دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا آرایش صورت مانع وضو می شود؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیا وضو گرفتن در صورت داشتن آرایش روی صورت درست است؟ یک کارشناس مسایل فقهی گفت: یکی از شرایط صحت غسل و وضو، نبودن مانع در اعضای آن است.

آیا میشود با آرایش وضو گرفت؟

سؤال: حکم استفاده از لوازم آرایشی و انواع کرم‌ها و لاک چیست و تکلیف وضو و غسل کسی که استفاده کرده است چیست؟

پاسخ: آراستگی و آرایش کردن برای خانم در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای نکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است.

حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟

اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند اما اگر وضعیتی دارد که نمی‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می‌گذرد یا اینکه اینها الان برطرف نمی شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه‌اش را ندارد، در این وضعیت از باب ناچاری تکلیف عوض می‌شود و با همان وضعیت وضو می‌گیرد یا غسل می‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.

آیت‌الله سیستانی

سؤال: برخی خانم‌ها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می‌ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی

حد شستن سرمه برای وضو و غسل

سؤال:وقتی سرمه می‌کشیم و آن را پاک می کنیم هاله‌ای از آن باقی می‌ماند به گونه‌ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه می‌شود، حد شستن سر مه را توضیح دهید؟

جواب: این مقدار برای وضو و غسل مانعی ندارد.

عمل ترمیم خط ابرو برای وضو و غسل

سؤال: خانمى سؤال کرده که در آرایشگاه‌هاى زنانه خطّ ابرو را ترمیم مى‌کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا براى وضو و غسل اشکالى ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى‌رسد، اشکالى ندارد و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى‌گیرد، آن هم اشکالى ندارد.

آرایش توصیه شده برای نماز

پوشیدن لباس تمیز و روشن، آراستن ظاهر، خوش بو کردن خود با عطر و انداختن گردن بند در هنگام نماز از مواردی است که به آن سفارش شده است؛ امّا درباره آرایش چهره هنگام نماز توصیه‌ای نرسیده است.

آرایش کردن با حنا کردن دستان، در صورتی که نامحرم نبیند، مستحب است.

در روایتی از امام صادق (ع) آمده: «شایسته نیست زن بدون زینت، مثل گردنبند، نماز بخواند یا دست او بی خضاب و حنا باشد.»

آرایشی که نماز را باطل نمی کند

زنی که صورت خود را آرایش کرده یا کرم سفید کننده زده یا در صورت و دستانش زیور آلات هست، در صورتی که نامحرم او را نمی‌بیند، می‌تواند با همین حالت نماز بخواند.

آیت الله خامنه ای:

نماز خواندن با صورت آرایش کرده با مواد مصنوعی جدید، اشکال ندارد؛ اما استحباب آن ثابت نشده است. فقط باید طوری باشد که مانع سجده کردن نشود.

آرایشی که نماز را باطل می کند

اگر پس از وضو گرفتن و قبل از نماز، خانمی آرایش کرده باشد، نماز خواندن با آن اشکال ندارد؛ مگر آن که لوازم آرایشی مانع رسیدن پوست پیشانی به مُهر شود.

پوشاندن ابروی اصلاح شده در نماز

پوشاندن ابروهای اصلاح شده در نماز اگر فرد نامحرمی هم حضور داشته باشد:

آیات عظام امام، سیستانی و مکارم:

اشکال ندارد.

آیات عظام بهجت، خامنه‌ای و صافی:

در صورتی که زینت محسوب شود، باید صورت خود را بپوشاند.

نماز خواندن با لاک

برخی گمان می کنند چون لاک ناخن برای وضو و غسل اشکال دارد پس کلا نماز هم نمی شود با آن خواند. اما باید گفت لاک زدن فی نفسه هیچ اشکالی ندارد، بلکه فقط برای وضو و غسل از آن جهت که مانعی برای رسیدن آب به پوست می شود، شرعاً اشکال دارد. وگرنه موقع نماز خواندن نه تنها اشکالی ندارد بلکه جزو زینت حساب می شود. درست مانند آرایش فی نفسه هیچ اشکالی ندارد، بلکه حتی از نظر دین در مواقع خاص، بسیار هم مورد سفارش قرار گرفته است.

در هنگام نماز، آرایش کردن و پوشیدن لباس های تمیز و انداختن گردنبند طلا و حنا کردن دستان، در صورتی که نامحرم نبیند، مستحب است. فقط باید دقت کرد که آرایش مانع سجده نباشد.

بنابراین اگر کسی بعد از وضو و یا غسل لاک بزند، مادامی که بر طهارت باقی باشد، می تواند نماز بخواند و نماز خواندن با لاک در این صورت اشکال ندارد.

همچنین شرط دیگری که در استفاده از لاک هنگام نماز باید رعایت شود این است که جلوی نامحرم نباشد. یعنی اگر در جایی نماز می خوانید که ممکن است نامحرمی نگاهش به دستان لاک زده شما بیفتد، استفاده از آن اشکال دارد.

نماز خواندن با آرایش عروس

با توجه به اینکه مراحل انجام آرایش عروس بسیار طولانی است آیا می توان به جای وضو تیمم کرد؟

آیت الله مکارم شیرازی:

طبق نظر مراجع عظام تقلید، این مساله نمی تواند عذر برای ترک وضو یا غسل و انجام تیمم به جای آن باشد.

نماز خواندن با مانتو و روسرى

همه مراجع:

اگر مقدار واجب پوشش و شرایط لباس نمازگزار در آن رعایت شود، اشکال ندارد؛ هر چند نماز با چادر براى رعایت پوشش در نماز، آسان‏تر و بهتر است.

مقدار واجب پوشش براى زن در حال نماز، پوشاندن تمام بدن حتى موى سر به جز صورت (به مقدارى که در وضو شسته مى‏شود) و دست‏ها تا مچ و پاها تا مچ است. اما براى آن که یقین کند مقدار واجب را پوشانده است، باید (آیت‏اللّه مکارم احتیاط واجب دارند) مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایین‏تر از مچ را هم بپوشاند.

آیت الله خامنه ای:

براى زن واجب است در حال نماز تمام بدن خود را بپوشاند، فقط باز گذاشتن گردى صورت و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق پا (در صورتى که نامحرم نباشد) نماز را باطل نمى‌کند و پوشاندن لازم نیست با چادر باشد.

آیت الله مکارم شیرازی:

پوشیدن لباسهاى زینتى برای خواندن نماز اشکال دارد ولى مانتوهاى معمولى زینتى نیست و لباسى که تمام بدن جز صورت و کفّین را بپوشاند کافى است هر چند چادر محفوظ تر و بهتر است.

نماز خواندن با مانتو و شلوار و روسرى معمولى، یا بلوز و دامن و جوراب و روسرى معمولى، به گونه‌اى که به جز گردى صورت و دستها تا مچ بقیّه بدن پوشیده باشداشکالى ندارد، هر چند چادر حجاب برتر است، و در صورتى که لباس زینتى باشد، ولى در مقابل نامحرمان نباشد، آن هم اشکالى ندارد.

استفاده از چادرهاى نازک، که در برابر نور بدن نمایان مى‌شود، در صورتى که در آنجا نورى نباشد که بدن نمایان شود اشکالى ندارد.

همچنین بخوانید:

چرا باید با چادر نماز بخوانیم؟ مگر خدا نامحرم است؟

آیا وضو گرفتن و نماز خواندن با لاک روی ناخن صحیح است؟

حکم نماز با خون حجامت چیست؟

حکم ناخن بلند در وضو و نماز چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits