دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
غسل جبیره چیست ؟ احکام وضو و غسل جبیره کدامند ؟
4
زمان مطالعه: 12 دقیقه
غسل جبیره : بسیاری از بانوان که دچار ریزش ابرو شده اند یا ابرو‌های زیبایی ندارند، ممکن است تصمیم به انجام تاتو ابرو بگیرند، ما در این مقاله به بررسی احکام تاتو ابرو و شرایط و نحوه انجام غسل جبیره برای تاتو ابرو می‌پردازیم.

غسل جبیره

بنابر نظر تمام مراجع تقلید انجام تاتو دائمی مشکلی برای وضو و غسل به وجود نمی‌آورد و فرد باید غسل و وضو را به صورت معمول انجام دهد. غسل جبیره برای تاتو ابرو تنها در شرایطی ممکن است که آب برای زخم مضر باشد.

جبیره چیست ؟

چیزی که با آن زخم و شکستگی را می‏بندند، و دوائی که روی زخم و مانند آن می‏گذارند «جبیره» نامیده می‌شود.

آموزش غسل جبیره


احکام و نظرات مراجع تقلید درباره تاتو ابرو

  1. از نظر تمام مراجع تقلید انجام تاتو ابرو اگر دائمی باشد و به صورت خالکوبی زیر پوست باشد، برای وضو گرفتن و یا انجام غسل و نماز خواندن مشکلی به وجود نمی‌آورد.
  2. اگر تاتو ابرو در ایام پاکی زن انجام شود و زخم حاصل از تاتو به صورتی باشد که آب برای شخص ضرری نداشته باشد باید وضو و یا غسل به صورت معمول انجام شود. هرچند که انجام این عمل بصورت معمول موجب خراب شدن تاتو شود، اما در صورتی که رسیدن آب برای شخص ضرر داشته باشد باید وضو یا غسل به صورت جبیره انجام شود، تشخیص مضر بودن آب بر عهده شخص مکلف است.
  3. انجام تاتو ابرو اگر به صورت خالکوبی زیر پوست باشد، در زمان عادت ماهیانه که بانوان نماز نمی‌خوانند اشکالی ندارد.
  4. در صورتی‌که در تاتو یا هاشور ابرو جرمی روی پوست قرار بگیرد که مانع رسیدن آب به پوست می‌شود، وضو و غسل را باطل می‌کند. در چنین شرایطی بنابر نظر تمام مراجع تقلید باید برای انجام وضو و غسل مانع برطرف شود.
  5. اگر تاتو ابرو به منظور ترمیم قسمت‌های از بین رفته ابرو انجام شود، به صورتی‌که ابرو‌های تاتو شده ‌در حد ابروی معمولی باشند و از نظر عموم مردم آرایش محسوب نشوند، پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.
  6. در صورتی‌که تاتو ابرو در بانوان به گونه‌ای است که زینت محسوب می‌شود و باعث جلب توجه نامحرم می‌شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
  7. بنابر نظر تمام مراجع تقلید، انجام تاتو ابرو مشکلی برای حج رفتن و انجام اعمال حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به وضو و غسل دارند، به وجود نمی‌آورد.
  8. تاتو ابرو در صورتی جایز است که برای بدن ضرر نداشته باشد، در غیر اینصورت جایز نیست.


نحوه و شرایط انجام غسل جبیره برای تاتو ابرو

تاتو ابرو جوهر و رنگ است و جرم ندارد، بنابراین قاعده کلی این است که می‌بایست جای زخم شست و شو داده شود و پس از آن غسل را به جای آورد.

در صورتی که آب برای زخم ضرر دارد، باید غسل جبیره انجام شود. جبیره در اصطلاح به پارچه، باند، چسب و ... که با آن زخم و شکستگی را می‌بندند یا دوایی که روی زخم قرار می‌دهند، گفته می‌شود.

بنابر احتیاط واجب غسل جبیره باید بصورت ترتیبی انجام شود، برای انجام غسل جبیره برای تاتو ابرو باید:

  1. قسمت زخم ابرو با پلاستیک و چسب ضد آب پوشانده شود، به طوریکه آب نتواند به داخل آن نفوذ کند
  2. در هنگام غسل شخص باید سر و گردن و روی چسب را شسته و خارج از آب به نیت جبیره روی قسمتی که با پلاستیک و چسب پوشانده شده است دست تر بکشد و سپس غسل را کامل کند.

حکم غسل جبیره ای (به‌جز غسل میت)

همانند وضوی جبیره ای است، با این تفاوت که در غسل جبیره ای اگر محل جبیره دارای زخم یا دمل باشد مکلف بین غسل با مسح روی جبیره و بین تیمم مختار است، و اما اگر جبیره بر روی شکستگی باشد در این صورت غسل با مسح روی جبیره بر او متعین است.

چیزهایی که سبب واجب شدن غسل می‌شوند عبارتند از:

  1. جنابت
  2. حیض
  3. نفاس
  4. استحاضه
  5. فوت شدن
  6. مس میت

نحوه و شرایط انجام وضو جبیره برای تاتو ابرو

در صورتیکه آب برای زخم تاتو ضرر دارد، باید وضو به صورت جبیره انجام شود، برای انجام وضوی جبیره برای تاتو ابرو، شخص باید:

  1. اطراف زخم را بشوید
  2. چنانچه کشیدن دست‌تر روی زخم ضرر ندارد، بهتر است روی آن دست‌تر بکشد
  3. سپس پارچه پاکی روی زخم قرار بده و روی آن هم دست‌تر بکشد

اما اگر این مقدار رطوبت نیز برای آن ضرر دارد، بنابر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی زخم بگذارد و با دست تر روی پارچه بکشد.

احکام وضوی جبیره

  1. مسأله ۳۲۳ ـ اگر در یکی از جاهای وضو زخم یا دمل یا شکستگی باشد، چنانچه روی آن باز است و آب ضرر ندارد، باید به طور معمول وضو گرفت.
  2. مسأله ۳۲۴ ـ اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت و دست‌ها است و روی آن باز است و آب ریختن روی آن ضرر دارد، باید اطراف زخم یا دمل را ـ به‌طوری که در وضو گفته شد ـ از بالا به پائین بشوید، و بهتر آن است که چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد، و بعد پارچه پاکی روی آن بگذارد و دست تر را روی پارچه نیز بکشد. و اما در شکستگی لازم است تیمم بنماید.
  3. مسأله ۳۲۵ ـ اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها است و روی آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح کند به این معنی که زخم مثلاً تمام محل مسح را گرفته باشد، یا آنکه از مسح جاهای سالم نیز متمکن نباشد، در این صورت لازم است تیمّم نماید، و بنا بر احتیاط مستحب وضو نیز گرفته و پارچه پاکی روی آن بگذارد، و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند.
  4. مسأله ۳۲۶ ـ اگر روی دمل یا زخم یا شکستگی بسته باشد، چنانچه باز کردن آن بدون مشقت ممکن است و آب هم برای آن ضرر ندارد، باید باز کند و وضو بگیرد، چه زخم و مانند آن در صورت و دست‌ها باشد، یا جلوی سر و روی پاها باشد.
  5. مسأله ۳۲۷ ـ اگر زخم یا دمل یا شکستگی که بسته است در صورت یا دست‌ها باشد، چنانچه باز کردن و ریختن آب روی آن ضرر دارد، باید مقداری را که ممکن است از اطراف شسته ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ روی جبیره را مسح نماید.
  6. مسأله ۳۲۸ ـ اگر نمی‏شود روی زخم را باز کرد ولی زخم و چیزی که روی آن گذاشته شده پاک است، و رساندن آب به زخم ممکن است و ضرر هم ندارد، باید آب را به روی زخم از بالا به پائین برساند، و اگر زخم یا چیزی که روی آن گذاشته شده نجس است، چنانچه آب کشیدن آن و رساندن آب به روی زخم ممکن باشد باید آن را آب بکشد، و موقع وضو آب را به زخم برساند، و در صورتی که آب برای زخم ضرر ندارد ولی آب کشیدن آن ممکن نیست، یا باز کردن زخم موجب مشقت یا ضرر است باید تیمم نماید.
  7. مسأله ۳۲۹ ـ اگر جبیره تمام بعضی از اعضای وضو را فرا گرفته باشد، وضوی جبیره ای کافی است، ولی اگر تمام اعضای وضو را یا بیشتر آن گرفته باشد بنا بر احتیاط باید تیمم نماید و وضوی جبیره نیز بگیرد.
  8. مسأله ۳۳۰ ـ لازم نیست جبیره از جنس چیزهایی باشد که نماز در او جایز است، بلکه اگر از حریر یا از اجزاء حیوانی که خوردن گوشت آن جایز نیست بوده باشد، مسح بر آن جایز است.
  9. مسأله ۳۳۱ ـ کسی که در کف دست و انگشت‌ها جبیره دارد، و در موقع وضو دست تر روی آن کشیده است، سر و پا را با همان رطوبت مسح کند.
  10. مسأله ۳۳۲ ـ اگر جبیره تمام پهنای روی پا را گرفته ولی مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است، باید جاهایی که باز است روی پا را، و جایی که جبیره است روی جبیره را مسح کند.
  11. مسأله ۳۳۳ ـ اگر در صورت یا دست‌ها چند جبیره باشد، باید بین آنها را بشوید، و اگر جبیره‌ها در سر یا روی پاها باشد، باید بین آنها را مسح کند، و در جاهایی که جبیره است باید به دستور جبیره عمل نماید.
  12. مسأله ۳۳۴ ـ اگر جبیره بیشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن بدون مشقت ممکن نیست باید تیمم نماید، مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع نماید. و در هر دو صورت اگر برداشتن جبیره بدون مشقت ممکن است باید جبیره را بردارد، پس اگر زخم در صورت و دست‌ها است اطراف آن را بشوید، و اگر در سر یا روی پاها است اطراف آن را مسح کند، و برای جای زخم به دستور جبیره عمل نماید.
  13. مسأله ۳۳۵ ـ اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد، باید تیمم کند.
  14. مسأله ۳۳۶ ـ اگر جایی از اعضای وضو را رگ زده است و نمی‌تواند آن را آب بکشد، لازم است تیمم نماید، ولی اگر آب برای آن ضرر دارد باید به دستور جبیره عمل کند.
  15. مسأله ۳۳۷ ـ اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به‌قدری مشقت دارد که نمی‏شود تحمّل کرد، وظیفه‌اش تیمم است مگر آنکه آن چیز در مواضع تیمم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمم جمع کند، و اگر آن چیزی که چسبیده دوا باشد حکم جبیره را دارد.
  16. مسأله ۳۳۸ ـ در غیر غسل میت از سایر اغسال، غسل جبیره ای مثل وضوی جبیره ای است، ولی باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ آن را ترتیبی بجا آورند، و اگر در بدن زخم یا دمل باشد مکلف مخیر است بین غسل و تیمم، و در صورتی که غسل را اختیار کند و روی زخم باز باشد احتیاط مستحب آن است که پارچه پاکی روی زخم یا دمل باز گذاشته و روی پارچه را مسح نماید. و اما اگر در بدن شکستگی باشد باید غسل نماید، و احتیاطاً روی جبیره را هم مسح کند، و در صورتی که مسح روی جبیره ممکن نباشد یا اینکه محل شکسته باز باشد لازم است تیمم کند.
  17. مسأله ۳۳۹ ـ کسی که وظیفه او تیمم است اگر در بعضی از جاهای تیمم او زخم یا دمل یا شکستگی باشد، باید به دستور وضوی جبیره ای، تیمم جبیره ای نماید.
  18. مسأله ۳۴۰ ـ کسی که باید با وضو یا غسل جبیره ای نماز بخواند، چنانچه بداند که تا آخر وقت عذر او برطرف نمی‏شود، می‌تواند در اوّل وقت نماز بخواند، ولی اگر امید دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شود، بهتر آن است که صبر کند، و چنانچه عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیره ای بجا آورد. و در صورتی که اوّل وقت نماز را خواند و تا آخر وقت عذرش برطرف شد، احتیاط مستحب آن است که وضو گرفته یا غسل کرده و نماز را اعاده نماید.
  19. مسأله ۳۴۱ ـ اگر پانسمان بر ظاهر چشم باشد و بیمارى درون چشم است باید تیمم نماید.
  20. مسأله ۳۴۲ ـ کسی که نمی‏داند وظیفه‌اش تیمم است یا وضوی جبیره‌ای ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید هر دو را بجا آورد.
  21. مسأله ۳۴۳ ـ نمازهایی را که انسان با وضوی جبیره‌ای خوانده صحیح است و می‌تواند با آن وضو نمازهای بعدی را نیز بجا آورد.

غسل جبیره از نظر آیت الله خامنه‌ای

اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ. ولو با صرف هزینه ممکن ـ. برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ. ولو در روز‌های بعد ـ. باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

نحوه ی انجام غسل جبیره ای از نظر آیت الله مکارم شیرازی

هرگاه روی آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زیادی ندارد و آب هم برای آن مضر نیست، باید آن را باز کند غسل کند. در غیر این صورت، اطراف آن را بشوید و بنابراحتیاط مستحب، روی جبیره را نیز مسح کند و اگر جبیره، نجس است یا نمی شود روی آن دست تر بکشد، پارچه پاکی را بر آن ببندد و دست تر روی آن بکشد.


بیشتر بخوانید :

غسل جمعه - شیوه غسل جمعه و احکام آن

آیا میشود غسل حیض و جنابت را با هم انجام داد؟

غسل نفاس چیست؟ آیا غسل نفاس واجب است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits