دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سوالات متداول در مورد عده طلاق
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عِدّه مدت‌زمان معینی است که زن پس از جدایی از شوهر، باید صبر کرده و تا پایان آن مدت ازدواج نکند. با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا به پرسش های مهم در این زمینه پاسخ دهیم .

سوالات متداول در مورد مدت زمان عده طلاق

پرسش: ازدواج با زنی که در حال عده است در صورت جهل چه حکمی دارد؟

پرسش: فلسفه عده نگه داشتن بانوان پس از طلاق چیست؟

پرسش: اگر خانمی پس از طلاق جواب آزمایش پزشکی اش در مورد بچه دار بودن از همسر سابقش منفی باشد و خانم باردار نشده باشد، آیا می تواند بدون نگه داشتن عده، به عقد کسی در آید؟

پرسش: اگر مردی با جهل به این که خانمی دوره عده اش را می گذراند و خانم با جهل به این که حتی اگر جواب آزمایش بچه دار شدن منفی است باید عده را نگه دارد، با هم ازدواج موقت کنند و در دوران عده با هم نزدیکی کنند، آیا بر هم حرام ابدی می شوند؟

پرسش: و اگر هر دو در مورد این موضوع که با هم تحت این شرایط حرام ابدی می شوند، جهل داشته باشند، آیا تاثیری بر حرام شدن یا نشدن ابدیشان دارد؟

پاسخ اجمالی به پرسش در مورد زمان مدت عده

اسلام بر اساس حکمت ها و مصلحت های متعددی عده طلاق را واجب کرده است و با آزمایش و منفی بودن جواب آزمایش وجوب عده نگه داشتن منتفی نمی شود. همچنین جهل تأثیری بر حرمت ابدی ندارد و حتی در صورت جهل، اگر در حال عده، نزدیکی صورت گرفته باشد زن و مرد بر هم حرام مؤبد می شوند.

پاسخ تفصیلی به پرسش در مورد زمان مدت عده

در مورد سؤال دوم شما باید گفت منفی بودن جواب آزمایش مانع از وجوب عده نگه داشتن نیست و باید حتماً عده را نگه دارد و بعد از تمام شدن عده طلاق از همسر اول، می تواند به عقد همسر جدید در آید.

در پاسخ سؤال سوم شما باید گفت: ازدواج در عده دو حالت دارد. یک، این که ازدواج همراه با دخول باشد. دو، بدون دخول باشد. در صورت اول جهل تأثیری بر حرمت ابدی ندارد.

چنان که فقها می گویند: "و حتی در صورت جهل، اگر در حال عده، نزدیکی صورت گرفته باشد زن و مرد بر هم حرام مؤبد می شوند". اما در صورت دوم، امام خمینی (ره) می گوید: "عقد ازدواج در حال عده غیر، سبب حرمت ابدی است.

بله در صورتی که زن و مرد جاهل باشند به این که زن در عده است و یا جاهل باشند به این که عقد در حال عده جایز نیست و دخول هم محقق نشده باشد، حرمت ابدی پیدا نمی شود و فقط عقد باطل است و بعد از گذشتن عده می توانند باهم ازدواج کنند".


الگلبایگانی، السید محمد رضا الموسوی مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏2، ص 227، الناشر: دار القرآن الکریم، تاریخ الطبع: 1409 ه ق‏، الطبعة: الثانیة، قم المقدسة، المحقق، المصحح: علی کریمی جهرمی- علی ثابتی همدانی- علی نیری همدانی‏، عدد المجلدات: 3.

استفتائات، امام خمینی، ج 3، ص136،س 125، نشر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

divider


عده در ازدواج موقت چگونه است و معنای دو حیض کامل در این عده چیست؟

پرسش: با سلام ؛ مرد و زنی صیغه ی موقت جاری کردند و با هم نزدیکی داشتند. بعد از گذشت 10 روز از پایان زمان صیغه مجدد با هم صیغه ی موقت خواندند و با هم نزدیکی نداشتند.

عده ی زن از پایان صیغه ی اول محاسبه میشود یا صیغه ی دوم؟ و مراد از دو حیض کامل در عده ی ازدواج موقت، پاک شدن از حیض دوم است یا تکمیل زمان پاک بودن و دیدن حیض سوم(مانند عده ی ازدواج دائم)؟

مدت عده طلاق

پاسخ اجمالی در مورد مدت زمان عده

پاسخ اجمالی: اگر زن بخواهد دوباره با همان شخص اول ازدواج کند، عده نگه داشتن لازم نیست ولی برای ازدواج با شخص دیگری باید بعد از پایان صیغه دوم یا بخشیده شدن مدت صیغه دوم، عده نگه دارد.

معنای دو حیض کامل این است که زن بعد از دیدن حیض اول و پاک شدن از آن، حیض دوم را نیز ببیند و با انتهای حیض دوم و رسیدن به طهر و پاکی از عده از دواج موقت خارج می شود و لازم نیست که طهر متصل به این حیض نیز تمام شود.

پاسخ تفصیلی به پرسش در مورد مدت زمان عده

نظر شما را به سؤالی در همین رابطه جلب می کنیم: شخصى خانمى را براى مدتى، به عقد موقّت خود در مى‏آورد و با او نزدیکى مى‏کند. سپس بعد از تمام شدن مدت عقد، دوباره او را صیغه مى‏کند و این بار با او نزدیکى نمى‏کند. آیا این خانم باید بعد از تمام شدن عقد دوم، عده نگه دارد؟

همه مراجع عظام تقلید: آرى، براى ازدواج با شخص دیگر، باید عده نگه دارد. بنابراین در فرض سؤال شما، اگر زن بخواهد دوباره با همان شخص اول ازدواج کند، عده نگه داشتن لازم نیست ولی برای ازدواج با شخص دیگری باید بعد از پایان صیغه دوم یا بخشیده شدن مدت صیغه دوم، عده نگه دارد.

در ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم _که طلاق در زمان حیض جایز نیست و موجب بطلان طلاق است_اگر وقت صیغه موقت در زمان حیض زن تمام شود اشکالی نداشته و این دو از هم جدا می شوند و یا این که مرد می تواند در زمان حائض بودن زن، بقیه مدت را به او بخشیده و در نتیجه از هم جدا شوند.

بنابراین در هنگام جدان شدن مرد از زنی که با او ازدواج موقت کرده است، زن می تواند در حال طهر(پاکی) یا در حال حیض باشد. اگر در حال طهر باشد بعد از دیدن دو حیض کامل و به تمام رسیدن آن، زن از عده خارج می شود و اگر در حال حیض از هم جدا شده اند چون مقداری از این حیض را در همسری مرد بوده است، این حیض، حیض کامل نبوده است و جزء عده ازدواج موقت به حساب نمی آید.

در هر صورت معنای دو حیض کامل این است که زن بعد از دیدن حیض اول و پاک شدن از آن، حیض دوم را نیز ببیند و با انتهای حیض دوم و رسیدن به طهر و پاکی از عده از دواج موقت خارج می شود و لازم نیست که طهر متصل به این حیض نیز تمام شود.

آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج 3، مسأله 1311؛ آیت الله خامنه‏اى، استفتاء، س 163؛ آیت الله تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 1311 ؛آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 3، م 249؛ امام خمینى، تحریر الوسیله، ج 2، النکاح المنقطع، م 11؛ آیت الله صافى، هدایة العباد، ج 2، النکاح المنقطع، م 11؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج 2، س ؛694 آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1255 و دفتر: آیت الله بهجت و آیت الله مکارم . با استفاده از نرم افزار پرسمان.

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 523 : در ازدواج موقت شاهد گرفتن و پاک بودن از حیض لازم نیست.

عده ازدواج موقت دو حیض کامل برای کسانی که حیض می بینند یا چهل و پنج روز برای کسانی که حیض نمی بینند،است. نک: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 526.

بیشتر بخوانید:

۵۰ پرسش و پاسخ در مورد روزه خواری ( قسمت دوم )

۳۰ پرسش و پاسخ در مورد تقسیم ارث و انحصار وراثت

۳۰ پرسش و پاسخ در مورد مهریه

۳۰ پرسش و پاسخ متداول در مورد طلاق

۵۰ پرسش مهم در مورد حکم شرعی روزه خواری + جواب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits