دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسهال در توله سگ :: علل ، تشخیص و درمان فوری
16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اسهال در توله سگ های کوچکی که به تازگی به دنیا آمده اند نه تنها ناخوشایند است، که خطرناک نیز هست. چه کاری باید برای مبارزه با بی آبی بدن این توله های کوچک انجام دهیم و چه عواملی باعث بروز این بیماری در چنین سنین پایینی می گردند .

اسهال توله سگ :: در سگ های جوان، اسهال ممکن است به علت ابتلا به ویروس های مختلف و یا انگل ها اتفاق افتاده باشد. در این مواقع، یک نمونه گیری از مدفوع و بررسی آن توسط دامپزشک جهت بررسی ابتلا به کوکسیدیا (Coccidia)، ژیاردیا (Giardia)، تریکوموناس (Trichomonas) یا دیگر بیماری ها، می تواند بسیار مفید باشد.

علت ابتلا به اسهال در توله سگی که دو هفته سن دارد می تواند وجود کرم های انگلی باشد. معمولاً سگ ها تا پیش از 3 هفتگی کرم زدایی نمی شوند ولی اگر لازم باشد این کار انجام می شود. زمانی که کرم ها در بدن سگ مشغول فعالیت شوند، نتیجه آن می تواند ابتلا به اسهال باشد.

علائم اسهال توله سگ

مدفوع زرد رنگ برای تولۀ تازه متولد شده امری عادی محسوب می شود. بروز تغییرات در گوارش حیوان بعد از خوردن غذاهای مکمل به وجود می آید. اسهال را زمانی در تولۀ تازه متولد شده شدید می دانیم که دفعات تخلیۀ شکم زیاد و همراه با بوی تند یا کف باشد.

در دورۀ شیردهی، که از سینۀ سگ مادر شیر می خورند، مدفوع نباید بوی خاصی داشته باشد. معمولاً هم سگ مادر، توله هایش را با لیس زدن همیشه تمیز نگه می دارد و بوی آنها جلب توجه نمی کند.

نکته :: معمولاً وزن گیری یکی از راههای تشخیص بیماری یا سایر مشکلات دیگر محسوب می شود . حتی به دنبال کوچکترین اسهال نیز توله ها سریعاً وزن از دست می دهند؛ چرا که در کنار از دست دادن وزن بدن، مقدار زیادی از آب بدن را نیز از دست می دهند.

یکی از نشانه های اسهال، بوی بد و تند آن است به طوری که حتی بعد از لیسیدن توله ها توسط سگ مادر هم از بین نمی رود. شما حتی ممکن است به اشتباه تصور کنید که این بو از سگ مادر است. بسیار مهم است که نشانه ها را اشتباه نکنید.

برای اینکه اطمینان حاصل کنید، بایستی سگ مادر را وارسی کنید؛ به گوشهایش، حفرۀ دهانی و غشاء مخاطی آن دقت کنید . درصورتیکه تغذیۀ سگ مادر و دفعش طبیعی باشد بایستی نظارتی ویژه بر روی توله ها داشته باشید.

مشکل اینجاست که بدن توله های کوچک تازه متولد شده سریعاً آب از دست می دهند و ظرف تنها 3 تا 4 ساعت در شرایط خطرناکی قرار گیرند (البته به شدت اسهال آنها بستگی دارد).

یکی دیگر از نشانه های اسهال، ضعف و بی اشتهایی است. در صورتی که مشاهده کردید که یک یا چند تا از توله ها از مادر شیر نمی خورند، بایستی جای آنها را از بقیه جدا کرده و در جایی گرم به همراه مراقبت و نظارت قرار دهید.

درمان قطعی اسهال در توله سگ

علت اسهال سگ یک ماهه

اسهال سگ یک ماهه به چه علت است. توله سگ های یک ماهه که فقط از شیر مادر تغذیه شوند، به ندرت اتفاق میفتد که اسهال شوند. حساسیت به شیر مادر هم بسیار به ندرت اتفاق می فتد که آن هم بایستی توسط دامپزشک تشخیص داده شود.

در صورتیکه توله سگ یک ماهه با شیری غیر از شیر مادر تغذیه می گردند، احتمال حساسیت زیاد است. در رابطه با اسهال توله سگ یک ماهه، مشکل اینجاست که اولین نشانه های حساسیت قابل رویت نیستند.

به منظور پیشگیری از هر نوع بیماری و بزرگتر شدن مشکل، بایستی روزانه توله ها را وارسی و وزن گیری کرد. در طول همین وارسی ها دقت ویژه ای به غشاء مخاطی و پوست اطراف و در تماس با آن داشته باشید .

معمولاً اگر حساسیتی وجود داشته باشد، واکنشی که نشان داده می شود خارش است اما از آنجایی که توله ها قادر به خارش نیستند، پوست آنها شروع به قرمز شدن می کند. قورت دادن غشاء مخاطی دهان و افزایش تراوش بزاق و اشک نیز نشانۀ آلرژی و حساسیت است.

بروز حساسیت به شیرهایی غیر از شیر مادر را نیز از روی مدفوع هر توله می توان تشخیص داد. معمولاً نوع غذای توله هایی که حساسیت دارند را تغییر می دهند؛ به عنوان مثال مارک پودر شیر مصرفی را تغییر می دهند، یا از شیر بز که با آب جوش رقیق شده است استفاده می کنند.

اسهال ممکن است در نتیجۀ مکمل ها به وجود آید. این شرایط معمولاً وقتی به وجود می آید که سگ مادر، توله های زیادی به دنیا آورده باشد و به تنهایی قادر به شیر دادن آنها نباشد و صاحب سگ مادر چاره ای جز این ندارد که توله ها را با شیر خشک تغذیه کند.

بلافاصله پس از تولد، توله ها از آغوز مادر که سرشار از باکتریهای مفید است، تغذیه می شوند. شیر آغوز میکروفلورهای مفید را به رودۀ توله منتقل می سازد و به دنبال آن رودۀ حیوان برای هضم غذاها مطابقت لازم را پیدا می کند.

چنانچه توله تازه متولد مجبور به هضم شیر گاو باشد، در مراحل اولیه، و مادامی که روده عادت کند ، اسهال یک واکنش طبیعی محسوب می شود. اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که اسهال طولانی نشود و به بی آبی بدن تبدیل نگردد.

یکی دیگر از عوامل آن می تواند پرخوری باشد. در صورتیکه سگ شما در یک زایمان تنها 2 یا 3 توله به دنیا آورده باشد و شیر کافی هم داشته باشد، توله ها پرخوری خواهند کرد. زیاده روی در تغذیه نه تنها هضم آن را به دنبال نخواهد داشت بلکه باعث فساد آن میگردد. روده نیز که دچار استرس و فشار زیاد می شود تنها راه حمایتی را ترشح بیشتر مخاط روده ای می داند.

نکته :: اسهال سبز رنگ در توله های تازه متولد نشانه روند فاسد شدن غذایی و زهر زدگی در بدن است که می تواند به دنبال عوامل ویروسی یا انگلی به وجود بیاید. به هر حال، زهر زدگی برای توله های تازه متولد خطر مرگ به همراه دارد ! بنابراین برای تماس با دامپزشک معطل نکنید!

آزمایش تشخیص اسهال سگ

درر بیشتر موارد اسهال، دامپزشک شما آزمایش مدفوع برای حیوان انجام خواهد داد. تست مدفوع برای وجود بیماری‌های انگلی و ژیاردیا انجام می‌گیرد. اگر مشکوک به بیماری‌های باکتریایی باشد در این صورت کشت مدفوع و آزمایش حساسیت آنتی بیوتیک انجام خواهد گرفت. در مورد برخی بیماری‌های ویروسی مثل پارو ویروس ممکن است آزمایش‌های دیگری بر روی مدفوع انجام شود.

اگر سگ شما علائم بیماری نشان دهد، شمارش کلی سلول‌های خونی و آزمایش شیمیایی خون انجام خواهد شد. اگر به بیماری خاصی مشکوک بود در این صورت آزمایش‌های خونی خاصی انجام خواهد شد. از رادیوگرافی نیز برای تشخیص تومور، اجسام خارجی و مشکلات آناتومیکی استفاده می‌گردد.

از دیگر وسایل کمک تشخیصی مثل سونوگرافی و آندوسکوپی و کلونوسکوپی نیز می‌توان برای تشخیص دقیق استفاده نمود. در برخی موارد گرفتن بیوپسی و بررسی میکرسکوپی تنها راه تشخیصی می‌باشد.

درمان اسهال توله سگ یک ماهه

تجارب نظری و عملی در رابطه با مراقبت و درمان اسهال در سگ های بالغ در رابطه با توله های تازه متولد تقریباً اصلاً کارایی ندارند. هرچه توله کوچکتر باشد، شدت بیماری بیشتر خواهد بود. اولین اقدام چیست ؟ در صورت کمترین شک به بیماری در یکی از توله ها، اولین کاری که باید انجام دهید اینست که از سایر توله ها جدایش کنید و در جایی گرم و تحت نظارت و مراقبت قرار دهید.

در صورتیکه تخلیۀ شکم 3-2 بار در ساعت باشد، رنگ آن سبز و یا بویی تند و زننده داشته باشد حتماً بایستی از راههای درمانی استفاده شود.

چنانچه مشاهده کنید مدفوع تولۀ کوچک زرد است بوی خاصی نمی دهد اما رنگ آن روشن تر شده و یا با کف بیرون روی دارد بایستی اقدامات اولیه را انجام دهید. بسیار مهم است بدانید که خود درمانی ها منجر به فوت وقت می گردد که در رابطه با ابتلا به بیماریهای ویروسی بسیار اهمیت دارد.

برای توله های کوچک تازه متولد بایستی داروهایی را انتخاب کنید که منع مصرف و عوارض جانبی به دنبال نداشته باشند من جمله این داروها :

  1. SMECTA
  2. ENTEROSGEL
  3. ACTIVATED CHARCOAL

در دوز پایین می باشد.

divider

در مورد بیماری سگ ها بیشتر بدانید و بخوانید ::

اسهال در سگ :: علائم ،تشخیص و درمان خانگی

ویروس پارا آنفولانزا یا سرما خوردگی در سگ

علائم ، تشخیص و درمان فوری هلیکوباکتر در سگ و گربه

علل ، تشخیص و درمان فوری عفونت چشم در سگ

مدفوع خوردن سگ - علل و درمان فوری (Coprophagia)

علائم تشخیص و درمان سرطان خون در سگ

راه تشخیص و درمان سرطان استخوان در سگ ( استئوسارکوم )

سرطان لنفومی در سگ علل ، تشخیص و درمان

آیا بریدن گوش سگ کار درستی است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (16 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Shervin | ۲ سال پیش
سلام اگه از شیر گاو استفاده کرده باشیم بدون آب ،باعث میشه که توله یک اسهال بگیره.اسهال شل و زرد لنگه وب وی بد نمیده
0
6

hits