دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا جنب شدن قبل از اذان صبح روزه را باطل می کند ؟
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جنب شدن در ماه رمضان دو حالت دارد: یا قبل از اذان صبح جنب شده و یا بعد از اذان صبح و در طول روز به طور غیر عمد جنب می شود؛ مثلاً در خواب، منی از او خارج شده باشد.

حکم جنب شدن در ماه رمضان قبل از اذان صبح

حضرت امام خمینی (ره) فرموده : اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمداً غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمداً، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است .

اگر در روزه واجبى که وقتش معیّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه ‏اش صحیح است‏. پس، اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید.

جنب شدن در ماه رمضان بعد از اذان صبح:

حضرت امام خمینی (ره): اگر روزه دار در روز محتلم شود؛ یعنی، در خواب از او منی خارج شود، واجب نیست فوراً غسل کند؛ اما برای خواندن نماز های واجب، واجب است غسل جنابت نماید. و هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است‏. پس، در هنگام روزه در طول روز می توان غسل جنابت کرد.

حکم جنب شدن فرد در بین روز در ماه رمضان

اگر کسی در روز ماه رمضان بخوابد و در خواب جنب یا محتلم شود اگر نماز ظهر و عصر را به جا آورده باشد ، به علت روزه دار بودن نیاز نیست تا قبل از مغرب غسل کند اما اگر قبل از خواندن نماز ظهر و عصر محتلم شده باشد باید برای نماز غسل کند.

ماندن در حالت جنابت تا اذان صبح:

اگر فردی به علت برخی از مشکلات تا اذان صبح جنب باقی بماند روزه گرفتن در غیر ماه رمضان و قضای آن اشکال ندارد. اما اگر برای روزه ماه رمضان و قضای آن، معذور از غسل است، باید تیمم نماید و اگر تیمم هم نکند، روزه‏ اش صحیح نیست.

اگر فردی در ماه رمضان نزدیک نماز صبح از خواب بیدار شود در حالی که جنب شده باشد و فرصتی برای غسل یا تیمم تا اذان صبح نداشته باشد، روزه آن روز صحیح است و قضا و کفاره ندارد.

خروج منی در ماه رمضان :

اگر هنگام روزه بودن منی بدون دخالت انسان از او خارج شود روزه باطل نیست اما غسل جنابت واجب است.

روابط تحریک آمیز روزه دار:

اگر روزه دار روابط تحریک آمیز با همسر خود بدون قصد بیرون آمدن منی داشته باشد و مطمئن باشد که با انجام این کار از او منی خارج نمی‏شود اما اگر منی بیرون آید، روزه او صحیح است. ولی اگر مطمئن نیست که منی از او بیرون می آید یا خیر ، روزه‏ اش باطل است.

ندانستن احکام جنابت:

اگر کسی جنب شده باشد و نداند که شرط روزه طهارت از جنب است و همانگونه چند روز روزه بگیرد باید قضای روزه را بگیرد و نیازی به کفاره نیست.

شک در محتلم شدن :

اگر شخصی در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح بیدار شده و متوجه محتلم شدن خود نشده باشد روزه‏ اش صحیح است.

اگر کسی در ماه رمضان قبل از اذان صبح شک کند که محتلم شده یا نه، اما به شک خود اعتنا نکند و بخوابد و بعد از اذان صبح بیدار شود و متوجه شود که قبل از اذان محتلم شده است، اگر بعد از بیداری اول نشانه ای از احتلام نبیند و فقط احتمال آن را بدهد و تا بعد از اذان بخوابد، روزه ‏اش صحیح است، هرچند بعد از دوباره بیدار شدن بفهمد که قبل از اذان صبح محتلم شده است.

استمنا در ماه رمضان:

عمل استمنا (خود ارضائی) در ماه مبارک رمضان حرام و یکی از مبطلات است. اگر شخصی در ماه رمضان استمناء انجام دهد البته به نیت آمدن منی نباشد اما از او منی خارج شود اگر مطمئن نبوده که از او منی خارج می شود اما این عمل را انجام داده باشد ، روزه او باطل است و کفاره هم به علاوه قضاء واجب است .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits