دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احکام و نکات استفاده از “پودر موبر”

حکم شرعی استفاده از پودر موبر در اسلام چیست؟

احکام و نکات استفاده از “پودر موبر”
14
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نوره یا واجبی که البته به نام های دیگری مثل واجبین ، “پودر موبر” یا داروی نظافت ، داروی حمام ، پودر نظافت یا امثالهم هم نامیده می شود یک پودر سفید رنگ می باشد که از زمان های بسیار قدیم جهت زدودن و برطرف نمودن موهای زائد بدن مورد استفاده قرار گرفته...

پودر موبر | احکام و نکات استفاده از “پودر موبر”

روش سنتی و اصیل تولید پودر موبر (نوره طبیعی) دیر زمانی بود که به فراموشی سپرده شده بود. ما امروز در این مقاله از مجله دلگرم میخواهیم به بررسی احکام و نکات استفاده از پودر موبر بپردازیم. با ما همراه شوید.

فواید نوره ازنظر اسلام واحادیث مرتبط

ازحضرت امیرالمومنین علی(ع)نقل شده:

نوره کشیدن،دفع دلـگیری و پریشانی خاطر می کند وبدن را پاک می نماید.

ازحضرت امام موسی کاظم(ع) نقل شده؛

موی بدن چون بلند می شود آب پشت را قطع می کند،یعنی فرزند بوجود نمی آید وبندها را سست می کند و ضعف و تنـبلی می آورد،نوره کشـیدن آب پشت را زیـاد می کند،بدن را قوی پیه گرده ها را زیاد وبدن را فربه می نماید.

از حضرت امـام رضا (ع)نقل شده است؛

چـهار چیز است که از اخـلاق پیـامبران است؛ بوی خوش استعمال نمودن ،سر تراشیدن ،نوره مالیدن و بسیارجماع نمودن ازحضرت رسول(ص)نقل شده؛ موی شارب،پشت زهار و زیر بغل را بلند مگذاریدهمانا شیطان در آنجا،جا می گیرد وپنهان می شود.

مدت زمانی که می توان نوره را به تاخیر انداخت

درحدیث معتبر از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده؛هر مردی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید موی پشت زهار را زیادتر از چهل روزنگذارد. همچنین حـلال نیست زنی که به خدا وروز قیـامت ایمان داشته باشد ازاله ی موی زهار را بیشتر از بیست روز ترک کند.

از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است؛

سنت در نوره کشیدن آن است که هـر پانـزده روزیک مرتبه بکشند.اگر کسـی بـیست ویک روز ودرروایتی بیست روز بر او بگذرد که نوره نکشیده باشد قرض کند ونوره بکشد،کسی که چهل روز بگذرد که نوره نکشیده باشد او مومن ومسلمان نیست وبرای او هیچ کرامتی نزد خدا نیست.

به معنای این حدیث کاملا فکر کنید تا به اهمیت نوره پی ببرید.

ازحضرت رسول(ص)نقـل شده؛

هر کس ایمان به خدا وروز قیـامت داردموی زهار را بیشتر ازچهل روز نگذارد،پس اگرچیزی نیابد بعد ازچهل روز قرض کند و پس نیندازد.

از حضرت امیرالمومنین(ع)نقل شده: برای مومن دوست دارم که هرپانزده روزنوره بمالد.

از حضـرت امام صادق(ع) نقـل شده : باید پشت زهار رایک هفته بـیشترنگذارد،هرکس نوره رازیادتر ازیک ماه ترک کند،نمازش مقبول نیست.وباز فرمودند هر کس پیش از نوره کشیدن،اندکی از نوره را بردارد وآن را ببوید وبر سر بینی بگذارد وبگوید؛ صلی الله علی سلیمان بن داودکما امربالنوره ،نوره او را نسوزاند.

اوقات نوره کشیدن و سایر آداب آن

  • ازحضرت امام صادق(ع)نقل شده است : یک مرتبه دارو کشیدن درتابستان درفضیلت ونفع از ده مرتبه که در زمستان بکشند بهتر است.
  • از امام علی (ع)روایت شده : از نوره کشیدن در روز چهارشنبه که روز نحس مستمر است احتراز کنید. جهنم در روز چهارشنبه خلق شده است.
  • از حضرت رسول(ص) نقل شده : پنچ چیز مورث پیسی است. در روز جمعه وچهارشـنبه نوره مالـیدن،وضـو وغسل با آبـی که در آفتاب گـرم شده،درحال جنابت چیزی خوردن،زن را درحال حیض جماع نمودن،درحال سیری چیزی خوردن.
  • از امام رضا(ع)نقل شده : هرکس در روز جمعه نوره بکشد و پیس شود جزخودش را ملامت نکند.دور نیست که این دوحدیث محمول بر تقیـه باشد یا آنکه یـکی ازطریق اهل سنت است زیراحدیثی گذشت که حضرت پیغمبر در روزجمعه دارومی کشیدند.
  • در حدیث معتبردیگر نقل شده؛به خدمت حضرت امام جعفرصادق(ع)عرض نمودند؛مردم می گویند نوره کشیدن در روز جمعه مکروه است. حضرت فرمودند؛چنین نـیست که تو گمان نمـوده ای،چه چیـز از نوره کشیدن در روز جمعه پاک کننده تر است؟
  • از حضرت امام صادق(ع) نقل شده : نوره کشیدن در حال جنابت اشکالی ندارد.
  • از حضرت امام موسی بن جعفر(ع)نقل شده که حضرت رسول اکرم(ص)فرمودند : هر کس به حمام رود و دارو بکشدو بعد از دارو از سر تا پا حنابمالد،او را ازدیوانگی ،خوره، پیسی و آکله امان باشد تا نوره کشیدن دیـگر.

نکات مهم در استفاده از نوره (واجبی)

در هنگام استفاده از نوره به نکات زیر حتما توجه نمایید:

  • از نوره های طبیعی و اصلی استفاده نمایید تا علاوه بر رفع موهای بدن از خواص ضد سرطانی آن هم بهره مند شوید. نوره های طبیعی را از عطاری های معتبر تهیه نمایید. نوره های طبیعی معمولا هنگام استفاده یک بوی تندی دارند که مربوط به همان آرسنیک موجود در آن است.
  • در روزهای چهارشنبه و جمعه از نوره استفاده ننمایید. پیامبر خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یکی از دلایل مرض برص یا پیسی را استعمال نوره در این دو روز بیان می نمایند.
  • طبق حدیثی از حضرت امام رضا (علیه السلام) ، قبل از استفاده از نوره ، ناحیه مورد استعمال نوره را با آب سرد بشوئید تا منافذ پوست آن نواحی بسته شده و سبب زخم و جوش نشود.
  • نوره را با استفاده از آب گرم (نه داغ باشد و نه سرد) خمیر نمایید.
  • هنگام استفاده از نوره آن راببویید تا آرسنیک موجود در آن از طریق مجرای تنفسی به خون راه یافته و سبب جلوگیری از سرطان خون شود.

حکم شرعی استفاده از پودر موبر در اسلام چیست؟

موبرها چند نوع هستند؟

بیشتر موبرها به صورت کرم و تیوپی در بازار موجودند، اما به تازگی انواع ژل مانند و اسپری آن هم که دردسر کمتری دارند، تولید شده است.

پودر موبر دپی در سه رایحه لیمو به رنگ زرد ، میوه به رنگ صورتی و کاج به رنگ قهوهای تهیه گردیده و دارای ویژگی های زیر می باشد :

  1. دارای ماده موثر تیوگلوکولات کلسیم که غیر سمی می باشد .
  2. کاهش موهای زائد با استحاله اسید های آمینه در ناحیه کورتکس مو
  3. عدم هرگونه عارضه پوستی و اثرات سوء
  4. مناسب برای پوست های حساس
  5. نرم نمودن و ضد عفونی نمودن پوست پس از انجام اپیلاسیون
  6. مناسب برای نواحی مختلف بدن مانند صورت ، پا ، دست و خطوط میانی

محتویات موبرها چیست؟

ترکیب های اصلی تشکیل دهنده کرم های موبر، کلسیم هیدروکساید و هیدروکسیدسدیم تیوگلیکولات است. این ترکیب ها باعث شکسته شدن کراتین که ماده اصلی تشکیل دهنده مو است، می شوند.

این کرم ها یکی از آسان ترین شیوه ها برای از بین بردن موها هستند، اما در واقع مو را از ریشه جدا نمی کنند و به صورت سطحی باعث از بین رفتن آن می شوند. معمولا رشد مجدد موها بعد از 4 تا 5 روز آغاز می شود.

آیا موبرها خطر عفونت های تناسلی را افزایش می دهند؟

نه، می توانید به راحتی از موبرها برای از بین بردن موهای ناحیه تناسلی استفاده کنید. سعی کنید انواع بدون عطر آنها را به کار برید.

موبرها هیچ ربطی به ایجاد مشکل های عفونی ندارند، ولی معمولا متخصصان توصیه می کنند از موبرها فقط برای روی ناحیه تناسلی استفاده کنید که موهای زائد دارد نه نزدیک دهانه واژن.

معایب استفاده از کرم های موبر

  • ممکن است هنگام استفاده، اطرافتان کثیف شود.
  • هنگامی که بخشی از پوستتان زخمی یا خراشیده است، امکان استفاده از کرم های موبر وجود ندارد.
  • کرم های موبر را نمی توانید روزانه استفاده کنید، چون باعث تیرگی یا در برخی موارد سوختگی پوست می شود.
  • افراد با پوست های حساس و نازک نمی توانند از کرم های موبر استفاده کنند.
  • بیشتر این کرم ها حتی نوع معطرشان به دلیل ترکیب های شیمیایی، بوی بدی دارند.
  • از موبرها نمی توان در ناحیه های حساس مثل دور چشم ها یا حتی صورت افرادی که پوست نازکی دارند، استفاده کرد.

نکته هایی درباره موبرها

  1. قبل از استفاده از موبرها، بروشور شیوه استفاده از آن را مطالعه کنید.
  2. از استفاده از موبرها در ناحیه های حساس بدن خودداری کنید.
  3. حتما بعد از استفاده از کرم موبر، با آب گرم دوش بگیرید و محل موردنظر را خشک کنید.
  4. حتما در زمان مقرر، کرم را از روی پوستتان پاک کنید.
  5. موبرها را فقط به قسمت های خشک و تمیز بدن بزنید.

اگر کسی به این کرم ها حساسیت داشته باشد باید چه کار کند؟

کرم های موبر ممکن است آلرژی زا باشند. این آلرژی ممکن است به ماده اصلی کرم موبر یعنی سدیم تیو گلی گولات یا کلسیم هیدروکساید باشد.

همچنین ممکن است آلرژی به مواده نگهدارنده، عطر یا افزودنی های دیگر درون کرم موبر باشد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده، کرم را روی پوست خود آزمایش کنید.

مقداری از کرم را در سطح داخل بازو بزنید و پس از نیم ساعت آن را بشویید. اگر در محل، التهاب، قرمزی و خارش ایجاد نشد یعنی احتمالا به این کرم موبر آلرژی ندارید. اگر فردی به کرم های موبر آلرژی داشته باشد نباید از آنها استفاده کند.

راهی برای حساسیت زدایی نسبت به این کرم ها وجود ندارد. هرگز کرم موبر را روی پوست آسیب دیده (بریده، زخمی …) استفاده نکنید. کرم موبر نباید روی پوست قرمز یا ملتهب (به هر دلیلی) استفاده شود. همچنین نباید نزدیک به چشم استفاده شود.

بیشتر بخوانید :

نوره کشیدن چیست ؟ فواید نوره کشیدن برای بدن + روش استفاده

هر آنچه که باید در مورد مو بر (واجبی) بدانید

آیا پودر و کرم موبر (واجبی) باعث سقط جنین یا پارگی کیسه آب میشود؟

استفاده از پودر موبر در بارداری

هرچند دلیل اثبات شده ای وجود ندارد که بگوییم لزوما پودر واجبی یا کرم موبر به جنین آسیب بزند ولی از آنجاییکه این ترکیبات حاوی یک سری مواد شیمیایی هستند که می توانند مضر باشند.

برای رعایت جوانب احتیاط به مادران توصیه می شود در بارداری برای نظافت بدن و موزدایی از ترشیدن با تیغ یا روش اپیلاسیون استفاده کنند که راه های مطمئن تری برای موزدایی در بارداری هستند.

طرز استفاده از پودر موبر

  • بدن برای استفاده از موبر باید خشک باشد.
  • برای خمیر کردن این پودر از آب نسبتا داغ استفاده شود.
  • کافیست ارام ارام به پودرتان آب اضافه کنید تا خمیری نسبتا غلیظ تهیه شود. مانند حنا که به سر میمالیم. نباید خمیر شل باشد و بقولی شر بگیرد و اویزان شود. هر چه غلیظ تر بهتر. البته در حدی هم غلیظ نباشد که خاصیت چسبندگی اش کم باشد.
  • وقتی خمیر درست شد ان را به قسمت های مو دار مثل زیر بغل ، دست ها ، ناحیه تناسلی و .. بمالید . باید یک لایه نازک به تمام پوست بمالید و جایی خالی نماند. همچنین اگر رقیق باشد فایده ندارد.
  • حدود 5-10 دقیقه باید صبر کنید.
  • برای فهمیدن زمان برداشتن ان کافیست هر چند دقیقه یکبار یک سانت از موها را با کاردک بکشید اگر دیدی که موها کامل کنده نمی شود باز کمی صبر کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits