دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سگ با نژاد باسِت هوند-Basset Hound
1
زمان مطالعه: 16 دقیقه
سگ نژاد باسِت هوند-Basset Hound، مشخصات ظاهری سگ باست هوند، نحوه نظافت سگ باست هوند، شخصیت سگ باست هوند، مشکلات سلامتی سگ باست هوند

مشخصات سگ باست هوند (Basset Hound)

سر گنبدی، چشمان لوزی شکل، گوشهای افتاده، بدن دراز، دمش را بالا می گیرد.

باست هاند دارای سری بزرگ و جمجمه ای گرد می باشد. پاهای کوتاه ، جثه ای بلند ، گوشهای بزرگ و آویزان ، دندانهای بزرگ منظم و لب های آویزان دارد. چشمهایش به رنگ قهوه ای است و همیشه حالت غمگین دارد. موها کوتاه ، زبر و درخشان است. به آرامی و با تأنی حرکت می کند. به رنگهای متنوعی یافت می شود که معمولاً زمینه سفید به همراه لکه های قهوه ای ، بلوطی و شنی مشاهده می شود.

سگهای نژاد باست به علت دست وپای کوتاه و ارتفاع کم بدنشان براحتی در زمینهای پر از گیاه و بیشه زارها قادر به دویدن و تعقیب شکار هستند.

آنها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از معروفترین شان باست Westphalia(آسمان) می باشد که از آمیزش این نژاد با سگهای شکاری آلمانی ازنوع BracKen حاصل شده است .

این سگ دارای قدرت بویایی فوق العاده زیادی است ودر اصل از همان نژاد Brachen این ویژگی را به ارث برده است.

علاوه بر این باست دارای استعداد فوق العاده ای برای شکار روباه و خرگوش و حتی گربه وحشی می باشد. سگهای این نژاد بسیار فداکار وبا وفا می باشند و از آنها می توان بعنوان یک سگ خانگی بهره جست .

نکات مهم قبل از خرید سگ با نژاد باسِت هوند-Basset Hound

مانند تمام سگهای شکاری دیگر ممکن است شما نیز در تربیت خانگی باستها دچار مشکلاتی بشوید.

مثلا اگر به دنبال عطر رفتن برای آنها کار جالبی است بدون توجه کردن به خطراتش این کار را برایشان مطرح کنید همچنین او را مجبور کنید تا از دستوراتتان اطاعت کند با این کار حتما او پاسخ خوبی به فرمان شما می دهد.

بهتر است با ملایمت و صبر آموزشها را به یاد بدهید زیرا آنها معمولا به رفتار شما فکر می کنند و در مقابل تکنیک هایی که با خشونت به آنها یاد میدهید پاسخ خوبی نمی دهند.

یکی از دلایلی که نگه داری نژاد باست هوند را برای علاقه مندان به این نژاد سخت تر میکند، این است که به دلیل پوست شل اطراف دهانشان، آب دهانشان به سرعت سرازیر میشود و زمانی که چیزی را می نوشند کثیف کاری می کنند.

اگر شما خانه دار سخت گیری هستید و از جاری شدن آب دهان بدتان می آید باست هوند انتخاب مناسبی برای شما نیست.

سگهای این نژاد معمولا نفخ میکنند اما اگر این مشکل بیش از حد اتفاق بیافتد با دامپزشک خود صحبت کنید، هم چنین تغییر در رژیم غذایی هم ممکن است در این مشکل کمک کند.

چاقی میتواند یک مشکل بزرگ برای باست هوند باشد.

آنها عاشق پر خوری اند پس نباید به آنها اجازه داد که بیشتر از حد نیاز غذا بخورند زیرا اگر اضافه وزن بگیرند کم کم باعث مشکل در مفاصل و کمر آنها میشود.

سگهای این نژاد به دلیل اینکه به بیماری نفخ (بیماری بالقوه کشنده) مبتلا میشوند بهتر است به جای اینکه روزانه یک وعده غذای پر حجم بخورند به آنها روزی دو یا سه وعده غذای کم حجم بدهید و هم چنین به آنها اجازه بدهید تا بعد از خوردن غذایشان حدود یک ساعت ورزش کنند.

باست ها دارای گوشهای درازی هستند که برای جلوگیری از عفونت گوش باید هفته ای یکبار مورد بررسی قرار بگیرند و تمیز شوند.

ممکن است فلپ های گوش سگ شما نیاز به شست و شو داشته باشد به خصوص زمانی که آنها به مدت طولانی روی زمین دراز میکشند و گوششان در معرض خاک قرار میگیرد.

خطرات پریدن برای باست : اگر چه باست ها سگ های قوی و چالاکی هستند اما پاهای کوتاهی دارند به همین دلیل بهتر است او را از پریدن به عنوان مثال پریدن از ماشین، دلسرد کنید.

اگر تمایل زیادی به پرش دارد شما میتوانید با گرفتن پشت او در هنگام پریدن او را حمایت کرده و از صدماتی که ممکن است به او وارد شود جلوگیری کنید.

توله سگ خود را از چیزهایی که او به مدت طولانی با آنها مشغول میشود و همچنین پریدن از روی مبلمان منع کنید. باست ها معمولا دو سوم از وزنشان را به جلوی خود می اندازند به همین دلیل شناگران خوبی نیستند و باید آنها را از شیرجه زدن در استخر منع کنید چون درون آب به دردسر می افتند.

برای داشتن یک سگ سالم، هرگز او را از پرورش دهنده غیر قانونی یا فروشگاه حیوان خانگی خریداری نکنید. برای اینکه از سلامت آنها مطمئن شوید باید آزمایشهای لازم برای عدم وجود هر گونه بیماری های ژنتیکی روی او انجام شده باشد.

برای اینکه قیمت سگ باست هوند را بدانید، می توانید به فروشگاه هایی که خرید و فروش سگ باست هوند را انجام می دهند، قیمت بگیرید.

بیشتر بخوانید::

معرفی نژاد سگ ساموید

نژاد سگ شیانلو و تفاوت آن با سگ ژرمن شپرد

معرفی نژاد سگ روتوایلر

نژاد باسِت هوند

مشخصات ظاهری سگ باسِت هوند-Basset Hound

جنسیتپوششرنگوزنارتفاعطول عمر
نرنرم، کوتاه و متراکمسه رنگ سیاه، سفید و بلوطی یا لیموئی و سفید.23 تا 2930 تا 3810 تا 12
ماده20 تا 2728 تا 36

خلق و خو و شخصیت باست هوند (گروه : سگهای تازی)

باست هاند سگی شیرین ، آرام ، صلح طلب و مهربان است. به خوبی با زندگی در کنار اعضای خانواده کنارمی آید. نسبت به صاحبش و کودکان بسیار با محبت است. برای بدست آوردن غذا از حقه های مختلفی استفاده می کند. نسبت به تازه واردان سر سخت است و صدای پارس کردن موزیک مانندی دارد. اصولاً سگ تابعی است اما چنانچه بوی خاصی توجهش را جلب کند دیگر به هیچ چیز علاقه نشان نخواهد داد !

بیشتر به عنوان یک حیوان دست آموز نگهداری می شود. حیوانی است لوس و دوست داشتنی و با بچه ها بسیار مهربان است.


غذای نژاد باست هوند (Basset Hound)

توصیه می شود روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا در روز، به صورت دو وعده ی غذایی تقسیم شده به او بدهید.

توجه: مقدار غذایی که سگ شما میخورد به اندازه سن، ساختار، سوخت و ساز و سطح فعالیتهای او بستگی دارد.

سگها هم مانند انسانها رفتارهای واقعی دارند و نیاز های غذایی همه آنها مانند هم نیست و هم چنین کیفیت غذای آنها نیز متفاوت است.

شما بهتر است به جای اینکه ظرف غذای او را چند بار در روز از غذای معمولی پرکنید غذای مغذی تری به سگ خود بدهید.

شما میتوانید برای جلوگیری از چاقی باستها به جای ترک غذا در تمام وقت، دو بار در روز به او غذا بدهید و میزان غذایش را اندازه گیری کنید.

اگر مطمئن نیستید که سگ شما اضافه وزن دارد میتوانید او را با چشمان و دستتان آزمایش کنید.

اول به او نگاه کنید طوری که شما بتوانید کمر سگ خود را ببینید سپس دست خود را روی پشتش و شست های خود را در امتداد ستون فقراتش قرار دهید سپس انگشتان خود را رو به پایین بکشید

شما باید بدون اینکه فشار زیادی به سگ وارد کنید قادر به لمس دنده هایش باشید اگر نتوانستید دنده هایش را لمس کنید سگ شما اضافه وزن دارد و باید غذایش را کم کرده و فعالیتش را افزایش دهید.

نژاد باسِت هوند


مشکلات سلامتی سگ باسِت هوند-Basset Hound

  1. معده اتساع و ولولوس (GDV):
    این بیماری باعث نفخ یا چرخش شکم میشود که یک تهدید برای زندگی سگ است.
    این بیماری میتواند بعد از خوردن یک وعده غذای پرحجم در روز، به سرعت غذا خوردن، نوشیدن حجم زیادی از آب بعد از خوردن غذا و ورزش کردن با شور و نشاط رخ بدهد، هم چنین برخی افراد فکر می کنند نوع مواد غذایی نیز ممکن است یکی از عوامل نفخ سگ باشد.
    این بیماری در سگهای مسن شایع است اما میتواند در هر سنی رخ دهد. GDv همان اتساع معده که با گاز یا هوای معده همراه است و باعث چرخش معده میشود.
    سگ به خودی خود قادر به آروغ زدن یا استفراق که در اثر تجمع بیش از حد هوا داخل معده به وجود می آید نیست که این باعث می شود تا بازگشت خون به قلب به کندی صورت بگیرد و فشار خون پایین بیاید و سگ دچار شوک شود
    اگر در این حالت به موقع پزشک به او رسیدگی نکند سگ میمیرد. سرازیر شدن بیش از حد آب دهان، آروغ زدن بدون تهوع از نشانه های این بیماری است.
    سگ مبتلا به نفخ ممکن است بی قرار، افسرده، بی حال، ضعیف یا دچار سریع شدن ضربان قلب شود.
    هنگامی که سگ شما به این بیماری مبتلا میشود باید در اسرع وقت او را نزد دامپزشک برسانید.
    این بیماری یک بیماری وراثتی است به همین دلیل توصیه میشود که سگ مبتلا به آن عقیم باشد.
  2. بیماری فون ویلبراند:
    این بیماری وراثتی است که میتواند باعث خونریزی خفیف تا نسبتا شدید و طولالی مدت در سگ شود.
    اگر شما گمان میبرید که سگتان به این بیماری مبتلا است از دامپزشک خود بخواهید تا آزمایش خون و اقدامات احتیاطی لازم را قبل از عمل جراحی بر روی سگ انجام دهد.
  3. لنگش گذرا یا سرگردان به نام Panostwitis:
    این یک نوع بیماری کم یاب است که گاهی در سگهای باست جوان دیده میشود. لنگیدن ناگهانی سگ یکی از علامت های اصلی آن است اما سگ مبتلا به این میتواند بدون هیچ مشکلی زندگیش را ادامه دهد.
    لنگش در سگها میتواند خفیف یا شدید باشد.
    بسیاری از دامپزشکان از این بیماری آگاهی چندانی ندارند و ممکن است لنگیدن سگ را یکی از عوامل بیماری های: دیسپلازی آرنج، دیسپلازی مفصل ران، در رفتگی کشکک و یا حتی اختلالات جدی تری تشخیص دهند.
    اگر دامپزشک این بیماری را اشتباه تشخیص دهید ممکن است بخواهد روی سگ عمل جراحی انجام دهد که نیازی به این عمل نیست. ا
    گر این علایم در سگ رخ داد از دامپزشک بخواهید تا قبل از انجام عمل از یک متخصص ارتوپدی نیز مشورت بگیرد.
  4. گلوکوم:
    این بیماری باعث بالا رفتن فشار داخل چشم میشود که اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث کور شدن چشم سگ میشود.
    اگر متوجه شدید که سگ شما دچار دو بینی، پاره و یا مالش در چشم او و یا قرمزی چشم شده است بلافاصله او را برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.
    گلوکوم میتواند چند ساعت باعث آسیب زدن به شبکیه و عصب بینایی سگ شود بنابراین لازم است در این شرایط او را به اورژانس برسانید.
  5. آلرژی: آلرژی یک بیماری شایع در بین سگها است. اگر این آلرژی از مصرف غذایی به وجود آید که بدن سگ به آن غذا واکنش نشان داده است میتوان با حذف آن از رژیم غذایی سگ بیماری را درمان کرد.
    آلرژی هایی تماسی توسط چیزهایی بدن سگ لمس میکند و به آن واکنش نشان می دهد به وجود می آیدمانند:
    تماس با رختخواب
    پودر کک
    شامپو سگ یا دیگر مواد شیمیایی.

    شما میتوانید این عوامل آلرژی زا را شناسایی کنید و با حذف آنها سگ خود را درمان کنید.
    آلرژی استنشاقی این نوع توسط آلرژن های هوا مانند::
    گرده، گرد و غبار
    کپک ایجاد میشود
    که داروی مناسب برای این نوع آلرژی به شدت آن بستگی دارد.
    عفونت گوش یکی از عوارض شایع آلرژی استنشاقی است.
  6. در رفتگی کشکک:
    در رفتگی کشکک یا تضعیف خفه یک مشکل شایع در سگهای کوچک است.
    این بیماری زمانی ایجاد میشود که کشکک ران (که شامل سه بخش استخوان ران، پاتلا و درشت نی است) به درستی شکل نگرفته باشد.
    این بیماری باعث لنگیدن پای سگ یا غیر عادی راه رفتن او میشود.
    این شرایط ممکن است در هنگام تولد رخ دهد اگر چه این بی نظمی فعلی یا در رفتگی تا خیلی بعد نمایان نمیشود.
    در رفتگی کشکک ناشی از مالش میتواند باعث ورم مفاصل یا بیماری دژنراتیو مفصل شود.
    این بیماری در ۴ درجه نمایان میشود، درجه یک آن منجربه لنگیدن موقت گاه به گاه و باعث در رفتگی مفاصل میشود، درجه lV که در آن ساق پا به خوبی به کشکک وصل نمیشود، در نوع در رفتگی شدید تر کشکک ممکن است سگ به جراحی ترمیمی نیاز داشته باشد.
  7. Thrombopathia:
    یک نوع دیگر اختلال در پلاکت خون است که در سگها پیدا میشود مانند فون ویلبراند است، این بیماری باعث لخته شدن خون میشود.
  8. پلک و مژه مشکلات:
    باست ها در اثر ضربه شلاق به سطح چشم دچار این بیماری میشوند که در آن دچار اکتروپیون (یک تبدیل پلک) و خشکی قرنیه و آنترپیون (یک عطفی در پلک) میشوند.
    دامپزشک شما قدر باشد این بیماری را تشخیص دهد و اگر هر کدام جراحی نیاز داشت انجام دهد.
  9. مهرهای بیماری دیسک:
    سگهای این نژاد بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.
    این بیماری ممکن است در اثر ژنتیک، حرکت اشتباه یا بالا پایین پریدن روی مبلمان رخ دهد.
    نشانه های این بیماری عبارت است از ناتوانی در بالا بردن پاهای عقب، فلجی، از دست دادن روده و گاهی اوقات عدم کنترل مثانه.
    شما باید در هنگام پریدن سگ پشت او را نگه دارید و او را حمایت کنید.
    میتوان برای درمان این بیماری از دارو های ضد التهاب گرفته تا عمل جراحی برای برداشتن دیسک استفاده کرد و یا حتی ممکن است سگ مجبور شود که همیشه از صندلی چرخدار استفاده کند.
    برخی افراد برای رفع بیماری سگ از کایروپراتیک کمک میگیرند.
  10. عفونت گوش:
    این سگها دارای گوش های درازی هستند که باعث میشود گردش هوا داخل گوش به خوبی انجام نشود به همین دلیل باستها به راحتی دچار عفونت گوش میشوند.
    لازم است هفته ای یکبار گوشهای سگ خود را با پنبه تمیز کنید و اگر گوشش بوی بدی گرفت یا دچار التهاب شد او را نزد دامپزشک ببرید.
  11. چاقی:
    چاقی یک مشکل جدی برای سگهای این نژاد است، شما باید تغذیه او را اندازه گیری کنید و لازم است بدانید که باید چقدر به او غذا دهید تا وزن او حفظ شود و سالم بماند.
  12. دیسپلازی مفصل ران:
    این بیماری معمولا در بین باست ها شایع است. عواملی مانند ژنتیک، محیط زیست و رژیم غذایی در تغییر شکل مفصل ران تاثیر می گذارند.
    سگهای مبتلا به این بیماری ممکن است زندگی عادی و سالمی داشته باشند اما برخی از آنها ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشند.
    دیسپلازی مفصل ران یک بیماری ارثی است که در آن استخوان ران به خوبی به مفصل ران متصل نمیشود.
    درد و لنگیدن در یک یا هر دو پای عقب سگ از نشانه های این بیماری است اما ممکن است شما هیچ علائم ناراحتی در سگ مبتلا به این بیماری مشاهده نکنید.
    در سگهای سن بالا میتواند باعث ورم مفاصل شود. این بیماری را میتوان با استفاده از اشعه ایکس تشخیص داد و باید به موقع به درمان آن پرداخت.
    اگر شما قصد خرید یک توله سگ دارید باید آزمایشات لازم در مورد دیسپلازی ران روی پدر و مادر توله سگ انجام داد و مطمن شوید که سگ شما هیچ گونه مشکل خاصی نداشته باشد.
    با اینکه دیسپلازی ران یک بیماری ارثی است اما عواملی مانند رژیم غذایی پر کالری و یا صدمات ناشی از پریدن سگ و یا سقوط کردن او بر روی سطوح میتواند بر رشد سریع این بیماری تاثیر گذار باشند.
  13. گیلاس چشم: این بیماری باعث میشود که غده ای در زیر پلک چشم سگ بیرون بزند که مانند یک گیلاس در گوشه ی چشم او به نظر میرسد که ممکن است دامپزشک برای حذف این غده سگ را جراحی کند.

نژاد باسِت هوند

نحوه نظافت و آراستن سگ نژاد (سگ باسِت هوند-Basset Hound)

سگهای این نژاد دارای موهای کوتاه و صافی هستند. باست ها پوشش متراکمی دارند که از آنها در تمام انواع آب و هوا حفاظت میکند. پوست شل و الاستیک باستها باعث میشود تا ظاهری کلاسیک داشته باشند

باست ها معمولا در تمام رنگها دیده میشوند اما رایج ترین رنگ در میان آنها قهوه ای مایل به زرد، سیاه و سفید و تماما سفید است و رنگهای قهوه ای و سفید، قرمز و لیمویی به ندرت در میان آنها دیده میشود.

باستها ممکن است به رنگ آبی ( نمادهای خاکستری) نیز دیده شوند اما این رنگ در اثر مشکلات متعددی مانند روده periscoping، آلرژی پوست و حساسیت های غذایی به وجود می آید.

نظافت کردن باست ها کار آسانی است. پوست آنها دارای پرزهای کوتاهی است که گرد و خاک روی آن دفع میشود.

آنها به ندرت به حمام کردن نیاز دارند مگر اینکه خود را با چیزهای بد بو کثیف کنند. برای نظافت کردن این سگ ها به یک rubdown خوب، یک قلم موی زبر، پارچه های درشت و یک جفت دستکش نیاز دارید.

باست ها دارای گوش های درازی هستند که روی زمین کشیده میشوند به همین گوش هایشان بسیار کثیف میشود.

لازم است که حداقل هفته ای یکبار سگ خود را برای پاک کردن گوشها، تمیز کردن چین و چروک صورت و بررسی پنجه هایش نزد دامپزشک ببرید.

برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و بوی بد دهان لازم است حداقل هفته ای ۲ یا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید اما اگر میخواهید که سگتان دچار بیماری های لثه نشود بهتر است که هر روز این کار را انجام دهید.


شرایط نگهداری

برای نگهداری در آپارتمان مناسب می باشد و نیازی به حیاط ندارد. اصولاً در داخل خانه آرام است اما در فضای آزاد ساعتها به بازی و دویدن می پردازد.


فعالیت بدنی:

برای حفظ سلامتی باسِت هاند بهتر است تا بصورت منظم پیاده روی و فعالیت بدنی داشته باشد. اما باید از پریدن او از ارتفاع و یا هر ورزشی که باعث وارد آوردن فشار به پاهای جلویی شود ، اجتناب نمود. این نژاد به بازی و دویدن در فضای آزاد علاقه زیادی دارد.

نژاد باسِت هوند


آیا به راحتی با کودکان و دیگر حیوانات کنار می آیند

باست ها به کودکان بسیار علاقه مند و همراه خوبی برای آنها هستند. آنها میتوانند به خوبی از وسایل شما محافظت کنند.

لازم است به کودکان خود نحوه ی برخورد با سگ و چگونگی لمس کردن او را آموزش دهید و همیشه زمانی که سگ و کودک با هم همراه هستند بر آنها نظارت داشته باشید زیرا ممکن است به هم آسیب برسانند.

زمانی که در حال آموزش دادن به سگتان هستید هرگز نگذارید کودکتان به او نزدیک شود.

اگر باست ها را با قلاده ببندید میتوانند همراهان خوبی برای شما، دیگر سگها و حتی بچه گربه ها باشند.


تاریخچه سگ باست هوند

نام باست هاند از کلمه فرانسوی Bas به معنای کوتاه سر چشمه می گیرد.

بعضی اعتقاد دارند که منشأ این نژاد سگهای شکاری فرانسوی می باشند به هر حال چیزی که به آن اطمینان داریم قدمت طولانی این نژاد است و اینکه نشعت گرفته از نژاد Blood Hound می باشد.

پرورش و نمایش این نژاد بطور رسمی از سال 1863 در پاریس آغاز شد.

در انگلستان نیز از این نژاد برای دو مقصود شکار و همچنین بعنوان سگ خانگی و دوست و همراه بهره گرفته شد حال آنکه در آمریکا پرورش این نژاد مختصراً برای به وجود آوردن یک حیوان آرام و خانگی بود.

حس بویایی اش بسیار قوی و شبیه به نژاد بِلاد هاند می باشد. اصولاً از این نژاد برای شکار روباه ، خرگوش و سمور استفاده می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits