دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم شرعی دزدی فرزند از پدر و مادر چیست ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حکم دزدی از پدر و مادر چیست؟ دزدی از والدین حکم دزدی از سایر افراد را دارد و جایز نیست. پس باید اموال دزدیده شده را به پدر و مادر برگرداند.

حکم سرقت کردن پول یا وسیله ای از پدر و مادر چیست؟

به گزارش دلگرم : سرقت یکی از محرمات در دین اسلام بوده و در قانون مجازات اسلامی نیز برای این عمل مجازاتی در نظر گرفته شده است. اما حکم دزدی از والدین چیست و شخصی که از پدر و مادر خود دزدی می کند اموال سرقتی را باید چکار کند؟ در این مقاله به بررسی قانون مجازات اسلامی در زمینه سرقت از والدین خواهیم پرداخت. قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین مجازات اسلامی که در کتاب مقدس قرآن، روایات معتبر امامان و پیامبر اکرم اسلام و همچنین با بازنگری قانون اساسی پیش از انقلاب نگارش شده است. با توجه به قانون مجازات که در برخی از موارد سکوت کرده است، احکام مربوط به برخی از بزهکاری ها مانند دزدی از والدین بر اساس نظر فقها تعیین شده و محکوم بر این اساس مجازات می شود.

حکم دزدی از والدین به صورت عمومی

همان طور که اشاره شد، در بسیاری از موضوعات قانون مجازات اسلامی به طوری سکوت شده است تا بر اساس نظر فقها حکم صادر شود. البته به طور کلی فقها اتفاق نظر دارند که دزدی از والدین با دزدی از سایر افراد تفاوتی ندارد. البته اگر فرزند ثابت کند که پدر نفقه پرداخت نمی کرده است و فرزند واجد شرایط دریافت نفقه بوده است، به اندازه نفقه مال سرقتی به فرزند بخشیده می شود.البته به طور کلی سرقت از محرمات در دین اسلام بوده و مجازاتی برای فرزند اجرا می شود. در صورتی که پدر نفقه پرداخت می کرده است، حکم دزدی از وی مانند سایر دزدی ها بوده و تفاوتی میان آن از نظر حاکم شرع و قانون قائل نشده و اگر سرعت از نوع حد باشد، باید حد اجرا شود و در صورتی که تعزیری باشد، به حبس محکوم خواهد شد.

حتماً بخوانید:
دست سارق در چه شرایطی قطع می‌شود ؟

دست سارق در چه شرایطی قطع می‌شود ؟

قطع دست مجازاتی است که بر اساس قانون مجازات اسلامیِ حکومت جمهوری اسلامی ایران و آیهٔ ۳۸ سورهٔ مائده، در مورد دزدها اعمال می‌شود.

سرقت مسلحانه از پدر و مادر چه حکمی دارد؟

از نظر قانون سرقت به چند دسته تقسیم بندی می شود. سرقت مسلحانه، یکی از انواع سرقت است که نسبت به سایر انواع سرقت به این دلیل که با تهدید و ارعاب یا آسیب رساندن به جان شخص همراه بوده است، مجازات سنگین تری در پی خواهد داشت. حکم دزدی از والدین به صورت مسلحانه 5 تا 10 سال زندان و 74 ضربه شلاق است. البته والدین می توانند رضایت دهند ولی جنبه عمومی جرم همچنان پای بر جا بوده و باید اجرا شود. به طور کلی می توان گفت که در سرقت از پدر و مادر موارد بسیار مهمی باید توسط قاضی بررسی شود تا حکم مجازات صادر گردد. اتفاق نظر تمامی علما در مورد سرقت از پدر و مادر آن است که این دزدی با سایر انواع سرقت متفاوت نبوده و شخص مجرم باید به مجازات برسد.

پاسخ مراجع عظام تقلید در مورد حکم دزدی از والدین

دزدی از والدین حکم دزدی از سایر افراد را دارد و جایز نیست. پس باید اموال دزدیده شده را به پدر و مادر برگرداند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: جایز نیست و لازم است اموال دزدیده شده به پدر و مادر برگردانده شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی: حرام است و باید مبالغ دزدی شده را پس دهد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مثل سایر دزدی ها است و جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: جایز نیست.

کلام آخر: سرقت یکی از محرمات و گناهان کبیره از دید دین اسلام است. دزدی فرزند از پدر و مادر مانند سایر دزدی ها بوده و مجازات سرقت در نظر گرفته شده برای این کار مانند سایر انواع دزدی است. حکم دزدی از والدین بر اساس رضایت یا عدم رضایت والدین و همچنین دیدگاه فقها بر روی حکم دزدی از والدین تعیین شده و اجرا می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه این سری از احکام می توانید با مراجع تقلید خود ارتباط برقرار کرده و در این زمینه سوالات خود را از آن ها بپرسید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits