دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی ارجحیت نماز اول وقت یا پاسخ به ارباب رجوع ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که به شرکت و یا ارگانی مراجعه و بعد از مدت طولانی انتظار نوبت به شما میرسد و با این پاسخ مواجه میشوید (زمان پاسخ دهی بعد از نماز). و یا اینکه اول نماز بعد کار ارباب رجوع. در این قسمت قصد داریم تا شما را با نظر مراجع...

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با ارجحیت نماز اول وقت یا کار ارباب رجوع آشنایی کامل پیدا کنید

عبودیت و بندگی خداوند را می‌توان اساس دین مبین اسلام بشمار آورد، که در شعار اصلی اسلام یعنی (لااله الاالله) وجود دارد. یکی از شعائر اصلی که در دین مبین اسلام بدان توجه بسیاری شده است نماز می‌باشد. که امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: روز قیامت اولین چیزی که از بنده محاسبه می‏‌شود نماز است. اگر از او نماز پذیرفته شد، سایر اعمالش نیز پذیرفته می‏‌شود اما اگر نماز او رد شد سایر اعمال [نیک] او نیز رد خواهد شد. و آنچه که فضیلت نماز را بیشتر می کند نماز به جماعت است که در دین اسلام ثوابهای مختلفی مانند یک نماز جماعت 25 برابر نماز فرداست ذکرشده است.در ادامه با ما همراه باشید تا نماز اول وقت یا کار ارباب رجوع را بررسی کنیم.

خدمت به مردم یا نماز اول وقت ؟

علاوه بر این که نباید فراموش کرد که بالاتر از خدمت به مردم خدمت به خالق و پروردگار عالمیان در روى زمین مى باشد و نماز خدمت به خداوند متعال است که هیچ چیز جایگزین آن نمى شود.

با توجه به اهمیت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، مناسب است کارمندان، روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند ولى باید به گونه‌اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله براى تأخیر انداختن کارهاى مراجعه‌ کنندگان نشود.

امام صادق علیه السلام فرموده اند: «إِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِى الْأَرْضِ فَلَیسَ شَى ءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ تَعْدِلُ الصَّلاَة»7؛ «پیروى و اطاعت از پروردگار خدمت کردن به او در زمین است و هیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست».

دستورات دین مقدس اسلام هر کدام در جاى خود خوب و مناسب است و هر کدام اثر و نورانیت و کمال بخشى خاص خود را دارد. همان گونه که سیرى جاى تشنگى را نمى گیرد و سیرابى جایگزین گرسنگى نمى شود، در تعالیم اسلام نیز خدمت به خلق جاى نماز را نمى گیرد و نماز جایگزین خدمت به مردم نمى شود.
البته در مورد نمازهاى مستحبّى مى توان گفت که اگر با خدمت به مردم تعارض داشته باشد، در این صورت خدمت به خلق، تقدم دارد.

نکته : نکته مهم این است که معمولاً همین تعارض و تقابل میان نماز مستحبّى و خدمت به خلق موردى و مختص موارد خاصى است و این گونه نیست که من همیشه نماز مستحبّى و نافله را به خاطر خدمت به مردم ترک کنم چون این خود از دام شیطان براى محروم کردن بندگان مؤمن از فیض نماز مستحبّى است

نماز اول وقت یا پاسخ به ارباب رجوع

نماز اول وقت یا کار ارباب رجوع ؟

بررسی نماز اول وقت یا کار ارباب رجوع از نطر مراجع تقلید:

آیت الله العظمی خامنه ای:

با توجه به اهمیت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولى باید به‌گونه‌‏اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله‌‏اى براى به تأخیرانداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

آیت الله العظمی سیستانی:

اگر به موجب قرارداد کارمندی ملزم به ترک چنین کارهایی در وقت اداری نباشید اشکال ندارد.

آیت الله دوزدوزانی تبریزی:مسلمان مامور است که نماز را در اول وقت بخواند و در بعضی از موارد باید اهم و مهم را مراعات کرد

آیت الله العظمی مکارم شیراری:

با توجه به این که اقامه نماز وقت چندانی نمی خواهد در صورتی که فقط به انجام نماز قناعت می کنید، اشکالی ندارد.

آیت الله گرامی قمی:اگر مراجعین هستند و معطل هستند کار آنها مقدم است

آیت الله العظمی مظاهری :

شرکت در نماز جماعت و اقامۀ نماز اوّل وقت بسیار فضیلت دارد و ترک محلّ کار به این اندازه جایز است؛ امّا باید بیش از وقت نماز، ارباب رجوع را معطّل نگذارند.

آیت الله علوی گرگانی:

چنانچه قانون کلی اداره آن باشد که موقع نماز کار تعطیل شود و نماز خوانده شود و یا ارباب رجوع در این ساعات بسیار کم باشد نماز مقدم است اما اگر قانونی توسط مدیر اداره گذاشته نشود و یا تعطیل بودن کار در این ساعت به اطلاع عموم ارباب رجوع نرسیده باشد باید به کار ارباب رجوع رسیدگی شود و سپس نماز خوانده شود

آیت الله العظمی نوری همدانی:

نماز اول وقت اولی است.

نماز اول وقت یا کار ارباب رجوع ؟

پاسخ به ارباب رجوع مهم است یا نماز اول وقت ؟

آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: بترسید از ظلم در حق کسی که غیر از خدا کسی را ندارد، پارتی ندارد، قلم ندارد، پول ندارد و اگر ظلم ببینید تنها نفرین می کند و این ترس آور است. او که سخنان خود را با تبریک ایام و اعیاد قربان و غدیر آغاز کرده بود از فرماندار شهرستان برای تشکیل جلسه شورای اداری بعد از یک فاصله زمانی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که روند تشکیل جلسات اینچنین ادامه داشته باشد.

تقابل میان نماز اول وقت و خدمت به مردم

با توجه به این فضیلت هایی که در باب هم نماز اول وقت و جماعت و هم خدمت به مردم بیان شده است آنچه در ادارات کشورمان به چشم می ‌آید، اینکه در تقابل میان نماز اول وقت و جماعت با مراجعه‌ ی ارباب رجوع در ادارات کدام باید مقدم شود در حالی که حتی در بعضی از ادارات وقت مخصوصی را برای نماز جماعت قرار می دهند.
نکته ی مهمی که باید به آن توجه کرد این است که با توجه به اهمیت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت بسیار زیاد نماز جماعت، مناسب است کارمندان، روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند ولى باید به گونه‌اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله براى تأخیر انداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

امام جعه همدان تصریح کرد: هر وقت دیدید وضع عموم مردم بهنجار نیست و گرفتارند بدانید که ما خوب عمل نکرده‌ایم که اگر ما خوب عمل می کردیم آنها به روزگار سیاه نمی نشستند. وی با اشاره به تاثیر ارتباط مسوولان و مردم و بیان این مثل که" از کوزه همان برون تراود که از اوست" بیان داشت: مگر می شود درون کوزه سرکه ریخته شود و از آن عسل تراوش کند، از جمله مشکلات در برخی ادارات این است که با پنبه قانون سر ارباب رجوع را می برند و آب از آب تکان نمی خورد.

بیشتر بخوانید:

ثواب و برکات خواندن نماز اول وقت

چگونه فرزند خود را به نماز خواندن علاقه مند کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits