دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه میتوان نر ، ماده و نابالغ بودن اردک فیلوش را تشخیص داد ؟

معرفی کامل گونه اردک به نام فیلوش + فیلم و گالری تصاویر

چگونه میتوان نر ، ماده و نابالغ بودن اردک فیلوش را تشخیص داد ؟
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اردک فیلوش 56 سانتی متر طول دارد. در پرنده ی نر، پرهای مرکزی دم، بلند و باریک و در حدود 10 سانتی متر است.گردن کشیده، منقار بلند، بدن لاغر و دم بلند این پرنده به پرواز به خوبی نمایان است. در پرواز،در مقایسه با سایر اردک ها، گردن و دم بلندتر و بال های...

نامهای دیگر اردک فیلوش :

دسته :غاز سانان ، اردک
نام فارسی :اردک فیلوش، اردک دم دراز
نام انگلیسی :Northern Pintail ، Pintail
نام عربی :البلبول الشائع
نام علمی :Anas acuta

کلیپی جالب از نحوه غذا خوردن اردک فیلوش :


مشخصات ظاهری اردک فیلوش :

تشخیص نر و ماده مشکل نیست اردکی است روی آبچر با رنگی خاکستری که گردن نسبتا بلند و دمی دراز و نوک تیز دارد.

اردک نر :

سر و گردن پرنده نر به رنگ قهوه ای شکلاتی است که دو خط سفید در طرفین گردنش دارد که به سینه سفیدش وصل می شود . سطح پشتی و پهلوهایش خاکستری است و پرهای بلند سیاه نوک تیز با حاشیه های خاکستری روشن از ناحیه وسط کمر تا دمگاهش با چیدمانی منظم پخش شده اند.

دمگاهش سیاه و دمش خاکستری روشن است که شاهپرهای وسطی دم دراز ، نوک تیز و سیاه می باشند. حد فاصل سطح شکمی خاکستری تا دمگاه سیاهش را بخش سفید رنگی تشکیل می دهد که در موقع پرواز به خوبی نمایان می شود.

پاهایش خاکستری و پرده دار است و نوکش خاکستری تیره می باشد پرنده نر آینه بالی سبز با حاشیه سفید دارد که هنگام پرواز مشخص می شود .

اردک ماده :

با رنگ قهوه ای، با حاشیه های نخودی رنگ پرهایش به صورت لکه لکه، به ماده سر سبز شبیه است ولی لاغر تر از آن با گردنی باریکتر و دمی نوک تیز و بلند و آینه بالی نامشخص.

مشخصات اردک فیلوش نا بالغ :

در دوران تولک و موقعی که نابالغ است شبیه پرنده ماده ولی در سطح پشتی پر رنگ تر است . پرنده ماده ازماده های کله سبز ، اردک ارده ای و گیلار با جثه نسبتا لاغر ، گردن باریک ، دم نوک تیز ، آینه بالی نامشخص و منقار خاکستری تشخیص داده می شود .

در پرواز لبه سفید عقبی بال کمک بیشتری به شناسایی این پرنده می کند ، تنها اردک دیگری که دم بلند دارد " اردک دم دراز " است که جثه اش کوچکتر و قسمت عمده سر آن سفید رنگ می باشد و اردکی است غواص و دریایی . پرواز فیلوش خیلی سریع است و در خشکی به راحتی و زیبایی راه می رود.

گالری تصاویر :

www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com
www.delgarm.com

صدا اردک فیلوش :

پرنده ی نر :

صدای سوت مانند و آرامی دارد.

پرنده ی ماده :

با حالت شیهه مانند ی «غار غار» می کند.

زیستگاه پرنده فیلوش :

فیلوش در آبهای شیرین و لب شور، با تلاقها، برکه ها، سواحل دریاها به سر می برد. در ایران زمستانها به صورت مهاجر و اغلب در نواحی باتلاقی دیده می شود در استان کرمانشاه نیز در فصل زمستان می توان آن را در کنار رودخانه های استان یافت.

مشخصه های دیگر اردک فیلوش :

این پرنده پروازی سریع دارد. اغلب از مواد گیاهی تغذیه می کند. معمولاً ۷ تا ۱۱ تخم کشیده و مایل به زرد می گذارد که پس از ۲۲ تا ۲۳ روز باز می شوند. جوجه ها حدود ۷ هفته همراه ماده هستند .

بیشتر بخوانید:

چگونه می توان اردک نوک پهن را تشخیص داد ؟ + گالری و فیلم

معرفی گونه ای معروف اردک مهاجر ، به نام اردک سرسبز یا اردک کله سبز + عکس

در مورد پرنده گیلار ،مرغابی اصیل ایران چه می دانید ؟ + گالری تصاویر

کاربر گرامی چنانچه درمورد " اردک فیلوش " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits