دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب؛ ۲۰ روش ساده برای صرفه‌جویی آب

۲۰ تکنیک طلایی برای صرفه جویی در مصرف آب

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب؛ ۲۰ روش ساده برای صرفه‌جویی آب
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
راه طلایی صرفه جویی در مصرف آب : صرفه جویی در مصرف آب مساله بسیار مهمی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. در حال حاضر کشور ما با مساله بی آبی مواجه است. این وضعیت برای نسل بعد ما و فرزندان مان فاجعه می شود.

آشنایی با روشهای صرفه جویی در مصرف آب

«صرفه‌جویی در مصرف آب» فقط یک جمله شعاری نیست. زندگی ما به آب وابسته است و در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری صرفه‌جویی در مصرف آب نه فقط برای نسل حاضر امری حیاتی است بلکه زندگی آیندگان را نیز نجات خواهد داد.

در این مقاله از دلگرم با ما باشید راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب با ۲۰ روش ساده و کاربردی را با شما در میان بگذاریم.

صرفه جویی در مصرف آب، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از بحران بی آبی

۱- برای صرفه جویی در مصرف آب شیر آب را باز نگذارید

جلو هدر رفتن آب از طریق بستن شیرهای آب در زمان انجام کارهایی مثل مسواک زدن را بگیرید. شاید به نظرتان عجیب باشد اما باز گذاشتن شیرهای آب در زمان انجام اموری شبیه شستن دست و صورت روزانه به طور متوسط ۶ لیتر آب و در هفته ۶۰ لیتر آب را هدر می‌دهند.

اگر شیرهای آب چکه می‌کنند تعویض واشر شیر آب کار بسیار آسانی است، در انجام آن تعلل نکنید.

۲۰ تکنیک طلایی برای صرفه جویی در مصرف آب

۲- به اندازه نیاز آب بجوشانید

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب پر کردن کتری آب به اندازه نیاز است. زمانی که می‌خواهید چای دم کنید به اندازه تعداد فنجان‌های چای در کتری آب بجوشانید. همین راهکار به ظاهر بی‌اهمیت سبب صرفه‌جویی در پول، انرژی و مصرف آب می‌شود.

۳- در دوش گرفتن دقت کنید

هر دقیقه که بیشتر زیر دوش حمام بمانید حدود ۱۷ لیتر آب هدر می‌رود. بهتر است از سر دوش‌های کم‌مصرف موسوم به «تلفنی» که آب را با فشار کمتری جاری می‌کنند.

زمان دوش گرفتن باید کمتر از ۵ دقیقه باشد به این ترتیب در پایان حدود ۴۰۰۰ لیتر آب ذخیره می‌شود. زمانی که در حال لیف و صابون و شامپو کردن هستید حتما شیر آب را ببندید. به این ترتیب به راحتی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب را رعایت کرده‌اید.

۲۰ تکنیک طلایی برای صرفه جویی در مصرف آب

۴- ماشین لباسشویی را پر از لباس کنید

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب این است که ماشین لباسشویی را تا آن‌جا که مخزن و ظرفیتش اجازه می‌دهد پر از لباس کنید. روشن کردن ماشین لباسشویی در حالی که مخزنش هنوز فضای زیادی برای لباس‌های چرک دارد هدر دادن آب است.

می‌دانستید ماشین لباسشویی معمولا آب زیادی برای شستن لباس‌ها مصرف می‌کند؟ اگر برایتان مقدور است ماشین لباسشویی قدیمی را با ماشین‌لباسشویی‌های جدید که مصرف آب کمتری دارند تعویض کنید.

۵- فشار آب سیفون توالت را تنظیم کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بنیاد خیریه « بیل و ملیندا گیتس» چندی پیش اعلام کرد به فردی که بتواند سیفون‌های توالت قرن ۱۸ میلادی را دوباره طراحی کند مبلغ ۴۱ میلیون دلار جایزه می‌دهد.

به گفته فرانک ریجس برمن، رییس بخش سیستم‌های تخلیه فاضله سازمان آب آمریکا عاقلانه نیست که آب را تا حد آب آشامیدنی تصفیه کنیم و بعد در سیستم فاضلاب آن را هدر دهیم. به جای استفاده از سیفون می‌توانید از آبی که برای شستن سبزی و میوه و دست و صورت استفاده می‌کنید ، به وسیله لوله کشی و هدایت آن به سمت فلاش تانک استفاده کنید.

اگر سیفون توالت قدیمی است و امکان تنظیم آب آن وجود ندارد یک راهکار ساده و کاربردی دیگر این است که یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بارکشیدن سیفون، کاهش دهید.

بد نیست بدانید سیفون‌های جدید حداکثر ۴ تا ۶ لیتر آب در هر بار استفاده مصرف می‌کنند و این مقدار در سیفون‌های قدیمی ۱۳ لیتر در هر بار استفاده است. اصلا بهتر نیست سیفون قدیمی توالت را با یک سیفون قابل تنظیم عوض کنید؟

۶- کمتر گوشت مصرف کنید

پرورش حیوانات جهت استفاده از گوشت آن‌ها مستلزم مصرف آب فراوان از سوی دامداران و پرورش‌دهندگان دام و طیور است.

به نظر می‌رسد یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب که از نظر پزشکان هم برای حفظ سلامت بدن مورد تایید است مصرف کمتر گوشت قرمز و مصرف بیشتر حبوبات، ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی است.

۷- سبزیجات را بخارپز کنید

بخارپز کردن سبزیجات هم یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است که خواص سبزیجات را هم تا حدود زیادی نگه می‌دارد.

بهتر است از آبی که برای شستن میوه و سبزیجات به جا می‌ماند، بعد از سرد شدن برای آبیاری گل و گیاه استفاده کنید. بله درست حدس زدید بحران کمبود آب در این حد جدی است.

۸- دور‌ ریز میوه و سبزجات را به حداقل برسانید

می‌دانید برای کاشت و پرورش میوه و سبزیجات چقدر آب مصرف می‌شود؟ با خرید به اندازه و درست میوه و سبزی و جلوگیری از هدر دادن و دور‌ ریز این مواد مفید و مغذی تا حد زیادی سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شوید.

۹- ظرف‌ها را با آب گرم بشورید

شستن ظرف‌ها با آب گرم هم آن‌ها را تمیزتر می‌کند و هم سرعت شستن ظرف‌ها را بالاتر می‌برد و هم یکی از راه‌های آسان صرفه‌جویی در مصرف آب است.

حتما ظرف‌ها را قبل از گذاشتن در سینک ظرفشویی با دستمال تمیز کنید و باقی‌مانده غذا را از روی آن‌ها پاک کنید تا سریع‌تر و راحت‌تر شسته شوند.

۲۰ تکنیک طلایی برای صرفه جویی در مصرف آب

۱۰- با یک لیوان آب مسواک بزنید

این یک تصویر آشناست؛ در اکثر فیلم‌ها و انیمیشن‌های زمان کودکی شخصیت‌های اصلی در زمان مسواک زدن از یک لیوان آب استفاده می‌کردند.

به نظر می‌رسد از سال‌ها پیش ما هم باید این روش را در پیش می‌گرفتیم. اگر هم از یک لیوان آب استفاده نمی‌کنید در زمان مسواک کردن دندان‌ها لطفا شیر آب را ببندید. آموزش دادن این امر مهم به کودکان امری ضروری است.

۲۰ تکنیک طلایی برای صرفه جویی در مصرف آب

۱۱- آب خنک در یخچال بگذارید

اگر یخچال شما آبسردکن دارد سعی کنید همیشه آن را پر نگه دارید، در غیر این‌صورت همیشه چند بطری آب در یخچال نگه دارید تا مجبور نباشید برای خنک شدن آب شیر، آن را مدتی باز نگه دارید.

۱۲- شستن اتومبیل با شیلنگ آب ممنوع

این هم یک توصیه تکراری و قدیمی است. اما هنوز هم هستند افرادی که برای شستن اتومبیل از آب لوله‌کشی و شیلنگ آب استفاده می‌کنند. برای شستن اتومبیل یک سطل آب و کمی کف کفایت می‌کند.

۱۳- کنتور آب را ببندید

اگر قصد رفتن به سفر را دارید حتما کنتور آب را ببندید. در این صورت نشتی یا ترکیدگی لوله آب زمانی که در منزل نیستید سبب هدر رفتن آب و مشکلات دیگر برای منزل شما نمی‌شود.

۱۴- صرفه‌جویی در مصرف آب، عایق‌بندی کنید

لوله‌های آب گرم را عایق‌بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیرآب به خصوص در فصل زمستان یا هنگام دوش گرفتن، لازم نباشد شیر آب را بی‌جهت باز بگذارید.

۱۵- در انتخاب گل و گیاه دقت کنید

اگر به نگهداری و پرورش گل و گیاه علاقه دارید سعی کنید گل‌ها و گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به آبیاری زیاد ندارند.

به این ترتیب سالانه ۲۲۰۰ لیتر آب برای آب دادن هر کدام از این گیاهان صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین برای باغچه منزل یا مجتمع مسکونی درختانی را انتخاب کنید که در برابر خشکی مقاوم هستند.

به این ترتیب هم فضای محیط را خنک نگه می‌دارید و هم تا حدود زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. اگر برای‌تان مقدور است از سیستم آبیاری هوشمند برای آب دادن به گل و گیاه باغچه استفاده کنید.

۱۶- صرفه‌جویی در مصرف آب با قرار دادن کولر در سایه

نصب کولر در سایه، استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، تا حد زیادی سبب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

۱۷- در مصرف نان صرفه‌جویی کنید

بله درست متوجه شدید؛ یکی از مهم‌ترین نتایج صرفه‌جویی در مصرف نان، صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب است. برای تهیه نان از کاشت و برداشت گندم گرفته تا درست کردن نان آب زیادی مصرف می‌شود.

با صرفه‌جویی در خرید و مصرف نان و کاهش دور ریز این ماده غذایی مهم و حیاتی به خصوص در سفره ما ایرانی‌ها، در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

۱۸- یخ را با آب باز نکنید

برای باز شدن یخ مواد غذایی آن‌ها را زیر شیر آب نگذارید. بهتر است از شب قبل مواد غذایی یخ‌زده را در قسمت پایین یخچال بگذارید تا به مرور یخ آب شود.

۱۹- شستن پیاده‌ رو و حیاط منزل ممنوع

اگر عادت دارید پیاده‌رو و حیاط منزل را با شیلنگ آب بشورید بهتر است این کار را ترک کنید. برای تمیز کردن حیاط و پیاده‌رو جلو منزل کمی آب بپاشید و با جارو گرد و غبار را بگیرید.

بیشتر بخوانید :

مصرف آب با توجه به وزن بدن چه میزان است؟

جریمه سنگین برای مشترکان پُر مصرف آب

۲۰- آب بنوشید

بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی آب است. حتی اگر برای جبران کمبود منابع آبی مجبور به صرفه‌جویی در مصرف آب هستید باز هم استفاده از آب کمتر از نوشیدن نوشابه و سایر نوشیدنی‌ها آب را هدر می‌دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits