دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم ، پیشگیری و درمان سرطان در گربه
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بیماری سرطان تنها مختص انسان ها نیست. حیوانات نیز مانند انسان ها دچار این بیماری می شوند. در حقیقت سرطان در بین بیماری های کشنده در حیوانات در ردیف اول قرار دارد. در نتیجه صاحبان حیوان همواره باید مراقب علایم نشان دهنده ی سرطان در حیوان خانگی شان...

درمورد سرطان گربه چه می دانید ؟

مطابق با مطالعات دکتر هیتر ویلسون استادیار سرطان دانشگاه دامپزشکی و علوم پزشکی A&M تگزاس، ۳۰ درصد از گربه های بالای ۱۰ سال نشانه های ابتلا به سرطان را دارند. یکی از متداول ترین سرطان ها در بین گربه ها سرطان غدد لنفاوی می باشد.

در صورت مشاهده یکی از این عوامل سریعا به دکتر دامپزشک خود مراجعه نمایید:از دست دادن اشتها یا کاهش وزن ناخواسته، توده یا برجستگی که در حال افزایش است، زخم که بهبود نمی یابد یا خونریزی یا ترشح از دهان، بینی و یا مقعد، بوی غیر معمول بدن، کمبود انرژی، مشکل غذا خوردن و یا بلع، لنگش غیر قابل توضیح که بهبود نمی یابد یا مشکل تنفس، ادرار و یا مدفوع.

سرطان در گربه

علائم سرطان در گربه :

حتی زمانیکه این علایم صرفا نشانه ی وجود سرطان نباشند باید به محض مشاهده ی آن ها با دامپزشک تماس گرفت. درست مانند انسانها، در حیوانات نیز هر چه بیماری زودتر تشخیص داده شود، امکان درمان آن بیشتر است.

علائم سرطان در گربه عبارتند از :

  1. توده ها و برجستگی ها :
    همه ی برجستگی ها و توده های داخل یا بر روی پوست حیوان نشاندهنده ی سرطان نیستند، اما تا زمانیکه دامپزشک توده را معاینه نکند نمی توان با اطمینان رای بر غیر سرطانی بودن آن داد. به خصوص هنگامی که توده ناپدید نمی شود یا در حال افزایش سایز است تماس با دامپزشک ضروری تر است. نمونه برداری با سوزن و فرستادن نمونه به پاتولوژی رایج ترین روش در تشخیص سرطانی بودن یا نبودن توده است.
  2. بوی بد :
    بوی بد آزاردهنده از دهان، گوش ویا هر قسمت دیگری از بدن حیوان شما باید بررسی شود. اغلب اوقات سرطان دهان و بینی می تواند عامل این بوی بد باشد.
  3. خارج شدن غیر عادی مایعات از بدن حیوان :
    خون، چرک، اسهال، استفراغ و یا خروج هر چیز غیرعادی دیگری از بدن حیوان شما باید توسط دامپزشک معاینه شود. همچنین تورم شکم در گربه یا سگ شما می تواند علامتی از تجمع غیرعادی مایعی در بدن حیوان باشد.
  4. زخم بهبود نیافته :
    اگر زخمی بر روی بدن حیوان شما وجود دارد که با گذشت زمان همچنان بهبود نیافته، می تواند نشانه ی عفونت، بیماری پوستی و یا حتی سرطان باشد.
  5. کاهش وزن :
    سرطان از جمله بیماری هاییست که باعث کاهش وزن در حیوانات خانگی می شود. اگر شما متوجه کاهش وزن ناگهانی در حیوانتان شده اید و علایم دیگری که در این متن ذکر شده است را در حیوان دیدید، حتما دامپزشکتان را در جریان قرار دهید.
  6. تغییر اشتها :
    سگ ها و گربه ها بی دلیل دست از غذا خوردن برنمی دارند! گرچه کاهش اشتها به تنهایی نشاندهنده ی سرطان نیست اما مسئله ی مهمی است که حتما باید با دامپزشک درمیان گذاشته شود. تومورهای دهانی می تواند باعث سختی و درد هنگام خوردن و بلع شود.
  7. سرفه یا تنفس سخت :
    سرفه کردن و به سختی نفس کشیدن می تواند علامت ناراحتی قلبی، ناراحتی ریه و یا سرطان باشد. سلول های سرطانی می توانند به ریه برسند و این علایم را نشان دهند.
  8. بی حالی و افسردگی :
    اگر احساس می کنید حیوان خانگیتان مثل همیشه نیست، بیشتر میخوابد، کمتر بازی می کند و یا به پیاده روی و ورزش کمتر از قبل تمایل نشان می دهد، همه ی اینها می تواند نشانه ی سرطان باشد. گرچه باز هم بی حالی و افسردگی به تنهایی نشانه ی سرطان نیست اما وجود چندتا از این موارد موضوعی است که باید با دامپزشک در میان گذاشته شود
  9. تغییر در عادت دستشویی کردن :
    تغییر در ادرار یا مدفوع حیوان، سختی در دفع مواد، استفاده ی مکرر و متوالی از دستشویی، وجود خون در ادرار یا مدفوع، همگی علایم مهمی از وجود سرطان هستند.
  10. نشانه های درد :
    لنگیدن یا هر اشکالی در راه رفتن و پریدن که نشانه ی درد در بدن حیوان باشد، نشاندهنده ی مشکلات مربوط به ورم مفاصل و یا ماهیچه ها است. اما می تواند علامت سرطان، به خصوص سرطان استخوان، باشد.
سرطان در گربه

معرفی چهار سرطان در گربه :

1 - سرطان غدد پستانی :

سرطان غدد پستانی می توانید در گربه ماده بالغ اتفاق بیافتد. در گربه سیامی خطر ابتلا به سرطان پستان وگسترش این سرطان دو برابر نژاد های دیگراست . خطر ابتلابه این سرطان در ماده های عقیم نشده بیشتر از دیگر گربه های عقیم شده است. عقیم کردن گربه ای پیش از اولین تجربه آمیزش از گسترش سرطان جلوگیری می کند.

2 - سرطان سینه در گربه

سرطان سینه در گربه می تواند بسیار شدید باشد و بر روی ریه ها و غدد لنفاوی اثر گذارد. روش درمان ممکن است جراحی غدد پستانی مبتلاشده باشد. با این حال ، بیش از نیمی از سرطان پستانهایی که با جراحی برداشته می شوند ظرف یک سال دوباره به حالت اول باز می گردند حتی در بعضی گربه ها که پاسخ خوبی به درمان می دهند می توانید فقط تا سه سال به زندگی ادامه دهند.

3 - سرطان بدخیمی در سلول سنگفرشی در گربه :

سرطان بدخیمی در سلول سنگفرشی،سرطانی است که طی آن سلول های سنگفرشی در گوش ، دهان ، ناحیه بینی و پوست را درگیر می کند. علت مبتلا شدن به این سرطان در گره ها رشد تومور می باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی را افزایش می دهد.

گربه هایی که زمان های طولانی را در بیرون از خانه سپری می کنند و دارای موهای نازک وبا رنگی روشن هستند دارای بیشترین خطر مبتلا شدن به این سرطان هستند. دامپزشکان به طور معمول انجام بیوپسی را شرط تشخیص این بیماری می دانند. عمل جراحی تومور معمولا بهترین درمان است ولی با این هر چند ممکن است دامپزشک به درمان های دیگر معتقد باشند.

4 - سرطان لنفومی در گربه

سرطان لنفومی در گربه که بر روی غدد لنفاوی اثر می گذارد. لنفومی در سگ ها شایع تر از گربه ها می باشد. لنفومی تورم غیر طبیعی غدد لنفاوی می شود. سرطان می تواند به دیگر قسمت های بدن از جمله طحال و مغز استخوان گسترش پیدا کند. خطر ابتلا به لنفوم در برای گربه هایی که توسط ویروس لوسمی گربه (FeLV) و یا ویروس ایمنی (FIV) آلوده شده اند بیشتر است.

درمان سرطان لنفومی :

لنفومی در گربه معمولا شامل شیمی درمانی است ، اما عمل جراحی نیز توصیه می شود. اغلب گربه های که به این نوع از سرطان دچار می شوند چهار تا شش ماه پس از تشخیص بیشتر زندگی نمی کنند. بعضی از گربه ها که پاسخ خوبی به درمان شیمی درمانی می دهند نهایتاً دو سال یا کمی بیشتر نمی توانند دوام بیاورند. پیش بینی می شود یک گربه میتلا به لنفومی وقتی وضیعت بدتری خواهند داشت که هم زمان به لوسمی نیز مبتلا شوند.

سرطان در گربه

رژیم غذایی گربه برای پیشگیری و درمان سرطان

رژیم غذایی گربه ها در درمان و جلوگیری از ابتلا به سرطان خیلی اهمیت داره، حتماًٖ حتماً با دامپزشک درباره رژیم غذایی گربتون صحبت کنید و مطمئن بشید که تغذیه درست و مناسبی داره،. تو این پست ۵ نوع غذا و مکملی که به مبارزه و پیشگیری از سرطان در گربه ها کمک می کنه رو معرفی می‌کنم .

قبل از اینکه موادغذایی معرفی شده رو تهیه کنید و به گربه هاتون بدید حتماً با دامپزشک گربتون مشورت کنید تا دوز مناسب، تداخل نداشتن با سایر داروها و خوراکی‌ها و یا اینکه آیا این موادغذایی مناسب گربه هاتون هست یا نه آگاه‌ باشید.

معرفی 5 نوع مواد غذایی برای درمان سرطان گربه :

1 - روغن ماهی :

روغن ماهی سرشار از امگا-۳ هست، که تومورهارو کوچیک می‌کنه و التهاب رو کاهش میده. علاوه بر این به سلامت پوست گربه هاتون هم کمک می کنه. روغن ماهی سرعت رشد سرطان رو کاهش میده و عموماً توسط دامپزشک‌ها توصیه میشه.

2 - زردچوبه :

داخل زردچوبه ماده‌ای به اسم کورکومین(curcumin) هست که خاصیت ضدالتهابی داره. کورکومین رنگدانه زردچوبه هست و ثابت شده در کنترل رشد و تکثیر تومورها و سلول‌های سرطانی نقش موثری داره. کورکومین یه آنتی اکسیدان هست و آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در مبارزه و پیشگیری از سرطان دارند،‌اما حتماً یادتون نره قبل از استفاده از پزشک گربتون مشاوره بگیرید.

3 - روغن نارگیل :

نتایج نشون داده استفاده از روغن نارگیل باعث کاهش بیماری و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های باکتریایی و قارچی میشه. همچنین بخاطر آنتی اکسیدان هایی که داخل روغن نارگیل هست مانع پیشرفت سرطان میشه.

سرطان در گربه

4 - آرژنین :

آرژنین یه آمینواسید هست که داخل انواع گوشت‌ها از جمله گوشت مرغ و گوشت گوساله وجود داره. بیشتر گربه ها به اندازه کافی آرژنین داخل رژیم غذاییشون هست ولی خب برای همه گربه ها اینجوری نیست. آرژنین کمک میکنه تا آنزیم‌هایی تولید بشه که کبد از اونها برای پاک کردن آمونیاک و بقیه موادی که هنگام گوارش تولید میشن استفاده کنه. این فرآیند به مصون نگه داشتن سیستم کمک می کنه و می تونه روی رشد تومورها تاثیر بزاره و سرعتش رو کاهش بده.

۵ - ashwagandha

این ریشه باعث تقویت سیستم ایمنی میشه و خاصیت ضد التهابی داره. ماده مغذی هست که از کبد محافظت می کنه و خاصیت ضد سرطانی داره. Ashwagandha به خوبی می‌تونه باعث پیشگیری یا کاهش سرعت رشد سرطان بشه.

divider

بیشتر بخوانید :

7 علت لنگیدن پای گربه و توصیه دکتر + فیلم

علت و درمان فوری بوی بد دهان گربه

راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )

آیا گربه ها هم ایدز( FIV ) می گیرند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits