دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵۰ پرسش و پاسخ در مورد روزه خواری

۵۰ حکم شرعی در مورد روزه خواری ( قسمت اول )

۵۰ پرسش و پاسخ در مورد روزه خواری
15
زمان مطالعه: 18 دقیقه
روزه در اسلام عملی است که انسان از اذان صبح تا اذان مغرب از چیزهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری نماید. روزه از آداب مذهبی است که برای معتقدین به عنوان وسیله‌ای برای تقرب به خداوند، پالایش بدن در راستای درک امور معنوی، کاربرد دارد. با ما در مجله...

حکم شرعی در مورد روزه خواری

50 پرسش و پاسخ در مورد روزه خواری

پرسش: کثیر السفر حداقل ماهی چند روز باید در سفر باشد؟

پاسخ: اگر در ماه حد اقل ۱۰ روز به سفر می روید یا در سفر هستید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر باشد شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرها نماز تمام و روزه صحیح است و چنانچه ۸ یا ۹ روز باشد به احتیاط واجب در تمام سفرها باید بین شکسته و تمام و روزه و قضا جمع کنید . ولی اگر ۷ روز یا کمتر سفر می کنید نمازهایتان در این سفرها شکسته و روزه صحیح نیست.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: بنده دانشجو در یکی از ایالتهای امریکا مشغول به تحصیل هستم. در حال حاضر که ماه مبارک رمضان می باشد، یک سؤالی برایم پیش آمد که من بخاطر نبودن امکانات لازم و کمبود وقت بیشتر اوقات مجبورم بیرون از محل سکونتم افطار کنم و در عین حال غذاهایی که در آنها گوشت مصرف شده مانند مرغ و گوشت سفارش دهم که در این صورت آنها به طریق اسلامی ذبح نشده اند. در این حال خواستم نظر علماء را در این باره سؤال کنم و راه حلی را برای من جویا باشند؟

پاسخ: روزه باطل نمی شود ولی خوردن آنها حرام است و دهان شما و آنچه با آن اصابت کند نجس می شود.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: می شود روزه را فروخت؟

پاسخ: می توان برای میتی اجیر شد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: زنی که به علت زایمان نتواند روزه بگیرد چه مقدار باید کفاره بدهد؟

پاسخ: فقط قضاء می کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر شخصی جنب باشد و نماز و روزه ی قضا بگیرد ولی نداند که جنب است وبعد از چند مدت متوجه شود و بداند که جنب بوده تکلیف چه می‌باشد؟

پاسخ: روزه های وی صحیح است و نمازهایی که بدون غسل به جا آورده بجا آورده است باید قضا کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: من ۲ سال است که بدلیل زایمان و شیر دادن طفل روزه نگرفتم سال گذشته که بچه هنوز ۱ ساله نشده بود سؤال کردم در مورد روزه گفتند باید خودت بفهمی می توانی یا نه حالا من سؤال دارم که بچه ام هنوز شیر می خورد و ۲ سالش نشده وبعد از رمضان ۲ ساله می شود حکم روزه من چیست و سالهای گذشته چطور وبچه از سن ۶ ماهگی غذای کمکی می خورد ؟

پاسخ: روزهائی که روزه نگرفته اید قضا کنید و علاوه بر قضا ، برای هر یک روز که تا ماه رمضان بعدی قضا نکرده اید ۷۵۰ گرم طعام به فقیر صدقه بدهید .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: کسی که روزه قضا بر مستحب بگیرد آیا میتواند جایگزین کند؟

پاسخ: جایگزین نمیشود و کسی که روزه ماه رمضان به ذمه او باشد صحیح نیست روزه مستحبی بگیرد و روزه باطل است.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: در برخی کشورها چندین روز آفتاب طلوع و یا غروب نمی کند نماز و روزه در این کشورها چگونه است؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که نماز را با اوقات نزدیکترین کشور و یا شهری که در بیست چهار ساعت دارای شب و روز می باشد تطبیق دهد و نمارهای پنجگانه را برابر اوقات شرعی آنجا بخواند هر چند با قصد قربت مطلقه.

و اما روزه را باید به کشوری برود که بتواند روزه ماه رمضان را بگیرد که فضیلت بسیار دارد و اگر ممکن نشد در غیر ماه رمضان چنان کند و قضا به جا آورد .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: من دانشجو هستم در شهری دور و در هر هفته شاید ممکن باشد از محل تحصیلم دور شوم حکم نماز و روزه من در محل تحصیلم چطور است؟

پاسخ: اگر تحصیل شما در انجا حد اقل ۲ سال ادامه دارد نماز شما تمام و روزه صحیح است و در دو هفته اول اگر کمتر از ده روز انجا بمانید احتیاطا بین شکسته و تمام جمع کنید.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: حکم زن شیرده در ماه رمضان چیست؟

پاسخ: زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یـک مـد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید .

ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد – مثلا این که بتواند از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر من غسل جنابت را فراموش کنم و پس از چهار روز به یاد بیاورم که غسل جنابت انجام نداده ام … در آن صورت باید غسل جنابت را انجام دهم و آیا باید نمازها و روزه های گذشته ام را قضا کنم؟

پاسخ: باید غسل کنید و نماز و روزه ها را قضا کنید.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: حکم باطل کردن روزه با خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت در ماه رمضان چیست؟

پاسخ: اگر کسی روزه ماه رمضان را به خوردن یا آشامیدن یا جماع یا استمناء یا باقی ماندن بر جنابت باطل کند ، در صورتی که از روی عمد و اختیار باشد و از روی ناچاری و جبر نباشد ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب می‏شود .

و احتیاط مستحب آن است که کسی که روزه را به غیر آنچه گفته شد باطل کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بدهد . و اگر کسی چیزی از آنچه را که گذشت انجام دهد ، در حالی که عقیده قطعی داشته که روزه را باطل نمی‏کند ، کفاره بر او واجب نیست .

و همچنین است کسی که نمی‏دانسته روزه بر او واجب است ، مانند کودکان در اوائل بلوغ . و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً «۷۵۰» گرم است ، طعام ـ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها ـ بدهد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: کسی در ماه رمضان توانایی روزه ندارد و ضعف بر او غالب می شود آیا می تواند روزه نگیرد؟

پاسخ: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد که عادتا قابل تحمل نیست) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن (فقط) به مقدار ضرورت جایز است ولی به احتیاط واجب بقیه روز را امساک نماید و باید بعد از ماه مبارک رمضان قضا نماید و کفاره بر او واجب نیست.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا زن پس از قطع خون حیض و نفاس که میتوانسته قبل از طلوع فجر غسل کند و روزه بگیرد ؟

پاسخ: زن پس از قطع خون حیض و نفاس که میتوانسته قبل از طلوع فجر غسل کند و روزه بگیرد اگر اهمال کرده تا طلوع فجر ناپاک بماند روزه آن روزش باطل است و همانند بقاء عمدی بر جنابت میباشد و آن روز را از روی ادب امساک میکند و بعد،قضا به جا میآورد و اگر غسل ممکن نباشد باید تیمم نماید.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا شستن دهان و دندان با فرچه و خمیر، روزه باطل می شود ؟

پاسخ: مسواک زدن در ماه رمضان مفطر نیست اگر روزه دار ذرات خمیر دندان را که با آب دهان قاطى شده فرو ندهد. ومقدار کمى که در آب دهان از بین مى رود به روزه ضرر نمی رساند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا تنفّس مصنوعی روزه را باطل می کند؟

پاسخ: وارد شدن فقط هوا روزه را باطل نمی کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: سرم و یا آمپول خوراکی که از رگ تزریق می شود روزه را باطل می کند؟ اعم از این که مریض ناچار باشد و یا نباشد؟

پاسخ: در هر دو صورت روزه را باطل نمی کند .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: شخصی بدون آنکه بداند بقاء بر جنابت روزه را باطل می کند، روزه گرفته است روزه او چطور است؟

پاسخ: اگر نمی دانسته است که بقاء بر جنابت روزه را باطل می کند و یا اصلا به این معانی توجّه نداشته است روزه او صحیح است و قضا و کفاره ندارد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا اماله کردن روزه را باطل می کند ؟

پاسخ: اماله کردن با چیز روان اگرچه از روی ناچاری وبرای معالجه باشد , روزه را باطل می کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: رساندن غبار به حلق در حال روزه حکمش چیست ؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند , چه غبار از چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد ,یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است مثل خاک .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا استمناء در روز ماه رمضان روزه را باطل می کند؟ اعم از آنکه منی بیرون بیاید یا نه و کفاره آن چیست؟ وانگهی اگر چنان کاری را زنان انجام دهند حکم آن چیست؟

پاسخ: اگر به قصد انزال، استمنا کند و انزال هم بشود روزه باطل می شود و بر او قضا و کفاره واجب است (روزه دو ماه پی در پی و یا اطعام شصت فقیر) اما اگر استمناء کند و قصد انزال هم داشته باشد لیکن منی خارج نشود او باید روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه بگیرد آنگاه قضا هم بکند. بر او واجب است قضا کند و کفاره واجب نمی شود.

و اما اگر بر خودش مطمئن بوده که منی خارج نخواهد شد از قضا منی بیرون آید نه قضا واجب می شود و نه کفاره و در این مسائل فرقی میان زن و مرد نیست .

و اگر استمناء کند و قصد انزال نداشته باشد و عادت او هم چنان نبوده است که انزال بشود ولی احتمال انزال می داده و اتفاقاً منی هم خارج شود

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: در کشور دانمارک زندگی میکنم روز در ماه مبارک رمضان ۲۰ تا ۲۱ ساعت است و من مشغول کار هستم و نمی توانم با این روزهای بلند روزه را تحمل کنم حکم روزه من چیست ؟

پاسخ: واجب است بر طبق اوقات شرعی همان شهر روزه بگیرید هرچند روز بلند باشد ولى اگر روزه گرفتن مشقت زیادی داشته باشد و عادتا قابل تحمل نباشد ، جایز است در هنگام شدت گرسنگی و تشنگی بنابر احتیاط واجب تنها به مقدار ضرورت آب بنوشید یا غذا بخورید و باید بقیه روز را به احتیاط واجب امساک کنید و بعد از ماه رمضان این روز را قضا کنید و کفاره ندارد.

و نیز می توانید در محدوده زمانی بین اذان صبح تا قبل از اذان ظهر به مقدار مسافت شرعی (۲۲ کیلومتر) از آخرین خانه های شهر خارج شده و روزه خود را در آنجا افطار کنید و به شهر بازگشته و در این فرض امساک واجب نیست و باید بعدا آنرا قضا کنید و کفاره ندارد.

و اگر روزه مانع کاری باشد که امرار معاش متوقف بر آن است مثلا موجب ضعف شود به گونه ای که امکان ادامه کار نباشد یا به حدی موجب تشنگی شود که قابل تحمل نباشد, پس اگر تغییر کار یا ترک ان در ماه مبارک رمضان ممکن باشد وبتواند زندگی را با مالی دیگر هرچند با قرض ادامه دهد, این کار را انجام دهد و روزه بگیرد.

و در صورتی که این امر میسور نباشد, باید روزه بگیرد, ولی هنگام ضعف شدید می تواند با نوشیدن آب یا خوردن غذا بنا بر احتیاط واجب (فقط) به مقدار ضرورت ضعف خود را برطرف کند و خوردن بیش از آن مقدار اشکال دارد, و به احتیاط واجب باید بقیه روز را امساک کند، و باید بعد از ماه مبارک رمضان آن را قضا نماید وکفاره بر او واجب نیست.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: مادرم تعدادی روزه قرضی دارد. با هر زحمتی که هست روزهای ماه مبارک رمضان را روزه می گیرد ولی توانایی ادای روزه های قرضی خود را (به دلیل کهولت سن وبیماری) در خود نمی بیند. حال آیا من به عنوان فرزند اومی توانم (در حالی که در قید حیات است) روزه های قرضی را ادا کنم؟

پاسخ: قبل از فوت ایشان جایز نیست.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: هر کسی که مریض باشد وچند سال پی درپی نتواند روزه را بگیرد در صورتی که خوب شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر تا ماه رمضان بعدی خوب نشده باشد قضا ندارد وفقط برای هر یک روز ۷۵۰گرم گندم به فقیر صدقه بدهد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر انسان بر اثر فراموشی در روزه مستحبی چیزی بخورد یا بیاشامد حکم آن چیست ؟

پاسخ: روزه صحیح است .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش و پاسخ در مورد روزه خواری

پرسش: زنی شک دارد بین الطلوعین پاک شده یا بعد از آن و یا اینکه حائض بوده و شک دارد قبل از طلوع فجر پاک شده یا بعد از آن و یا روزه داری که شک دارد قبل از غروب حیض شده یا بعد از آن وظیفه اش چیست ؟

پاسخ: در فرض اول قضا واجب نیست و در فرض دوم روزه اش صحیح است و همچنین فرض سوم.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: لطفا بفرمایید اینکه فرد در ۴ جا میتواند نمازش را تمام بخواند ایا مثالا اگر هتلی در کربلا و یا مکه و یا مدینه و یا کوفه باشد نیز میتواند نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگیرد یا تنها اختصاص حائر دارد اگر صحن و سرای جدید اضافه شود چطور؟

پاسخ: در کل شهر مکه و شهر مدینه و شهر کوفه ـ که شامل مسجد سهله نیز می شود ـ جایز است مسافر نماز را تمام بخواند و همچنین تا نه متر و نیم اطراف ضریح مبارک امام حسین علیه السلام ، ولی روزه نمی تواند بگیرد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر شخصی جنب باشد و نماز و روزه بگیرد ولی نداند که جنب است وبعد از چند مدت متوجه شود و بداند که جنب بوده تکلیف چه میباشد؟

پاسخ: روزه های وی صحیح است ولی نمازها را باید قضا کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا می توان در ایام البیض ( اعتکاف ) نیت به روزه قضاء عن ماء فی الذمه گرفت؟

پاسخ: اشکال ندارد .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا می توان در کفاره جمع به جای ۶۰ روز روزه به ۶۰ فقیر طعام داد؟

پاسخ: در افطار به حرام کفاره جمع به نظر آقای سیستانی (حفظه الله) واجب نیست و همان اطعام (۶۰) فقیر کافی است فقط در کفاره قتل عمدی کفاره جمع هست و در این صورت باید شصت روز روزه بگیرد و ۶۰ فقیر را اطعام کند یعنی به هر یک مد (۴/۳ کیلو) طعام بدهد (۷۵۰ گرم) ولی نمی تواند به جای روزه فقط آنها را اطعام کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: نیت روزه تا چه موقع می تواند باشد؟

پاسخ: اگر نیت روزه ماه رمضان را فراموش کند وتا قبل از ظهر متذکر شود نیت همان وقت کافی است ولی اگر بعد از ظهر متذکر شود بنابر احتیاط واجب کافی نیست ، بنابر این باید نیت روزه نماید واحتیاطا پس از ماه رمضان قضا کند.

البته منظور از نیت گفتن کلامی نیست یا به قلب سپردن مطلبی نیست بلکه همین که درضمیر ناخود آگاه او انگیزه روزه باشد کافی است حتی اگر تفصیلا متوجه نباشد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: حکم استفاده کردن از اسپری برای تنگی نفس در ماه رمضان چیست؟

پاسخ: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى ‏شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى ‏کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: ایا باقی ماندن بر جنابت درماه رمضان تاطلوع فجر ،روزه را باطل میکند ؟

پاسخ: باقی ماندن برجنابت درماه رمضان تاطلوع فجر ،روزه را باطل میکند پس کسی که درماه رمضان عمداً بدون غسل مانده و فجر طلوع کرده است،آن روز از به قصد مافی الذمه،واجب است امساک کند ولی بعداً باید روزه آن روزرا باز به قصد مافی الذمه قضا نماید .اما مریضی که نتواند غسل کند تیمم می کند و روزه اش صحیح میباشد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: هرگاه روزه دار عمدا قی کند روزه اش باطل است ؟

پاسخ: هرگاه روزه دار عمدا قی کند اگرچه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد , روزه اش باطل می شود, ولی اگر سهوا یا بی اختیار قی کند اشکال ندارد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: سیگار کشیدن در حال روزه روزه باطل است ؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگـر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند حکمش چیست ؟

پاسخ: اگـر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند , واگر وظیفه اش تیمم است تیمم ننماید , روزه آن روز را باید تمام کند و قضای آن را نـیـز بگیرد , و در روزه قضای ماه رمضان اگر عمدا غسل وتیمم را ترک کند , بنابر احتیاط واجب نمی تواند آن روز را روزه بگیرد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: زن باردار آیا می تواند روزه بگیرد در صورتی که دکتر به آن گفته ضرر دارد؟

پاسخ: زنى که زائیدن او نزدیک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد.

و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نیست گردد روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: حکم کسی که ماه رمضان بر اساس شهادت دو نفر عادل و جامع شرایط ۲۹ روز روزه گرفته اند چیست ؟

پاسخ: قضا لازم نیست .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر زنی بیمار باشد و نتواند روزه بگیرد ایا کفاره روزه بر او واجب است؟

پاسخ: کفاره ندارد و اگرمرض او تا سال بعد ادامه داشت به احتیاط واجب برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم به فقیر بدهد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: در چه صورتی باطل کردن روزه مستحب است؟

پاسخ: مستحب است برای کسی که صوم مستحب گرفته روزه خود را قطع کند اگر برادر مؤمنی او را به طعامی دعوت کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر خانم شک دارد حامله است یا نه ولی ترس ضرر دارد (بر فرض که حامله باشد) آیا افطار جایز است ؟

پاسخ: اگر ترس ضرر باشد روزه واجب نیست.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: ۱) بدلیل کاری که دارم حداقل ۳ روز در هفته از محل سکونت خود خارج می شوم آیا روزه کامل است یا خیر؟ ۲) اگر به جهت تفریح وکار متفرقه به سایر شهرها نیز سفر کنم چگونه است؟

پاسخ: اگر این برنامه حداقل ۶ ماه ادامه دارد نماز و روزه شما در همه جا تمام است.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: در یک شهری هستم و شناخت نسبت دیدن ماه و کیفیت آن ندارم می توانم به گفته علماء یا اعلان آن از سایتهای عمومی اعتماد کنم و روزه بگیرم یا افطار کنم؟

پاسخ: میتوانید استهلال کنید و از ماه مشخص کنید در وقت غروب روز ۲۹ از ماه واگر ماه را ندیدید ماه را سی روز کامل کنید مگر اینکه مطمئن شوید که افراد دیگر با چشم خود ماه را دیدند و اعتبار به اعلان آن از رسانه های گروهی فی نفسه ندارد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر شخصی جنب باشد و نماز و روزه بگیرد ولی نداند که جنب است وبعد از چند مدت متوجه شود و بداند که جنب بوده تکلیف چه میباشد؟

پاسخ: روزه های وی صحیح است و نمازهایی که قبل بجا آورده است قضا کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: اگر روزه دار بتواند از قی کردن خود داری کند حکمش چیست ؟

پاسخ: اگر روزه دار بتواند از قی کردن خود داری کند , اگر به طبع خود حادث شده است لازم نیست از آن جلوگیری کند.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل است ؟

پاسخ: فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل نمی کند ولی کراهت شدید دارد.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد , هرگاه تا اذان صبح عمدا جنب بـماند حکمش چیست ؟

پاسخ: کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد , هرگاه تا اذان صبح عمدا جنب بـماند , نمی تواند آن روز را روزه بگیرد , واگر از روی عمد نباشد , می تواند ,اگر چه احتیاط در ترک آن است .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: کسی که روزه قضا دارد و لی به نیت مستحب بگیرد آیا میتواند جایگزین قضا حساب کند؟

پاسخ: جایگزین نمی‌شود و کسی که روزه ماه رمضان به ذمه او باشد صحیح نیست روزه مستحبی بگیرد و روزه باطل است.

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: در ماه رمضان پس از یک روز روزه گرفتن خون ریزی لثه به وجود آمد حکم آن چیست و آیا کفاره دارد و مقدار آن چقدر است ؟

پاسخ: اگر خون در حال خواب و مانند آن بی اختیار داخل در حلق او می شود و نمی تواند جلوی آن را بگیرد اشکال ندارد و اگر جلوگیری از آن برای او حرج شدید دارد روزه اش باطل می شود ولی گناه نکرده و بعداً قضا می کند.

اگر تا سال دیگر خوب شود و الا برای هر روز ۷۵۰ گرم گندم به فقیر بدهد و اگر می تواند بدون حرج از آن جلوگیری کند ولی به علت جهل به مسأله این کار را نکند روزه اش باطل است ولی گناه ندارد مگر جاهل مقصر ملتفت باشد که احوط اداء کفاره است .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

پرسش: آیا عمل جماع به هنگام روزه مستحبی در طول روز باعث ابطال روزه می گردد و آیا کفاره دارد ؟

پاسخ: روزه باطل می شود و کفاره ندارد .

حکم شرعی در مورد روزه خواری

بیشتر بخوانید:

۲۰ حکم شرعی در مورد نگاه کردن به نامحرم

۵۰ حکم شرعی در مورد روزه خواری ( قسمت دوم )

۵۰ سوال متداول در مورد روزه خواری به همراه پاسخ

۵۰ پرسش مهم در مورد حکم شرعی روزه خواری + جواب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits