دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رتبه نهایی کنکور
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نمره کل نهایی یا همان تراز کل ، اصلی ترین ملاک در کارنامه است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد .

رتبه کنکور کدام عدد است ؟

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری ، حال زمان آن فرا رسیده که دانش آموزان انتخاب رشته کنکور سراسری 98 را به بهترین شکل ممکن انجام داده و این برنامه یکساله را به مرحله پایانی خود برسانند .

عوامل زیادی هستند که در انجام یک انتخاب رشته خوب می توانند داوطلبان را کمک کنند اما بدون شک اولین و یکی از مهم ترین این عوامل آشنایی با کارنامه کنکور سراسری است . کارنامه شما اصلی ترین ملاک در انتخاب رشته و اولین اصل در ترتیب چینش انتخاب هایتان است .

اگر شما با توضیحات کارنامه کنکور سراسری آشنا باشید و بدانید که قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری هر کدام چه معنی ای دارد بسیار راحت تر می توانید از سایر ابزار های کمکی مانند نرم افزار انتخاب رشته یا رتبه های قبولی سال گذشته استفاده کنید .

جهت اطلاع اطلاع از توضیحات مندرج در کارنامه کنکور

  1. از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۳۷۵ تماس بگیرید
  2. تماس از طریق تلفت ثابت در استان تهران با مشاره ۹۰۹۲۳۰۵۷۸۴
  3. تماس از طریق موبایل همراه اول با شماره ۹۹۲۲۱۱۰۶
پاسخگویی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

کارنامه کنکور سراسری

کدام رتبه در کنکور مهم است ؟

کدام رتبه در کارنامه کنکور مهم است؟

کارنامه کنکور سراسری در قسمت درصد ها و نمره ها ، ۶ ردیف و ۵ ستون دارد و کارنامه شما اصلی ترین پارامتر در انتخاب رشته صحیح است.

آنچه در این ۶ ردیف می بینید شامل موارد زیر می شود که در ادامه همین مطلب از موج باز کامل توضیح داده شده است :

  1. میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم
  2. میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی
  3. رتبه در سهمیه
  4. رتبه کشوری (بدون سهمیه)
  5. نمره (تراز) کل نهایی
  6. تاثیر مثبت سوابق تحصیلی

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم

تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در کنکور حداکثر ۲۵ درصد و حداقل ۰ درصد است . تاثیر سوابق تحصیلی به ۲ عامل بستگی دارد:

  • با چه دیپلمی در کنکور چه رشته ای شرکت کرده اید
  • تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در هر زیرگروه متفاوت است

میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی

سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی از سال ۹۴ در کنکور داوطلبان تاثیر گذار شده و میزان این تاثیر در کنکور سراسری حداکثر ۵ درصد و حداقل ۰ درصد است. تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی هم مثل دیپلم به ۲ عامل بستگی دارد:

  1. تناسب دیپلم با گروه آزمایشی کنکور
  2. زیرگروه

رتبه در سهمیه کنکور

شما در هر سهمیه ای که قرار دارید در این ردیف رتبه شما بین آن ها سنجیده می شود. سهمیه شما یک جامعه آماری کوچک از کل شرکت کنندگان کنکور سراسری است. به عنوان مثال اگر تعداد کل شرکت کنندگان کنکور تجربی ۵۱۹۷۷۴ نفر باشد و داوطلبی در سهمیه منطقه ۱ قرار داشته باشد که ۷۸۰۷۰ نفر دارد، پس در ردیف سوم وضعیت داوطلب صرفا در میان این ۷۸۰۷۰ نفر سنجیده میشود.

نکته بسیار مهم : در انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری ، رتبه در سهمیه شما ملاک مهم تری نسبت به رتبه کشوری است و برای مقایسه با قبولی های سال گذشته بهتر است از آن استفاده کنید.

رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه)

در ردیف چهارم رتبه شما در کل کشور سنجیده می شود. رتبه کشوری به دلیل تاثیر سهمیه در انتخاب رشته ملاک ضعیف تری در مقابل رتبه در سهمیه است.

رتبه در سهمیه کنکور

نمره کل نهایی

نمره کل نهایی یا همان تراز کل ، اصلی ترین ملاک در کارنامه است. از آنجایی که تعریف تراز پیچیده است و بسیاری از دانش آموزان و حتی مشاوران مفهوم تراز را نمی دانند معمولا تراز استفاده خیلی کمتری نسبت به رتبه در سهمیه دارد.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی

این ردیف به خوبی نشان می دهد که آیا در مجموع معدل شما توانسته در رتبه شما تاثیر بگذارد یا خیر. اکثر دانش آموزان که معدل پایینی دارند بشدت نگران این هستند که معدلشان تاثیر بدی در رتبه کنکور داشته باشد.

همانطور که همه می دانیم تاثیر معدل در کنکور سراسری فقط بصورت مثبت است. بنابراین معدل به هیچ وجه تاثیر منفی در رتبه کنکور شما نخواهد گذاشت . دو حالت دیگر باقی می ماند . تاثیر مثبت و بی تاثیر .

ردیف ششم نشان می دهد که آیا معدل شما در رتبه کنکور شما توانسته تاثیر مثبت بگذارد یا بی تاثیر است؟ به عنوان مثال در کارنامه داوطلبی که معدل کتبی اش ۱۹٫۰۳ است، معدل در رتبه او ( که ۲۱۴۰۱ کشوری شده ) تاثیر مثبت نکذاشته است.

این موضوع یک بار دیگر نشان می دهد که به دلیل اینکه رقابت در کنکور سراسری بسیار شدید تر از رقابت در امتحانات نهایی است ، بنابراین تاثیر مثبت معدل در رتبه کنکور معمولا به ندرت رخ می دهد و برای بیشتر داوطلبان ، معدل نهایی بی تاثیر خواهد بود ، چه معدل داوطلب ۲۰ باشد چه ۱۰.

وضعیت مجاز به انتخاب رشته

دسته بندی دانشگاه ها از لحاظ وضعیت مجاز به انتخاب رشته به شرح زیر است :

  • دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه)
  • مجازی و پردیس های خودگردان و مازاد
  • بهیاران : فقط بهیارانی که در زمان ثبت نام سهمیه بهیاری را انتخاب کرده باشند مجاز به استفاده از سهمیه بهیاران هستند.
  • دانشگاه فرهنگیان ( مراکز تربیت معلم سابق ) و دانشگاه شهید رجائی : داوطلبانی که نمره آزمون ( تراز ) بالای ۶۵۰۰ کسب کرده اند مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی می شوند. باید توجه داشت شرط سنی ۲۲ سال نیز در انتخاب رشته فرهنگیان باید رعایت شود.)
  • رشته های پیام نور و غیرانتفاعی : کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی هستند و درصورتیکه کارت اعتباری مربوط به آن را هم خریده باشند می توانند رشته محل های مربوط به این دانشگاه ها را هم در فرم انتخاب رشته خود بیاورند.
  • پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (که خود به دو قسمت ویژه فرهنگیان و تمامی دوره ها تقسیم می شود) : کلیه داوطلبان می توانند در کلیه رشته محل هایی که بصورت صرفا براساس سوابق تحصیلی ( بدون کنکور ) ارائه می شود انتخاب رشته کنند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits