دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ضرب‌المثل‌ آب که سر بالا رفت قورباغه ابوعطا می‌خواند از کجا آمده ؟
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی «آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند» آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید .

ضرب‌المثل‌ «آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند» به چه معناست؟

ضرب‌المثل «آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند» حکایت از بی‌نظمی و هرج و مرج دارد. می‌دانیم که آب سر بالا نمی‌رود و قورباغه هم طبیعتا‌ نمی‌خواند.

آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند: این ضرب‌المثل در واقع بر این موضوع تاکید دارد وقتی که یک بخش یا یک نفر کار و وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، به تبعیت از آن دیگر بخش‌ها هم آن نظم لازمه را ندارند و کار بقیه سیستم هم مختل می‌شود.

در واقع در این مثل اشاره بر این است که اگر آب بتواند سر بالایی برود، هیچ بعید و دور از ذهن نیست که قورباغه هم ابوعطا بخواند.

معنی ضرب المثل آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا می خونه

اشاره به غیرممکن بودن کاری دارد؛ چون هیچگاه آب، خلاف جهت سراشیبی به سمت بالا حرکت نمی کند. این ضرب المثل هم می گوید اگر دیدی آب به سمت بالا رفت ( که نمی رود! ) آنوقت قورباغه هم ابوعطا خواهد خواند!

حال باید بدانیم معنی ابوعطا چیست؟

ابوعطا یکی از آوازهای موسیقی ایرانی است و از ملحقات دستگاه شور دانسته می‌شود. این دستگاه پیچیده و دشوار است و آواز خواندن در این دستگاه مختص افراد مستعد و کارآزموده در حوزه موسیقی است.

براساس این توضیحات می یابیم که این ضرب المثل زمانی بکار می رود که: اوضاع آشفته و خراب است و امیدی به اصلاح و تغییر آن وجود ندارد. اگر کاری طوری خراب شود که نتوان آن را درست کرد این ضرب المثل را به کار می برند.

حکایت آب که سر بالا رفت، قورباغه ابوعطا می‌خواند چیست؟

روزی و روزگاری ماهی کوچکی که در حال شنا کردن بود، احساس کرد که مثل قبل نمی‌تواند شنا کند و به اجبار مسیر حرکتش عوض می‌شود و او هرچه تلاش می‌کند، نمی‌تواند در مسیر دلخواه اش حرکت کند.

ماهی کوچک احساس کرد مسیرش خود به خود و بدون اختیار او عوض می شود و هر چه تلاش می کرد مثل گذشته شنا کند نمی توانست . همین طور که می رفت ، احساس کرد آب به سمت بالا می رود و حسابی هم خسته شده بود. ناگهان صدای آوازی شنید ، خوب گوش کرد . اول فکر می کرد که شاید صدای یک گرگ است . بعد گفت : نه . صدای یک کلاغ است . دوباره با خودش گفت : باید صدای یک میمون باشد !!

کمی که دقت کرد، دید که آب در حال بالا رفتن است و او به سطح آب نزدیک می‌شود. در همین حال صدای آوازی را شنید و دید که قورباغه‌ای در حال آواز خواندن است. در این حال با خود فکر کرد که وقتی در این اوضاع عجیب و غریب آب سر بالا رفت، خب قورباغه هم آواز خوانی می‌کند دیگر !

separator line

ضرب المثل از این ستون به آن ستون فرج است یعنی چه ؟

ضرب المثل هر را از بر تشخیص نمی دهد یعنی چه ؟

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits