دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا خواب می بینیم؟
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
علت خواب دیدن چیست؟ آیا دلایل واقعی دیدن خواب را میدانید ؟ مغز انسان یک توپ کوچک و مرموز است که از ماده خاکستری تشکیل شده است. پس از این همه سال، محققان هنوز که هنوزه راجع به چگونگی و چرایی عملکرد مغز سردرگم هستند.

چرا شب ها خواب می بینیم ؟

چرا زیاد خواب می بینیم ؟

چرا خواب می بینیم؟ ما می دانیم که چرخه خواب بسیار گسترده است و در مرحله REM ، رویای دیده شده بیشتر قابل یاداوری است. این که همه ما خواب میبینیم به طور معمول در میان جامعه علمی پذیرفته شده است، هرچند فرکانس یادآوری خواب ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

این سوال که آیا خواب واقعا دارای عملکرد فیزیولوژیکی، بیولوژیکی یا روانی است یا خیر، هنوز بی پاسخ مانده است. اما این امردانشمندان را از تحقیق و حدس و گمان متوقف نکرده است. چندین نظریه پیرامون اینکه چرا ما خواب میبینیم وجود دارد. یکی از آن نظریات اینست که رویا ها به همراه خواب ها برای کمک به مرتب کردن مغز از تمام چیزهایی که در طول ساعات بیداری در خود ذخیره می کند، رخ می دهند.

مغز شما روزانه با صدها هزار درون داد مواجه است، بعضی ازدرون دادها مسایل قابل درک بسیار کوچک مانند رنگ ماشین در حال عبور است، در حالی که دیگردرون دادها می توانند بسیار پیچیده باشند، مانند سخنرانی بزرگی که در رابطه با کار خود دارید. در طول خواب، مغز با استفاده از تمام این اطلاعات برای تصمیم گیری درباره چگونگی حفظ کردن و یا فراموش کردن آن عمل می کند. برخی از محققان احساس میکنند رویاها در این فرایند نقش دارند.

با این حال این فقط یک تیر در تاریکی نیست – تحقیقات زیادی در حمایت از این ایده هایی است که بیان می کند رویاها با چگونگی شکل گیری خاطرات مان مرتبط اند. مطالعات نشان می دهد که با یادگیری چیزهای جدید در ساعات بیداری، رویاها در خواب نیز افزایش می یابد.

در یک برسی پیرامون رویا دیدن، شرکت کنندگانی که در حال گذران دوره آموزشی بودند نسبت به افراد دیگر، بیشتر رویا میدیدند. با توجه به چنین مطالعاتی، این ایده که ما از رویاهایمان برای مرتب کردن و تبدیل خاطرات کوتاه مدت به خاطرات طولانی مدت استفاده می کنیم در سال های اخیر قدرت بیشتری گرفته است.

چرا خواب میبینیم
خواب دیدن

تئوری دیگر این است که رویاها معمولا احساسات ما را منعکس می کنند. در طول روز، مغز ما در حال سخت کار کردن برای برقراری ارتباط به منظوردستیابی به نقش های خاص است. هنگامی مغز شما با یک مشکل ریاضی مواجه می شود، مغز شما به طور فوق العاده بر روی آن یک چیز تمرکز می کند. مغز تنها به نقش های ذهنی خدمت نمی کند.

اگر شما در حال ساخت یک نیمکت هستید، مغز شما بر روی ایجاد اتصالات مناسب تمرکز می کند تا دستانتان بتوانند با یک اره و چند چوب برای برش دقیق کار کنند. همین امر برای انجام وظایف ساده مانند ضربه زدن به میخ با یک چکش نیز به همین صورت است. آیا تا به حال تمرکزتان را از دست داده اید و به خاطر اینکه ذهنتان در جای دیگر بوده به انگشت خودضربه زده اید؟

برخی اظهار داشته اند که درشب همه چیز کند می شود. ما نیازی به تمرکز بر روی هر چیزی در حین خواب نداریم، بنابراین مغز ما اتصالات بسیار سستی را ایجاد می کند. در طول خواب، احساسات پر کشمکش روزانه در چرخه خواب ما وارد می شوند. اگر چیزی در طول روز به شدت ذهن شما را مشغول کرده، احتمالا در مورد آن به طور خاص و یا از طریق تصاویر آشکار رویا میبینید.

به عنوان مثال، اگر شما نگران از دست دادن شغل خود به خاطر کم کردن میزان کارکنان شرکت هستید، ممکن است خواب ببینید که یک فرد کوچک و چروک شده اید که در دنیای آدم های غول پیکر زندگی می کنید یا در یک بیابان بی سر و ته، بی هدف و سرگردانید.

خواب دیدن
خواب و رویا

یک تئوری دیگر وجود دارد، که البته قطعا به اندازه دیگر نظریات پرطرفدار نیست. این تئوری بیانگر این است که رویاها از هیچ نقشی برخوردار نیستند و محصول جانبی و بی هدف مغز در هنگام خواب هستند. ما می دانیم که بخش پشتی مغز ما در طول مر حله REM خواب و هنگامی که خواب میبینیم بسیار فعال است، زمانی که بیشتر خواب ها اتفاق می افتد. بعضی ها بر این عقیده اند که رویاها فقط در شب و هنگام استراحت مغز رخ می دهند و آنها را محصول تصادفی و بی هدف مغز میدانند که در هنگام بیداری رخ نمی دهند.


امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و اکنون بدانید چرا خواب میبینیم. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits