دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سگ گریت دین (سگ نگهبان) تژاد آلمانی دارد و آلمانها به نام ماستیف می شناسند

معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

سگ گریت دین (سگ نگهبان) تژاد آلمانی دارد و آلمانها به نام ماستیف می شناسند
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گریت دین یک سگ آلمانی که نام آلمانی او ماستیف است این سگ جز دسته سگهاس شکاری محسوب می شود در این مقاله از دلگرم از خصوصیت این سگ تا نحوه نگهداری و بیماری این نژاد برای شما توضیح داده ایم

تاریخچه نژاد گریت دین

گریت دین (به انگلیسی: Great Dane) از انواع اصلی سگ‌های نگهبان، که اصلیتی آلمانی دارد.

در این سگ قدرت و نیرومندی و زیبایی توام مشاهده می‌شود. بر خلاف نامش اصلیت این نژاد آلمانی است و هیچ ربطی به دانمارک ندارد.

گریت دین به رنگ‌های سیاه (یکدست بدون لکه سفید یا همراه با لکه‌های سفید در زیر گلو ، جلو سینه و پاها) حنایی یا زرد طلایی (با پوزه و ناخن‌های سیاه) آبی فولادی ، ابلق (سفید با لکه‌های سیاه) و مخلوط (زرد طلایی رو شن یا تیره ، با رگه‌های سیاه پوست ) یافت می‌شود.

در تمام انواع این نژاد پوشش بدن کوتاه، نرم ، چسبنده و درخشان است. گریت دین اساسا سگی است ملایم ، مهربان و صبور ولی چنانچه صاحبش مورد تهدید بیگانه قرار گیرد ، چهره تهاجمی به خود می‌گیرد.

گریت دین نژادی است که اصالت ، نجابت ، نیرو و ذکاوت را در هم ادغام کرده. یکی از بزرگترین سگهای دنیاست. موهایی زبر و خشن دارد.

نگهداری از این نژاد بدلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه ای را طلب می کند. این نژاد به محیط بزرگتری برای زندگی و فعالیتهای بدنی نیاز دارد.

میزان تغذیه و خوراک آنها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است. اصولاً چنانچه آموزش و تعلیم این سگها بدرستی صورت گیرد و سگهای مطیع و آرامی تربیت شوند ، می توانند بعنوان سگهای خانگی نگهداری شوند.

رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریباً به هر رنگی یافت می شوند. رنگ چشم ها معمولاً تیره می باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می شود.

خلق و خوی سگهای گریت دین:

گریت دین نژاد آرام ، مهربان ، شیرین و با محبت است. بازیگوش و مهربان با کودکان. همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد. پارس نمی کند مگر در شرایط خاص. سگی مسئول ، باوفا و شجاع است.

بدلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسانها خصوصاً کودکان تکیه ندهد. معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می تواند به راحتی با آنها کنار آید. آموزش دادن به آنها می تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد.

خصوصیت ظاهری سگ گریت دین:

1. ظاهرعمومی:

گریت دین تلفیقی است از ظاهر اشرافی و سلطنتی. اقتدار. نیرو و زیبایی. با جثه ای بزرگ و قوی. ترکیب بدنی مناسب و بدنی عضلانی. این نژاد یکی از انواع سگهای عظیم الجثه کاراست. اما آنچنان از لحاظ ساختارکلی بدن متعادل است که هیچگاه زمخت به نظر نمی آید. یک گریت دین می بایست جسور. پر جرات و نترس و در عین حال دارای رفتاری دوستانه باشد. این ویژگی‌های بدنی و اخلاقی به گریت دین برتری خاصی نسبت به سایر نژادها بخشیده‌ است.

2. سر:

سر در این نژاد مستطیل شکل. طویل. تمایز یافته و خوش تراش است. هنگامی که از بالا به جمجمه نگاه شود باید طرفین آن موازی و پل های بینی درحد امکان پهن باشند. چشمها دارای اندازه متوسط. عمیق و تیره و بادامی شکل هستند.

3. گوشها:

دارای اندازه و ضخامت متوسطی است. درصورت اصلاح گوش اندازه آن می بایست درتناسب با اندازه سر بوده و به طور یکسانی حالت افراشته پیدا کنند.

4. بینی :

می بایست سیاه باشد. به استثنا سگهای خاکستری رنگ که بینی در آنها خاکستری تیره‌ است. بینی‌های صورتی رنگ قابل قبول نیستند.

5. دندانها:

می بایست قوی با رشد مناسب تمیز و موقعیت‌های نرمال داشته باشد. دندانهای نیش پائین تماس مختصری با کف سطح داخلی دندانهای نیش بالا دارد.

6. گردن:

محکم . روبه بالا. با انحنای مناسب. طویل و عضلانی است و تدریجا به سمت کتفها پهن می شود تا به اندازه پهنای شانه ها پهنا یابد.

7.سینه :

پهن. عمیق و عضلانی است. پائین سینه تا حد آرنج‌ ها وسعت دارد. دنده‌ها حالت ارتجاعی خوبی دارند. کفل می بایست پهن و شیب بسیار کمی داشته باشد.

8.دم :

در قاعده پهن است و به تدریج از ضخامت آن کاسته می‌شود و تا پس زانو ادامه می یابد. در زمان استراحت دم حالت افتاده دارد. در زمان هیجان یا دویدن کمی حالت افراشته پیدا می‌کند اما هیچگاه از خط پشت بالاتر قرار نمی گیرد. دم نباید شکل حلقوی یا قلاب مانند داشته باشد.

9. دستها :

درنمای جانبی بایستی قوی و عضلانی باشند. ستیغ کتف قوی وشیب دار است و نسبت به بازو تقریبا عمودی واقع می شود. عضلات زیربغل نیز باید قوی باشند. ستیغ کتف وبازو باید طول برابری داشته باشند. آرنج می بایست کاملا در میان حد فاصل جدوگاه و زمین قرار گیرد. پنجه‌ها می بایست گرد و متراکم و انگشتان خمیده باشند بدون آنکه به خارج یا داخل چرخش وپیچ خوردگی داشته باشند. ناخن‌ها می بایست کوتاه. قوی و درحد امکان تیره باشد.

10 .پاها :

می بایست قوی. پهن و عضلانی باشد و از ناحیه پس زانو عمودی قرار گیرد. پنجه‌ ها نیز باید گرد و متراکم بوده و انگشتان حالت خمیده داشته باشند.

11. موها :

موها می بایست کوتاه. ضخیم. تمیز و ظاهرصاف و براقی داشته باشد. رنگ و لکه‌ها: رنگ زمینه زرد طلائی است وهمیشه دارای خطوط راه راه مشکی با الگوی Chevron می باشد. داشتن یک نقاب مشکی نیز ارجح است. پلکها و ابروها می بایست سیاه باشند و این سیاهی ممکن است بر روی گوش و نوک دم نیز دیده شود. لکه‌های سفید برروی سینه و پنجه‌ ها رگه هایی با رنگهای نامطلوب قابل قبول نیستند.

12. رفتار:

گریت دین سگی اصیل. جسور و شجاع با رفتاری دوستانه‌ است. این سگ نباید ترسو و یا مهاجم باشد.

13. اندازه:

سگهای نر به مراتب عضلانی تروقوی تربه نظرمی رسند. از لحاظ نسبت بین طول وارتفاع گریت دین تقریبا مربع شکل می باشد. البته سگهای ماده باید کمی طویل ترباشند. ارتفاع سگهای نراز ناحیه شانه نباید کمتر از ۷۵ سانتی متر باشد و ترجیحا این ارتفاع می بایست بیش از۸۰ سانتی متر باشد. این ارتفاع درمورد سگهای ماده نباید کمتراز۷۰ سانتی متر باشد.

اما ترجیحا باید ارتفاعی بیش از۷۵ سانتی مترداشته باشند. سگ در وطن خود بنام ماستیف آلمانی شناخته می‌شود و در میان نژادهای مختلف سگ به مانند آپولو درمیان سایر خدایان یونان نسبت داده می شود. گریت دین در قرون وسطی برای شکار گراز نیز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

14. پوشش:

کوتاه، خشن و براق

15. رنگ:

بلوطی، آبی و سیاه

16. خصوصیات ظاهری :

سوراخهای بینی باز پهن و بزرگ، چشمهای دور از هم، گوش های مثلثی، بدن بسیار عمیق، دم بلند که در انتها به طرف بالا تاب بر می دارد.

مشخصات ظاهری نژاد گردیت دین
مشخصات ظاهری نژاد گردیت دین

قد و وزن نژاد گریت دین :

نر : 90 تا 54 کیلوگرم وزن

76 تا 86 سانتی متر قد

ماده : 59 تا 45 کیلو گرم وزن

71 تا 81 سانتی متر قد

بیمارهایی که گریت دین را تهدید می کند

این نژاد عمر کوتاهی دارد. در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله ها در آن پرورش یافته اند اطمینان حاصل کرد. از جمله بیماریها می توان به مشکلات لگن ، بیماریهای خونی ، تومار، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد.

1. نگرانی عمده:

پیچ خوردگی معده ، بیماری قلبی مادر زادی ، کاردیومیوپاتی (نقص در عضله قلب)

2. نگرانی کم اهمیت تر :

سندرم وبلر ، آب مروارید ، بدشکلی آرنج ، استئوسارکوما (تومور بدخیم استخوان) ، مشکلات خلقی و اضطراب ، hypertrophic osteoarthropathy

3. گاهی دیده می شود :

آب سیاه ، اختلال در انعقاد خون

4. آزمایشات پیشنهادی :

قلب ، آرنج ، لگن ، چشم ، خون

آیا می توان نژاد گریت دین در آپارتمان یا منزل نگهداری کرد

می توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود. اصولاً یک حیاط بزرگ می تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید.

divider

بیشتر بخوانید::

معرفی نژاد سگ اشپیتر

نژاد سگ سرابی

معروف ترین سگ دنیا(بو Boo)+تصاویر

مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ویدیو

معرفی سگ نژاد آکیتا

معرفی سگ نژاد بیگل - نژاد Beagle

معرفی نژاد سگ پیت بول



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits