دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
2 دلیل قانع کننده برای عقیم کردن حیوانات خانگی

دلایل عقیم کردن سگ ، گربه و خرگوش از نظر دامپزشکان

2 دلیل قانع کننده برای عقیم کردن حیوانات خانگی
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عقیم سازی حیوانات خانگی از اونجایی که بر خلاف انسان که رفتار جنسی اش منشا هورمونی و مغزی دارد با عقیم شدن حیوان خانگی ، نیازهای جنسی حیوان هم بر طرف می شود ، مزایای عقیم کردن حیوان

دلیل عقیم کردن حیوانات

عقیم سازی حیوانات خانگی یکی از شایعترین جراحی ها توی کلینیک های دامپزشکی است. هر چند این جراحی برای درمان بسیاری از بیماریها کاربرد داره اما به شکل وسیعی در راستای پیشگیری از بیماریهای متعددی در دستگاه تناسلی ، جلوگیری از زاد و ولد ناخواسته و نیز عواقب ناشی از جفت گیری استفاده می شود.

مزایای عقیم کردن حیوانات خانگی به قدری زیاده که در صورت تمایل نداشتن به زاد و ولد حیوانات خانگی به افرادی که توی خونه حیوان نگهداری می کنند ، توصیه صد در صدی می شود که این کار رو انجام بدهید.

در مورد عقیم سازی حیوانات خانگی لازمه بدونید از اونجایی که بر خلاف انسان که رفتار جنسی اش منشاء هورمونی و مغزی دارد ، این رفتار در حیوانات فقط منشاء هورمونی داره که با عقیم شدن ، نیازهای جنسی حیوان هم بر طرف می شود.

پس نگران نباشید که آیا عقیم کردن حیوانات خانگی، نوعی حیوان ستیزی محسوب میشه یا نه.

به تمامی صاحبان حیوانانی چون (سگ ، گربه ، خرگوش و ...) تأکید می کنم که حیوان خود را عقیم کنند. سالها دهها هزار حیوان ناخواسته در رنجهای سنی مختلف از هر نوع و نژادی کشته می شوند یا از بی غذایی در جاهای متروکه می میرند.

خیلی از آنهایی که اهلی هستند مجبور می شوند دوباره به حیات وحش برگردند واین امر باعث وحشی شدن آنها خواهد شد و می توانند به مردم و دارائی های آنها و چهارپایان صدمه بزنند و همچنین می توانند باعث انتشار بیماریهایی همچون هاری بشوند.

دلیل عقیم کردن حیوانات

مزایای عقیم سازی حیوانات خانگی

یکی از بهترین دلایل برای عقیم سازی حیوانات، غلبه بر مشکل ازدیاد بیش از حد جمعیت حیوانات خانگی است. روزانه هزاران توله سگ یا بچه گربه به دنیا می‌آیند در حالیکه برای همه آن‌ها خانه مناسب وجود ندارد.

خوب است بدانید که در جهان هر ساله بیش از چند میلیون سگ و گربه تولید می‌شود که به علت زیادی تولید بیش از نیمی از آن‌ها را یوتانایز [1] می‌کنند. بسیاری از این حیوانات کاملا جوان و سلامت هستند.

اما عقیم سازی منافعی برای خود شما و حیوان‌تان نیز دارد. حیوان شما احتمال کمتری دارد که به مشکلات سلامت متعددی که می‌توانند تهدید کننده زندگی او باشند دچار شود. مانند سرطان‌های پستان، رحم و بیضه .

یک حیوان عقیم شده کمتر احتمال دارد که از خانه فرار کند و در بیرون پرسه بزند. حیوان عقیم نشده بیشتر درگیر دعوا می‌شود و احتمال ضربه خوردن در یک تصادف با ماشین برایشان بیشتر است.

گربه‌های نر عقیم شده به احتمال زیاد دیگر قلمروشان (خانه شما) را با ادرار کردن و نشانه گذاری در اطراف مشخص نمی‌کنند.

همچنین عقیم سازی حیوانات خانگی ماده از پریود شدن و جذب جفت آن‌ها پیشگیری می‌کند. حیوانی که پریود است بیشتر سر و صدا می‌کند و ممکن است لک خون نیز بر روی لوازم منزل و فرش نیز مشاهده کنید.

سگ یا گربه در دوران فحل بیشتر سگ یا گربه‌های نر ناخواسته را به سمت خود جذب می‌کند. برخی از مشکلات رفتاری تهاجمی حیوانات خانگی با عقیم سازی رفع می‌شوند.

خلق و خو حیوان عقیم شده :

عقیم کردن حیوان قبل از سن بلوغ بر خلق و خوی او تأثیر مثبتی دارد. سگهای نری که زود عقیم می شوند کمتر پرخاشگری می کنند. عقیم کردن سگ نر باعث می شود که علاقه شان به علامت گذاری کمتر بشود ( این مشکل بسیار جدی می شود اگر آنها تصمیم بگیرند در داخل خانه علامت گذاری کنند).

سگهای ماده عقیم شده دیگر در زمان فحل خونریزی ندارند. سگ ماده بچه دار می تواند خیلی عصبی و پرخاشگر شود حتی با اعضای خانواده.

همچنین عقیم کردن سگ ماده باعث می شود تا او همراه خوبی برای صاحبش بشود.

خلق و خو حیوان عقیم شده :

1 - جلوگیری از جمعیت حیوانات ولگرد:

آیا شما می دانید که زادوولد یک سگ نر و ماده و زادوولد بچه های آنها در طول 6 سال منجر به زادوولد هزاران توله سگ می شود. یک سگ ماده می تواند قبل از 6 ماهگی بچه دار و دوباره هر 6 ماه بعد از آن بچه دار شود. هر توله بطور متوسط می تواند 6 عدد زادوولد داشته باشد و هر سگ ماده از این زاد و ولد می تواند در 6 ماهگی زادوولد کند.

یک سگ نر در یک روز می تواند با هر تعداد سگ ماده ای که در دست داشته باشد جفتگیری کند. راحت بنشینید و با این اعداد بازی کنید .... این کار باعث سردرد خواهد شد ... و فقط برای اینکه توله سگ بامزه است! این به این معنا نمی باشد که او برای خود خانه جهت زندگی پیدا می کند. در سال دهها هزار سگ چه با نژاد و چه بی نژاد بی پناه می شوند. بسیاری از آنها در خیابانها می میرند و زندگی بسیار کوتاهی دارند. خیلی وحشناکه.

2 - آیا شما قادر به پرورش حیوان خانگی بعد از زایمان هستید؟

اگر این شما را متقاعد نکرده است ، بیاید به ریسکهایی که در کار پرورش وجود دارد بنگریم. سگ مادر ممکن است در زایمان با مشکلی برخود کند که احتیاج به مداخله سریع داشته باشد. مادر ممکن است بعد از زایمان بچه ها را رها کند و به آنها رسیدگی نکند .

آن وقت شما باید با فرمول خاصی هر 2 ساعت به آنها غذا دهید ، آنها را تحریک کنید تا دستشویی کنند ، هر روز آنها را وزن کشی کنید و رطوبت و درجه حرارت بدن آنها را بطور مناسب نگه دارید و ... . حتی نگهداری از توله توسط مادر ممکن است نیاز به مکمل های غذایی داشته باشند.

توله ها می توانند مرده یا ناقص بدنیا بیایند. من یک پرورش دهنده را می شناسم که سگ ماده اش توله هایی بدنیا آور که فقط استخوان بودند. برخی از نژادها می توانند هنگام تولد دچار مشکلاتی از قبیل شکاف در سق دهان ، پر آبى مغز( ئيدروسفالى) و ... باشند.

بیماریهایی مانند پاروا ویروس می تواند توله ها را بسرعت بکشد. آیا شما راضی هستید که سگ ماده خوبتان برای محافظت از توله هایش آنها را با دندانهایش بکشد؟ آیا شما حاضرید تا زندگی حیوان خود را به خطر بی اندازید؟

2 دلیل قانع کننده برای عقیم کردن حیوانات خانگی

چرا صاحبان حیوان خانگی از عقیم کردن منصرف می شوند؟

  1. افزایش وزن و تنبل شدن حیوان :
    عقیم کردن ممکن است باعث شود که سگ شما کمتر بخواهد پرسه بزند. فعالیت کم و دادن غذاهای نامناسب می تواند باعث بالا رفتن وزن حیوان شود. به حیوان خود غذاهای مرغوب داده و او را ورزش دهید و به میزان فعالیت بدنیش به او غذا دهید.
  2. خلق و خوی حیوان تغییر می کند :
    این تغییر همانطور که در بالا گفته شد مثبت و مفید می باشد.
  3. زمان زاییدن بسیار شگفت انگیز است :
    یک فیلم ویدئویی بخرید ، هزینه بسیار کمتری دارد. با چیزهایی که در بالا گفته شد ، فرزندان شما ممکن است شاهد چیزهای بیشتری از آنچه شما می خواهید شوند... بهانه نیاورید.
  4. فروش توله :
    بزرگ کردن توله ها بطور صحیح تمامی سودی که می خواهید از این راه بدست آورید را از بین می برد. بسیاری سگ و گربه هستند که به خانه نیاز دارند. چرا این کار را گسترش دهیم؟ پیدا کردن مکانهای مناسب برای آنها بسیار دشوار است.
  5. به هوش نیامدن حیوان :
    این یک نگرانی عامیانه است. همیشه هر کاری که احتیاج به بی هوشی داشته باشد ریسکی است. برخی از دامپزشکیها جهت دیدن ضربان قلب و تنفس از مانیتور استفاده می کنند. با دامپزشک در مورد نگرانی خود صحبت کنید. ریسک عقیم نکردن سگ بیشتر از ریسک عقیم کردنش است.

کاربر گرامی چنانچه درمورد " عقیم کردن حیوان خانگی " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (7 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پاییز افاضلی | ۲ سال پیش
عقیم سازی سگ از هر نظر که فکر کنه به نفع خودشه، اونا که سازمان کنترل جمعیت ندارن که بهشون بگه برای جمعیت آیندتون دیگه غذا نیست، پس الکی نسل بعدیتونو زجر بدین، ما آدما باید به این فکر کنیم. قبلا یه سگ خریدم و عقیمش نکردم و باردار شد بماند که کلی دردسر داشت، ولی توله هاشو مجبور بودم ببرم پانسیون بزارم چون نمیتونستم ازشون مراقبت کنم، بعدا توی مقاله عقیم سازی سگ سایت پت پرس خوندم که سگ رو تو همون سیکل اول یا دوم فحلی عقیم بشه احتمال مبتلا شدن به کلی مشکل و بیماری توی اون کم میشه، خیلی خیلی اخلاقیه این کار اتفاقا
0
0
Arshia | ۵ سال پیش
به تازگی سگم که نر هست رو عقیم کردم اونم با شک و تردید و توصیه دامپزشک الان هم میشه گفت بعضی مواقع که بهش نگاه می کنم پشیمونم و عذاب وجدان میگیرم مشکلی هم نداشت به خصوص وقتی که بهوش آمد و فهمید احساس کردم داره گریه میکنه و به صورتم نگاه نمی‌کرد حس بدی بهم دست داد الانم سعی میکنم بیشتر از قبل بهش توجه و محبت کنم ، نفهمیدم بلاخره کار درستی کردم یا نه
1
0
پاسخ ها:
ساره | ۳ سال پیش
سلام عرشیا. متاسفم، واقعا این موقعیتی که گفتی دل آدم کباب میکنه و خیلی هم ناراحت کننده است. اما از طرفی به نظرم کار درستی کردی چون حیوانات هم غریزه هایی دارن که دست خودشون نیست و این کار رو برای ما که ازشون نگهداری میکنیم سخت تر از قبل میکنه. به نظرم کار درستی انجام دادی. من خودم توی مقاله عقیم سازی سگ پت پرس خوندم که می‌ گفت یکی از فواید عقیم کردن سگ نر اینه که از سرطان پروستات جلوگیری میکنه. اگه عقیمش نمی کرده حتی ممکن بود از خونه فرار کنه یا داخل خونه نشانه گذاری کنه و این کار برای خودت سخت می کرد و تو هم مجبور می شدی تنبیه اش کنی. که بازم ممکن بود عذاب وجدان بگیری. به نظر من اصلا ناراحت نباش و مثل الان بیشتر به سگت علاقه نشون بده.
0
4

hits