دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عقاب ماهیگیر در مناطق نزدیک دریاچه ها، رودخانه های بزرگ، تالاب ها و سواحل دریا به سر می برد

معرفی عقاب ماهیگیر و ویژگی های منحصر به فرد + فیلم و عکس

عقاب ماهیگیر در مناطق نزدیک دریاچه ها، رودخانه های بزرگ، تالاب ها و سواحل دریا به سر می برد
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درباره عقاب ماهیگیر چه میدانید ؟ عقاب ماهیگیر 51 تا 58 سانتی متر طول دارد و به واسطه ی بال های بلند، کشیده و زاویه دارش هنگام سر خوردن در هوا و نیز قاعده ی باریک دمش به آسانی شناخته می شود. زیر...

درباره عقاب ماهیگیر چه میدانید ؟

عقاب ماهیگیر 51 تا 58 سانتی متر طول دارد و به واسطه ی بال های بلند، کشیده و زاویه دارش هنگام سر خوردن در هوا و نیز قاعده ی باریک دمش به آسانی شناخته می شود.

زیر تنه ی سفید، شانه ها و انتهای شاهپرهای اولیه اش سیاه است و در انتهای دمش نوار تیره رنگی مشاهده می شود. زیر بال هایش دالبری پررنگ و رگه های قهوه ای مایل به سیاه دیده می شود.

سرش سفید مایل به خاکستری و تاج مانند است که در نوار پهن چشمی سیاه ماسک مانند به چشم می خورد که تا گردن و پشت بدن امتداد دارد. رو تنه و بال ها قهوه ای مایل به سیاه و سینه اش به صورت لکه ای نقطه نقطه ای قهوه ای و سیاه دیده می شود.

نر وماده همشکل اند. این پرنده هنگام شکار از مهارت خود در، درجا بال زنی و سرخوردن روی جبهه ی هوا بهره می برد و با شیرجه به درون آب، ماهی را شکار کرده و در حالی که آن را با یک پا گرفته از آب خارج می شود.

غالبا برای استراحت، روی درخت های خشک ، پایه های برق و صخره های نزدیک آب می نشیند.

به واسطه ی بال های بلند، کشیده و زاویه دارش هنگام سر خوردن در هوا و نیز قاعده ی باریک دمش به آسانی شناخته می شود. زیر تنه ی سفید، شانه ها و انتهای شاهپرهای اولیه اش سیاه است و در انتهای دمش نوار تیره رنگی مشاهده می شود.

زیر بال هایش دالبری پررنگ و رگه های قهوه ای مایل به سیاه دیده می شود. سرش سفید مایل به خاکستری و تاج مانند است که در نوار پهن چشمی سیاه ماسک مانند به چشم می خورد که تا گردن و پشت بدن امتداد دارد.

رو تنه و بال ها قهوه ای مایل به سیاه و سینه اش به صورت لکه ای نقطه نقطه ای قهوه ای و سیاه دیده می شود. نر وماده همشکل اند.

این پرنده هنگام شکار از مهارت خود در، درجا بال زنی و سرخوردن روی جبهه ی هوا بهره می برد و با شیرجه به درون آب، ماهی را شکار کرده و در حالی که آن را با یک پا گرفته از آب خارج می شود.

غالبا برای استراحت، روی درخت های خشک ، پایه های برق و صخره های نزدیک آب می نشیند.
بالهایش دراز و باریک و به‌طور محسوس زاویه‌دار است ، سطح زیرین بال سفید ، با لکه مچی سیاه و ردیف‌های موازی از نقشه‌های تیره‌رنگ ، دمی راه‌راه دارد .

عقاب ماهی گیر ، در بالای آب به راحتی درجا بال می زند و به دنبال ماهی به درون آب شیرجه می رود ( در حالی که اول پاها وارد آب می شوند )

آلبوم :

عقاب ماهیگیر
عقاب ماهیگیر
عقاب ماهیگیر
عقاب ماهیگیر
عقاب ماهیگیر
عقاب ماهیگیر

5 ویژگی منحصر به فرد عقاب ماهیگیر

  1. عقاب ماهیگیر تنها گونه ی شاهین در آمریکای شمالی است که فقط ماهی زنده میخورد. ۸۰نوع ماهی حدود۹۹درصد غذای این عقاب را تشکیل میدهند. این عقاب میتواند شیرجه ای به عمق ۱متر برای شکار بزند، البته ترجیح میدهد در آبهای کم عمق ماهی بگیرد.
  2. این گونه به نام شاهین رودخانه یا شاهین دریا هم شناخته میشود. البته یادتان باشد این نوع عقاب هیچ ربطی به نمادها و عقاب های پیشگوی تیم های فوتبالی ندارد!
  3. عقاب ماهیگیر دومین گونه ی به طور گسترده پخش شده است، بعد از قوش تیزپر، و تقریبا درتمام قاره ها به جز قطب جنوب زندگی میکند. جالب اینجاست که تمام این عقاب ها در قاره های مختلف از یک گونه هستند، به جز عقاب ماهیگیر شرقی که بومی استرالیاست.
  4. این گونه ی عقاب ماهیگیر، حداقل ۱۱میلیون سال قدمت دارد و به خوبی با ماهیگیری منطبق شده است. مثلا سوراخ بینی این عقاب هنگام شیرجه بسته میشود و پنجه ی بیرونی اش میتواند به سمت عقب خم شود تا ماهی را راحت تر چنگ بزند.
  5. عقاب های ماهیگیر بین ۱۵تا۲۰سال عمر میکنند. پیرترین آنها ۲۵سال داشته است. در مدت زندگیشان آنها میتوانند بیش از ۲۵۰هزار کیلومتر سفر کنند. در سال ۲۰۰۸ محققان با تعقیب مسیر یک عقاب ماهیگیر، متوجه شدند حدود۴هزار کیلومتر را در مدت ۱۳روز پرواز کرده است و از ماساچوست تا آمریکای جنوبی سفر کرده است!

ویدیو جذاب و دیدنی از شکار عقاب ماهی خوار :


نامهای دیگر عقاب ماهیگیر :

دسته ( خانواده ) :پرنده ، شاهین سانان ، عقاب
نام فارسی :عقاب ماهیگیر
نام انگلیسی :Osprey
نام عربی :_____
نام علمی :Pandion Haliaetus

صدا عقاب ماهیگیر :

صدای این پرنده غرغر مانند و شبیه «یی لپ – یی لپ» یا سوت مانند و بلند شبیه «پی ای پ » شنیده می شود.

زیستگاه:

عقاب ماهیگیر در مناطق نزدیک دریاچه ها، رودخانه های بزرگ، تالاب ها و سواحل دریا به سر برده و روی درختان، صخره های پرتگاهی ، خرابه ها و گاهی نیز در زمین های شنی یا سنگلاخی آشیانه می سازد.

در ایران به وفور دیده می شود و در بیشتر نقاط سواحل جنوبی و جزایر خلیج فارس تولید مثل می کند. به صورت اتفاقی در دشت شورک خراسان دیده شده است.

حفاظت:

با توجه به اینکه این پرنده از ناحیه ی شکارچیان تهدید نمی شود. تنها منظور تیره های پرندگان شکاری بدون تیره شاهینیان و عقاب ماهیگیریان است.

بیشتر بخوانید :

معرفی دوگونه پلیکان از نوع بوبی نقاب دار و پا سرخ + آلبوم

معرفی دو گونه پلیکان به نام پلیکان سفید و خاکستری + آلبوم

معرفی سه گونه اگرت به نام های اگرت بزرگ ، کوچک ، ساحلی + آلبوم

کاربر گرامی چنانچه درمورد " عقاب ماهیگیر" سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits