دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فطریه سادات به چه کسانی میرسد ؟
47
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همانطور که می دانید درمورد فطریه سادات احکام خاصی وجود دارد. در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با احکام فطریه سادات آشنا کنیم.

احکام فطریه سادات

با تمام شدن ماه رمضان و فرا رسیدن عید فطر، مسلمانان موظفند زکاتی را تحت عنوان زکات فطره به فقرا بپردازند. البته این زکات به شرطی است که خودِ فرد فقیر نباشد و بتواند آن را پرداخت کند.

درمورد سادات و افراد سید، احکام فطریه خاصی وجود دارد. در ادامه با احکام فطریه سادات آشنا خواهید شد.

فطریه سادات چگونه است ؟

سوال: اگر سیدى شب عید فطر نان خور میزبان غیر سید محسوب شود، آیا فطره ى آن سید را باید به سید داد یا به غیر سید ؟

جواب: طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید فردی که سید نیست نمی تواند به افراد سید فطریه خود را بدهد حتی اگر نان خور او باشد. شخص سید فقیر هم نمی تواند از غیر سید زکات فطره دریافت کند.

تبصره:

معیار در جواز دادن زکات فطره به سید, زکات دهنده است نه نان خور بودن، زکات فطره (فطریه) صدقه واجب نام دارد، دادن صدقه مستحبی به سید فقیر اشکال ندارد.

سید نمى ‏تواند از غیر سید زکات بگیرد ولى اگر خمس و سایر وجوهات کفایت مخارج او را نکند و از گفتن زکات ناچار باشد مى ‏تواند از غیر سید زکات بگیرد ولى احتیاط واجب آن است که اگر ممکن باشد فقط به مقدارى که براى مخارج روزانه ‏اش ناچار است بگیرد. (م ١٩٥٥ -رساله امام خمینی)

مسأله 2009: کسی که سیّد نیست نمی تواند به سیّد فطره بدهد حتی اگر سیّدی نانخور او باشد نمی تواند فطره او را به سیّد دیگر بدهد.

(مکارم): مسأله کسی که سیّد است نمی تواند زکات فطره از غیر سید بگیرد.

فطریه سادات به چه کسانی میرسد

فطریه سادات

سوال: اگر شوهر سید است و همسرش سید نباشد و یا بالعکس، آیا می توانند فطریه خود را به سادات فقیر دهند ؟ آیا سید نیز حتما فطریه اش را باید به سادات دهد و یا می تواند به فقیر عام نیز فطریه دهد؟

جواب 1: اگر شوهر سید باشد، اشکال ندارد.

جواب 2: لازم نیست و دادن فطریه به غیر سادات اشکال ندارد.

تبصره:

طبق مسئله بالا اگر شوهر سید باشد و همسرش غیر سید باشد، چون پرداخت فطریه بر عهده مرد است (و همسرش نانخور اوست)، می تواند زکات فطره خود و خانمش را و دیگر افرادی که نانخور او هستند و سید نیستند را به سید فقیر بدهد.

سوال: آیا فطریه را به سادات فقیر مى‌‌توان داد؟

جواب: غیر سادات نمى‌‌ توانند به سادات فطریه پرداخت نمایند.

بنابراین فطریه سادات به افراد فقیر سید می رسد و سادات نمی توانند فطریه خود را به غیر سید بدهند، همچنین سادات فقیر نیز نمی توانند از افراد غیر سید فطریه دریافت کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (47 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits