دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضرب المثل سر پیری و معرکه گیری یعنی چه ؟
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی «سر پیری و معرکه گیری» آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید .

داستان ضرب المثل سر پیری و معرکه گیری

این ضرب المثل بیشتر برای افراد سال خورده و کهنسال استفاده می شود که بیشترین کاربرد برای زمانی است که شخص کهنسال به فکر عشق و عاشقی و ازدواج افتاده باشد. یا انجام اعمالی مثل دعوا کردن، بازی کردن و امثال این کارهاست.

ضرب المثل سر پیری و معرکه گیری: این ضرب المثل در مورد کسانی زده میشه که در زمان پیری کارهایی مانند جوانان انجام می دهند که در شخصیت یک سالخورده نیست.

شخصی که در سن پیری کاری و یا عملی را که در شأن او نیست را انجام دهد. یعنی انجام کاری که شایسته نیست برای شما که سن و سالی دارید.

معنی ضرب المثل پیری و معرکه گیری

معنی ضرب المثل پیری و معرکه گیری و داستان آن ریشه در نمایش معرکه گیری پهلوانان در خیابان دارد که سن خاصی داشته است. معنی سر پیری و معرکه گیری یعنی انجام کارهایی که شایسته افراد کهنسال نیست و برای سرزنش به کار می‌رود.

ریشه ضرب المثل پیری و معرکه گیری و داستان ضرب المثل

معرکه گیری نوعی نمایش خیابانی بوده که در ایران قدیم بسیار رونق داشته است. معرکه گیران برای جلب نظر تماشاگران خود، انواع و اقسام کارها را انجام می‌دادند؛ از شکستن سنگ و پاره کردن زنجیر تا بازی مارهای خطرناک سمی …

معرکه گیری به طور طبیعی سن مشخصی داشت و بعد از گذشت یک سنی دیگر نمی‌شد دست به این کارهای خطرناک زد. برای همین افراد مسن که زور بازو و هوشیاری نسبتا کمتری دارند کمتر به کار معرکه گیری می‌پرداختند و اگر این اتفاق می‌افتاد ممکن بود به اشتباه و شکست منجر شود.

بر همین اساس و با توجه به این پیشینه، ضرب المثلی ساخته شد در مورد آدم‌های پیر و مسن که دوست دارند کارهای جوانترها را انجام دهند و رفتاری متناسب با شان و مقام و سن و سال خود نداشته باشند.

separator line

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ریشه ضرب المثل هالو گیر آوردن به کجا برمی گردد ؟

ضرب المثل خر ما از کرگی دم نداشت یعنی چه ؟

ضرب المثل نه خانی آمده نه خانی رفته یعنی چه ؟

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خط از کجا آمده ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits