دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصطلاح هوا گرگ و میش است به چه معناست ؟
65
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعضی از اصطلاحات را در روز بطور مکرر استفاده می کنیم و شاید معنی درست آنرا ندانیم. امروز می خواهیم در مورد اصطلاح هوا گرگ و میش است صحبت کنیم. با ما در دلگرم همراه شوید .

اصطلاح هوا گرگ و میشه یعنی چه ؟

گرگ و میش در اصطلاح ، اوقاتی از شبانه روز است که نور خورشید طوری به زمین می تابد که تشخیص اجسام به سختی امکان دارد . یعنی گرگ را از میش نمی توان تشخیص داد . مثلا دقایقی پیش از طلوع و دقایقی پس از غروب آفتاب .

ریشه این اصطلاح از کجا آمده است؟

آفتاب گرگ‌ و میش نام یکی از پدیده‌های اپتیکی جَوی است که در آن نور خورشید به گونه‌ای دیده می‌شود که ظاهراً از نقطه‌ای یگانه در آسمان تابیده و به صورت نوارهایی از نور فراگسترده شده‌است.

در واقع، پرتوهای نور ماه در حالت از شکاف‌های میان ابرها یا دیگر جسم‌ها رد می‌شوند یا این پدیده به خاطر تفاوت ضخامت ابرها و دیگر اجسام به‌وجود می‌آید.

زمانی که ابرها یا دیگر اجسام تنها جلوی بخشی از آفتاب را ببندند پدیده پراش ایجاد می‌شود و این به نوبه خود باعث دیده شدن آفتاب گرگ و میش می‌شود.

نام‌گذاری آفتاب گرگ و میش به این خاطر است که هنگام وقوع، تشخیص گرگ یا میش به اصطلاحی دشوار است.

هوای گرگ و میش

آفتاب گرگ و میش سه نوع دارد:

  • پرتوهایی که از نقاط باز میان ابرها عبور می‌کنند.
  • ستون‌هایی از پرتو که توسط ابری متفرق شده و رو به اطراف تابانده می‌شود.
  • پرتوهای روشن، صورتی‌رنگ یا سرخ‌رنگ که در سطح افق می‌تابند.

divider

اصطلاح هوا گرگ و میش و تصادفات رانندگی

جالب است بدانید که سهم بسزایی از تصادفات رانندگی دقیقا در همین مقطع از شبانه روز اتفاق می افتد . هوا نه کاملا روشن و نه کاملا تاریک است و چراغ خودرو ها هنوز روشن نیست .

هیچ وقت درک نمی کنم که چرا راننده ها آنقدر اصرار دارند چراغ ماشینشان را دیر روشن کنند . می دانید بعضی چیزها در رانندگی قوانین نانوشته است .

یعنی توی هیچ کتاب و آئین نامه ای چیزی از آن نوشته نشده و هیچکس هم در مورد آن حرفی نمی زند . یکی : همین روشن کردن چراغ . می بینی چند دقیقه ای از غروب گذشته و هوا کاملا تاریک است و آقای راننده هنوز چراغش را روشن نکرده یا خیلی زحمت کشیده و چراغهای کوچکش روشن است که یک وقت کسی به او نزند .

می دانید ؟ این چیزها را کسی به راننده ها یاد نمی دهد . خودشان از همدیگر یاد می گیرند . یکجور رسم و رسومات است که باید رعایت کنی و اگر نکنی سوسول بازی به نظر می آید .

هیچکس هم دلیلش را نمی داند و نمی پرسد اما همرنگ جماعت می شوند . اصلا درک نمی کنم چرا بعضی راننده ها آنقدر به دیرتر روشن کردن چراغ ماشینشان اصرا دارند ؟ مگر قرار است آخر ماه قبض برق پرداخت کنند ؟ یا روشن بودن چراغ باعث استهلاک باتری می شود ؟

امید است با روشن نمودن به موقع چراغ های اتومبیل از تصادفات احتمالی جلوگیری کنیم. زمانی که هوا گرگ و میش است واقعا دید راننده کم است.

divider

بیشتر بخوانید:

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ریشه و معنی ضرب المثل هفت خط از کجا آمده ؟

ضرب المثل دو قورت و نیمش باقیست یعنی چه ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (65 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیان | ۶ ماه پیش
با سلام
مطلبی که در قسمت توضیح گرگ و میش نوشته شده خصوصا او نجایی که نویسنده مطلب در مورد روشن کردن چراغها توسط رانندگان نوشته محشره واقعا حرف دل خیلی هاست .نمیدونم نویسنده آقاس یا خانوم؟ فقط میدونم فوق العادس . زنده و پاینده باشین . این نویسندتون رو قدرشو بدونین
0
0
... | ۲ سال پیش
من دنبال معنی اصتلاح لحظه ی گرگ میش داخل زندگی واقعی می گشتم اما چیزی در این مورد نوشته نشده بود
2
4
رضا | ۳ سال پیش
در کانادا در تمام مدت شبانه روز راننده ها موظف هستند با چراغ روشن حرکت کنند و این استاندارد در اتوموبیل ها منظور شده که با روشن کردن ماشین یا شروع حرکت چراغهای جلو روشن میشوند. دلیل آن هم این است که تحقیقات نشان داده این کار میزان تصادفات را کاهش می دهد.
0
8
حسام | ۳ سال پیش
خیلی عالی بود ممنونم
1
7

hits