دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در هنگام سخت زایی سگ چه باید کرد

مراقبتهای قبل و بعد از زایمان سگ

در هنگام سخت زایی سگ چه باید کرد
15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
چه مراقبتهای باید انجام شود تا سگ توله های خود را به دنیا بیاورد ، آیا لازم است به سگ هنگام آبستنی کمک کنیم، مراحل کمک به سخت زایی سگ

9 مراقبتی قبل و بعد زایمان سگ باید


1. هنگام زایمان سگ متوجه او باشید

اگر سگ مادر اشتیاقی به حضور شما ندارد، هنگامی که برای زایمان تلاش می کند، مراقب او باشید. انتظار می رود که او هنگام انقباضات ناراحت باشد، درست مثل یک زن باردار. این بخشی از برنامه است!

نکته : در بسیاری از موارد توله سگ ها در نیمه های شب، هنگامی که شما خواب هستید به دنیا می آیند. تا رسیدن به موعد مقرر آن را به عادتی تبدیل کنید که در اسرع وقت از خواب بیدار می شوید، ابتدا او را چک کنید.

2. اطمینان حاصل کنید که مادر توله های خود را بلافاصله تمیز می کند

سگ مادر باید توله های خود را بلافاصله بعد از تولد آنها تمیز کند. به او یک تا دو دقیقه زمان بدهید تا کیسه توله ها را از آنها جدا کرده و شروع به لیسیدن و تمیز کردن توله ها کند. اگر مشاهده کردید که زمان بیشتری گذشت و سگ اقدامی نکرد، شما می توانید وارد شده و کیسه را از توله ها جدا کنید و با شور و نشاط توله ها را خشک کنید و آنها را تحریک به تنفس کنید.

نکته : اگر لازم است شما می توانید به دقت بند ناف را با فاصله کمی بیشتر از یک سانتی متر از بدن توله ببندید و با قیچی تمیز آن را ببرید.

3. اطمینان حاصل کنید از توله سگ ها مراقبت می شود

پرستاری از توله سگ ها از یک تا سه ساعت پس از تولد شروع می شود. شما ممکن است لازم باشد توله ها را مقابل پستان مادر قرار دهید و به آرامی نوک آن را فشار دهید تا مقداری شیر از آن بیرون بیاید و توله ها به این ایده پی ببرند.

نکته : اگر از توله سگ ها کاملا مراقبت نمی شود و یا سگ مادر اجازه پرستاری از توله ها را نمی دهد، ممکن است مشکلی برای توله سگ ها وجود داشته باشد مثل کام شکاف دار. دهان توله را باز کرده و به سقف دهان او نگاه کنید. دهان او باید یک سطح جامد و بدون هر گونه سوراخ باشد. اگر هر گونه نگرانی وجود دارد با دامپزشک خود مشورت کنید.

نکته : اگر آنها قادر به پرستاری نیستند ممکن است به لوله یا بطری مخصوص تغذیه توله سگ با فرمولاسیون شیر مورد نیاز توله سگ نیاز داشته باشید.

4. توله ها را بشمارید

بعد از تولد توله ها را بشمارید زیرا در آن صورت شما دقیقا می دانید که توله ها چند عدد هستند.

5. جفت ها را بلافاصله قطع نکنید

سگ مادر ممکن است که بخواهد جفت ها را بخورد که مضر نیست. مجبور نیستید که جفت ها را بلافاصله قطع کنید. اگر مادر آنها را مصرف نمی کند، آنها را در سطل زباله بریزید.

نکته : در بعضی موارد خوردن جفت استفراغ در پی دارد.

نکته : به یاد داشته باشید که هر توله سگ جفت جداگانه خود را دارد.

6. محل نگهداری را گرم نگه دارید

توله سگ ها در تنظیم دمای بدن خود عملکرد خوبی ندارند و نیاز دارند که گرم نگه داشته شوند. برای چند روز اول بعد از تولد، گوشه ای از جعبه تولد را نزدیک به 29 درجه سانتیگراد گرم نگه دارید. بعدا می توانید دما را تا 27-23 درجه سانتی گراد کم کنید.

نکته: حرارت اضافی را با قرار دادن یک لامپ حرارتی در گوشه جعبه تولد انجام دهید. اگر یک توله سگ سردش باشد زیاد حرکت نمی کند. اطمینان حاصل کنید که محل تولد گرم است و توله مورد نظر نزدیک مادر و سایر توله ها قرار دارد.

7. مادر و توله ها را برای معاینات لازم نزد دامپزشک ببرید

برنامه ای برای معاینه توله ها توسط دامپزشک ترتیب دهید. دامپزشک مطمئن خواهد شد که مادر سالم و توله ها در حال رشد هستند.

8. دیگر سگ ها را از مادر و توله هایش دور نگه دارید

اگر خود شما صاحب سگ پدر هستید، مطمئن شوید که او در یک محیط جدا از مادر و توله هایش قرار دارد. همچنین دیگر سگ ها نیز نباید اجازه اذیت کردن مادر و توله هایش را داشته باشند. احتمال جنگ و دعوا میان سگ های بالغ وجود دارد که می تواند به مادر و توله هایش آسیب برساند.

سگ ماده ممکن است حالت تهاجمی داشته باشد که برای مراقبت کردن از توله هایش است. این عمل طبیعی است و شما نباید او را برای این کار سرزنش کنید.

نکته: این حالت تهاجم نسبت به انسان ها هم ممکن است رخ بدهد بنابراین کودکان را برای جلوگیری از آزار و اذیت توله ها دور نگه دارید.

9. سگ خود را بلافاصله بعد از آبستنی به حمام نبرید

با وجود اینکه او کثیف است، چند هفته صبر کنید و سپس او را حمام کنید. مطمئن شوید که او را به درستی بشویید.

چگونه به سگ خود بعد از زایمان(آبستنی) کمک کنید

زمانی که سگ دچار سخت زایی می شود چه باید کرد


مرحله اول

زمانی که مطمئن شدید سگ ماده دچار سختزایی است، سریعا دست بکار شوید و با دقت و آرامش کیسۀ غشایی جنین را از واژن سگ بیرون بکشید، در این زمان دقت کافی داشته باشید تا از له شدن بدن، شکستگی فک و خرد شدن جمجمه جلوگیری شود.

اگر توله ای در هنگام زایمان با سر یا دستها بیرون آمد ولی مادر قادر به زایمان کامل نبود می توانید بدقت توله را با حوله ای خشک و تمیز بگیرید و کمی بچرخانید، سپس همزمان با زور زدن مادر آنرا خارج کنید.

اما اگر پس از مدتها تلاش مادر، تنها یک پای توله بیرون آمد، یعنی توله در وضعیت غیر نرمال قرار دارد. لذا صاحبان بی تجربه نباید اقدام به تغییر شرایط توله نمایند. در چنین مواقع اورژانسی تنها کاری که انجامش توصیه می شود آن است که توله را به سمت دهانۀ رحم، داخل برانید تا شاید خودبخود گردش پیدا کند و در وضعیت صحیح زایمان قرار گیرد. در این مواقع حتما با دامپزشک تماس بگیریید.

مرحله دوم

بعد از خروج توله با سرعت و دقت پرده های جنینی را بوسیۀ دست و یاقیچی از ناحیۀ سر توله ها پاره کرده و توله را بیرون آورید. اگر این زایمان اولین تجربۀ شما می باشد بهتر است برای پاره کردن پرده های غشایی از قیچی استفاده نکنید تا به توله ها آسیبی مانند پاره شدن گوش، بریده شدن پوست بدن و غیره وارد نشود.

مرحله سوم

در این مرحلۀ دهان توله را به آرامی با انگشت باز کرده و مایعات و موکوس را با پمپ یا با پارچه نرم از دهان و بینی توله پاک نمایید.

مرحله چهارم

اگر توله هنوز به وسیلۀ بندناف به جفت یا مادر متصل است، این اتصال باید قطع شود. برای این منظور ابتدا بندناف را در فاصلۀ 5 سانتیمتری شکم توله بوسیلۀ نخ دندان و یا نخ بخیه گره بزنید و سپس بندناف را در چند سانتیمتری پشت گره با استفاده از قیچی استریل ببرید.

مرحلۀ پنجم

توله را به سمت مادر ببرید و اجازه دهید او را بلیسد، اگر سگ ماده از این کار امتناع کرد و یا در شرایط سختی قرار داشت توله را بوسیلۀ یک حوله با آرامش خشک کنید و با دو انگشت به آرامی از سمت شکم به سمت قفسۀ سینه ماساژ دهید تا تنفس حیوان تحریک شود.

مرحلۀ ششم

توله را هرچه سریعتر در کنار سینۀ مادر قرار دهید و در عین حال با نوازش و بکاربردن کلمات محبت آمیز به سگ ماده آرامش دهید.

اگر توله ای به رنگ آبی و با بدنی سرد و حالتی مانند حیوان مرده متولد شد، هنوز احتمال نجات زندگی آن وجود دارد. در چنین شرایطی سریعا توله را درون حوله پیچیده و در مکان گرمی با 26/5 درجۀ سانتی گراد قرار دهید.

دهان توله را باز نموده و زبانش را به آرامی بیرون بکشید تا مجرای تنفس حیوان باز شود، سپس با نزدیک کردن دهان خود به دهان توله، به آن تنفس مصنوعی بدهید و باحوله ای خشک و گرم بدن حیوان را به آرامی مالش دهید. در مواردی دیده شده است که توله هایی که تا یک ساعت پس از زایمان مرده بنظر می رسیدند با این اقدامات حمایتی نجات یافته اند.

چگونه به سگ خود بعد از زایمان(آبستنی) کمک کنید

بیشتر بخوانید:

آیا میدانید سگها چگونه جفت گیری می کنند؟

نام واکسنهای که حتما باید به سگ زده شود

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits