دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص جنسیت جوجه گوشتی طوطی ملنگو
25
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تعیین جنسیت طوطی ملنگو: طوطی ملنگو بالغ را میتوان به راحتی تشخیص داد ، چگونه میتوان تشخیص داد که ر جوجه گوشتی طوطی ملنگو نر یا ماده

تعیین جنسیت طوطی ملنگو قبل از بلوغ کاری بسیار سخت و دشوار است. اما پس از بلوغ می توان به راحتی طوطی ملنگوی نر و ماده را از روی مشخصات ظاهری تشخیص داد.

طوطی ملنگوی نر دارای طوقی به رنگ مشکی بر روی گردن است که این طوق از زیر منقار آغاز شده و به سوی پس سر پرنده ادامه می یابد. در زیر طوق مشکی مذکور در پس سر طوق دیگری به رنگ سرخ نیز قرار دارد.

طوطی ملنگوی ماده فاقد طوق مذکور می باشد و از لحاظ رفتاری، رفتاری آرام تر از طوطی ملنگوی نر می باشد. این نژاد طوطی از سن ۳ سالگی قادر به تولید مثل میباشد.

چگونه میتوان تشخیص داد طوطی ملنگو نر یا ماده

تعیین جنسیت طوطی ملنگو گوشتی:

برای تشخیص جنسیت شاه طوطی و ملنگو در جوجه‌های گوشتی (سرنگی یا سرلاکی) با توجه به اینکه پرها کامل نشده به فرم و اندازه سر جوجه توجه میکنیم.

جوجه با سر کشیده پهن مربع شکل بصورتی که سر نسبت به بدن جوجه بطور قابل ملاحظه‌ای بزرگتر باشد نر است . جوجه‌های ماده سرهای کوچکتر و گردی دارند. از زمانیکه پرهای جوجه کامل شد (جوجه‌های تازه دان خور) آثار طوق نرها را بصورت نقاط دودی رنگی در امتداد هم در زیر گلوی جوجه، درست جاییکه که بعدها طوق مشکی شکل میگیرد، میتوان دید.

دقت کنید این نقاط در بعضی جوجه‌ها پررنگ و واضح هستند اما در بعضی دیگر کمرنگ هستند و باید برای تشخیص آنها کاملاً دقت کنید (گاهی اوقات میتوانند بقدری کمرنگ باشند که با چشم قابل تشخیص نباشند و حتی افراد خبره در تعیین جنسیت به اشتباه بیفتند! اما ریسک نکنید اگر حتماً جوجه شاه طوطی یا ملنگوی نر میخواهید موردی را انتخاب کنید که با دقت کردن به زیر گلو میتوانید نقاط دودی را تشخیص دهید).

شاه طوطی و ملنگوی ماده فاقد هر گونه سیاهی چه کم چه زیاد زیر گلو و اطراف گردن هستند. در پرندگان ماده نیز مقدار ناچیزی تیرگی دیده می شود که ممکن است خریدار را به اشتباه اندازد و یا توجه داشته باشید در اطراف گردن ماده‌ها به دلیل اختلاف خواب پرهای سر و گردن ممکن است هاله سبز رنگی ببینید.

دقت کنید این هاله سبزرنگ را با طوق نرها اشتباه نگیرید. تاکید میکنم طوق نرها بطور مشخص نقاطی مشکی یا دودی رنگ هست که رنگ خود پرها چنین هست و با هاله‌ سبزی که به خاطر سایه و اختلاف خواب پرها بوجود آمده کاملاً متفاوت هست.

نکته مهم : یک جوجه شاه طوطی یا جوجه ملنگوی مناسب برای خرید از نظر سن و جنسیت جوجه‌ای هست با عنبیه چشم مشکی (قهوه‌ای تیره) یا دودی دارای نقاطی مشکی یا دودی در زیر گلو.

در خصوص روند تغییرات رنگ چشم، کامل شدن طوق یا بلوغ در بالا قید گردیده‌اند مربوط به شاه طوطی میباشد که در ملنگو نیز روند این تغییرات دقیقاً مانند شاه طوطی بوده تنها اختلافات جزئی‌ای در زمان وقوع آنها وجود دارد.

چگونه میتوان تشخیص داد طوطی ملنگو نر یا ماده

بیشتر بخوانید :

نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی + فیلم

13 بیماری شایع در طوطی سانان و درمان آن + فیلم

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits