دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط و مراحل تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

چگونه می توان همزمان در دو رشته تحصیل کرد ؟

شرایط و مراحل تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
در این مطلب به تفصیل به توضیح روش‌های تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی و قوانین حاکم بر آن می‌پردازیم .

چگونه می‌توانم همزمان در دو رشته تحصیل کنم ؟

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی بسیار جذاب به نظر می‌رسد و می‌تواند افق‌های جدیدی را در زندگی و همینطور شغل آینده دانشجویان بگشاید، با این حال عده زیادی از این امکان خبر ندارند و این فرصت را از دست می‌دهند.

در ادامه به تفصیل به توضیح روش‌های تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی و قوانین حاکم بر آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اگر چه در سال‌های گذشته تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی تنها برای دانشجویان نخبه و رتبه‌های برتر کنکور میسر بود، اما از این پس دانشجویانی که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کنند:

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

استعدادهای درخشان

دانشجویان دوره‌های کارشناسی که حداقل دو نیمسال و حداکثر چهار نیمسال تحصیلی متوالی (طبق مقررات آموزشی مصوب سال ۱۳۸۳) را گذرانده و حداقل میانگین کل ۱۷ را داشته باشند و جزء یکی از گروه‌های استعدادهای درخشان باشند، می‌توانند برای پذیرش در رشته دوم نیز اقدام کنند.

برگزیدگان جشنواره‌های علمی دانش‌آموزی

دارندگان نشان طلای کشوری از المپیاد‌های علمی دانش‌آموزی و یا از برگزیدگان رتبه اول جشنواره‌های خوارزمی و رازی در مرحله کشوری نیز مجازند علاوه‌ بر رشته تحصیلی خود، به‌طور همزمان در یکی از رشته‌های کارشناسی دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه دهند.

طرح کهاد

این طرح که پیش از این در دانشگاه‌هایی همچون صنعتی شریف و فردوسی مشهد ارائه می‌شد، از مهرماه امسال به صورت گسترده‌تر اجرا شده است.

طرح کهاد به نام دوره تخصصی تحصیلات تکمیلی (Minor) هم شناخته می‌شود و به‌دلیل گسترش و اهمیت مفاهیم و علوم میان رشته‌ای شکل گرفته است.

به طور خلاصه دوره‌های تخصصی تکمیلی، دوره‌هایی هستند که دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند با گذراندن تعداد واحدهای مشخص همزمان در رشته دیگری به‌جز رشته تخصصی (Major) خودشان تحصیل نمایند.

دانشجویان مقطع کارشناسی باید قبل از درخواست تحصیل در رشته دوم به کمک طرح کهاد، حداقل ۲۴ واحد درسی را گذرانده و معدل مناسبی کسب کرده باشند. گفتنی است تعداد حداقل واحدهای گذرانده برای دانشجویان کارشناسی ارشد، ۱۴ واحد درسی است.

چگونه در ۲ رشته همزمان تحصیل کنیم؟

چگونه در ۲ رشته همزمان تحصیل کنیم؟

پذیرش در رشته دوم به کمک کارنامه کنکور سراسری

طبق آیین‌نامه موجود در سایت وزارت علوم، قبول‌شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که نمره کل آزمونشان به تایید سازمان سنجش و آموزش کشور، ۲.۵ انحراف معیار از میانگین نمره های شرکت کنندگان در گروه آزمایشی دوم بیشتر باشد، با پیگیری‌های اداری لازم میان آموزش‌های دانشکده مبدا (دانشگاهی که قبول شده‌اید) و دانشکده مقصد (دانشگاهی که قصد تحصیل رشته دوم در آن را دارید) می‌توانند درخواست خود را برای تحصیل در رشته دوم ثبت کنند.

شرایط و مراحل تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

اولویت انتخاب رشته دوم با رشته‌های گروه‌های علوم انسانی، هنر و علوم پایه و رشته‌های مکمل رشته اول و موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است. دانشجو موظف است تایید گروه آموزشی رشته دوم را برای آغاز تحصیل همزمان در دو رشته کسب کند.

طبق ماده ۳ آیین‌نامه مصوب وزارت علوم، دانشجو پس از ورود به رشته دوم مجاز است در هر نیم سال حداکثر تا سقف ۳۰ واحد از مجموع درس‌های دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

در ماده ۴ نیز تصریح شده است که دانشجو مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یکبار از تسهیلات تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی بهره مند شود و دانشجو می‌تواند در طی دوران تحصیل همزمان در دو رشته با نظر استاد راهنما از تحصیل در یکی از دو رشته انصراف دهد و تحصیل خود را در رشته دیگر به پایان برساند.

گفتنی است پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره آموزشی در هریک از رشته‌ها طبق مقررات وزارت، دانشجو به دریافت دانشنامه آن رشته نائل می‌شود و تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، مشغول به تحصیل شناخته می شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از پایان تحصیلات در هر دو رشته خواهد بود.

امکان تحصیل در رشته دوم، برای تمام دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور میسر است.

برخی از دوره های طرح کهاد به صورت کلاس‌های آنلاین و الکترونیک و با پرداخت شهریه نیز میسر است؛ شهریه این دوره‌‎ها به طور میانگین برای دانشجویان گروه کارشناسی برابر با ۵۰ درصد نرخ مصوب شهریه دوره کارشناسی و برای مقتاضیان گروه ارشد، دکتری و دانش‌آموختگان معادل ۱۰۰ درصد نرخ مصوب شهریه دوره کارشناسی خواهد بود.

چه کسانی می‌توانند در ۲ رشته به‌صورت همزمان تحصیل کنند؟

دانشجویان برتر دانشگاه‌ها می‌توانند در دو رشته تحصیل کنند، استفاده از این امکان مقرراتی دارد که دانشجویان متقاضی باید به آن توجه کنند.

دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که حداقل دو نیمسال و حداکثر چهار نیم سالِ تحصیلی خود را با دست‌کم میانگینِ ۱۷ گذرانده و دارای یکی از ویژگی‌های زیر باشند، مجازند افزون بر رشته‌ تحصیلی خود، همزمان، در یکی از رشته‌های کارشناسی دانشگاه‌های کشور به تحصیل ادامه دهند.

پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناس ارشد پیوسته که نمره‌ کل آزمون آن‌ها به تأیید سازمان سنجش آموزش کشور، ۲,۵ انحراف معیار از میانگین نمره‌های شرکت‌کنندگان در گروه آزمایشی مربوط بیشتر باشد.

برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی و تحصیل در دو رشته

دارندگان نشان طلای کشوری از المپیادهای علمی دانش‌آموزی به تأیید وزارت آموزش و پرورش و برگزیدگان رتبه‌ نخست جشنوراه‌های خوارزمی و رازی در مرحله‌ کشوری به تأیید دبیرخانه‌ هر یک از جشنواره‌ها می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

همچنین دانشجویانی که در سطح جهانی غیر طلا و نقره مدال آورده‌اند نیز می‌توانند در دو رشته تحصیل همزمان داشته باشند.

دانشجویانی که بنا به دستورالعمل مصوب دانشگاه، دارای استعداد درخشان‌اند. بر اساس مصوبه‌ ۱۷ تیر ۱۳۸۷ شورای استعدادهای درخشان دانشگاه، دانشجوی متقاضی باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • الف) رشته‌ دوم باید حتماً در دانشگاه مدنظر وجود داشته باشد.
  • ب) گروه اول، گروه دوم و شورای آموزش دانشکده موافقت خود را از طریق صورت‌جلسه‌ مربوط اعلام کند.
  • پ) دانشجو باید شرایط ممتازی در رشته اول را تا پایان سال تحصیلی حفظ نماید. در غیر این صورت، از تحصیل او در رشته‌ دوم جلوگیری خواهد شد و در شورای استعدادهای درخشان دانشگاه تصمیم نهایی درباره‌ تحصیل در رشته دوم اتخاذ خواهد شد.

اولویت رشته دوم با علوم انسانی

اولویت انتخاب رشته‌ دوم با رشته‌های گروه‌های علوم انسانی، هنر و علوم پایه و رشته‌های مکمل رشته‌ نخست و موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است، و دانشجو موظف است تأیید گروه آموزشی رشته‌ دوم را برای آغاز تحصیل همزمان در دو رشته کسب کند.

دانشجو پس از ورود به رشته‌ دوم مجاز است در هر نیم سال حداکثر تا سقف ۳۰ واحد از مجموع درس‌های دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته‌ نخست، هر دو رشته به پایان رساند.

پس از ورود دانشجو به رشته‌ دوم، استاد راهنمای رشته‌ نخست با هماهنگی مدیر گروه آموزشی رشته‌ دوم وظیفه‌ راهنمایی دانشجو را بر عهده خواهد داشت.

با تأیید گروه‌های آموزشی رشته‌ نخست و دوم، دانشجو می‌تواند درس‌هایی را که به لحاظ محتوایی تطابق موضوعی داشته باشند، صرفاً در یکی از دو رشته بگذراند.

دانشجو مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یک‌بار از تسهیلات تحصیل همزمان در دو رشته‌ تحصیلی بهره‌مند شود.

دانشجو می‌تواند طی دوران تحصیلِ همزمان در دو رشته، با نظر استاد راهنما از تحصیل در یکی از دو رشته انصراف دهد و تحصیل خود را در رشته‌ دیگر به پایان رساند.

پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره‌ آموزشی در هر یک از رشته‌ها، طبق مقررات وزارت، دانشجو به دریافت دانشنامه‌ آن رشته نائل می‌شود.

تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، شاغل به تحصیل شناخته می‌شود.

دانشجو پس از پایان تحصیلات در هر یک از دو رشته، مجاز است در آزمون ورودی مقطع بالاتر شرکت کند. دانشجویان حداکثر دو ترم بعد از قبول شدن در مقطع بالاتر این امکان را دارند که اگر رشته دوم خود را به اتمام نرسانده‌اند آن را به اتمام برسانند.

امکان ادامه تحصیل در رشته دوم در همه دانشگاه‌ها

تحصیل همزمان برای تمام زیر نظام‌ها مجاز شد. دانشجویان به شرطی می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند که شرایط اولیه را داشته باشند؛ بنابراین دانشجویان در صورت داشتن شرایط اولیه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد اسلامی و پیام‌نور نیز تحصیل همزمان داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت وظیفه‌ نظارت بر اجرای این دستورالعمل را برعهده دارد و در موارد بروز اختلاف در تفسیر مفاد، نظر این معاونت مورد استناد خواهد بود.

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه تهران آیین نامه تحصیل همزمان در دو رشته تحصیل همزمان در دو دانشگاه دولتی تحصیل همزمان در دو رشته کارشناسی پیام نور و سراسری تحصیل همزمان در دو رشته پزشکی تحصیل همزمان در دو مقطع ارشد و کارشناسی مصوبه جدید درباره تحصیل همزمان در ۲ رشته تحصیل همزمان در چند مقطع مختلف



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits