دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طراحی رابط کاربری UI چیست | فرق طراح رابط کاربری با گرافیست
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طراحی رابط کاربری چیست و طراح رابط کاربری کیست ؟ وقتی کاربر یک وب سایت را روی کامپیوتر یا موبایل خود باز می کند آیا کاربر فکر می کند که طراحی , ظاهر خوبی دارد؟ آیا اعتماد کاربر بلافاصله به طراحی جلب می شود؟ آیا هدف و کارکرد کار را بدون هیچ کلمه‌ای...

وظیفه یک طراح وب ، طراحی یک سایت کاربردی است که به راحتی بتواند علاقه و ترافیک آنلاین درمیان کاربران اینترنت تولید کند.طراحی رابط کاربر شما، نقش حیاتی در بالابردن آمار بازدید کنندگان و زمان ماندگاری و علاقه برای بازگشت بازی می کند.در هر سال شاهد رشد انفجاری در تجارت الکترونیک در زمینه فروش محصولات و خدمات هستیم موفقیت کسب و کار هزاران نفر به طور کامل وابسته به اینترنت است که به عنوان یک منبع بزرگ از سرگرمی، اطلاعات، تعامل اجتماعی و تجارت در آمده است.

برای موفقیت در کسب و کار آنلاین، وب سایت باید کاربر پسند باشد تا بتواند به بالا بردن آمار بازدید کنندگان وب سایت ، فروش محصولات و خدمات شما کمک کند هر سایتی که بیش از حد پیچیده و دشوار باشد قطعا دور از فشار و ترافیک آنلاین است. استفاده از طراحی رابط کاربری ساده و موثر راز استفاده کاربران از محصولات و خدمات شماست. رابط کاربری خوب و انعطاف پذیر در برطرف کردن نیاز بازدیدکنندگان نه تنها باعث افزایش قابلیت استفاده از خدمات سایت می شود بلکه منجر به ایجاد تجربه مثبت کاربران و تشویق برای بازدید مجدد از وب سایت خواهد گردید.

معرفی رابط کاربری (UI)

UI مخفف عبارت User Interface به معنای رابط کاربری می‌باشد. در بحث فناوری اطلاعات به هرچیزی که از طریق فعل و انفعال با آن، بتوان با صفحه نمایش کامپیوتر ارتباط برقرار کرد رابط کاربری گفته می‌شود.

یک رابط کاربری می‌تواند مجموعه‌ای از دستورها یا تصویر‌ها باشد. در صورتی که ارتباط کاربری به صورت دستور باشد، این ارتباط با درج دستورها توسط کاربر صورت می‌پذیرد و در صورتی که رابط به صورت تصویری باشد کاربر با انتخاب از میان چندین گزینه با برنامه ارتباط برقرار می‌کند.رابط کاربری یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک برنامه می‌باشد، چرا که مشخص‌کننده‌ی سهولت یا دشواری یک برنامه جهت انجام پروسه مورد نیاز کاربر است. نوع بصری رابط کاربری که با عنوان GUIs شناخته می‌شود و مخفف عبارت Graphical User Interface است متداول‌ترین نوع رابط کاربری می‌باشد که تعامل با برنامه را بسیار آسان و جذاب می‌سازد.

تمرکز طراحان رابط کاربری بیشتر بر پیش‌بینی این موارد است که کاربر چه نیازهایی ممکن است داشته باشد و تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری دارای عناصری است که دسترسی و فهمیدن آن‌ها برای کاربر آسان است.به طور کلی UI شامل مفاهیمی چون طراحی تعاملی، طراحی بصری و معماری اطلاعات می‌باشد.

طراح رابط کاربری

انتخاب عناصر رابط کاربری

طراحی رابط کاربری مناسب علاوه بر سرعت بخشیدن به فرآیند انجام کار و جلب رضایت مشتری باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کلی نیز خواهد شد.

به طور کلی عناصر رابط کاربری به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • – کنترل‌های ورودی: شامل دکمه‌ها، فیلد‌های متنی، چک‌باکس‌ها، دکمه‌های رادیویی، فیلدهای داده و …
  • – بخش‌های ناوبری: شامل اسلاید‌ها، فیلدهای جستجو، تگ‌ها، آیکن‌ها و …
  • – بخش‌های اطلاعاتی: شامل جعبه‌های پیام، نوار پیشرفت (Progress bar)، آگاه‌سازی‌ها و …

رابط کاربری نهایی ترکیبی از عناصر فوق می‌باشد. انتخاب نوع عناصر و چگونگی به کارگیری آن‌ها بسته به نوع رابط کاربری متفاوت خواهد بود و چیدمان مناسب عناصر بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

نکاتی که می‌بایست در طراحی رابط کاربری مد نظر قرار گیرند

انتخاب نوع و روند طراحی رابط کاربری به شناخت طراح از کاربر شامل اهداف کاربران، مهارت‌های آن‌ها، ترجیحات و تمایلات آن‌ها بستگی دارد. با شناخت کافی از کاربران و در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان رابط کاربری مناسبی طراحی کرد:

  • – ساده نگه‌داشتن رابط: بهترین رابط کاربری رابطی است که علاوه بر جامعیت تا حد ممکن ساده باشد. حتی‌المقدور می‌بایست استفاده از عناصر مختلف را کاهش داد.
  • – طراحی هدفمند صفحات: باید در نظر داشت که رابطه بین آیتم‌های یک صفحه و ساختار محتوایی آن صفحه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. جایگذاری صحیح آیتم‌ها می‌تواند توجه کاربر را به مهمترین نقاط صفحه جلب کرده و از هدر رفت وقت جلوگیری کند.
  • – استفاده استراتژیک از رنگ و بافت: با استفاده از رنگ و نور و تضاد میان آن‌ها علاوه بر اینکه می‌توان توجه کاربران را به بخشی جلب کرد می‌توان توجه آن‌ها نسبت به بخش‌های غیرضروری را کمرنگ کرد.
  • – استفاده از تایپوگرافی مناسب: استفاده از فونت مناسب تأثیری زیادی در خوانایی محتوا دارد. بولد کردن متون در مواقع لزوم، استفاده از سایزهای مختلف فونت و … می‌تواند تمرکز کاربر هنگام مطالعه متون را افزایش دهد.

رابط کاربری در طراحی وبسایت

طراحی وبسایت نیز همانند سایر مفاهیم دنیای IT اصول و قوانینی دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت. طراحی رابط کاربری مناسب در وبسایت جزو مهم‌ترین مراحل طراحی یک وبسایت می‌باشد. یک طراح رابط کاربری برای وبسایت با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مثل photoshop و illustrator ظاهر سایت را طراحی می‌کند و سپس با تبدیل آن‌ها به کد‌های Html، Css و … بر روی شبکه اینترنت قرار می‌دهد.

امروزه نقش طراحان رابط کاربری در طراحی وبسایت‌ها بسیار مؤثر می‌باشد و وبسایتی که ظاهر مناسبی نداشته باشد هرقدر هم محتوای مناسبی داشته باشد نمی‌تواند آن‌چنان که شایسته است در جلب توجه مساعد مخاطب خود موفق باشد.

با پیشرفت فناوری وب روش‌های مختلفی برای طراحی رابط کاربری ایجاد شده است که بسته به نوع کاربری وبسایت و نیاز کاربر متفاوت می‌باشد.

همانطور که عنوان شد یک رابط کاربری مناسب برای وبسایت می‌بایست زیبایی، سادگی و جامعیت را توامان با هم داشته باشد.

توانایی رابط کاربری:

محتوای متنی نقش بزرگی درساخت هر وب سایت و جذب بازدید کنندگان آنلاین دارد طراحان وب با استفاده از تایپوگرافی نقش مهمی در افزایش معرفی محصولات یک وب سایت دارد در واقع تایپوگرافی 93٪ اجزای وب سایت شما را در برمی گیرد.

وب سایت هایی مانند فیس بوک و LinkedIn نمونه های خوبی از سایت های هستند که تولید ترافیک با حجم بالا را به طور عمده با تجربه کاربری افزایش داده اند بنابراین، اگر شما علاقه مند در بالا بردن آماربازدیدکنندگان در وب سایت خود هستید، باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما کاربر پسند و کار کردن با آن آسان است.

تفاوت طراح رابط کاربری با گرافیست چیه؟

طراحی رابط کاربری کارش رو با وایرفریم‌های با جزییات پایین (low fidelity) شروع می‌کنه که ممکنه رنگ و لعابی نداشته باشن.با خودش فکر می کنه: المان‌های مختلف کجای صفحه قرار می‌گیرن؟ اگه یه فرم ارسال شد چه اتفاقی باید بیفته؟ خطا ها رو کجا و چطور به کاربر نمایش بدیم؟ آیا اطلاعات فرم به یه صفحه جدید ارسال می شه؟ دکمه ارسال فرم کجا باشه؟

اما گرافیست یا به‌عبارت دیگه طراح دیداری (Visual designer) کارش اینه که رنگ‌بندی، تصاویر مناسب و حس و حال زیبایی‌شناسانه رو طراحی کنه.گرافیک خوب یعنی نرم افزار باید خوشگل باشه. رابط کاربری خوب یعنی کار با نرم افزار باید ساده باشه.

پیشنهادی به گرافیست ها برای اینکه بتوانند تخصصی رابط کاربری کار کنید :

من یک گرافیست هستم و میخوام طراحی رابط کاربری یاد بگیرم!

این مطلب واسه کساییه که در حال حاضر دارن کارِ طراحی گرافیک انجام میدن و کلا با کاغذ و چاپ و اینا سرو کار دارن و حالا الان میخوان سوییچ کنن از طراحی گرافیک به طراحی رابط کاربری و خروجی نهایی کارهاشون رو همینجا توی اسکرین ببینن و البته وب سایت هارو هم دیگه مثل پوستر دیزاین نکنن! سریع بریم سراغ اصل مطلب که حالا چیکار باید کرد؟

۱. خیلی مختصر کدنویسی رو یاد بگیرین

ببینید قرار نیست کدنویسی کنید! صرفا قراره یه آشنایی کلی با کدنویسی Html, Css داشته باشین، واسه اینکه بدونین سایتی که دارین طراحی میکنین قراره چجوری پیاده سازی بشه و چه محدودیت هایی دارین. یسری مفاهیم مثل آشنایی با Grid ها توی وب خیلی ضروریه! گرید هارو اگه خوب بشناسید عملا طراحی ریسپانسیو (ورژن موبایل و تبلت) رو هم خوب انجام میدید.

چرا میگیم گرافیستا باید کد یاد بگیرن؟ چون وب سایت رو مثل پوستر دیزاین نکنن! اکثر گرافیستایی که تازه شروع میکنن به طراحی وب طرح اولشون رو کاملا پوستر دیزاین کردن و فکر کردن اینجا هم باید همونقدر جذاب و بی مهابا کار کنن .

بهترین سایت ها واسه یادگیری کدنویسی هم codecademy و w3schools هست، که فوق العاده سیستم آموزشی گیمیفیکیشن طور و خوبی داره!

طراحی رابط کاربری

۲. اصولِ طراحی رابط کاربری رو یاد بگیرین

من باز عبارت پوستر دیزاین رو تکرار میکنم اینجا! آقا، اصول، طراحی وب و موبایل رو فقط با تمرین و مشاهده میشه یاد گرفت! یه سایت من معرفی میکنم که خیلی خوب با رسم شکل توضیح داده بهتون اصول رو: ایناهاش: goodui.org و شما سرچ کنید سایت ها و مقالات خیلی زیادی هستن که میشه پیداشون کرد و خوندشون!

۳. نرم افزار های طراحی رابط کاربری رو یاد بگیرین

خیلی مختصر بگم: فتوشاپ رو ببوسین بزارین کنار! ما برای طراحی یو آی از Sketch و Adobe XD استفاده میکنیم، خیلی ساده ترن! خیلی کاربردی ترن و خیلی سریع ترن و مخصوص این کار ساخته شدن!

۴. تمرین کنید، طراحی کنید، طرح هاتون رو بزارین تو نمونه کارهاتون!

دیگه خداروشکر بیسِ اولیه ی کار رو دارین و به نسبت کسایی که کلا دارن از اول شروع میکنن یه مرحله جلو ترین! شروع کنید سایت هایی مثل Dribbble رو زیر و رو کردن. ببینید از چه سبک هایی توی طراحی خوشتون میاد، همونا رو یا از روشون کپی کنید دقیق (واسه تمرین و یادگیری سایزها و فاصله ها و…!)

کپی کنید ! اینجا تنها جاییه که باید یه طرح بزارین بغل دستتون و از روش طراحی کنید! اینقد طراحی کنید تا اصول یواش یواش تو ذهنتون شکل بگیره! بعد از یه مدت کمی خلاقیت خودتون رو بهش تزریق کنید و رفته رفته پخته ترش کنید! و بعد نتیجه و خروجی تمرین هاتون رو بزارین توی نمونه کارهاتون (اونایی که کپی کردین رو نزارینا!)، اینجوری به کارفرما ها میفهمونید که میخواین UI کار کنید و خودتون هم خیلی لذت خواهید برد از طرحی که میزنین . همه چی تمرین و تکراره! تا جایی که میتونین طراحی کنید، و سعی کنید طرح هاتون رو ارتقا بدین!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits