دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نام واکسنهای که حتما باید به سگ زده شود
74
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نام واکسن هایی که به سگ باید زده شود ،واکسن زدن به سگ به منظور ایجار ایمنی علیه بیماری های سگ ، سیستم ایمنی حیوان را به منظور ایجاد حفاظت از بیماری های خاص عفونی تحریک می کند

واکسن زدن به سگ به منظور ایجار ایمنی علیه بیماری های سگ ، سیستم ایمنی حیوان را به منظور ایجاد حفاظت از بیماری های خاص عفونی تحریک می کند. این تحریک می تواند در موارد بسیار نادر میتواند علائم خفیف ایجاد کند مانند درد در محل تزریق و تب و واکنش های آلرژیک . یکی دیگر از عوارض جانبی رایج ، پیشرفت بیماری های وابسته به ایمنی ناشی از واکسیناسیون است.

گفتنی است که واکسن ها جان بینهایت حیوانات را نجات داده اند و نقش مهمی در مبارزه با بیماری های عفونی سگ دارند . علاوه بر این، واکسیناسیون هاری، جان سگ های بی شمار و همچنین بسیاری از انسان ها را نجات داده است. در برخی از کشورهای در حال توسعه، صدها نفر از مردم هر ساله به علت هاری که از گزش سگ به آنها منتقل می شود ، می میرند.

در انجام واکسیناسیون ، احتمال بسیار بسیار کمی از عوارض جانبی وجود دارد. در اغلب موارد ، خطرات واکسن نزدن بسیار بیشتر از واکسیناسیون است. اما مهم است که قبل از اینکه سگ شما واکسینه شود، با دامپزشک خود درباره سابقه بیماری سگ صحبت کنید

انواع واکسن برای سگ ها

واکسنهای ضروری برای سگ


1. واکسن ویروس پاروو (parvovirus):

ویروس پاروو یکی از شایع ترین و مقاوم ترین ویروس هاست و گونه های بسیار متفاوتی دارد که در ۸۰ درصد موارد کشنده هستند، به خصوص برای توله سگ ها بسیار خطرناک است.

این ویروس با اثر بر روی روده و مغز استخوان موجب اسهال و استفراغ و همچنین کاهش ایمنی بدن میشود و از علائم دیگر آن میتوان بی حال و بی اشتهایی را نام برد.

این ویروس از طریق ارتباط با حیوان آلوده یا ارتباط با مدفوع و ترشحات حیوان آلوده و با ارتباط با محیط آلوده به حیوان منتقل میشود.

2. واکسن ویروس دیستمپر (distemper):

ویروس دیستمپر ویروسی است که اغلب به ریه و روده و سیستم عصبی سگ حمله میکند.

ویروس دیستمپر بک ویروس مسری و کشنده است که از طریق تماس با حیوان آلوده به این ویروس به سگ منتقل میشود.

علائم بیماری: بی اشتهایی-تب-بی حالی-آبریزش از بینی و چشم-ذات الریه و اسهال است، همچنین در مواردی سبب ضخیم شدن بالشتک های انگشتی میشود و در موارد شدید باعث به وجود آمدن اختلالات عصبی مثل صرع و تشنج میشود.

نکته :

  1. سگ های جوان بیشتر در معرض خطر آلودگی با دیستمپر هستند.
  2. در حال حاصر هیچ درمان قطعی برای دیستمپر وجود ندارد و تنها راه موثر پیشگیری است.

3. پاراآنفولانزا:

پاراآنفولانزا بیماری ویروسی، علائمی مانند سرفه-آبریزش بینی و تب دارد.

این ویروس بر مویرگ های ریه اثر میگذارد، بنابراین ممکن است حیوان سرفه ی خونی داشته باشد.

4. هپاتیت:

یک بیماری واگیردار در سگ می باشد و علائم آن: تب-افسردگی-ذات الریه هستند.

ورود این ویروس از طریق ادرار، مدفوع و بزاق سگ بیمار به دستگاه گوارش سگ سالم، باعث مبتلا شدن حیوان میشود.

ویروس هپاتیت، کبد،کلیه، طحال و ریه را مورد حمله قرار میدهد و اولین علامتی که بروز پیدا میکند تب است.

5. لپتوسپیروز:

عامل بیماری زا نوعی باکتری است که از طریق ادرار دفع میشود. ادرار حیوان مبتلا موجب آلوده شدن آب های ساکن میشود و از آنجایی که این باکتری مدت های زیادی در آب راکد و خاک میتواند زنده بماند، از طریق تماس حیوان حیوان سالم با آب های راکد آلوده انتقال پیدا میکند، همچنین تماس مستقیم با سگ بیمار، تماس جنسی با سگ بیمار و یا تماس با ترشحات سگ بیمار موجب آلودگی سگ با این باکتری میشود.

در بیشتر موارد حیوانات مبتلا به این بیماری هیچ علائم بیماری ای را نشان نمیدهند و بدون هیچ نشانه ای میتوانند ناقل بیماری باشند و از طریق ادراد محیط را آلوده کنند.

در برخی موارد حیوانات مبتلا علائمی مثل تب-ضعف-بی اشتهایی-اسهال-سرفه و عطسه را دارند.

این باکتری به سراسر بدن حیوان حمله میکند و عملکرد کلیه و کبد را مختل میسازد و باعث نارسایی کلیه و یا التهاب کبد میشود و در نهایت سبب مرگ حیوان میشود.

6. کروناویروس:

ویروسی است که به سیستم تنفسی حمله میکند و به تدریج این سیستم را از کار می اندازد و علائمی مثل سرفه و تب و ذات الریه را دارد.

چه واکسن هایی باید به سگ زده شود

انواع واکسن برای سگ ها

واکسن های غیر ضروری


1. بوردتلا ( Bordetella) :

یک جزء باکتریایی است که باعث کنل کاف (kennel cough) یا سرفه سگدانی می شود . ۲ دوز در ۴ هفته جدا داده می شود و یاداوری آن هر ۶ تا ۱۲ ماه بسته به خطر داده می شود . نوع تزریق واکسن معمولا به داخل بینی می باشد .

2. لپتوسپیروز (leptospirosis) :

یک عفونت باکتریای دستگاه ادراری می باشد . ۲ دوز بین ۲ تا ۴ هفته جدا داده می شود . واکسیناسیون مجدد سالیانه در مناطق با خطر شناخته شده انجام می شود .

3. بیماری لایم ( lyme disese ) :

یک عفونت باکتریایی که می تواند بر بسیاری از دستگاه های بدن بخصوص مفاصل اثر گذارد . برنامه واکسیناسیون مشابه با دیستمپر می باشد . واکسیناسیون مجدد سالیانه را فقط قبل از شروع فصل کنه در مکان های با خطر شناخته شده انجام دهید .

4. تراکئوبرونشیت (kennel cough ) :

یک عفونت ویروسی که یک جزء کلیدی از بیماری کنل کاف ( سرفه سگدانی ) می باشد . برنامه واکسیناسیون مشابه دیستمپر می باشد ( اغلب به صورت واکسن ترکیبی داده می شود )

انواع واکسن برای سگ ها

واکسن های غیر ضروری جهت اطمینان خاطر


1. کروناویروس (coronavirus ) :

یک عفونت ویروسی دستگاه گوارش است . برنامه واکسیناسیون مشابه دیستمپر است . به ندرت باعث بیماری می شود و معمولا احتیاج به درمان ندارد وقتی اتفاق می افتد .

2. ژیاردیا (giardiasis ) :

یک عفونت پروتوزوایی ( آغازیان ) در دستگاه گوارش می باشد . واکسیناسیون می تواند از ریزش کیست های عفونی جلوگیری کند اما از گسترش عفونت جلوگیری نمی کند ..

انواع واکسن برای سگ ها

واکسنهای چند گانه چیست؟

که چند نوع بیماری را در یک واکسن بصورت توامان پوشش میدهند شامل واکسنهای تجاری ساخت کشورهای مختلف هستند. که مهمترین بیماریهای را که پوشش میدهند شامل: Canine distemper, Infectious laryngotracheitis, Infectious hepatitis, Parvovirosis, Parainfluenza, Leptospirosis سن واکسیناسیون بسته به نظر دامپزشک (بر اساس شرایط سگ شما) از ۴۵ روزگی تا ۶۰ روزگی آغاز می شود.

.عمده واکسنهای چند گانه موجود، یک تکرار (بوستر) یک ماهه دارند بدین معنی که بایستی یک ماه بعد مجددا واکسیناسیون انجام شود. و بعد تکرارهای شش ماهه تا سن بلوغ و بعد با نظر دامپزشک شما شش ماهه تا یکساله نیاز به تکرار دارند. شروع ایمنی زایی واکسنها متفاوت است ولی معمولا از یک هفته تا دو هفته طول می کشد و در این مدت سگ هنوز بر علیه بیماری مصونیت ندارد.

در موقع واکسیناسیون، سگ بایستی با معاینه دامپزشک در سلامت کامل به سر برد و ترجیحا درمان ضد انگلی شده باشد. بعد از واکسیناسیون حیوان باید از بازی و تقلا باز داشته شود. ممکن است بعلت تب مختصر حیوان تا ۲۴ ساعت اشتهای خوبی نداشته باشد که گذرا است. هر گونه عوارض دیگر نادر است گرچه که شوک هنگام تزریق واکسن دیده شده است. حتما دقت کرده اید که دامپزشک برای تزریق واکسن از ضد عفونی الکل استفاده نمی کند. این کار دلیل خاصی دارد آنرا از دامپزشک خود سوال کنید.

واکسن باعث اسهال یا استفراغ نمی شود و در صورت برخورد با این حالات بایستی به دامپزشک خود اطلاع دهید تا سگ شما از نظر وجود بیماری نهفته قبلی معاینه شود.

انواع واکسن برای سگ ها

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (74 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی | ۵ سال پیش
بسیارعالی ومختصر ومفید
0
2

hits