دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایلی که سگ کف پای خود را لیس میزند و راه درمان
14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
برخی نژادها سگ بیشتر از سایرین از مشکلات پنجه رنج می برند. در میان این نژادها می توان به لابرادور رتریور، تریرها، پودل، شیهواهوا و مالتیز اشاره کرد. اگرچه هر سگی می تواند دچار مشکل لیسیدن بیش از حد پنجه شود اما در نژادهای خالص بیشتر دیده می شود....

چرا سگ کف پای خود را لیس میزند ؟

1- شایع ترین دلایل لیس زدن بیش از حد پنجه در سگ آلرژی ها و آتوپی سگ هستند.

بیشتر محتمل است که آلرژی ها یا حساسیت ها، دلیل لیس زدن افراطی پنجه باشند و دلایل آن درست مانند انسانها، گرده گل و گیاه ، گرد و غبار و عواملی از این دست است.

اما اگر سگ فقط یکی از پنجه هایش را بلیسد خیلی بعید است که عاملش حساسیت ذکر شده باشد. چون در این صورت احتمالا پس از مدتی تمام بدن سگ به خصوص پهلوها شروع به خارش می کند و علائم دیگری مثل ریزش مو، عفونت گوش، قی کردن بیش از حد چشم هم رخ می دهد.

این حساسیت همچنین ممکن است تماسی باشد یعنی بدن حیوان با تماس با یک چیز خاص مثل پتو دچار قرمزی و خارش شود. در این صورت ممکن است شستن پنجه های سگ ، میزان لیس زدن پنجه ها را کم کند. نژادهای عروسکی استعداد بیشتری به ابتلا به این نوع آلرژی دارند. اگر محیط زندگی سگ به گونه ای باشد که پنجه ها اغلب مرطوب بماند، این موضوع در نهایت باعث التهاب و عفونت خواهد شد.

چرا سگ کف پای خود را لیس میزند؟

2 - کک :

دومین دلیل شایع لیس زدن پنجه در سگ می باشد. در این مورد عفونت باکتریایی به عنوان یک عامل ثانویه نقش خواهد داشت. اگر شما هیچ ککی روی بدن سگ خود نمی بینید، دلیل نمی شود که لیسیدن پنجه ها به دلیل کک نبوده باشد. چون این اتفاق می تواند مدتی نسبتا” طولانی بعد از اینکه کک حیوان شما را گاز گرفته و بدنش را ترک کرده اتفاق بیافتد.

3 - عفونت های قارچی و باکتریائی پنجه سگ عامل بعدی هستند.

سگی که در محیط تمیز زندگی می کند و بهداشت عمومی مناسبی دارد بعید است دچار چنین عفونت های موضعی گردد. در چنین مواردی موضوع برعکس است، یعنی لیس زدن های مداوم باعث مرطوب ماندن پنجه سگ و بالا رفتن احتمال عفونت می شود. بهتر است در این موارد درمان توسط دامپزشک صورت پذیرد. بوی غیر طبیعی، درد، قرمزی، تورم و لنگش از رایج ترین علائم این عفونت ها می باشند.

4 - سگ ها در زمان استراحت و هنگامی که نیاز نیست روی مسئله دیگری تمرکز کنند مشغول نظافت خود می شوند.

ولی اگر می خواهید سگ شما سالم بماند و کمتر خودش را لیس بزند، باید برای پر کردن این زمان های اضافه وقت بیشتری را به بازی با سگ خود اختصاص دهید. مثلا یک راه این است که وعده های غذائی سگ را به چند بخش با مقادیر کم تقسیم کنید و هربار کاری کنید سگ برای دست یابی به غذا مجبور باشد تلاش و کنجکاوی کند.

ویژگی های نژادی سگ خود و نوع خلق و خوی او را بشناسید، وقتی نژادی از سگ که ذاتا” فعالیت بدنی زیادی دارد درون خانه محدود شود، هر رفتار نامتعارفی از جمله لیسیدن وسواسی پنجه ها دور از انتظار نیست.

چرا سگ کف پای خود را لیس میزند؟

5- علل روانی وسواسی و اضطرابی دارد :

یک سری عوامل برای سگ استرس زا هستند، مثل کم یا زیاد شدن اعضای خانواده، رفتن به خانه جدید، آوردن پت جدید به خانه وغیره.

6 - وقتی سگی برای راه رفتن مشکل داشته باشد، زمان بیشتری را صرف نظافت و لیس زدن خود می کند.

پس سگ های چاق و کم تحرک و سگ هائی که مشکلات حرکتی دارند مستعد بروز این مشکل می باشند. سگ های پیر هم در اولویت قرار می گیرند.

7- رشد بیش از حد ناخن :

رشد بیش از حد ناخن سگ می تواند باعث پیچ و تاب خوردن مفصل انگشت و آسیب به مفصل و بروز درد شود. همین درد پنجه می تواند باعث تحریک شدن سگ برای لیس زدن گردد. ناخن بلند سگ مستعد شکستن است، همچنین می تواند در گوشت سگ فرو رفته و درد و عفونت آزار دهنده ای را ایجاد کند.

8 - بیماری نورودرماتیک ( Canine acral lick dermatitis (CALD) ) :

بیماری نورودرماتیک به نام گرانولومای ناشی از لیسیدن دست و پا هم خوانده می شود. این ناهنجاری پوستی در اثر لیسیدن پنجه ها به طور مکرر توسط خود حیوان ایجاد می شود، به طوری که دست یا پای حیوان با لیسیدن بیش از حد و یا حتی گاز گرفتن پنجه ها منجر به ایجاد پلاک گرد و زخم ضخیم و سفتی در موضع می گردد که علت آن می تواند ارگانیک یا روانی باشد.

امروزه معتقدند برای ایجاد این بیماری، مشکلات ارگانیک بیشتر متداول است، مانند:

  1. بیماری های قارچی
  2. باکتریایی
  3. دمودیکوز
  4. تروما های قلبی
  5. آلرژی (غذایی، آتوپی و گزش کک)
  6. مشکلات مفصلی.

برای تشخیص تفریقی ابتدا باید این موارد را رد کرد و بعد به روانی بودن آن فکر کرد.

اگر چه اتیولژی ALD نامشخص است، اما اضطراب ناشی از تنهایی در حیوانات باعث می شود که سگ عادت به لیسیدن غیر عادی پنجه های دستش کند. در سابقه بیماری ALD در سگ ها می توان مشاهده نمود که حیوان مبتلا اغلب روزها تنها است.

بیماری کلاسیک ALD سگ های بزرگ و فعالی هستند که صاحبانشان مدت زیادی از روز را در منزل نیستند و اغلب سگ ها در این مدت در خانه تنها هستند.

محدودیت آزادی سگ نیز می تواند زمینه ساز این عارضه باشد. سگ هایی که برای مدت طولانی در جایی محدود یا بسته هستند، برای تخلیه این محرومیت دست خود را می لیسند.

در بقیه سگ ها وجود درماتوزی که قبلا وجود داشته (درماتوز موضعی) مانند عفونت، نئوپلاسم و زخم می توان باعث تسریع سیکل معیوب خارش و لیسیدن شود.

لیسیدن مداوم باعث تحریک پوست شده که خودش ایجاد خارش می کند و خارش زیاد واکنش لیسیدن مکرر را به دنبال دارد. این سیکل تا زمان ایجاد زخم ادامه دارد.

زخم می تواند ایجاد خارش کند و خارش هم در پاسخ به راحت شدن حیوان به طور غیر ارادی می تواند موجب بروز زخم شود. لیسیدن زخم یا اروزیون باعث عمیق شدن آن و رسیدن آن به لایه های عمیق تر اپیدرم پوست می شود.

واکنش لیسیدن مانع از التیام زخم شده و آن را مستعد عفونت می کند. هیپرپلازی اپیدرم و فیبروز درم باعث ایجاد پلاک های سفت گره دار (Nodular ) می شود که این خود نشانه بیماری است. به این شکل ضایعه در این مرحله، تومور یا گرانولوم گویند، هر چند که تومور یا گرانولوم واقعی نیستند.

چرا سگ کف پای خود را لیس میزند؟

لیسیدن مداوم باعث آزاد شدن هورمون اندورفین شده که این واکنش موجب می شود حیوان احساس آرامش بیشتری داشته باشد. البته فاکتورهای آنالرژیک که طی این عمل آزاد می گردد، درد حیوان را کاهش می دهد.

تمام مواد مذکور حیوان را به خارش اجباری عادت می دهد. برخی نژادهای بزرگ سگ ها نظیر دوبرمن، گریت دین، لابرادور، رتریور طلاتی و ژرمن شپرد نسبت به ALD حساستر و مستعدتر به نظر می رسند. سایر نژادها مانند نژادهای کوچک نیز می توانند مبتلا شوند.

سگ ها در هر سنی می توانند مبتلا شوند اما سگ های بالای پنج سال بیشتر به درمانگاه دامپزشکی ارجاع داده می شوند. نرها بیشتر از ماده ها مبتلا می گردند.

در اغلب موارد ضایعه یک طرفه و منفرد است. در برخی موارد چند اندام حرکتی مبتلا می شوند که در این گونه مواقع درمان مشکل خواهد شد،

زیرا اغلب بیماری ارگانیک وجود دارد مانندفرونکولوز استافیلو کوکی یا آلرژی. نکته ای که نشان می دهد در این عارضه علت روانی (سایکوژنیک) وجود دارد آن است که یک ضایعه دیگر از لیسیدن نزدیک محلی که بانداژ (بر روی زخم اولیه) شده است، ایجاد می گردد.

شایعترین محل، بخش جلوی دست و پا است. اما قسمت های قدامی دست و پا هم می توانند درگیر شوند. ضایعات مزمن به صورت پلاک های ضخیم و سخت یا ندول با سطح اولسره و فرورفتگی هیپرپیگمانته دیده می شود.

درمان لیس زدن پنجه در سگ:

بسته به عامل ایجاد کننده دارد.

1- مثلا سگ خود را سرگرم کنید، با او ورزش کنید و زمان معینی را برای بازی های روزانه با او در نظر بگیرید.

2 - رژیم غذائی سگ را تغییر دهید. تعداد وعده های غذائی را زیاد و مقدار هر وعده را کم کنید. غذای سگ را به گونه ای به او بدهید که برایش چالش برانگیز باشد .

3 - بعضی ها پیشنهاد داده اند از جوراب سگ استفاده شود. آنها باید مرتب تعوض و پاک شوند تا پنجه های سگ مرطوب و آلوده نگردند.

4 - شاید بد نباشد فقط در زمان هائی که حیوان تنهاست برایش پوزه بند بگذارید. استفاده از پوزه بند بسیار انسانی تر از روش استفاده از قرص های قوی برای سگ می باشد.

5 - آنتی هیستامین هائی مثل سیپروهپتادین به طور کلی در مورد منع لیسیدن پنجه سگ بی اثر هستند. درواقع تنها اثر مثبتی که دارند همان خواب آلود کردن سگ است و سگی که خوابیده باشد هم قطعا” پنجه اش را لیس نمی زند! آرامبخش ها هم اثرات مشابهی برای سگ دارند. احتمالا” شستشوی پنجه سگ با محلول حاوی جوش شیرین اثرات بهتری از این داروها خواهد داشت.

چرا سگ کف پای خود را لیس میزند؟

6 - برای درمان ALD در سگ ها رعایت برخی شرایط :

  1. نظیر ایجاد ارتباط نزدیکتر و بیشتر با سگ مبتلا مفید خواهد بود.
  2. بهتر است از قرار دادن سگ هایی که قبلا در فضای آزاد زندگی می کرده اند در قفس پرهیز شود.
  3. می توان برای سگ خانه ای مناسب تهیه کرد. حتی قرار دادن سگ در قفس در طول شب می تواند علت بروز این درماتیت باشد.
  4. آوردن سگ جدید می تواند باعث تفریح و کاهش لیسیدن گردد. موفقیت آن بستگی به میزان برقراری رابطه بین این دو سگ دارد. برای سگ نر، سگ ماده عقیم شده مناسب است.
  5. آزاد بودن سگ برای خروج از خانه البته در مناطق خارج از شهری نیز از جمله این شرایط است.
  6. علاوه بر این مواردی که ذکر شد، درمان عمومی، موضعی و جراحی در کنار درمان رفتاری لازم خواهد بود.

divider

بیشتر بخوانید :

نگهداری صحیح از سگ هاسکی در تابستان، علائم گرما زدگی هاسکی

چگونه میتوان از توله سگ تازه متولد شده نگهداری کرد؟

علت مخالفت دامپزشکان برای تراشیدن موی سگ چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits