دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سگ نژاد بردر کولی قدیمی ترین سگهای گله اسکاتلندی
9
زمان مطالعه: 14 دقیقه
سگ بردر کولی (Border Collie) اسکاتلندی است و معروف به سگ چوپان معروف، این نژاد مناسب سگ خانگی نیست چون سگی پر جنب و جوش است و خیلی پر سر صدا هستند. اگر فصد خرید این تژاد هستید حتما قبل از خرید این مقاله را به درستی بخوانید.

معرفی سگ بردر کولی (چوپان)

بردر کولی (Border Collie): یکی از قدیمی ترین سگهای گله اسکاتلندی است. این نژاد دارای سری پهن، گوشهای افتاده، بدن بلند، دم افتاده، رنگ موی خاکستری روشن، بلوطی متمایل به قرمز، سیاه، آبی و تمام پرده های خاکستری، قهوه ای (یا شنی بهمراه یا بدون نقاط سفید رنگ)

بردر کولی معروف به سگ چوپان است، او مثل یک سرکارگر ارشد گوسفندان را کنترل می‌کند. با مرد چوپان ارتباط حسی برقرار می‌کند و از همین راه درک می‌کند که گوسفندان را دقیقا کجا باید ببرد و این فوق العاده است!

سگ‌های نژاد بردر کولی پرانرژی و پرطاقتند. انرژی و طاقتی که از دویدن و کار کردن در تپه‌های اسکاتلند در آن‌ها به وجود آمده است. گاهی در روز باید بیش از 80 کیلومتر بدوند. برای همین است که برای کار کردن سگی بهتر از او پیدا نمی‌کنید.

این انرژی زیاد وقتی مشکل‌ آفرین می‌شود که بردر کولی را به عنوان حیوان خانگی به خانه‌تان ببرید. اعضای خانواده نمی‌توانند او را درک کنند. بردر کولی عاشق کار کردن است و بدن و ذهنش باید فعال باشد. کسی که سگی خانگی بخواهد نمی‌تواند انرژی بردر کولی را کنترل و تخلیه کند. آن‌ها سگ‌هایی بغلی که جلوی تلویزیون لم بدهند نیستند.

بردر کولی سگ گله است. او می‌خواهد گله را دور هم جمع کند. برایش فرقی نمی‌کند چه گله‌ای باشد: گلۀ گوسفند، گربه، سنجاب، بچه، یا حتی ماشین. خلاصه او مراقب هر چیزی که تکان بخورد هست. غریزۀ سرک کشیدن، سقلمه زدن و پارس کردن را نمی‌شود در او از بین برد، فقط می‌شود آن را هدایت کرد. او باید کاری برای انجام دادن داشته باشد، چوپانی کند یا در مسابقات ورزشی شرکت کند. کشیدن سبد خرید، توپ‌بازی و طناب‌کشی برای او کافی نیست.

سگ‌های نژاد بردر کولی سگ‌های بی‌نظیری هستند، به شرط آنکه صاحب مناسبی داشته باشند. آن‌ها رام و باهوشند، برای همین تربیت کردنشان راحت است. آن‌ها بسیار احساساتی‌اند. اگر بردر کولی را خوب بشناسید، او نیازهای شما را پیش‌بینی می‌کند. بردر کولی در هر محیطی که نیازهای ذهنی و بدنی‌اش برآورده شود، می‌تواند خوب زندگی کند، ولی باید از تولگی اجتماعی و تربیت شود.

بردر کولی‌ها با صاحبشان به‌خوبی همراه و هماهنگ می‌شوند، به شرطی که صاحبشان هم به اندازۀ آن‌ها فعال و پرانرژی باشد. برای کسانی که می‌خواهند در فعالیت ورزشی سگ‌ها شرکت کنند، بردر کولی سگ خیلی مناسبی است. آن‌ها در هر فعالیت‌های بدنی حرف اول را می‌زنند، چه چوپانی باشد، چه ورزشی.

کسی که بردر کولی داشته باشد و او را خوب تربیت و اجتماعی کند، یک رفیق باهوش و احساساتی خواهد داشت.


خلق و خو :

  1. بردر کالی بسیار حساس است و میتواند خواسته های صاحب خود را پیش بینی کند و به نامفهوم ترین دستورات او پاسخ دهد. شما باید بهترین روش را برای تبدیل کردن او به یک سگ محافظ به او آموزش دهید در غیر این صورت او به دنبال اختراع بازی های جدید میرود که ممکن است برایش دردسر ساز شود.
  2. زمانی که بردر کالی را در یک مکان باز رها میکنید ممکن است به تعقیب کودکان، اتومبیل ها، دوچرخه، گربه، سنجاب و … برود به همین باید او را در یک حیاط حصار کشیده شده و امن نگهداری کنید. این سگها به طور غریزی مکان های پر سرو صدا را دوست ندارند و ممکن است زمانی که در این محیط ها قرار میگیرند شروع به پارس کردن، گاز گرفتن و لگد انداختن کنند.
  3. بردر کالی باید به خوبی اجتماعی شود تا کم رو بار نیاید.
  4. این سگ ها معمولا پرسه نمیزنند اما چون هوش بالایی دارند ممکن است زمانی که آنها را تنها میگذارید فرار کنند.
  5. در یک کلمه سگ نژاد بردر کولی پرجنب‌وجوش و فعال است. ذاتا هشداردهنده، پرانرژی، سخت‌کوش و باهوش است. همه چیز را خیلی زود یاد می‌گیرد، اینقدر زود که شما به سختی می‌توانید او را به چالش بکشید.
  6. بردر کولی‌ها به هر حرکت و نشانه‌ای از طرف صاحبانشان حساسند، چه سوت زدن و حرکت دست باشد، چه فقط بالا بردن ابرو.
  7. سگ‌های نژاد بردر کولی هم بدون ایراد نیستند. آن‌ها ممکن است بیش از آنچه باید مستقل باشند و با ذهن قدرتمندی که دارند دردسرساز شوند. علاقۀ عجیب آن‌ها به گله‌داری، اگر درست هدایت نشود، ممکن است منجر به رفتارهای غلط در آن‌ها شود. خیلی خوب است که از آن‌ها در شغل‌هایی مشابه استفاده کنید، مثل تعقیب و نگهداری از کودکان، ماشین‌ها یا حیوانات خانگی دیگر.
  8. سگ بردر کولی اگر درست اجتماعی نشود به سگی خجالتی و ترسو تبدیل می‌شود. تجربه‌ کردن شرایط و موقعیت‌های مختلف، دیدن آدم‌ها و مکان‌های متعدد و اشیای زیاد به او در اجتماعی شدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل سگ نژاد آکیتا (Akita)

معرفی نژاد سگ اشپیتز : قبل از خرید سگ اشپیتز با ما همراه شوید

معرفی نژادسگ تریر اسکاتلندی

سگ نژاد بیچون فرایز (Bichon Frise)

مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ...

معرفی سگ نژاد بیگل (Beagle)

سگ نژاد ژرمن شپرد (German Shepherd): سگ اصیل آلمانی + گالری

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

سگ نژاد افغان هوند (Afghan Hound)

معرفی نژاد سگ پیت بول


اندازه، وزن، عمر :

مشخصات ظاهری سگ بردر کولی - Border Collie
وزنارتفاععمر
نر18 تا 2753 تا5410 الی 12
ماده18 تا 2752 تا 53

مشکلات سلامتی سگ (Border Collie)

مانند تمام سگهای دیگر بردر کالی ها نیز ممکن است به برخی بیماری ها مبتلا شوند، همه آنها بیمار نمیشوند اما اگر شما از این نژاد مراقبت میکنید باید آگاهی لازم در مورد آنها داشته باشید.

اگر قصد خرید توله سگ دارید باید مطمئن شوید که گواهی عدم سوء پیشینه سلامت هم برای مادر و هم برای پدر سگ را به شما نشان دهند. پرورش دهنده های قانونی سگ هایی که کمتر از ۲ سال سن دارند را نمیفروشند زیرا علائم بیماری در سن بلوغ سگ نمایان میشود.

  1. پیشرو شبکیه آتروفی (PRA):
    این بیماری یک اختلال دژنراتیو چشم است که سگ مبتلا به آن با از دست دادن گیرنده های نوری در پشت چشم دچار نابینایی میشود. قبل از اینکه نشانه های این بیماری بروز کند میتوان آن را تشخیص داد. خوشبختانه سگ ها میتوانند در صورت از دست دادن بینایی خود برای نیاز هایشان حواس دیگر خود را بکار بگیرند و زندگی سالم و کاملی داشته باشند. پرورش دهنده ی قانونی باید هر سال تاییدیه سلامت چشم سگ را از متخصص چشم دامپزشک دریافت کند.
  2. دیسپلازی مفصل ران:
    این بیماری معمولا در بین سگ های این نژاد شایع است. عواملی مانند ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی در تغییر شکل مفصل ران تاثیر گذار هستند، با اینکه سگ مبتلا به این بیماری زندگی عادی و سالمی دارد اما ممکن است برخی از آنها به عمل جراحی نیاز داشته باشند. دیسپلازی مفصل ران یک بیماری وراثتی است که در آن استخوان ران به خوبی به مفصل ران متصل نمی شود و باعث لنگیدن یک یا هر دو پای عقب سگ می شود، شما هیچ علامتی از درد در سگ مبتلا به این بیماری نمی بینید اما در سنین بالا موجب ورم مفاصل او می شود.
    اگر شما قصد خرید توله سگ دارید باید مطمن شوید آزمایشات لازم در مورد این بیماری روی پدر و مادر توله سگ انجام داده باشند. اگر چه دیسپلازی مفصل ران یک بیماری وراثتی است اما عواملی مانند رژیم غذایی پرکالری یا صدمات ناشی از پریدن یا سقوط کردن بر روی سطح صاف و نرم میتواند در رشد سریع آن تاثیر گذار باشد.
  3. صرع:
    این بیماری گاهی اوقات ارثی میباشد. صرع میتواند باعث تشنج خفیف یا شدید، سقوط سگ، سفت و سخت شدن اندام، از دست دادن هوشیاری و یا باعث یک رفتار غیر طبیعی در سگ شود و لازم است که در صورت بروز این موارد سگ خود را برای درمان نزد دامپزشک ببرید.
  4. چشم ناهنجاری:
    یک بیماری ارثی است که باعث تغییرات و اختلالاتی در چشم سگ شده که گاهی اوقات منجر به کوری او میشود. این تغییرات میتواند رشد غیر طبیعی مشمیه، نقص در دیسک نوری، نازک شدن صلبیه و یا جدا شدن شبکیه چشم باشد. این تغییرات معمولا در سن ۲ سالگی رخ میدهد که قابل درمان هم نیست.
  5. آلرژی:
    بردر کالی از طریق عوامل مختلفی میتواند دچار آلرژی شود یکی از این عوامل میتواند مواد غذایی باشد هم چنین آنها به نیش کک نیز بسیار حساس هستند. اگر سگ شما مدام در حال خاراندن خود، لیس زدن پنجه ها و یا مالش صورتش است ممکن است دچار آلرژی شده باشد و باید او را نزد دامپزشک ببرید.
  6. استشندرسس کوندریت (OCD):
    این وضعیت در اثر رشد نامناسب غضروف مفاصل و اغلب در آرنج اتفاق می افتد اما گاهی نیز در شانه ها دیده میشود. این بیماری باعث درد خیلی زیادی در مفاصل میشود به گونه ای که سگ حتی قادر به خم کردن آرنج خود نیست و معمولا در سن ۴ تا ۹ ماهگی رخ میدهد که استفاده از غذاهایی با پروتئین بالا به درمان آن کمک میکند.

تغذیه نژاد بردر کالی

توصیه می شود روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.

توجه: مقدار غذایی که سگ شما میخورد به اندازه سن، ساختار، سوخت و ساز و سطح فعالیتهای او بستگی دارد. سگها هم مانند انسانها رفتارهای واقعی دارند و نیاز های غذایی همه آنها مانند هم نیست هم چنین کیفیت غذای آنها نیز متفاوت است بهتر است به جای اینکه ظرف غذای او را چند بار در روز از غذای معمولی پرکنید، غذای مغذی تری به سگ خود بدهید.

شما میتوانید برای جلوگیری از چاقی سگ به جای ترک غذای او در تمام وقت دو بار در روز به او غذا بدهید و میزان غذایش را اندازه گیری کنید.


آراستن نژاد بردر کالی

  1. بردر کالی ها دارای دو مدل پوشش هستند:
    1. خشن
    2. صاف
    هر دو مدل دارای یک پوشش بیرونی درشت و یک پوشش زیرین نرم هستند. نوع خشن آن دارای موهایی با طول متوسط بر روی پاها، سینه و شکم است. معمولا سگهایی که از نوع صاف هستند بیشتر پیدا میشوند و نوع خشن آن کم یاب است.
  2. رنگ پوست:
    پوست بردر کالی ها معمولا به رنگ سیاه و سفید با خال هایی سفید بر روی صورت، گردن، پا و نوک دم و یا قهوه ای مایل به زرد دیده می شود اما ممکن است آنها در هر دو رنگ، سه رنگ و یا در همه رنگ به جز سفید باشند
    این سگ ها سخت کوش نیستند و به نظافت زیادی نیاز ندارند. در برابر آب و هوا بسیار مقاوم هستند و لازم است که هفته ای یکبار پوستش را برس بزنید و با روغن های مخصوص پوست های سخت او را چرب کنید هم چنین میتوانید برای جلوگیری از ریختن موهای بردر کالی داخل خانه موهای او را مدام شانه کنید.
  3. شستشو و حمام:
    این سگها تنها در مواقع ضروری به حمام کردن نیاز دارند.
  4. مسواک:
    برای جلوگیری از تجمع باکتری داخل دهان لازم است هفته ای ۱ یا ۲ بار دندانهایش را مسواک بزنید اما اگر میخواهید که سگتان دچار بیماری های لثه و یا بوی بد دهان نشود بهتر است این کار را هر روز انجام دهید.
  5. اصلاح ناخن:
    ماهی یک یا دو بار ناخن های سگ خود را کوتاه کنید
  6. نظافت گوش :
    هفته ای یک بار گوش های او را از نظر قرمزی و یا بوی بد چک کنید زیرا ممکن است دچار عفونت گوش شود سپس آنها را با یک چوب پنبه ای مرطوب با PH مناسب تمیز کنید.

شما می توانید زمانی که در حال نظافت سگ خود هستید او را از نظر علائمی مانند زخم، خارش، علائم عفونت مانند قرمزی، حساسیت به لمس و یا التهاب بر روی پوست بینی، دهان و بر روی پاها بررسی کنید. چشم های او باید بدون هیچ قرمزی یا ترشحاتی باشد. این بررسی هفتگی به شما کمک میکند تا از مشکلات جدی و ممکن است اتفاق بیافتد جلوگیری کنید.


میزان سازگاری نژاد بردر کولی با خانواده و حیوانات خانگی دیگر

بردر کولی ها اگر از همان سنین کم خوب آموزش ببینند میتوانند دوست خوبی برای افراد خانواده باشند. او میتواند با کودکان و سایر حیوانات خانگی همراه شود اما چون به طور غریزی به گاز گرفتن و تعقیب کودکان علاقه مند است بهتر است از آنها دور بماند.

شما باید به کودکان خود چگونه برخورد کردن با سگ و لمس کردن او را آموزش دهید و همیشه زمانی که سگ با کودکان خردسال هم بازی میشود بر اعمال آنها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به هم آسیب برسانند هم چنین هرگز به فرزند خود اجازه ندهید زمانی که سگ در حال آموزش دیدن است برای او غذا ببرد و یا به او نزدیک شود. سگ ها هر چقدر هم که اهلی باشند زمانی که با کودکان همراه میشوند باید آنها را ببندید. بردر کالی هرگز دوست ندارد تنها زها شود.


محل نگهداری نژاد Border Collie

این نژاد برای زندگی آپارتمانی مناسب نیستند زیرا علاقه ی زیادی به جنب و جوش دارند. باید هر روز آنها را برس بزنید. بردر کولی سگی هوشیار، با اعتماد به نفس بالا و فعال می باشد .همچنین بسیار مهربان است و با کودکان و سایر حیوانات خانگی سازگاری خوبی دارد.


تاریخچۀ نژاد بردر کولی

اجداد بردر کولی‌های امروزی در بریتانیا بودند و در آنجا، برای اولین بار، از آن‌ها برای نگهبانی و گله‌داری استفاده شد. در سرزمین‌های مرزی انگلستان و اسکاتلند به بهترین دستیار چوپانان و بهترین سگ‌های کار تبدیل شدند.

بسته به اینکه برد کولی‌ها در کجا باشند و چه کاری انجام دهند نوعشان فرق می‌کند. آن‌ها را بر اساس منطقه‌ای که در آن پرورش یافته‌اند دسته‌بندی کرده‌اند: سگ گلۀ ولزی (Welsh Sheepdogs)، سگ گلۀ شمالی (Northern Sheepdogs)، سگ گلۀ کوهستانی (Highland Collies)، و سگ گلۀ اسکاتلندی (Scotch Collies). کلمۀ Border به معنی مرز و Collie در لهجۀ اسکاتلندی به معنی سگ گله است. پس می‌بینید که اسم این نژاد به خوبی کار و منطقۀ زندگی‌ اولیه‌اش را نشان می‌دهد.

در سال 1860 میلادی، در دومین شوی سگ‌ها در انگلستان، سگ‌های نژاد بردر کولی، برای اولین بار، به نمایش گذاشته شدند. اندکی بعد از آن، ملکه ویکتوریا در سفر خود به بالمورال سگ‌های این نژاد را دید و شیفتۀ آن‌ها شد.

لوید پرایس (Lloyd Price) روزنامه‌نگار و نویسنده بود. او تصمیم گرفت برای سگ‌ها امتحان گله‌داری برگزار کند. در سال 1876، 100 تا گوسفند وحشی ولزی را به قصر الکساندارا، در لندن، آورد تا توانایی سگ‌ها را به نمایش بگذارد. آن روز مردم از مهارت و هوش سگ‌ها به هیجان آمده بودند. این سگ‌ها از نژاد بردر کولی بودند و فقط با سوت و نشانه از چوپانان دستور می‌گرفتند و کارشان را انجام می‌دادند.

امروزه نژاد بردر کولی را به عنوان بهترین سگ‌های گله‌ می‌شناسند. توانایی زیاد بردر کولی‌ها در گله‌داری، سبب شده که بسیاری افراد بخواهند این نژاد فقط برای کار پرورش داده شود، تا استاندارد بالای این سگ حفظ شود. موسسۀ امریکایی پرورش سگ (AKC) نژاد بردر کولی را در اول اکتبر سال 1995 به رسمیت شناخت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits