دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داروهایی که منجرب مرگ حیوان خانگی می شود

عوارض 9 دارویی که سلامت حیوان خانگی را به خطر می اندازد

داروهایی که منجرب مرگ حیوان خانگی می شود
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
به عوارض برخی از داروهایی که برای حیوانات مضر و خطرناک و منجرب به مرگ حیوان خانگی شما می شود . معرفی 9 دارویی که میتواند سلامت حیوان خانگی شما را به خطر بیندازد

اغلب صاحبان حیوانات خانگی برای حیوان خانگی خود پزشک می شوند و دارویی هایی که برای سیستم دفاعی بدن انسان ساخته شده است به حیوان خانگی خود می دهند ، در این مقاله از مجله دلگرم به عوارض برخی از داروهایی که برای حیوانات مضر ، خطرناک و منجرب به مرگ حیوان خانگی شما می شود .توصیه می شود در صورت بی حالی و نشانه های بیماری در حیوان خانگی به دامپزشکی مراجعه کنید.

معرفی 9 دارویی که جان حیوان خانگی را به خطر می اندازد

1 – داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs):

این دسته از داروها نظیر ایبوپروفن، بروفن یا ناپروکسن شایعترین علت مسمومیت حیوانات خانگی با داروهای انسانی به شمار می آیند و می توانند سبب ایجاد مشکلات جدی حتی در مقادیر مصرف کم آن هم شوند.

حیوانات خانگی به شدت نسبت به اثرات این داروها حساسند و زخم های معده و روده و بخصوص در گربه ها آسیب کلیوی را تجربه می کنند و در سگها باعث مرگ حیوان می شوند.

2 – داروهای ضد افسردگی:

این داروها می توانند باعث استفراغ و بی حالی و در برخی موارد منجر به ایجاد سندرم سروتونین شوند. این سندرم با نشانه های نظیر بی قراری، افزایش دمای بدن، بالا رفتن تعداد ضربان قلب و فشار خون، بیقراری و سر و صدا کردن، لرز و تشنج بروز می کند.

3 – استامینوفن:

حیوانات خانگی بخصوص گربه ها نسبت به این دارو بسیار حساسند و آسیب سلولهای قرمز خون و تداخل در کار آنها جهت انتقال اکسیژن به بافتها، صورت می پذیرد. در سگها آسیب کبدی و در دوز بالا آسیب به سلولهای قرمز خون محتمل است.

عوارض مخرب و جبران ناپذیر بر روی حیوانات

4 – فلورراسیل (Fluorouracil ):

این داروی ضد سرطان که بصورت موضعی در انسان برای درمان سرطانهای پوست و یا برخی انواع کراتیت استفاده می شود در سگها کشنده است و باعث استفراغ شدید، تشنج و ایست قلبی می شود.

5 – ایزونیازید (isoniazid):

این دارو که از جمله درمانهای خط اول برای مبارزه با سل در انسان است بخصوص برای سگها بسیار سمی است و دلیل آنهم این است که سگها قادر به متابولیزه کردن این دارو نیستند. مصرف این دارو در سگ ها می‌تواند به تشنج و مرگ سریع منجر شود.

6 – پزو افدرین ( Pseudoephedrine ):

این دارو که یک ضد احتقان به شمار می رود و در ترکیبات ضد سرماخوردگی و غیره استفاده می شود می تواند در سگ ها و گربه ها سبب افزایش تعداد ضربان قلب ، بالا رفتن فشار خون و دمای بدن و حتی تشنج گردد.

7 – داروهای ضد دیابت :

بسیاری از داروهای خوراکی ضد دیابت نظیر glipizide می توانند قند خون حیوان را به شدت پایین بیاورند. در نتیجه عدم تعادل و تشنج محتمل خواهد بود.

8 – مشتقات ویتامین D:

باید دانست که مواجهه حیوان خانگی با آنالوگ های این ویتامین نظیر کلسی تریول می تواند باعث استفراغ، از دست رفتن اشتها ، افزایش دفع ادرار و تشنگی در نتیجه نارسایی کلیوی گردد.

همچنین انواع ویتامین و مولتی ویتامین های انسانی (حتی ویتامین های مخصوص کودکان) برای حیوانات خانگی می تواند تولید مسمومیت شدید کند.

عوارض جبران ناپذیر و خطرناک و کشنده مصرف دارو برای حیوانات

9 – باکلوفن (baclophen):

این دارو که یک شل کننده عضلانی است می تواند باعث آسیب به سیستم اعصاب مرکزی سگ و گربه گردد. نشانه های مسمومیت با این دارو عبارتند از افسردگی، اضطراب، بی تابی و سروصدا کردن، تشنج، کما و در انتها مرگ.

کاربر گرامی چنانچه در مورد " داروهایی که سلامت حیوان را به خطر می اندازد " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

در مورد حیوانات خانگی بیشتر بدانید :

وتاکائین ( بی حس کننده موضعی ) حیوانات

نام و عوارض 9 خوارکی که می تواند جان حیوان خانگی را به خطر بیندازد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits