دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا می توان غسل حیض و جنابت را با هم بجا آورد ؟

آیا میشود غسل حیض و جنابت را با هم انجام داد؟

آیا می توان غسل حیض و جنابت را با هم بجا آورد ؟
267
زمان مطالعه: 3 دقیقه
غسل حیض و جنابت - آيا در زمانی كه خانمی حائض است، جنب شود؛ واجب است غسل جنابت را انجام دهد و آیا می‏توان به نیت همه آنها یك غسل به جا آورد؟

آیا میشود دو غسل را هم زمان با هم انجام داد؟

انجام غسل جنابت در ایام عادت واجب نیست.

به نظر امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای صحت غسل جنابت در حال حیض محل اشکال است.

آیا غسل جنابت در زمان عادت ماهیانه واجب است؟

به نظر آیات عظام، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، و آیت الله سیستانی و آیت الله بهجت - انجام غسل جنابت در حال حیض صحیح است و با غسل جنابت، از جنابت پاک می‌شود.

در صورت وجوب دو غسل یا چند غسل واجب(و نیز مستحب با واجب را) می‏توان به نیت همه آنها یك غسل به جا آورد و یا این که آنها را جدا جدا انجام داد.هر دو صورت صحیح است.

در صورت وجوب دو غسل حیض و جنابت، اگر بخواهند هر یك را جدا به جا آورند، یكی بر دیگری رجحان ندارد، و فرقی ندارد که کدام را جلوتر انجام دهند.

تبصره. طبق فتواى عده اى از مراجع تقليد، غسل حيض نياز به وضو ندارد؛ ولى اگر حائض بخواهد وضو بگيرد و به استحباب عمل كند فتواى ياد شده در متن راهگشاى اوست.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای

اگر زن در حال حیض، جنب یا در حال جنابت حایض شود، بعد از پاک شدن از حیض، واجب است علاوه بر غسل حیض، غسل جنابت هم به جا آورد، ولی جایز است که در مقام عمل به غسل جنابت اکتفا کند، لیکن احتیاط (مستحب) این است که نیت هر دو غسل را بنماید.اگر زنی در حال حیض غسل جنابت کند صحت غسلش محل اشکال است.

آیا غسل جنابت در حال حیض صحیح است، به‌طوری که مسقط تکلیف زن جنب باشد؟

ج: صحّت‏ غسل در فرض مذکور محل اشکال است.

اگر زن در حال حیض، جنب یا در حال جنابت حایض شود، آیا بعد از پاک شدن از حیض هر دو غسل بر او واجب است؟ یا این که با حدوث جنابت در حال حیض، غسل جنابت بر او واجب نیست زیرا در موقع جنابت پاک نبوده است؟

ج: در هر دو صورت، علاوه بر غسل حيض، غسل جنابت هم واجب است، ولى جايز است که در مقام عمل، به غسل جنابت اکتفا کند، ليکن احوط اين است که نيت هر دو غسل را بنمايد. اجوبه الاستفتائات .

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازی

غسل جنابت در ايّام حيض : با غسل جنابت در ايّام حيض از جنابت پاك مى‌شود. همچنين غسل‌هاى مستحبّى را مى‌تواند انجام دهد، امّا از كارهايى كه بر حائض حرام است بايد بپرهيزد. همچنين مى‌تواند بعد از پاكى، هر دو را نيّت كرده و يك غسل كند.

مطابق نظر آيت الله سيستانی

پرسش: غسل جنابت در ایام حیض چه حکمی دارد و ایا غسل در این ایام صحیح است ؟

پاسخ: اشکال ندارد ولی حدث حیض با این غسل بر طرف نمیشود.

پرسش: اگر بر من دو غسل واجب باشد (غسل حیض و جنابت) آیا می توانم در یک غسل بگویم نیت می کنم غسل حیض و جنابت انجام دهم و با دو نیت یک غسل انجام دهم؟

پاسخ: اشکال ندارد بلکه اگر یکی از آنها را هم انجام دهید و دیگری را اصلاً نیت نکنید هم کافی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (267 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

تنها | ۲ سال پیش
سلام اگر کسی در دوران حیض جنب شود و بعد از پایان دوره به نیت غسل جنابت هم حمام کند اما در نهایت یادش برود و تنها غسل حیض کند و نیم ساعت بعد از حمام یادش بیایید و حمام در دسترس نداشته باشد آیا غسل جنابت بر گردن اوست و نمی تواند واجبات دین را انجام دهد؟
22
83
محمدهادی | ۴ سال پیش
با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم اگر شخصی ضامنم شود توان پرداختن قسط ها را ندارم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد رهبر عزیزم.
خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم.
بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن.
.شماره تماس من ***۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شمار
ه عابر بانک ملت(۶۱۰۴۳۳۷۸۵۹۷
۷۶۹۹۷)بنام محمدهادی قربانی.
تو راخدا کمک کن
22
141

hits