دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می دانید گربه شما چند سال دارد ؟ راههای ساده تشخیص سن گربه
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تعیین سن گربه نیازمند تجربه است وبا توجه به ژنتیک و شیوه زندگیشان سرعت پیر شدنشان متفاوت است.قوانین کلیدی که به صاحب گربه کمک کند تا تعیین کند سن گربه

تشخیص سن گربه :

گفته می شود که هر سال از سن گربه ، برابر با هفت سال از سن یک انسان است. بعضی نیز معتقدند که از نظر سنی یک سال سن گربه برابر با پنج سال سن انسان است. همچنین بعضی معتقدند که دو سال اول زندگی گربه برابر با یک فرد 21 ساله است و بعد از دو سالگی هر سال از سن گربه برابر با چهار یا پنج سال انسانی است.

با وجود همه نظرات متفاوت، می توان قاعده کلی در مورد سن گربه ها را پذیرفت. اکثر دیدگاه هایی که در مورد سن گربه و مقایسه آن با سن انسان وجود دارد بر اساس امید به زندگی گربه محاسبه می شود. امید به زندگی متوسط گربه تقریبا

17 سال است و متوسط امید به زندگی برای انسان 84 سال است. این بدان معناست که امید به زندگی انسان نسبت به گربه پنج به یک است. اما این مقایسه مانند مقایسه دو شی با هم نیست. رشد گربه ها و سن آنها به طور دقیق قابل مقایسه با انسان نیست.

با این وجود، پیشرفت و رشد گربه ها برای هر کسی که گربه دارد جذاب است. بسیاری تاریخ تولد گربه خود را نمی دانند و با این حال کنجکاوند تا مشخص کنند که سن بچه گربه یا گربه بالغ آنها چقدر است.

تعیین سن گربه نیازمند تجربه بالا است و گربه ها با توجه به ژنتیک و شیوه زندگیشان سرعت پیر شدنشان نیز متفاوت است. با این حال، قوانین کلیدی ای وجود دارد که می تواند به صاحب گربه کمک کند تا تعیین کند سن گربه چقدر است.

تشخیص سن گربه از روی رفتار :

شما با شناخت رفتارهای گربه در طول عمرش می توانید تشخیص دهید که عمر گربه چقدر است که در ادامه برای شما توضیح داده ایم

از لحظه تولد تا یک هفتگی:

گربه ها بدون دندان متولد می شوند. آنها تقریبا تمام هفته اول تولد خود را به چرخیدن، شیر خوردن و خوابیدن سپری می کنند.

1 تا 3 هفتگی :

بعضی از بچه گربه ها از حدود یک هفتگی چشم باز می کنند. بسیاری نیز از دو هفتگی تازه چشم هایشان باز می شود. به طور کلی در طول سه هفته اول زندگی خود دندان در نمی آورند، فعالیت آنها در این سه هفته محدود است و دندان های شیری آنها در این سن جوانه می زند.

3 تا 5 هفتگی:

در این مدت همچنان دندان های شیری به رشد خود ادامه می دهند و دندان های نیش نیز شروع به بیرون آمدن می کنند. بچه گربه ها در این سن فعالیتشان بیشتر می شود و به کشف محیط می پردازند اما حرکات آنها منظم نیست. در این سن گربه بسیار با نمک و دوست داشتنی است. بسیاری از گربه ها تا حداقل پنج هفتگی چشم هایشان آبی است.

5 تا 8 هفتگی :

دندان های بچه گربه کاملا درآمده است. هماهنگی و حرکات متوازن آنها در این سن بهبود پیدا می کند . چشم هایشان رنگ ثابت دوران بزرگسالی را به دست می آورد (مگر آن که چشم بچه گربه ذاتا آبی باشد.) در این سن گربه اجتماعی بودن خود با انسان ها را محدود می کند . بچه گربه هایی که تا هشت هفتگی ارتباطی با انسان ها نداشته اند از این سن به بعد سخت با انسان ارتباط برقرار می کنند.

تشخیص سن گربه باتوجه به رفتار و مشکلات

8 هفتگی تا 16 هفتگی:

این سن ابتدای سن بچه گربه برای ورود به بزرگسالی است. در این سن رشد بچه گربه چشمگیر، بازیگوش و عاشق کشف محیط است. در این سن دندان های شیری شروع به افتادن می کنند. دندان های اصلی از حدود 16 هفتگی و از جلوی لثه به ترتیب شروع به رشد می کنند.

16 هفتگی تا 7 ماهگی:

دندان ها کامل در می آید. در این سن بسیاری از بچه گربه ها اعتماد به نفسشان بالا می رود و قاطع می شوند. حرکات منظم و دقیق در این سن بسیار بهبود می یابد و سریع حرکت می کنند.

7 ماهگی تا 18 ماهگی:

این سن گربه برابر با نوجوانی انسان است. گربه هایی که عقیم نشده اند در این سن به بلوغ می رسند. بلندی و طول گربه ها در این سن کامل می شود و به اندازه و وزن کامل دوران بزرگسالی می رسند و حتی گاهی رشد آنها از این سن فراتر می رود.

18 ماهگی تا 3 سالگی:

این سن ابتدای جوانی گربه است. این سن گربه ها برابر با دهه 20 سالگی انسان است. وضعیت سلامت در این سن بسیار خوب است و علائم بزرگسالی آشکار می شود. بعضی از گربه ها مشکلات دندان یا مشکلات وزنی پیدا می کنند.

3 سالگی تا 7 سالگی:

ابتدای بزرگسالی. مشکلات سلامتی و بیماری (به جز بیماری دهانی و چاقی) در این سن به ندرت یافت می شود. سطح فعالیت در این سن هنوز بالا است. گربه ها چست و چابک می شوند. بسیاری از گربه ها که مراقبت دندان در آنها وجود ندارد (دندان هایشان مسواک زده نمی شود)، با بیماری های دهانی چشمگیری رو به رو می شوند.

7 سالگی تا 14 سالگی:

این سن در گربه ها میانسالی به حساب می آید. گربه ها در این سن پیر نیستند اما ممکن است به بیماری هایی مانند بیماری های کلیوی و پرکاری تیروئید مبتلا شوند. بدن علائم پیری را بروز می دهد، مردمک چشم گربه ها در سن هفت سالگی سایه ای آبی یا خاکستری پیدا می کند؛ با گذشت سن گربه این سایه بیشتر می شود اما بر دید گربه یا کیفیت زندگی او تاثیری ندارد.

نرمی موهای گربه کم می شود و ممکن است به هم بپیچد. بیماری های دندان در گربه هایی که مراقبت دندانی نداشته اند بسیار قوی تر می شود. انعطاف پذیری استخوان کمتر می شود، صاحب گربه در این سن متوجه می شود که دنده های گربه سفت تر شده و انعطاف پذیری اش را از دست داده است و علائم آرتروز پدیدار می شود.

14 سال به بالا:

گربه ها در این سن پیر هستند. بیماری های دهان و دندان عمیق می شود و دندان ها می افتند. روند پیری که در میانسالی آغاز شده، در این سن بیشتر می شود. مردمک چشم سایه ای خاکستری پیدا می کند. حرکت و جنب و جوش گربه کم می شود. چسبندگی و کدر بودن موها بیشتر می شود.

استخوان ها شکننده می شوند. بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند نارسایی کلیه و سرطان متاسفانه رایج می شود. صدای گربه می گیرد و ترسناک می شود. شنوایی و بینایی آنها بسیار کم می شود اما کاهش دید آنها ارتباطی با خاکستری شدن رنگ مردمک ندارد.

تشخیص سن گربه با توجه به دندان

تشخیص سن گربه از روی دندان :

رشد دندان پیش شیری ۲-۴ هفته
رشد دندان نیش شیری۳-۴ هفته
رشد دندان آسیای کوچک شیری در فک پایین۴-۶ هفته
تکمیل دندان‌های شیری۸ هفته
رشد دندان پیش دائمی۳٫۵- ۴ ماه
رشد دندان‌های نیش، آسیای کوچک و آسیای بزرگ دائمی۴-۵ ماهگی
تمام دندان‌های دائمی در ۶ ماهگی به طور کامل رشد می‌کنند۵-۱۲ ماهگی
دندان‌های سفید و تمیز۱ سالگی
دندان‌ها کمی کدر با جرم بستن دندان‌های عقبی۱-۲ سالگی
بیشتر دندان‌ها جرم گرفته و برخی ساییده شدند۳-۵ سالگی
دندان‌ها ساییده شده و بیمار هستند، روی دندان‌ها لکه سیاه دیده می‌شود۵-۱۰ سالگی
دندان‌ها کلاً ساییده شدند و شدیداً جرم بستند. برخی از دندان نیز خراب شدند۱۰-۱۵ سالگی

divider

بیشتر بخوانید :

جلوگیری از افزایش وزن گربه با غذای خشک رویال کنین

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

آیا گربه ها هم ایدز( FIV ) می گیرند؟

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits