دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه تشخیص نر یا ماده بودن عروس هلندی
364
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قابل توجه تمام همراهان عزیز و پرنده دوست بالاخص عروس هلندی، در این مقاله از دلگرم قصد داریم شما را با نحوه تشخیص عروس هلندی نر و ماده آشنا کنیم تا انتها با ما باشید و ما را از نظرات و تجربیاتتون بهره مند سازید.

انواع عروس هلندی و نحوه تشخیص جنسیت

مشخصات عروس هلندی نر :در اکثر مواقع گونه (لپ) پرنده نر پررنگتر از جنس ماده است که این علامت ۱۰۰ درصد نیست چون اگر تغذیه پرنده ماده خوب باشه میتونه رنگش پرنگ باشه ، در اکثر پرنده های جنس نر تاج بلند تر و رو به جلو می باشد ۷۰ در صد پرنده نر این علامت دارند ، دم پرنده نر صاف و بدونه علامت است . ۹۰ درصد پرنده نر این گونه هستند. صورت پرنده نر زرد پرنگ است

مشخصات عروس هلندی ماده : (پرنده ماده بر عکس پرنده نر است.) لازم به ذکر است که این موارد بیشتر در مورد نژاد خاکستری و یا معمولی است و تعیین جنسیت در نژاد آلبینو،لیتیون و صورت سفید صدق نمی کند . بهترین روش برای تعیین جنسیت انجام تست ژنتیک است (که در حال حاضر در ایران نیز انجام می شود).

1. تعیین جنسیت عروس هلندی خاکستری

هدف اصلی شناخت ما در این جوجه ها؛ تنها و فقط دم اصلی این جوجه هاست...زمانی که دم اصلی جوجه به نهایت رشد خود رسید؛ دم را بررسی کرده؛ همه می دانیم که نژاد های خاکستری و دارچینی دارای دم های خال خالی یا به اصطلاح عوامانه دون دون هستند و این یک وجه مشترک میان جنس های نر و ماده می باشد؛ ولی در جنس نر شاهد روشن بودن دم اصلی هستیم به طوری که این خال ها بر روی دم آنها تا حدودی محو هستند در حالی که در جنس ماده هر چند که دم اصلی دارای خال می باشد ولی خال ها همگی تیره و نمایان هستند و به عبارتی دیگر خال ها محو نیستند.

تعیین جنسیت عروس هلندی

2. تعیین جنسیت عروس هلندی نژاد های لوتینو (لیمویی و معمولی)

لوتینو های لیمویی : به عروس هلندی هایی گفته می شود که به همراه وجود پرهای سفید ، شاهد پرهای زرد روشنی در ناحیه ی سینه زیر پرها و قسمتی از پرهای دم هستیم)در این سری از عروس هلندی ها ، رنگ زرد یک عامل کمک کننده به تعیین جنسیت جوجه ها می باشد؛ به طوری که اگر دم هر دو جنس نر و ماده رو در نظر گرفته: در جنس نر میزان رنگ زرد به مقدار بسیار، ناحیه ی دم را فرا گرفته و خال های سفید رنگ به سختی قابل دید هستند و معمولا در جنس نر ، رنگ زرد ، روشن بوده و باعث ترکیب شدن آن با خال های سفید می شود و به همین دلیل خال ها به سختی دیده می شوند. در حالی که در جنس ماده در نور مناسب به سادگی شاهد خال های برجسته بر روی دم هستیم و حتی پس از ریزش...پرها به روال قبلی تولید می شوند و در جنس نر هم با ریزش پرهای دوران قبل از بلوغ ، پرهای جدیدی که جایگزین می شوند تقریبا همانند پرهای دوران قبل از بلوغ و تا حدودی روشن تر هستند در لوتینو های عادی ، تعیین جنسیت بر اساس دم و خال های آن با خطاهای فراوانی همراه هست و به همین دلیل روش جمجمه دقیق ترین روش تعیین جنسیت می باشد با این حال بد نیست که خلاصه توضیحاتی در مورد این روش داشته باشیم در جنس ماده ، شاهد خال های ریز و نمایان هستیم که حتی پس از ریزش ،پرهایی به شکل پرهای قبلی جایگزین می شوند. در حالی که در جنس نر ِ، شاهد خال هایی محو و نیمه درشت هستیم و با ریزش آنها پرهایی روشن تر جایگزین سری قبلی خواهند شد.

چگونه میتوان تشخیص داد عروس هلندی نر یا ماده

1. روش تشخیص بر اساس رنگ پرها:

زمانی که عروس‌ها به سن بلوغ رسیده و بعد از اولین پر ریزی آنان به طور کامل (حداکثر تا دوسالگی)، جنسیت آنان از طریق پرها به سادگی قابل تشخیص است: عروس نر دارای پرهای سفید ساده که معمولاً در انتهای آنها رنگ زرد قابل تشخیص است و رنگ دم لیمویی کم‌رنگ است و پرهای فاقد هرگونه لک و علامتی هستند.عروس هلندی ماده دارای پر های زرد بر خلاف نر در قسمت شاه‌پرهای بال‌های خود از ابتدای بال‌ها تا آخرین پر لکه‌هایی به رنگ زرد رنگ و دایره‌ای یا خال خال بر روی بال‌هایس مشاهده خواهد شد.همچنین در کنار دم لیمویی رنگ شاهد خط چین‌هایی در بین چهار دم پایین عروس ماده لوتینو خواهیم بود.

روش تشخیص جنسیت عروس هلندی

2. روش تعیین جنسیت کوکاتیل بر اساس صدا:

به طور کلی زمانی که عروس نر به سن بلوغ می‌رسد آواز‌ها و صداهای جدید از خود تولید می‌کند به خصوص بلبلی خواندن و ضرب زدن با نوک خود از آشکارترین ویژگی عروس‌های نر است.

عروس هلندی ماده : عروس ماده زمانی که به سن بلوغ می‌رسد حنجره‌اش تغییری نکرده بلکه با صدای بلندتری جیغ می‌کشد.

حتماً بخوانید:
دانلود 15 صدای عروس هلندی (نر،ماده) برای مست شدن و جفتگیری

دانلود 15 صدای عروس هلندی (نر،ماده) برای مست شدن و جفتگیری

صدای عروس هلندی،دانلود صدای عروس هلندی، صدای عروس هلندی ماده،صدای عروس هلندی نر mp3،صدای عروس هلندی ماده برای تحریک نر.

3. روش تعیین جنسیت براساس تاج:

عروس هلندی نر : در میان باتجربگان گفته می‌شود عروس هلندی نر دارای تاج‌های بلند و یکدست به گونه‌ای که در یک راستا به سمت بالا امتداد یافته‌اند.

عروس ماده: تاج عروس ماده نسبت به عروس نر کمی کوتاه‌تر بوده و پخش است و نسبت به تاج نر کمی پهن‌تر است.

4. روش تعیین جنسیت کوکاتیل براساس نشانه‌های اندامی:

عروس نر: اگر به سینه عروس هلندی نر توجه شود مشاهده خواهید نمود که فاقد هرگونه فرورفتگی است و از گردن تا زیر پاها کاملا صاف است.

عروس ماده: اگر به سینه عروس هلندی ماده دقت کنید فرو رفتگی را مشاهده خواهید نمود که جایگاه آن از گردن شروع شده و تا زیرپاها ادامه داشته به طوری که سبب تقسیم بدن آنها به دو قسمت خواهد شد.

5. روش تعیین جنسیت عروس هلندی بر اساس پاها:

اگر به صورت کلی مشاهده کنید درظاهر هیچ تفاوتی وجود ندارد ولی اگر کمی خیره‌تر شوید نشانه‌های بیشتری یافت خواهد شد.

عروس نر: پاهای عروس هلندی نر، کشیده و بلند و کمی باریک است و ناخن‌ها در حالت عادی بلند است.

عروس ماده: پاها کمی پهن و کمی زمخت، و ناخن‌ها نسبت به عروس نر کوتاه است همچنین پاها نسبت به عروس نر کوتاه‌تر است.

6. روش تعیین جنسیت بر اساس رفتار شناسی:

به طور کلی عروس نر: همواره آوازهای متعددی می‌خواند، در هنگام مست شدن بال‌های خود را به پایین می‌اندازد و همچنین با بال زدن‌های همراه با آواز صداهای مختلفی به وجود می‌آورد.

عروس ماده: نسبت به عروس نر آرامتر است. هیچگونه آوازی سر نداده وتنها جیغ می‌زند. قابلیت تکلم ندارد. در حالت مستی خم می‌شود.

تشخیص جنسیت عروس هلندی

7. تعیین جنسیت در مقابل جنس مخالف:

عروس نر : :در صورتی که عروس نر را در مقابل جنس مخالف خود قرار دهید واکنش‌هایی متفاوت را شاهد خواهید بود.

عروس ماده : عروس ماده نسبت به جنس مخالف واکنشی نشان نداده و همواره آرام خواهد بود.

حتماً بخوانید:
چیکار کنم عروس هلندی کمتر جیغ بزنه؟

چیکار کنم عروس هلندی کمتر جیغ بزنه؟

چگونه جیغ زدن عروس هلندی را کم کنیم؟آیا تنبیه کردن در عروس هلندی تاثیری در کمتر شدن سر صدای طوطی سانان می شود؟ چگونه طوطی سانان را سرگرم کنیم ؟ آیا…

8. تعیین جنسیت براساس اندازه لگن:

عروس نر : لگن عروس هلندی نر باریک‌تر از عروس ماده است.

عروس ماده : دارای لگن پهن‌تری نسبت به نر بوده به خصوص بعد از اولین تخم‌گذاری بسیار محسوس‌تر خواهد بود.

9. روش تست لگن عروس ماده:

عروس را به آرامی در دست گرفته و او را به پشت بخوابانید به طوری که سر رو به پایین باشد. سپس دو انگشت شصت و اشاره را در مابین دو پاها فرو ببرید در صورتی که انگشت شمادر بین دو پاها فرو رفت (بین استخوان پاها و لگن در ماده‌ها فاصله است) عروس ماده است در غیر اینصورت عروس لوتینوی شما نر است.

10 . تعیین جنسیت براساس شکل پاها:

عروس نر: پاهای عروس نر کاملا صاف و در یک راستای مشخصی بر روی میله قرار می‌گیرد.

عروس ماده : پاهای عروس ماده نسبت به نر بازتر بوده و همواره به صورت پهن بر روی میله می‌نشیند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (364 رای)  

۳۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

baransharafei@gmail. | ۴ روز پیش
سلام من یه عروس هلندی تازه گرفتم صاحب میگفت نره و سلام و بوس میگه الان ۷ روز اوردیمش بهم تقریبا اعتماده کرده و از دستم غذا میخوره نوک حالت حمله میاره ولی تکون نمیدم و غذا میخوره سوال زردی سرش هست و سینه تقریبا خاکستری زرد پرزردو خال مشکی اصلا همه رنگ 😂🥰سفید خاکستری پرهای زردو خال مشکی نمیدونم از کجا بفهمم برا نر بودنش یا ماده بودن
0
0
مهدیه | ۳ ماه پیش
من یع عروس گرفتم دو ماهشه نمیدونم نر یا ماده
1
5
مهدی | ۴ ماه پیش
نربیشترسروصدامی
کنه
0
4
omid taj | ۴ ماه پیش
آنقدر وا بسته طوطی عروس مون شدیم از جوجه‌ گی تا الان که دو سالشه شده عضو خانواده اصلا تو قفس نمی کنیم آزاد با خودمون غذا می خوره و با خودمون میخابه جونمون به جونش بستس
1
24
پاسخ ها:
ندا | ۳ ماه پیش
دقیقا دقیقا ماهم کپ شما عروس هلندی آزادباخودمون ݝذامیخوره
0
14
منوچهر | ۵ ماه پیش
سلام من یک عروس دارم ازبس حرف میزنه کلافمون کرده خواب ازخودم وخانواده ام گرفته ولی خانمم خیلی بهش وابسته هست بیش از سی کامه وتمام نام اعضای خانواده میگه بنظرتون چکارش کنم
5
12
پاسخ ها:
الناز | ۵ ماه پیش
بیا بدش به مننن ، از خدامه
0
24
غفار | ۱ روز پیش
من ازخدام همچین عروسی دا شت باش م
0
0
نگار مومنی زاده | ۲ سال پیش
خیلی عالی بود ممنون
1
21
شبنم | ۲ سال پیش
من یه جوجه عروس هلندی ۳۰روزه رو باید بزرگ کنم دونخور شده.دو روزه اومده خونمون خیلی شیطون و پر سر و صدا است ولی از ما خیلی میترسه و وقتی دستم رو میبرم تو قفس با بال میزنه چجوری میتونم دستیش کنم و کاری بکنم ترسش بریزه؟
8
38
پاسخ ها:
Mohammad | ۲ سال پیش
باید بیاریش بیرون بعد نازو نوازشش کنی تا دستی بشه
13
41
شبنم | ۲ سال پیش
سلام من یه عروس هلندی ماده سینامون داشتم.الان هم هم یه جوجه عروس هلندی رو باید بزرگ کنم.خیلی پر سر و صدا شیطونه فکر کنم ۳۰روزه هست دون خور شده.از خودش صدا های نامفهومی در میاره و انگار اسمش رو تکرار میکنه ایا میتونه نشون دهنده نر بودنش باشه؟
12
43
nazy | ۲ سال پیش
سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی دارم که پیش هر کس میبرم یکی میگه نره یکی میگه ماده و اینکه من تو اینترنت زدم و بعضی ویژگی های ماده رو داره و بعضی ویژگی های نر ولی بیشتر ماده اما این خیلی حرف میزنه خیلی شیطون و من خوندم دیدم ماده ها حرف نمیزنن میشه راهنمایی کنین
17
75
محمد خدادادبیگی | ۲ سال پیش
باسلام بنده ۲عدد عروس هلندی از جنس خاکستری دارم ولی تو تشخیص جنسیتش موندم یکی میگه ۲تاشم نره یکی میگه نه علائم ماده بودن تو یکیش هست ولی هیچ جفت گیری نمیکنن به هم دیگه عکس العمل نشون نمیدن الان ۳ماه خریدم. خودشونم ۱۰ماهشونه چه راهنمایی دارید بگید شماره واتساپ اگه صلاح میدونید بدید تا فیلم یا عکسشونا بفرستم براتون. ممنون میشم
17
43
محمدطه | ۲ سال پیش
عروس نر من مستی می کنه چیکار کنم؟
11
30
متین | ۳ سال پیش
با سلام
عروس هلندی ماده یا نر کدوم سر و صدا بیشتر داره؟
یکی به من گفته بود الان یادم رفته
13
35
شیعه | ۳ سال پیش
من تازه یدونه خریدم .رام بود و با فروشندش بدون گاز گرفتن رفتار میکرد.حتی راحت هم میومد تو دستش.اگه صاحبش میخواست میومد تو دست برادرم.اما اومد تو خونه اول ترس و احساس غریبی داشت اما ظرف چند ساعت فکر کنم این حس رفت.به جاش مارو گاز میگرفت.در باقه دوست نداشت به بدنش یا به قفسش دست بزنیم.این حس تا الان غروری و احساس مالکیت هنوز توش ازبین نرفته.راهی هست دستی شه و دوم اینکه بلد بود حرف بزنه بر حزبه حرفه فروشنده ولی تا الان چیزی نگفته.الان چیکار کنم دستی شه و حرف بزنه؟
14
48
پاسخ ها:
ندا | ۳ ماه پیش
سلام اصلا وابدا دست به دمش نکشیدحتی دمشونازنکنید انگشت اشارتوافقی وبامهربونی بگیرزیرسینش تابیادرودستت باهات دوست بشه
0
4
ادرینا سروری | ۳ سال پیش
من عروس هلندیم از صبح تا شب اواز میخونه و هم یکجا میشنه شروع میکنه به خواروندن خودش وقتی پیش من اواز نمی خونه
18
37
باران | ۳ سال پیش
سلام من یه عروس هلندی دارم و همیشه خوابش می یاد و چشم هاشو می بنده و ۴ ماهشه می خواستم ببینم این عادیه ؟ و یه سوال دیگه عروس هلندی من بدنش رو خیلی می خوارونه آیا عادیه؟
30
81
پاسخ ها:
وحید | ۹ ماه پیش
سلام بله عادیه چون عروس پرنده بسیار تمیز و باهوش هستن دوس دارن بیشتر وقتا در حال نظافت پراشون وخودشون باشن
1
12
mahdi | ۳ سال پیش
عروس هلندی من دو ماهشه.همه چیزش به نرا می خوره به جز دمش که مثل ماده هاس .صداشم تقریبا جیغ ماننده .نژادشم ابلغ هست .نظرتون چیه
17
44
ارین | ۳ سال پیش
سلام من یه عروس هلندی دارم سه ماه داره و پر هاش خال های زرد داره رنگ عروس من لوتینو هست اما تاجش یکدست هست و سینه اش هیچ گونه فرورفتگی نداره به نظرتون نر هست یا ماده
17
42
متین | ۳ سال پیش
سلام من میخوام عروس هلندی بخرم میخوام بدونم چند ماهگی میتونم حرف زدن یادش بدم
15
35
پاسخ ها:
مجید | ۳ سال پیش
بین ۱ ماه تا ۴ ماه بهترین زمان برای دست اموز کردن و اموزش است
18
39
وحید | ۹ ماه پیش
سلام بهترین جنس برای سخن نر هستش که باید از ۴ماهگی شروع ب تمرین کنی .اول صبح واخر شب بهترین موقع یاد گیری عروس هست
1
2
Parsa | ۳ سال پیش
ببخشید از کجا بفهمیم جوجه عروس هلندی گل باقالی نره یا ماده س؟
20
46
پاسخ ها:
وحید | ۹ ماه پیش
سلام.نر صورت زردی بیشتر داره تا نصبت به ماده
1
4
بتوچه | ۳ سال پیش
سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
















ولی من چیزی نفهمیدم



















































































بازم ممنون
28
2
آرسان | ۳ سال پیش
ببخشید من یک عروس هلندی با عنوان نر خریدم ولی الان دارم شک می کنم که عروس هلندی من ماده باشه باید چه کار کنم آخه بعضی از ویژگی های ماده ها رو داره از آن طرف بعضی از ویژگی های نر رو داره باید چا کار کنم لطفا جواب بدید.
6
24
پاسخ ها:
فاطی | ۳ سال پیش
با گذشت زمان میبینی که اگه عروس هلندیت کلش زد شد ۱۰۰درصد نر هستش اما اگه رنگش ثابت موند مادس
اگه هم لوتینو باشه باید ببری ازمایش برداری ازشون
4
8
فاطی | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید یه سوال لوتینو نر پرنگ تر از ماده هست یا هیچ ربطی نداره به رنگش
میشه منو همراهی کنید چطورتشخیص بدم نر ه
ست یا ماده
6
5
رقیه | ۳ سال پیش
من خبلی ار خواندن این اطلاعات خوش بختم
7
11
Sara | ۴ سال پیش
سلام.من چند وقت پیش یه عروس هلندی گل باقالی وحشی خریدم بهم گفتن ماده س چون زیر بالاش و دمش خالای زرد بود.درواقع ویگی پرهاش به ماده ها شبیهه .....از قبل هم یه لوتینو نر داشتم که میگفت جوجو بوس بده....الان چهارپنج ماهه اینا پیش همن وبه جز بعضی وقتا به هم عکس العملای خشن نشون میدن.....امروز دیدم گل باقالیه داره ضرب میزنه صدای پرنده های دیگه رو در میاره و میگه بوس بده...سوالم اینه که الان گلباقالیه نره یا داره از اون یکی تقلید میکنه؟!!!
2
20
پاسخ ها:
حمید | ۳ سال پیش
سلام و خسته نباشید خدمت دوستان یه سوال داشتم لطفا جواب بدید
من یه جفت عروس هلندی خریدم که بهم گفتن ۲ بار جوجه داده الان من اوردم این چیزایی شما تو مقاله نوشتید
یکیش نره یکیش ماده سر همو میخوارونن باهم میرن تولونه اما.....
جفتشونم مستی نر انجام میدنو میخونن جالب اینجاس که اونی که ۹۰ درصد طبق مقاله مادس بیشتر از نره میخونه و مستی میکنه البته مستی نر کتفاشو میدازه پایین و زربه میزنه و میخونه
ایا جفتشونم نر هستند لطفا راهنماییم کنید
9
10

hits