کار انجام می شود. زمانی که کرم ها در بدن سگ مشغول فعالیت شوند، نتیجه آن می تواند ابتلا به اسهال باشد.

اگر شدت اسهال حتی پس از انجام کرم زدایی، باز هم بیشتر شود، بهتر است احتمال ابتلای او به کوکسیدیا بررسی شود. دوره تخم ریزی این تک یاخته 13 روز است و معمولاً مادر توله میزبان حامل آن است. ممکن است این انگل توسط تماس توله با مادر در هنگام تولد یا کمی پس از آن انتقال یافته باشد.

بنابر این توجه به این نکته مهم است که یک سگ به صورت معمول نمی تواند با این انگل به دنیا آید. اگر یک توله سگ 13 روز پس از تولدش دچار اسهال شد، احتمال ابتلای او به کوکسیدیا زیاد است. درمان این بیماری نیازمند مراجعه به پزشک است. تشخیص نیز از طریق بررسی نمونه مدفوع صورت می گیرد.

عوامل دیگر:

برخی از سگ ها به دلیل هیجانات شدید، مثلاً استرس زیاد ناشی از دوری از خانه، دچار اسهال می شوند.
برخی از موارد ابتلا به اسهال ناشی از سرما خوردگی و آنفلونزا است. گاهی هم خوردن یک غذای عجیب، جدید یا نا مناسب باعث ناراحتی معده و واکنش آن به غذا می گردد. ابتلا به اسهال پس از تغییرات بسیار شایع است.

انواع اسهال در سگ

نشانه‌های اسهال در سگ

نشانه‌های اسهال بسته به اینکه بیماری سگ مزمن یا حاد باشد، فرق می‌کند. اگر اسهال سگتان یکی، دو روز طول کشید یا نشانه‌های دیگری در او دیدید، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  1. حرکات غیرطبیعی روده
  2. زور زدن برای مدفوع کردن
  3. تجمع آب در پاها، شکم و سینه
  4. کاهش وزن
  5. خشک و شکننده شده موها
  6. کم‌آبی
  7. مدفوع شل
  8. مدفوع زیاد
  9. زیاد شدن حرکات روده
  10. خطا کردن در محل دستشویی
  11. تب
  12. درد شکم
  13. افسردگی
  14. ضعف و بی‌حالی
  15. خون در مدفوع
  16. مخاط در مدفوع
  17. استفراغ
  18. کم شدن اشتها

انواع اسهال در سگ

انواع اسهال در سگ

به‌طور کلی دو نوع اسهال در سگ‌ها دیده می‌شود:

اسهال رودۀ کوچک:

در این نوع اسهال، مدفوع هر روز 3 تا 5 بار از روده رد می‌شود. اسهال رودۀ کوچک به سبب آسیب یا تحریک رودۀ کوچک به وجود می‌آید و ممکن است با استفراغ و کاهش وزن همراه باشد. مدفوع به‌راحتی از روده عبور می‌کند و ممکن است صدای باد معده‌اش را هم بشنوید. همچنین ممکن است در مدفوع خون تیره‌رنگ دیده شود.

اسهال رودۀ بزرگ:

در این نوع اسهال، سگ بیش از 5 بار در روز مدفوع می‌کند، ولی هر بار مقدار مدفوع کم است و سگ برای خروج مدفوع باید زور بزند. اسهال رودۀ بزرگ با آسیب یا تحریک رودۀ بزرگ یا مقعد همراه است. معمولا سگ استفراغ نمی‌کند و کاهش وزن ندارد. در این نوع اسهال، اگر در مدفوع سگ خون دیده شود، رنگ آن قرمز است.

درمان اسهال در سگ

نکاتی که قبل از درمان اسهال در سگ باید رعایت کرد

اگر در تلاش برای رفع و مقابله با اسهال ناگهانی در مراحل اولیه هستید و سگ شما هنوز علائم کم آبی را نشان نمی دهد، باید او را به مدت یک روز به دور از آب و غذا نگه دارید. یعنی نه هیچ آبی به او بدهید و نه هیچ غذایی البته توجه داشته باشید که این مدت برای سگ های بزرگ سال است.

در شرایطی که سگ دچار اسهال شدید است و دادن آب به او الزامی می باشد، بهترین گزینه استفاده از تزریق وریدی خواهد بود. پیش از اقدام به این کار حتماً با یک دامپزشک متخصص مشورت کنید. لازم است تاکید کنیم که منظور از اسهال خفیف، مدفوع شل با بافتی خمیری و شل است. در حالی که اسهال شدید کاملاً آبکی و غیر قابل کنترل بوده و به صورت قطرات دفع می شود.

همچنین باید دقت داشته باشید که سگ های زیر 7 ماه را از خوردن غذا و آب محروم نکنید. سگ های جوانی که دچار اسهال شده اند معمولاً نیاز به توجه فوری پزشک متخصص دارند چرا که وخامت بیماری در آن ها سریعاً بالا رفته و حتی ممکن است منجر به مرگ شان شود.

برای پیش گیری از خشک شدن بدن و تجدید آب از دست رفته، می توانید آبی به میزان همان حجمی که از بدن دفع شده است را به او بدهید. اگر سگ شما استفراغ می کند یا اسهال دارد و به این علت دچار کم آبی شده است، باید به نزد پزشک رفته تا او آب مورد نیاز را به کمک تزریق وارد بدنش کند.

برای تشخیص کم آبی بدن می توان به پوست سگ در ناحیه گردن توجه کرد. اگر پوست این ناحیه را بکشید ولی پس از رها کردن پوست سریعاً به جای خود باز نگردد، می توانید نتیجه بگیرید که سگ تان دچار کم آبی شده است.

در نتیجه اگر سگ تان دچار اسهال شده است و مدفوع شل دارد، می توانید برای مدت کوتاهی از دادن آب خود داری کنید تا از شدت گرفتن آن پیش گیری کنید. ولی اگر کار از کار گذشته باشد و اسهال به مرحله دوم رسیده باشد (اسهال شدید، یعنی آن که مدت کمی پس از نوشیدن مایعات تمام آن دفع گردد)، احتمالاً به تزریق مایعات نیاز خواهد بود. به هیچ وجه سگی که دچار اسهال شدید و غیر قابل کنترل است را از دسترسی به آب محروم نکنید.

درمان خانگی اسهال سگ

در ادامه دستور العملی برای مقابله با اسهال ناگهانی آورده شده است. این دستورالعمل خانگی موقت است و در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کرد، حتماً باید سگ را نزد دامپزشک برده تا تحت معاینه قرار گیرد. همچنین دادن آب کافی در این هنگام نیز بسیار حائز اهمیت است.

اسهال در مراحل اولیه در خانه قابل درمان است و اگر زود متوجه آن شوید و اقدامات مناسب را انجام دهید، می توانید مشکل را برطرف کنید. بنابراین کلید اصلی حل مشکل عملکرد سریع و به موقع است، پیش از آن که اسهال به مراحل بعدی پیشرفت کند و بدن دچار کم آبی شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شود، مشکلات و بیماری های دیگر نیز به بدن هجوم می آورند و درمان را بیش از پیش دشوار می سازند

روز اول استفاده از پپتو بیسمول ::

هر 3 تا 4 ساعت یک بار. توجه داشته باشید که برای استفاده از پپتو بیسمول به سرنگ بدون سوزن نیاز دارید. استفاده از پپتو مایع صورتی رنگ به اندازه نصف تا یک قاشق چای خوری برای هر 4.5 کیلوگرم از وزن سگ. یعنی یک سگ 22.4 کیلویی به 2.5 تا 5 قاشق چای خوری از پپتو نیاز دارد.

دامپزشکان استفاده از پپتو را برای سگ هایی که بالای 6 هفته سن دارند، پیشنهاد می کنند. در مورد سگ های جوان تر باید با یک دامپزشک مشورت کنید

روز دوم که سگ دچار مشکل شده است به سگ تان برنج پخته شده بدهید ::

برای این کار به 1 فنجان برنج، دو فنجان آب و 1 سینه مرغ نیاز دارید. به این صورت طعم مرغ در برنج نفوذ کرده و باعث می شود که سگ تان از برنج خوشش آید و به راحتی آن را بخورد.

به یاد داشته باشید که غذای ترکیب برنج را فقط برای یک روز، یعنی فردای روزی که سگ تان را از دسترسی کامل به آب و غذا محروم کرده اید، استفاده کنید. اگر سگ تان به هر دلیلی به مرحله دوم اسهال رسید، باید آب زیادی در اختیار سگ تان قرار دهید. همان طور که گفته شد استفاده از تزریق راه حل بهتری نسبت به نوشیدن آب محسوب می شود.

همچنین اضافه کردن کمی ماست کم چرب و کمی پنیر کوتاژ، نیز می تواند مؤثر باشد. کدو حلوایی هم یکی از گیاهانی است که می تواند به درمان اسهال کمک کند. غذای ترکیبی برنج می تواند 3 بار یا بیشتر در طول روز به همراه کمی آب به سگ داده شود.

خرید داروی کلسیم نیز از جمله مواردی است که می تواند در این شرایط به کمک شما آید. این دارو های تقویتی با رساندن انرژی، مواد مغذی و قند و کالری مورد نیاز بدن، به تقویت سیستم ایمنی سگ های ضعیف کمک می کند.

روز سوم مرغ پخته شده را رشته‌ رشته کرده و با برنج مخلوط کنید ::

می توانید غذاهای زود هضم ویژه نیز خریداری کنید و با آن مخلوط کنید. بهتر است به مدت چند روز غذاهای زود هضم به سگ تان بدهید و پس از گذشت مدتی، ترکیب کردن و دادن غذاهای معمول را دوباره آغاز کنید.

از جمله موادی که به سفت کردن مدفوع و جلوگیری از اسهال کمک می کند، سیب زمینی است که به طور طبیعی چنین خاصیتی دارد.

باز هم باید تاکید کنیم که اگر وضعیت و وخامت مشکل سگ تان به مرور شدید تر شد، بهتر است وقت را تلف نکرده و هر چه زودتر با یک دامپزشک تماس بگیرید و راهنمایی های او را به کار بندید.

مراجعه به دامپزشک

اگر شرایط به گونه ای پیش رفت که طی چند روز درمان خانگی، مشکل برطرف نشد، می توانید از دامپزشک خود در مورد کارهایی که برای مقابله با اسهال می توانید انجام دهید، سؤال کنید. هر دامپزشک ممکن است نظر خاص خود را در این مورد داشته باشد ولی به علت آن که این مشکل بسیار شایع می باشد، همه آن ها راه های تجربه شده و مطمئنی برای مقابله با آن را به مراجعه کنندگان خود پیشنهاد می کنند

گاهی تشخیص علت دقیق اسهال بدون انجام آزمایشات بیشتر و دقیق تر بسیار دشوار می شود. بنابر این در صورتی که سگ تان دچار اسهال شده و پس از چند روز خوب نشده باشد، بهتر است یک نمونه از مدفوع آن را برای بررسی های بیشتر نزد پزشک متخصص ببرید. همچنین اگر اثری از خون در مدفوع مشاهده کردید، یا متوجه شدت بالای اسهال در سگ شدید، بهتر است هر چه سریع تر او را نزد دامپزشک ببرید.

دوران نقاهت اسهال در سگ

در دوران نقاهت بیماری، دامپزشک را از حال و روز سگتان باخبر کنید. بهبود حال سگ باید در عرض یک یا دو روز دیده شود. اگر حال سگتان بهتر نشد، باید درمان بیماری تغییر کند، یا داروی بیشتری تجویز شود و یا حتی آزمایشان بیشتری از سگ گرفته شود. اسهال مزمن نیاز به رژیم غذایی و دارویی مادام العمر دارد.

مراقب باشید که سگتان به آشغال و سطل زباله، غذاهای نامناسب و اشیایی که خوراکی به نظر می‌رسند نزدیک نشود. رژیم غذایی سگ را به‌طور ناگهانی تغییر ندهید و با باقی‌مانده‌های غذای خودتان او را تغذیه نکنید. معاینۀ مدتب سگ توسط دامپزشک، برای اینکه سگ انگل یا کرم نداشته باشد، از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ایست که برای جلوگیری از ابتلای سگ به اسهال می‌توانید انجام دهید.

انواع اسهال در سگ

لینک بیماری هایی که باعث اسهال سگ می شود ::

اسهال در توله سگ :: علل ، تشخیص و درمان فوری

ویروس پاروا (بیماری کشنده سگها) و درمان این بیماری خطرناک

درمان بیماری دیستمپر سگ

علل ،تشخیص و درمان دیستمپر (Distemper) در سگ

بیماری عفونی در سگ سانان به نام هپاتیت (ICH)

علائم تشخیص و درمان سرطان خون در سگ

راه تشخیص و درمان سرطان استخوان در سگ ( استئوسارکوم )

سرطان لنفومی در سگ علل ، تشخیص و درمان

علل تشخیص و درمان فوری سرطان پستان سگ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits