دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم استعمال عطر برای شخص روزه دار چیست ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا عطر زدن روزه را باطل می کند ؟ در این مطلب ما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

حکم زدن عطر در ماه رمضان چیست ؟

حکم عطر زدن برای روزه دار موضوع مورد بحث ماست. عطر زدن یکی از مستحبات موکد و یکی از اصلی ترین شاخصه های سنت انبیاء و امامان علیهم السلام، به خصوص حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است.

از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود:” العِطرُ مِن سُنَنِ المُرسَلِینَ”، یعنی عطر زدن از سنت های پیامبران است.

به حدی که طبق سنت نبوی خرید عطر برای ایشان بر تهیه ی غذا اولویت داشته است و در روایتی از امام صادق علیه السلام ایشان استفاده از عطر را از دایره ی اسراف خارج کرده اند.

آیا عطر روزه را باطل می کند

عطر زدن شخص روزه دار

حکم استفاده از عطر و ادکلن برای شخص روزه دار

استفاده از عطر و خود را خوش بو نمودن، در اسلام از مستحبات به شمار آمده و همیشه مورد سفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است تا آنجا که به نمازگزاران سفارش شده است در برابر عظمت و جلال و هیبت حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و عطر زده وارد نماز شوند.

با قطع نظر از استحباب آن، از نظر اجتماعی و در عصر حاضر و به لحاظ ازدحام جمعیت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیت ها و گرما و تعریق زیاد بدن و مانند این ها،

اهمیت و حتی ضرورت عطر زدن، در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمت ها و پیشگیری از آزردن شامه های حساس، را نمی توان نادیده گرفت و از آن غافل بود.

بدین توصیف و ضرورت هاست که سؤال پیش رو برای روزه دار که خود را در مسیر طاعت حق تعالی ملتفت به جمیع جهات می خواهد حایز اهمیت می باشد.

استفاده از عطر و ادکلن در حال روزه از آن جهت که بوی آن معمولا از راه مجاری و منافذ سر وارد حلق می گردد، محل سؤال می شود. به هر حال به نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن، نه تنها منافاتی با روزه‌ ندارد بلکه آن تحفه روزه‌دار است.

لیکن این موضوع یعنی عطر زدن؛ در احکام روزه امری متمایز از بوئیدن ریاحین به شمار آمده و برای آن حکم دیگری ذکر شده است.

هیچ کدام از فقهای شیعه عطر زدن را برای روزه دار حتی مکروه هم ندانسته اند. بلکه در مواردی آن را مستحب هم دانسته اند. روایات صریح و صحیحی در تایید و بلکه توصیه به استفاده از عطر برای روزه دار شده است.

در اینجا توجه به این نکته ی ظریف حائز اهمیت است. چرا در زمان های عادی سال عطر زدن به عنوان هدیه ی فرد به سایرین تلقی نمی شود، ولی هنگام روزه دار بودن او این امر تحفه و هدیه دانسته شده است ؟

پاسخ به این سوال ساده ولی مهم است. در اینجا کافی است به عمل هدیه دادن نگاه دقیقی بیاندازیم و جواب را بیابیم. نکته در اینجاست. زمانی که فردی به دیگری چیزی هدیه می دهد، قصدش ابراز محبت و احترام به او است.

در حالی که خود او از هدیه ای که می دهد استفاده ای نمی کند. بلکه این لذت را برای دیگری به جای می گذارد. شاید بتوان این روایت را هم اینگونه تعبیر کرد. که بوی خوش فرد روزه دار برای لذت بردن خود او نیست.

بلکه برای لذت دادن به سایرین است. این پاسخی لطیف و منطقی به کسانی است که دغدغه ی دوم مذکور برای استفاده شخص روزه دار از عطر را دارند.

عطر زدن روزه دار/ چه بوهایی روزه را باطل می کنند

بررسی عطر زدن شخص روزه دار

نظر مراجع تقلید درمورد استفاده از عطر در ماه رمضان

حکم شرعی استعمال عطر در ماه رمضان و زمان روزه داری مطابق با استفتائات آیات عظام خامنه ای و سیستانی منتشر می‌شود.

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درمورد عطر زدن شخص روزه دار

سؤال: استعمال عطر براى روزه‌ دار، در ماه رمضان چه حکمى دارد ؟

جواب: استعمال عطر براى روزه‌دار مستحب است؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است.

نظر آیت‌الله سیستانی درمورد عطر زدن شخص روزه دار

سوال: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد ؟

جواب: مانعی ندارد.

آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای در پاسخ به دو سئوال از مقلدین پیرامون استعمال عطر و نیز تزریق آمپول در ماه مبارک رمضان نظر خود را اعلام کردند.

متن این دو سوال و پاسخ‌های آن که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید آمده است به شرح ذیل می‌باشد.

سوال: آیا روزه ‏دار می ‏تواند به بدنش آمپول یا سرم تزریق کند ؟

جواب: احتیاط واجب آن است که روزه ‏دار از استعمال آمپول هاى مقوّى یا مغذّى یا آمپول هایى که به رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خوددارى کند، ولى تزریق آمپول براى بی حس کردن و نیز دارو گذاشتن بر زخم ها و جراحت ها اشکال ندارد.

سوال: استعمال عطر براى روزه ‏دار، در ماه رمضان چه حکمى دارد ؟

جواب: استعمال عطر براى روزه‏ دار مستحب است؛ ولى بو کردن گیاهان معطّر مکروه است.

حکم علما درمورد عطر زدن شخص روزه دار

آیا عطر زدن شخص روزه دار حرام است ؟

نتیجه گیری:

  • از جمله مکروهات روزه، بوئیدن ریاحین است، مخصوصا گل نرگس؛ و مقصود از ریاحین هر گیاهی است که بوی خوش داشته باشد.
  • عطر زدن شخص روزه دار مانعی ندارد، زیرا آن تحفه روزه‌ دار است، لکن بهتر آن است که مشک را بکار نبرد بلکه خوشبو شدن با مشک برای روزه‌ دار مکروه است.
  • بوئیدن بوی غلیظ بطوری که به حلق برسد، بهتر است که ترک شود.

آیا رابطه جنسی روزه را باطل می کند؟

آیا خون دماغ شدن روزه را باطل میکند؟ + پاسخ مراجع شیعه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits