حکم شرعی بستن لوله در مردان و زنان
طرح چهار مادهای افزایش نرخ باروری که اخیراً کلیات آن در مجلس به تصویب رسید، طرح جنجالآفرینی شد. بلافاصله پس از تصویب کلیات طرح، برخی از رسانهها روی بند تعیین مجازات برای عقیمسازی زوم کرده و آن را مورد تهاجم قرار دادند.
در طرح چهار ماده ای تصویب شده توسط مجلس، کسانی که در روشهای پیشگیری باروری به صورت قطعی در آقایان یا خانمها دخالت دارند و یا حتی برای انجام آن تبلیغ میکنند، مشمول مجازات حبس دو تا پنج سال خواهند شد که این اقدام در راستای مقابله قانونی با عوامل ممانعت از بارداری دائم است.
در این طرح کسانی که در روشهای پیشگیری باروری به صورت قطعی مانند بستن لوله در آقایان یا خانمها دخالت دارند و یا حتی برای انجام آن تبلیغ میکنند، مشمول مجازات حبس دو تا پنج سال خواهند شد.
فارغ از این بحث که طرح چهار ماده ای چه بود و چه تغییراتی روی آن انجام شد و بعد به تصویب مجلس رسید، این نکته که تعیین مجازات برای جراحی های عقیم سازی از اهمیت زیادی برخوردار است هم قابل دفاع است.
حضرت آیتالله خامنه ای (مدظله العالی)
بستن لولههاى منى مرد براى جلوگیرى از افزایش جمعیت چه حکمى دارد؟
اگر این کار با یک غرض عقلایى صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظهاى هم نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.
نظر آیتالله مکارم شیرازی درباره وازکتومی (بستن لوله مردان)
آیا عمل بستن لوله مردان، وازکتومی در مواردی که طرفین تمایلی به داشتن فرزند دیگری ندارند مجاز میباشد ؟
برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی که بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن نشود یعنی مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نگردند، ذاتاً مجاز است ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع می باشد، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است. استفتائات آیتالله مکارم شیرازی .
نظر آیتالله سیستانی درباره وازکتومی (بستن لوله مردان)
پرسش: بیمار به علت بیماری دیگری تحت عمل جراحی قرار میگیرد و آیا در اینجا می توان بیمار را وازکتومی کرد؟ در مقام اضطرار چطور ؟
پاسخ: جایز است مرد با عمل جراحى لولههاى خود را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز بچهدار نشود ، ولى در صورتى که متوقف بر کشف قسمتى از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتى که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست ، مگر در صورت ضرورت ، و جایز نیست عمل جراحى براى برداشتن بیضه و مانند آن که ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر این که بیمارى این ضرورت را ایجاب نماید .
پرسش: بستن لولههای زن و مرد که مستلزم عقیم شدن است چه حکمی دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشک انجام دهد مستلزم دید میباشد ؟
پاسخ: جایز است زن با عمل جراحى لولههاى رحم را ببندد هر چند مستلزم این باشد که دیگر هرگز باردار نشود ، ولى در صورتى که متوقف بر کشف قسمتى از بدن که ستر آن واجب باشد ، یا دست زدن به قسمتى که لمس آن بدون دستکش حرام باشد این عمل جایز نیست ، مگر در صورت ضرورت ، همچون کسی که بچهدار شدن براى او ضرر داشته باشد.
ولی جایز نیست عمل جراحى براى برداشتن رحم ، یا تخمدانها و مانند آن که ضرر مهمى مانند قطع عضو دارد انجام دهد ، مگر اینکه بیمارى این ضرورت را ایجاب نماید. و حکم این مسأله تماماً درباره مرد نیز جارى است. و رضایت مراجعین موجب رفع حرمت شرعی نمیشود . و اگر موجب قطع یکی از اعضاء اصلی بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام میشود و بر ذمه پزشکی که عمل را انجام داده دیه ثابت میشود .
آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی
حکم عقیم سازی دائم در زنان و مردان ، وزاکتومی و توبکتومی چیست؟ در چه شرایطی اشکال دارد و در چه شرایطی اشکال ندارد؟
پاسخ : عقیم سازی زن و یا مرد به طور دائم حرام است.
نظر حضرت آیت الله بطحائی گلپایگانی درباره عقیم سازی
حکم عقیم سازی دائم در زنان و مردان ، وزاکتومی و توبکتومی چیست؟ در چه شرایطی اشکال دارد و در چه شرایطی اشکال ندارد؟
پاسخ: در مورد عقیم سازی اولاً بدون توافق طرفین جایز نیست زیرا تولید حق طرفین است ثانیاً بدون ضرورت، خلاف سنت رسول الله صلی الله علیه وآله است و جایز نیست.
نظر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی درباره بستن لوله مردان
پرسش : بستن لوله هاى رحم منجر به قطع حاملگى مى شود و ایجاد زمینه براى امکان آبستنى مجدد، مستلزم عمل جراحى میکروسکوپیک و دقیق است که در مراکز مجهز امکان پذیر است، و شانس حاملگى مجدد در بهترین مراکز دنیا در حدود 50% مى باشد.
با در نظر گرفتن شرایط فوق، آیا بستن لوله هاى رحم در بانوان سالم مجاز است؟
پاسخ: در فرض سؤال، چنین مواردى حکم عقیم شدن دائمى محسوب مى شود و جایز نیست.
حضرت ایت الله العظمی بهجت
پرسش: جلوگیرى از باردارى به وسیله بستن لوله رحم چه حکمى دارد؟
پاسخ. حرام است.
حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام
پرسش: بستن لوله هاى رحم براى کنترل جمعیت چه حکمى دارد؟
پاسخ: بستن لوله ها براى جلوگیرى از حمل، نقص عضو شمرده میشود و جایز نیست. لازم است براى کنترل جمعیت، با رشد فرهنگى، راههاى دیگر را ترویج و آموزش داد.
حضرت آیت الله العظمی شاهرودی
پرسش : حکم عقیم سازی دائمی زن و مرد چیست، آیا جایز است؟
پاسخ : بسمه تعالی؛ خیر.
پرسش : ربستن لولههای منی مرد برای جلوگیری از افزایش جمعیت چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر این کار با یک غرض عقلایی صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظهای هم نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد، اما انجام این عمل امر مذمومی است.
پرسش : آیا زن سالمی که حاملگی برای او ضرری ندارد، جایز است از طریق عزل یا دستگاه دیافراگم یا خوردن دارو و یا بستن لولههای رحم، از بارداری جلوگیری کند، و آیا جایز است شوهرش او را وادار به استفاده از یکی از این راهها غیر از عزل نماید؟
پاسخ : جلوگیری از بارداری فی نفسه به طریق عزل، اشکال ندارد و همچنین استفاده از راههای دیگر هم اگر با یک غرض عقلایی صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظهای هم نداشته و با اجازه شوهر بوده و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشکال ندارد ولی شوهر حق ندارد همسر خود را به این کار وادار نماید.
پرسش : آیا جایز است زن بارداری که قصد دارد لولههای رحم خود را ببندد، از طریق عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد تا در هنگام آن عمل، لولههای خود را هم ببندد؟
پاسخ : حکم بستن لولههای رحم قبلاً گذشت، ولی جواز عمل سزارین متوقف بر نیاز به آن یا درخواست خود زن باردار است و به هر حال لمس و نظر مرد اجنبی به زن هنگام عمل سزارین و بستن لولههای رحم حرام است. مگر در حال ضرورت.
پرسش : آیا جایز است زن بدون اجازه شوهرش از وسائل پیشگیری از بارداری استفاده نماید؟
پاسخ : محل اشکال است.
پرسش : مردی که دارای چهار فرزند است اقدام به بستن لولههای منی خود کرده است، آیا در صورت عدم رضایت زن، آن مرد گناهکار محسوب میشود؟
پاسخ : جواز این کار متوقف بر رضایت زوجة نیست و چیزی بر عهده مرد نمیباشد. اجوبه الاستفتائات.
دیدگاه ها