دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی عقاب شاهی پرنده کمیاب و بومی ایران + تصاویر
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشخصات عقاب شاهی ( شاه باز ) 77 تا 82 سانتی متر عقاب شاهی عقابی است بزرگ و نسبتا پرجثه با پروبال قهوه ای مایل به سیاه که در ناحیه تارک و پس گردنش متمایل به زرد کمرنگ است ( در پرنده پیر تقریبا...

مشخصات عقاب شاهی ( شاه باز )

77 تا 82 سانتی متر عقاب شاهی عقابی است بزرگ و نسبتا پرجثه با پروبال قهوه ای مایل به سیاه که در ناحیه تارک و پس گردنش متمایل به زرد کمرنگ است ( در پرنده پیر تقریبا سفید می باشد ) .

معمولا چند پر سفید خالص روی شانه دارد ، دمش تقریبا چهارگوش و دارای 5 تا 7 نوار عرضی خاکستری است و از دم عقاب طلایی کوتاه تر می باشد .

هنگام بالباز اوج گیری ، بالها را مستقیم و در سطح بدن نگه میدارد ( نه به شکل V و نه به شکل جلو آمده ) سطح پشتی بالها بر خلاف بالغ عقاب طلایی یکدست تیره رنگ است .

پرنده نابالغ قهوه ای مایل به زرد کمرنگ است با دم و شاهپرهای بالی پررنگ تر و لکه بزرگ کمرنگ و نسبتا مشخصی در وسط بال و پایین پشتش دارد از عقاب دشتی به وسیله راهراه واضح سطح شکمی تشخیص داده می شود . عقاب شاهی ، پرنده ای است آرام و کند حرکت .!

پرنده شکاری بزرگ و تنومندی است که از دیگر عقابها بزرگتر است . پرو بال این پرنده به رنگ قهوه ای تیره است و پرهای تارک و پس گردنش رنگی روشن تر دارد. شاهپرهای اولیه بالهایش قهوه ای متمایل به سیاه است .

دمی نسیتا کوتاه دارد که در انتها تیره تر می باشد ( در مقایسه با عقاب طلاییدمش کوتاه تر است). پوشپرهای زیر دمش سفید متمایل به خاکستری است و روی شانه های پرنده بالغ چند پر سفید دیده می شود که از نشانه های تشخیص این پرنده بشمار می رود.

منقارش نسبتا بلند و زرد رنگ است. پرنده نابالغ دارای رنگی روشن تر است و بر روی بالهایش پرهایی با خالهای سفید دارد. سینه اش نخودی رنگ بارگه های قهوه ای است و در انتهای دمش نوار سفید رنگی مشاهده می شود.

هفت شاهپر اولیه اش سیاه و پس از آن سه تا چهار پر سفید دارد. پرهای ساق پایش به رنگ قهوه ای روشن تا نخودی است. هنگام بالباز اوج گيري، بالها را مستقيم و در سطح بدن نگه مي دارد.

نامهای دیگر عقاب شاهی :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، شاهین سانان ، عقابها
نام فارسی :عقاب شاهی ، شاه باز ، شاه باز شرقی
نام انگلیسی :Eastern Imperial Eagle
نام فرانسوی :Aigle imperial
نام عربی :ملك العقبان
نام علمی :Aquila heliaca

صدا :

صدای شاه باز شرقی شبیه «کراو- کراو-کراو- » د رهنگام نمایش های جنسی، شنیده می شود.

تغذیه :

از انواع پستانداران از جمله خرگوش و سنجاب تغذیه می کند. عمدتا غذای خود را از پستانداران تامین می کند، اگرچه از پرندگان و بعضی خزندگان نیز تغذیه می کند.

زیستگاه شاه باز شرقی :

این پرنده در دشت های باز با درختان بلند و جنگل های کوهپایه ای و در زمستان، در باتلاق های نواحی استپی به سر برده و روی درختان بلند و دور افتاده آشیانه می سازد. در ایران زمستان ها نسبتا فاروان است و به تعداد اندک تولدی مثل می کند.

عقاب شاهی از جمله پرندگان بومی و کمیاب و نادر ایران است و در گذشته نه چندان دور به تعداد خیلی کم در ایران زادوولد می کرده است .!

حفاظت :

این پرنده در زمره ی پرندگان حفاظت شده است ، بنابراین، باید برای حفاظت از محل های تولید مثل این پرنده اقدامات حفاظتی جدی صورت گیرد.

تصاویر :

عقاب شاهی یا شاه باز شرقی
عقاب شاهی یا شاه باز شرقی
عقاب شاهی یا شاه باز شرقی
عقاب شاهی یا شاه باز شرقی
عقاب شاهی یا شاه باز شرقی
عقاب شاهی یا شاه باز شرقی

بیشتر بخوانید :

معرفی عقاب دشتی ، عقاب بومی و کمیاب ایران + تصاویر

معرفی عقاب مهاجر به نام عقاب پرپا + تصاویر

معرفی پرنده شکاری به نام کورکور بال سیاه + آلبوم

معرفی عقاب ماهیگیر و ویژگی های منحصر به فرد + فیلم و عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (9 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Mohsen | ۳ سال پیش
سلام یه عقاب دارم میخوام عکسشو بفرستم ببینید چه نوع عقابیه
4
2

hits