دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فقه و احکام شرعی: آیا خالکوبی حرام است؟
29
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حكم تاتو و خالكوبی در وضو و غسل : خالکوبی در اسلام چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟

حکم شرعی خالکوبی و تاتو برای زنان و مردان چیست ؟

حکم خالکوبی در اسلام

انجام تاتو یا خالکوبی می تواند به دلیل یک رفتار فرقه ای و مذهبی و یا به خاطر زیبایی و یا جهت یک عقیده خاص و خیابانی باشد . در این متن میخواهیم به بررسی حکم خالکوبی از دیدگاه مراجع بپردازیم.

خالکوبی چیست؟

قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست باعث تغییرات رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم . انجام خالکوبی با توجه به احتمال انتقال بیماری ها، در هیچ آرایشگاه و مرکزی مجاز نیست و خلاف قانون است. اقداماتی مثل خالکوبی یک کار شبه درمانی است و باید با نظارت پزشک متخصص انجام شود.تاتو هم نوعی خالکوبی به حساب می آید، اما اگر در حضور پزشک متخصص صورت بگیرد و نکات بهداشتی آن رعایت شود، مشکلی ندارد.در صورتی که خالکوبی توسط افرادی صورت گیرد که به اصول بهداشتی و پزشکی آگاه نیستند، انواع بیماری های عفونی واگیردار و بیماری های پوستی از این طریق منتقل خواهند شد.

نظر مراجع شیعه در ارتباط با خالکوبی کردن

آیت‌الله خامنه‌ای: خالکوبی حرام نیست. به­ شرط آنکه ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود. وضو و غسل آن هم صحیح است.

سؤال: بعضی از قسمت‏های بدنم خالکوبی شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود ؟

جواب: اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

حکم شرعی خالکوبی

کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟

پاسخ آیت الله سیستانی: کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد.

آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود هستند، می توانند به حج بروند؟

پاسخ: اشکال ندارد و به حج ضرری نمی‌رساند.

مقداری از ابروی بنده در کودکی در اثر تصادف مو رویش نکرده است، و من آن را تاتو کرده ام (ارایشگر مو کاشته است) لطفا بفرمائید غسل و وضو چه حکمی دارد؟ آیا باطل است یاخیر؟

پاسخ: اگر موی کاشته شده مصنوعی یا طبیعی به نحوی باشد که رشد نکند، چه با ماده چسبنده یا بدون آن کاشته شده باشد، به عنوان جزئی از بدن محسوب نمی‌شود و بنابر این مانع از صحت غسل می‌شود و نمی‌توان در وضو بر آن مسح کشید و اقدام به کاری که باعث تیمم به مدت طولانی شود به احتیاط واجب جایز نیست.

اگر ابرو یا لب تاتو شود برای غسل چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی: این کار در صورتى که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جایز است و در هر حال براى غسل اشکالى ندارد، زیرا چیزى نیست که روى پوست را بپوشاند و اگر روى پوست باشد باید در صورت امکان به هنگام غسل برطرف شود.

احکام مربوط به تاتو

خالکوبی برای غسل چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر همراه با تصاویر مبتذل و انحرافى نباشد وبراى بدن ضرر قابل توجّهى نداشته باشد حرام نیست و در هر حال وضو و غسل با آن اشکالى ندارد؛ امّا سزاوار است از این کار پرهیز شود.

تکلیف کسانى که اسماى جلاله و یا آیاتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى نموده اند، نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن بدون وضو چیست؟

پاسخ: چون هنگام خالکوبى آیات زیر پوست قرار مى گیرد، مسّ آنها اشکالى ندارد؛ ولى اگر بتوانند بدون عسر و حرج آنها را پاک کنند، احتیاط واجب آن است که آن را پاک کنند.

آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟

پاسخ: حرام نیست مگر اینکه عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود.

خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟

پاسخ: هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکس‌هاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.

آیا خالکوبی جرم است؟

در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌ خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می شود اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن جرم محسوب نمی شود و مجازاتی ندارد.
مگر اینکه شخصی تصاویر مستهجن یا غیر متعارفی را در صورتش یا در بعضی از نقاط بدنش که قابل روئت است در دستها و بازوها... خالکوبی کند. در این صورت این عمل به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم بوده و قابل مجازات است. البته وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو می‌کنند محدودیت‌های خاصی وضع نموده و انجام تتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن را در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع کرده است. دلیل این ممنوعیت هم انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز، ‌هپاتیت،‌ عفونتهای پوستی و غیره می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (29 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits