دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه سگ شی هوا هوا را تشخیص دهیم؟
64
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی ظاهر سگ شیواوا(سگهای عروسکی)،قد بین 15تا 23،وزن بین 1.5 تا3،تعداد فرزند 1تا4 متوسط 2، عمر بین 10تا18 ،به این نژاد باید توجه خاص داشت نسبت (رژیم غذای ، پوشش ، بازی کردن )داری خصوصیت اخلاقی خاص

معرفی ظاهری چی هوا هوا ( Chihuahua ):

شی هوا هوا (چی هوا هوا) سگ بسیار کوچک با سری به شکل سیب می باشد ،شی هوا هوا دارای دو نوع مو بلند و بی مو می باشد. آنها دارای پوزه ای نوک تیز است. چشم هایی گرد ، بزرگ و بسیار سیاه دارد. گوشهای خود را به سمت بالا و نوک تیز نگاه می دارد. بدن آن بیش از آنچه بلند باشد طویل است.

دمش به شکل داس می باشد و معمولاً به سمت بالا نگاه می دارد. رنگ مو در شی هوا متغایر است و معمولاً هر رنگی را اعم از سیاه ، قهوه ای ، قرمز ، شنی و نقره ای شامل می شود. این نژاد تنومند تر از آن چیزی است که از ظاهرش به نظرمی رسد.

گروه بندی نژادیسگ عروسکی ( سگ همدم)
قد :15 تا 23 سانتی متر
وزن:1.5 تا 3 کیلو گرم
تعداد فرزند:1تا 4 متوسط 2
عمر:10 تا 18 سال


مراقبت و خصوصیت اخلاقی سگ شی وا وا ( سگ عروسکی ):

  1. این شی هوا هوا علاقه خاصی به صاحبش دارد به طوری که وقتی یک فرد غریبه با صاحبش صحبت می کند ، حسادت می کند و برای اینکه توجه شما را به خود جلب کند شما را لیس میزند ، به توجه خاصی نیاز دارد
  2. یک مادر چیواوا که گواهی عدم سوء پیشینه بهداشتی برای ناراحتی های قلبی را دارد انتخاب نمایید.
  3. از جمله خصوصیات سگ شی هوا هوا این است که مستعد ابتلا به لرز است به خصوص زمانی که سردش است، هیجان زده یا ترسیده است. محافظت از شی هوا هوا با یک ژاکت یا کت زمانی که او خارج از منزل در آب و هوای سرد یا مرطوب می رود لازم است.
  4. شی هوا هوا می تواند نسبت به سگ های دیگر غیر دوستانه باشد درصورتی که از جوانی اجتماعی نشود. شی هوا هوا به تعقیب سگ های دیگر می پردازد و اگر با یک سگ بزرگ تهاجمی روبرو شود این می تواند مشکل ایجاد کند.
  5. شیواوا را بدون مراقبت در حیاط رها نکنید. او می تواند توسط یک شاهین و دیگر پرندگان شکاری و یا سگ های بزرگتر یا شغالها مورد حمله قرار گیرد.
  6. شی هوا هوا می تواند با غریبه ها باشد. یک توله سگ که با تعامل با تعداد زیادی انسان در یک خانه بزرگ شده را انتخاب نمایید.
  7. شی هوا هوا بهترین سگ برای کودکان خردسال است. شی هوا هوا شکننده است و یک کودک نو پا ممکن است به سگ در حالی بازی صدمه بزند. بیشتر پرورش دهندگان می خواهند توله سگ کمتر از هشت سال را به فروش برسانند.
  8. گوش شیواوا می تواند در معرض ابتلا به موم گوش و پوست خشک قرار بگیرد.
  9. آنها نیاز به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش روزانه دارند. بر شی هوا هوا، به ویژه هنگامی که لباس ندارد نظارت داشته باشید.
  10. یکی از مشخصات سگ شی هوا هوا این است که هنگامی که خسته اند مخرب باشند و می توانند تبدیل به پرخواران شوند مخصوصا اگر رژیم غذایی آنها رعایت نشوند.
  11. برای دریافت یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ از یک صاحب غیر مسئول و یا فروشگاه حیوان خانگی نخرید. به دنبال توله سگی باشید که آنها را برای بیماری های ژنتیکی که ممکن است داشته باشد از روی صدایشان آزمایش کرده باشند.
  12. بخاطر داشتن بینی کوچک معمولاً خس خس و خر و پف می کند. چشم های آن مساعد خشک شدن است .
  13. همچنین بیماری گلوکوم قابل ذکر می باشد. مشکلات لثه ، سرما خوردگی ، استرس و رماتیسم. هرگز به او اجازه لیسیدن اجناس شیمیایی را ندهید.
  14. به رژیم غذای توجه داشته باشید و نگذارید چاق شود ، به سگتان زیاد شکلات ندهید.
  15. توله این نژاد در هنگام تولد سر بزرگی دارد و به شدت حساس و آسیب پذیر است و باید با آنها با دقت و ملایمت رفتار شود.
  16. اگر چه جثه اش کوچک است اما علاقه زیادی به پیاده روی دارد و بهتر است به جای قلاده دور گردن از قلاده های کمری استفاده شود. هرگز فکر نکنید چون شی هوا سگ کوچکی است یک فضای کوچک برای او مناسب و کافی می باشد.


چی هواهوا ( Chihuahua )
چی هواهوا ( Chihuahua )

چی هوا هوا ( سگهای جیبی ) به چند گروه تقسیم می شود:

  1. نژاد مو کوتاه:
    تمام بدن از موهای کوتاه پوشیده شده است. پوشش مو در ناحیه زیر گلو و شکم کم پشت است و در قسمت گردن و دم کمی بلند تر می باشد و در گوشها و صورت موها کوتاه می باشد و موها براق، صاف، نرم و لطیف می باشند. در این نژاد سگی که بدنش بدونه مو باشد وجود ندارد.
  2. نژاد مو بلند:
    موهای بدن بلند، ابریشمی، صاف و کمی تابدار می باشد. مو در ناحیه گوشها و دم بلند و حالتی بادبزنی دارد و در ناحیه زیر شکم و روی ران و انتهای بدن حجم موها بیشتر و بلندتر می شود. در این نژاد موهای فر و موج دار قابل قبول نمی باشد و تمام رنگها در این نژاد پذیرفته است.

تغذیه (غذای) روزانه شی هواهوا:

توصیه می شود روزانه ۱/۴ تا ۱/۲ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.

سگ بالغ هر چقدر که از مواد غذایی مصرف میکند، بستگی به اندازه، سن، سوخت و ساز بدن، سطح فعالیت او دارد. سگ ها، مانند انسان ها به همه میزان غذایی که انسان می خورد نیاز ندارند. این مسئله طبیعی است که یک سگ بسیار فعال از یک سگ گوشه نشین نیاز بیشتری به غذا خوردن دارد.

کیفیت مواد غذایی سگ نیز تفاوتهایی دارد و هرچه مواد غذایی بهتری بخرید بیشتر سگتان را سیر می کند و برعکس. سگتان را عادت به زمان مناسب برای تغذیه بدهید و به جای آنکه غذا تمام وقت در اختیارش باشد، آنها را دو بار در روز غذا بدهید.

divider

    بیشتر بخوانید::

    نگهداری صحیح از سگ هاسکی در تابستان، علائم گرما زدگی هاسکی

    چگونه میتوان از توله سگ تازه متولد شده نگهداری کرد؟

    معرفی کامل سگ هاسکی،بررسی نژاد هاسکی و نحوه نگهداری از آن

    معرفی و نحوه نگهداری سگ نژاد گریت دین ( Great Dane )

    مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + ...

    کاربر گرامی چنانچه در مورد " سگ چی هوا هوا " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    4.3 از 5 (64 رای)  

    ۱۸ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    مریم کسرایی | ۷ ماه پیش
    سگ چیواوا با مراقبت زیاد میتونه تو حیاط زندگی کنه یا نه.
    2
    0
    مریم کسرایی | ۷ ماه پیش
    من می خوام یک توله چی واوا رو به خونم بیارم ولی متاسفانه پدر و مادرم به خصوص مادرم نمیزاره بیارمش داخل خونه چون میترسه لطفا خواهش میکنم کمکم کنید این سگ میتونه تو حیاط زندگی کنه البته با مراقبت ؟؟
    2
    0
    ارتا | ۳ سال پیش
    سلام.. من یه شی واوا دارم دو ماهشه.. تغذیش باید چجوری باشه و تا چن ماهگی چه غذاهای بخوره
    1
    3
    سمیرا | ۳ سال پیش
    سلام من تازه یه سگ شی واوا گرفتم ۳ ماه داره توی آپارتمان هستم چجوری جای دستشویش رو یادش بدم جای خوابشو یاد گرفته
    1
    3
    الهه | ۴ سال پیش
    شی هوا هوا من جدیدا خیلی بد گاز میگیره چیکار کنم که این کار رو نکنه؟
    0
    2
    ميترا | ۴ سال پیش
    سلام ممنون از مطالب خوبتون من ي شيواوا ٢/٥ ماه دارم تو دستشويي خيلي خطا ميده فقط تو پاركش درست انجام ميده بعضي وقتا هم مدفوع اش رو تو پاركش خطا ميده و روش راه ميره چيكار كنم ياد بگير ه ؟
    واينكه براي غذا خيلي ولع داره و شلوغ ميكنه اصلا جلوش نميشه چيزي بخوريم روزي سه وعده غدا بهش ميدم تقريبا هر وعده ي پيمانه پر غذاي خانگي ميخوره اونم با ولع تمام يك دقيقه هم نميشه لطفا راهنمايي كنيد؟
    3
    8
    اراد | ۴ سال پیش
    سلام
    ممنون بابت این همه‌لطف و وقتی که میزارین .
    من سگم شیوا هوا ست غذایی که میدم‌بهش باید چطوری باشه فقط خشک باشه یا ..
    1
    3
    حیدری | ۴ سال پیش
    سگ من شی هواهوا است واز 2ماهه گی بزرگش کردم خیلی برام سخت بود که بزرگش کنم ارام بگیره وخیلی پارس می کرد اما الان 2سالشه خیلی دوسش دارم وخیلی لوسه چون دختره الان فقط مشکل من این است که مهمان به منزل ما می اید ارام وقرار ندارد و پارس می کند و خیلی دلم می خواهد اموزش ببیندولطفا راهنمایی کنید با تشکر
    1
    4
    هانیه | ۴ سال پیش
    سگ شی هواهوای من خیلی خطا در دستشویی داره ۴ ماهشه و دختر چطور می‌توانم کنترلش کنم از جایزه هم استفاده کردم قبلاً خطاش کم بود ولی الان تقریباً همش خطا داره
    1
    0
    پاسخ ها:
    ارین-لیدرترکیه | ۴ سال پیش
    روزی سه یا چهار بار باید ببرید برای دستشویی اگر توله هست بیشتر یعنی بعد بیدار شدن از خواب و ۱۰دقیقه بعد غذا
    0
    4
    اصغر اکبری تبار | ۵ سال پیش
    شی هواهوا سگ دوست داشتنی است الان تو حیاط اگه ببرمش تو خونه داستان دستشویشش چی میشه چطوری یادش بدم بیرون بره دستشویی
    0
    1
    پاسخ ها:
    the_bahar | ۴ سال پیش
    شي هواهوا سگ خيلي حساس و خاصيه در مقابل تغيير ابو هوا عكس العمل نشون ميده سگتو ببر داخل خونه و هر دوساعت يه بار اونو ببر داخل حياط به مدت دو روز بعد چند باري كه دسشويي كرد خودش ياد ميگيره و براي دسشويي مطمعنن به در ميزنه از دفعات بعدش و سرصدا ميكنه و اعلام ميكنه كه در حياطر براش باز كني .
    1
    2
    Helea | ۵ سال پیش
    چند ساعت براي گردش نياز دارند ؟
    0
    1
    ارین | ۵ سال پیش
    سلام خسته نباشید نژاد سگ من هی هواهواذهست شباهت بسیاری با شی هواهوا داره اما گوش های بزرگ تیز اما باریک تر و همینطور کم مو دورگردن و دم بیشتر مو دارد من سگ خودم را از ترکیه ایران اوردم از ۲ماهگی تا الان ک نزدیک ۹ماه شده است ایا مشخصات هی هواهوا این است؟رنگ قهوه‌ایی زیر سینه کمی سفید و حسود و بداخلاق بارغریبه ها و مدتی است از خود حرکات جفت گیری را نشان میدهد لطفا یه توضیح بدید و از صحت اورجینال بودنش را میخواهم بدانم وزن ۲/۵کیلو
    0
    1
    Ladan | ۵ سال پیش
    چطور میشه شی هواوا اجتماعی شه؟
    نسبت به غریبه ها خیلی پرخاشگره و گاز میگیره
    ۹ ماهشه و دختر تازه عقیم شده ست
    0
    2
    پاسخ ها:
    مهسا | ۵ سال پیش
    شیواوا ها عموما فقط با صاحابشون خوبن ولی میشه تا حدودی اجتماعی ترشون کرد و بهترین راه هم شرکت در دورهمی هاییه که با حضور شیواواهای دیگه برگزار میشه که هم با سگ های هم نژادش آشنا شه و هم اجتماعی تر شه.
    0
    1
    Narges | ۵ سال پیش
    میتوان سگ چی هواهوا را درحیاط نگهداری کرد؟وبغیر از غذای مخصوص سگ چه غذاهای دیگری میتوان داد؟
    0
    1
    پاسخ ها:
    Zohreh | ۵ سال پیش
    خیر هرگز در حیاط نگه ندارید. به سگ باید محبت کرد اگر شرایطش را ندارید نخرید اصلا
    0
    8
    
    hits