دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان سربع درماتیت بین انگشتی
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
لنگ زدن پا در گاو باعث کم شدن شیر دهی می شود، درماتیت در گاو در بین پای گاو دیده می شود که به آن زگیل یا عفونتهای عمیق انگشتی . در این مقاله از مجله دلگرم شما شما را با نحوه درمان زگیل گوشتی مو دار آشنا میکنیم

چرا گاو لنگ میزند

امروزه لنگش یکی از مشکلات سلامتی بسیار پر هزینه در گاوهای شیری است و براساس ارزیابی های حسابداری ، هزینه هر مورد لنگش نزدیک به 300 دلار است .

براساس گزارش سیستم مانیتورینگ سلامت ملی دام (NAHMS) در سال 1996، 15% گاوهای حذفی در گله های شیری بعلت تأثیر مستقیم لنگش و تقریباٌ بیش از 50% بعلت تأثیرات غیرمستقیم لنگش روی ظرفیت تولید مثلی و تولید سالانه شیر حذف می گردند.

هر چند که این اطلاعات مربوط به 10 سال پیش است ، اما اینکه تأثیر لنگش روی میزان حذف از آن زمان تغییر کرده باشد مورد تردید است . سئوالی که مشهود است این است که چرا؟

بسیاری از لنگش ها نتیجه لامینیتیس و اختلالات بافت شاخی است ، اما بیماریهای عفونی پوست انگشت ( درماتیت انگشتی ، درماتیت بین انگشتی ، گندیدگی سم ) نیز به همان اندازه رایج هستند.

تشخیص ، درمان سریع و به موقع راههای به حداقل رساندن ضرر و زیان هستند. اختلالات بافت شاخی که با آنها مواجه هستیم بیماریهای زخم کف و خط سفید هستند.

در موارد شدید و حاد ، این شرایط باعث درد و لنگش شدید میگردد که میتواند بسیار ضعیف کننده باشد. برای ایجاد سلامت و تولید بالا، شروع درمان سریع برای این حیوانات اهمیت زیادی دارد.

درمان عموماٌ شامل سم چینی برای اصلاح رشد بیش از اندازه بافت شاخی و اختلالات توزیع وزن است . ثانیاٌ ، بافت شاخی مجاور جراحات باید برداشته شود ، به گونه ای که تمام بافت نکروتیک و جدا شده و رها در زیر مناطق آلوده برداشته شود.

این عمل باید بدون خونریزی و یا با حداقل خونریزی انجام شود. آسیب های وسیع و یا غیر ضروری به کوریوم ، تنها باعث به تعویق افتادن بهبودی می گردد.

بلوکهای چوبی (تخته سم ) برای به حداقل رساندن و برداشتن وزن از انگشت زخمی و بیمار و به حداقل رسانیدن درد و وزن گیری در دوره درمان ضروری است.

نکته : پوشش آنتی بیوتیکی و پانسمان عموماٌ غیر ضروری بوده و نباید استفاده شوند. موارد استثنا عبارتند از اختلالات پوست انگشت عفونی (درماتیت انگشتی ) ، جراحات بافت شاخی همراه با خونریزی شدید یا جراحات بافت شاخی که قسمت زیادی از بافت برداشته شده باشد.

درمان اختلالات عفونی پوست ( درماتیت انگشتی یا زگیل انگشت ، فرسایش پاشنه و گندیدگی سم ) ممکن است شامل درمان های انفرادی با اسپری موضعی ، درمانهای انفرادی با استفاده از بانداژ یا قنداق پیچ کردن و شاید بصورت ایستادن درحمام سم بشد.

ایستادن درحمام سم بگونه ای طراحی شده است که به گاوها اجازه میدهد به مدت 10 دقیقه و یا بیشتر در محلوهای ضد عفونی یا درمانی بایستد.

همچنین راه رفتن در حمام سم نیز درمان مفیدی بری کنترل و یا پیشگیری مشکلات عفونی سم در شرایط گله است . گندیدگی سم (Foot rot) نیازمند درمان آنتی بیوتیکی سریع میباشد.

عدم درمان به موقع Foot rot باعث عفونت عمیق انگشت می گردد که درمان و مدیریت آن مشکل بوده و نیازمند جراحی می باشد و در موارد شدیدتر مجبور به اجرای سناریوی مرگ با شفقت هستیم.

چرا گاوم لنگ میزند

روماتیت بین انگشتی گاو چیست؟

دو اندام حرکتی درگیر شده و کمتر چهار اندام حرکتی به طور همزمان مبتلا می‌شوند در این میان نقش اندام‌های خلفی نیز بیشتر می‌باشد.

جراحات این بیماری بیشتر در ناحیه پوست کف‌پایی یا کف‌دستی و عمدتاً در محاذات شیار بین انگشتی دیده می‌شود و نواحی همچون ناحیه بافت نرم شاخی پاشنه و ناحیه فضای بین انگشتی و ساختارهای پوست و بافت شاخی انگشت سوم در گیر می‌شوند.

در این بیماری در ابتدا اپیدرماتیت محدودی با حاشیه مشخص و قابل تفکیک از سایر قسمت‌های پوست حادث می‌گردد پوست ناحیه به رنگ سرخ که نشان‌دهنده یک پرخونی موضعی می‌باشد در می‌آید

البته در این مواقع در بعضی از گاوان مبتلا به علت احساس خارش در موضع از حرکت باز ایستاده و برای تخفیف در میزان تحریکات شروع به لرزاندن پای خود می‌کنند

به دنبال این حالت ‌هایپرمی ‌اتفاق افتاده و در ادامه جراحات اولیه که به صورت زخم باز مدور با سطحی صاف و کناره‌ های قابل تفکیک می‌باشد ظاهر می‌گردد.

در بعضی از موارد ضایعات از حالت مدور خارج می‌شود و به اشکالی همچون بیضوی و یا ( u ) شکل و حتی بدون طرح هندسی خاصی قابل مشاهده می‌باشد.

در حالت درماتیت انگشتی فعال (kissing lision) جراحت بصورت زوج و در کنار هم با حاشیه قابل تفکیک از یکدیگر بروز می‌کند رنگ جراحت متغیر می‌باشد و از حالت خاکستری تا قرمز قابل تغییر است.

سطح آن مرطوب بوده بطوری‌که در هنگام لمس محل جراحت علاوه بر درد بسیاری که دام متحمل می‌شود در ناحیه خونریزی ایجاد می‌گردد در این حالت نیز حیوان از حرکت کردن امتناع کرده و وزن‌گیری بر روی اندام حرکتی دیگر خواهد بود.

به دنبال پیشرفت بیماری و تجمع بافت‌های گرانوله منظره جراحت به شکل توت‌ فرنگی در می‌آید که در این حالت اپیتلیوم کناره زخم بصورت نوار سفیدی قابل مشاهده می‌باشد.

با گذشت زمان این حالت از جراحت تبدیل به شکل پاپیلوماتوز و به دنبال آن تبدیل به زگیل گوشتی شده که سطح برآمده‌ای دارد بعد از مدتی روی سطح زخم، نسج شاخی غیرطبیعی همراه با ساختار‌های طویل شبیه به مو نمودار می‌گردد که به این حالت درماتیت انگشتی بالغ یا زگیل مودار پا می‌گویند

که باز در این حالت دام رغبتی برای حرکت ندارد و ضعیف و نحیف شده و در انتها زمین‌گیر می‌شود البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که لنگش شدیدی همانند شکل فعال درماتیت انگشتی حادث نمی‌گردد.

شیوه درمان درماتیت انگشتی

7 راه درمان زگیل انگشتی در گاو عبارتند از:

  1. برداشتن نسج گرانوله به کمک بیستوری تحت بی حسی موضعی و پانسمان موضع با اسپری و بانداژ نمودن موضع
  2. استفاده از اسپری سرمازا و به دنبال آن سرما جراحی
  3. اسپری کردن موضع با کلرامفنیکل
  4. حمام دادن انفرادی با استفاده از ترکیبات غیر آنتی بیوتیکی مثل محلول فرمالین %5 و کات کبود %3
  5. حمام دادن با محلول ترکیبات آمونیوم یا حمام دادن با سولفات مس
  6. استفاده از حمام اوکسی تتراسایکلین و لینکومایسین ولینکوسپکتین
  7. اسپری کردن محلول تتراسایکلین و محلول دوژان سین (tetracycline gentianviatet)

البته هر یک از روش های درمانی بالا جواب های متغیری را داده اند که این باعث شده است که اجماعی برای استفاده از یک روش وجود نداشته باشد با این وجود باید جنبه های اقتصادی درمان و به کارگیری آسان شیوه های پیشنهادی و التیام زخم در زمان کوتاه و عدم بازگشت جراحات را مد نظر داشت .

با توجه به اهمیت این موضوعات روش درمانی مناسب را انتخاب نمود مطالعات انجام شده بر روی روشهای درمانی ارائه شده نشان دهنده این موضوع است که استفاده از اسپری کردن داروهای آنتی بیوتیکی و غیر آنتی بیوتیکی چه بصورت انفرادی و چه بصورت جمعی نسبت به حمام انفرادی یا جمعی ارجح تر بوده است .

این میان استفاده از اسپری کردن داروهای آنتی بیوتیکی همچون لینکو مایسین هیدروکلراید بخاطر التیام بخشیدن زخم در زمان کوتاه و عدم عود مجدد جراحات دارای اهمیت بیشتری می باشند .

با توجه به نکات گفته شده در مورد درماتیت انگشتی باید توجه داشت که با رعایت بهداشت در دامپروری ها ،به حداقل رساندن میزان رطوبت جایگاه و بستر ،عدم استفاده از ابزار اصلاح سم از یک دامپروری در یک دامپروری دیگر ،ممانعت از ورود گاوهای مبتلا به گله سالم ،به کارگیری قرنطینه و انجام تمهیدات ضدعفونی می توان از بروز و شیوع بیماری جلوگیری کرد

التزام به رعایت این اصول در میان دامپروران می تواند از زیان های اقتصادی که درماتیت انگشتی به جامعه دامپروری وارد می کند جلوگیری کند.

divider

بیشتر بخوانید::

راههای تشخیص و پیشگیری انتقال بیماری سل گاوی + ویدیو

پیشگیری ، تشخیص و درمان فوری عفونت بند ناف در گوساله

علل ، تشخیص و ۲۱ راه درمان سریع نفخ در حیوانات

علل ، تشخیص و درمان فوری بیماری تیلریوز در گاو ( دام )

لوامیزول داروی ضد انگل و محرک سیستم ایمنی در گاو ، گوسفند، بز و سگ

علائم ، تشخیص ، 9 دلیل و 2 راه درمان برگشتگی شیر دان گاو + فیلم

کاربر گرامی چنانچه در مورد " درمان زگیل در گاو " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (13 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آسیه | ۴ سال پیش
چطور میشه درمان خانگی رو روی گاو انجام داد آیا اسپری برای درمان کافیه یا باید جراحی شود
0
2

hits