دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سگ نژاد افغان هوند (Afghan Hound)
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سگ نژاد افغان هوند-Afghan Hound، سگی با خصوصیت اخلاقی و مراقبتهای خاصی برخوردار است ، حتما قبل از خرید این مطلب را خوب بخوانید، سگ تازی

معرفی سگ نژاد افغان هوند (Afghan Hound)

اَفغان هاند یک سگ شکاری اشرافی می باشد دارای جثه ای بلند و سر باریک و کشیده است. بینی سیاه ، چشمها تیره و بادامی شکل و گوشها بر روی سر افتاده است. گردن بلند و قدرتمند ، پاها بلند وصاف و در انتها بزرگ و پوشیده از مو می باشد. دم دارای یک فر در انتها است اما بصورت حلقه در پشت بدن حیوان قرار نمی گیرد. موهای بلند وابریشمی آن تقریباً در هر رنگی خصوصاً شنی یافت می شود.

خلق وخو :

سگی است با ابهت و گاهی اوقات گوشه گیر و نجوش اما بسیار شیرین. باوفا ، پر محبت و حساس. باید با مهربانی آموزشها را به او آموخت. به او لقب "شاه سگها" را داده اند. برای کودکان پیشنهاد نمی شود. با غریبه ها خو نمی گیرد و نسبت به تازه واردان مهاجم می باشد.

وزن و ارتفاع طول عمر :

مشخصات ظاهری سگ نژاد افغان هوند(سگ تازی)
وزنارتفاععمر
نر26 تا 3468 تا 7314
ماده26 تا 34کمی کوتاه تر از نر

مشکلات سلامتی :

سگ نژاد افغان هوند سگ سالمی است، تحمل درد را ندارد و با کوچکترین دردی غذا نمی خورد. افغان ها به طور کلی سالم هستند، اما مانند همه نژاد، آنها مستعد به ابتلا برخی بیماری ها هستند. اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما از سلامت هر دو پدر و مادر توله سگ خود، از بیماری های دیسپلازی مفصل ران، دیسپلازی آرنج، کم کاری تیروئید و بیماری فون ویلبراند که ارثی هستند مطمئن شوید .

  1. آلرژی:
    علائم در افغان هاند عبارت است از: عطسه، ترشحات چشم و ترشحات بینی، خارش، ریزش مو و بی حالی. درمان نیز بستگی به علت آن دارد که ممکن است شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی شود .
  2. سرطان:
    علائم این مریضی شامل تورم غیر طبیعی، درد و زخم هایی که التیام نمی یابد، خونریزی از هر نقطه باز بدن و مشکل در تنفس می باشد درمان سرطان شامل شیمی درمانی، جراحی و دارو است.
  3. آب مروارید نوجوانان:
    با توجه به شدت آب مروارید، گاهی باعث از دست دادن بینایی در سگ می شود. بعضی اوقات با عمل جراحی نیز برداشته شود.
  4. کم کاری تیروئید:
    این یک اختلال غده تیروئید است. علائم این بیماری شامل عفونت مزمن گوش، عفونت های باکتریایی پوست، ریزش مو، بی حالی و افسردگی است. این وضعیت اغلب با دارو و رژیم غذایی درمان می شود

محل و شرایط نگهداری:

  1. برای نگهداری در آپارتمان مناسب نمی باشد ، در داخل خانه آرام است و به فضای آزاد برای زندگی نیاز دارد (مانند مزرعه). این نژاد می تواند داخل یا خارج خانه زندگی کند اما خوابیدن را در داخل خانه ترجیح می دهد.
  2. نظافت برای این نژاد ضروری است. تنها کسانی که از نظافت افغان هاند لذت میبرند و یا حاضر به پرداخت آرایشگر حرفه ای به انجام آن هستند، باید تازی افغان در نظر بگیرند.
  3. غریزه شکار در افغان هاند طبیعی است.آموزش خانگی افغان می تواند مشکل باشد .
  4. سگ نژاد افغان هاند، به دلیل ماهیت مستقل خود آموزشش نیاز به صبر و زمان طولانی دارد. این نژاد را می توانید تا شش ماهگی در خانه نگه دارید.
  5. سگ افغان هاند تحمل درد کمی دارد و یک زخم جزئی برایش درد سرساز میشود .
  6. سگهای افغان هاند بسیار حساس هستند و نسبت به رفتار خشن نا آرام می شوند.
  7. اگر چه این نژاد خاص معمولا خوب و حتی با کودکان مهربان است، ولی بهتر است از تولگی با کودکان بزرگ شود.
  8. برای داشتن یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ را از یک مادر آموزش ندیده و یا فروشگاه حیوانات خانگی نخرید. باید توله، مادری که آموزش دیده و از نظر سلامت و ژنتیک سالم است را بگیرید
  9. فعالیت بدنی: این نژاد همانقدر که به دویدن در فضای باز علاقه دارد ، پیاده روی های طولانی را نیز دوست دارد. حداقل به 30 دقیقه ورزش و فعالیت بدنی در روز نیازمند است.

بیشتر بخوانید::

معرفی سگ نژاد آکیتا (Akita)

مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ...

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

سگ نژاد ژرمن شپرد (German Shepherd): سگ اصیل آلمانی + گالری

معرفی نژاد سگ اشپیتز

سگ نژاد بردر تریر (Border Terrier) + گالری تصاویر

آراستن:

  1. حمام:
    به هفته ای یکبار استحمام نیاز دارد. زمانی که موها خشک است از شانه زدن خودداری کنید زیرا باعث آسیب رساندن و گره خوردن بیشتر موها می شود این نژاد دارای ریزش موی متوسطی است .
  2. شانه کردن:
    نظافت برای افغان هاند ضروری است. او نیاز به شانه زدن روزانه دارد و بهتر است توسط یک آرایشگر حرفه ایی انجام شود .
  3. نظافت گوش:
    تمام نژادهای دچار عفونت گوش می شوند. یک بار در هفته گوش افغان هاند خود را پاک کنید این کار را با یک توپ پنبه مرطوب و پاک کننده انجام دهید . در صورتی که داخل گوش بوی بدی دهد یا قرمز باشد همراه با خارش، افغان هاند شما دچار عفونت گوش شده است.
  4. مسواک:
    افغان هاند نیاز به دو یا سه بار مسواک زدن دندان در هفته دارد تا مانع رشد باکتری شوید. برای جلوگیری از بیماری های لثه و بوی بد دهان، مسواک زدن روزانه پیشنهاد می شود .
  5. ناخن:
    ناخن یک یا دو بار در ماه باید کوتاه شود. اگر شما صدای پای آنها را بر روی زمین می شنوید یعنی ناخن آنها بیش از حد بلند شده است و باید کوتاه شود. بطور مرتب داخل دهان و گوش او را چک کنید. تا دچار عفونت نشود .

نکته:: همانطور که شما برای زخم، خارش، یا علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب بر روی پوست نگران می شوید و چک می کنید داخل گوش، بینی، دهان، چشم و بر روی پا ها نیز باید بطور منظم چک شود که دچار قرمزی یا ترشح نباشد

تغذیه

توصیه می شود روزانه ۲ تا ۲.۵ پیمانه از مواد غذایی خشک با کیفیت بالا در روز، بصورت دو وعده غذایی به او داده شود .

اگر مطمئن نیستید که اضافه وزن دارد، می توانید او را با چشم و آزمون دست چک کنید. نخست، نگاه کردن به او. شما باید قادر به دیدن کمر حیوان باشید. سپس دست خود را در پشت او گذاشته وشصت خود را در امتداد ستون فقرات قرار دهید و با انگشتان رو به پایین را لمس کنید. شما باید قادر به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار زیاد باشید. شما می توانید برای درمان اضافه وزن، به او مواد غذایی کمتر و ورزش بیشتر دهید

توجه: میزان غذای سگ بالغ بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیت حیوان دارد .

میزان سازگاری و ارتباطش با خانواده :

تازی افغان ترجیح می دهد، که در داخل خانه و در کنار اعضا خانواده باشد. آنها در خانه آرام هستند اما به طور طبیعی نیاز به ورزش روزانه دارند، یک پیاده روی در منطقه محصور شده برای او ایده آل است. افغان هاند، در فرار بسیار ماهر است طوری که از یک اسب می تواند پیشی بگیرد. اگر درست آموزش ببیند، از دستورات اطاعت می کند .

طبیعت مستقل افغان هاند و اندازه بزرگ، او را به بهترین همدم تبدیل کرده است. افغان هاندعلاقه ایی به بازی با کودکان ندارد. در واقع سر و صدا و فعالیت سریع یک کودک می تواند افغان را وحشت زده کند .

افغان تمایل به هم نژاد خود دارد، نسبت به حیوانات خانگی دیگر بی تفاوت است اما اگر حیوانات دیگر کوچک باشند به خاطر غریزه شکارچی، آنها را تعقیب می کند به خصوص اگر آنها فرار کنند.

نکته: سگ افغان درصورتی‌که با کودکان بزرگ شده و به خوبی با آنها ارتباط برقرار کرده باشد

تاریخچه:

این نژاد دارای قدمت باستانی می باشد نام او بارها در پاپیروس های مصر باستان و نقاشی او بر روی قبرهای شمال افغانستان مربوط به 4 هزار سال پیش به کثرت یافت شده است در طول قرون متوالی اصالت خود را حفظ کرده است. در اوایل قرن حاضر به اروپا راه یافت. از او بعنوان چوپان و شکارچی بز ، آهو و حتی گرگ استفاده می شده است. بخاطر ظاهر زیبا و فریبنده اش در اروپا و انگلستان بعنوان یک حیوان اشرافی نگهداری می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین محمدی | ۲ سال پیش
خیلی عالی بودومن مطا لب خوبی یاد گرفتم
0
0

hits