دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
متن سخنرانی استاد فرحزاد در رابطه با ماه محرم
7
زمان مطالعه: 10 دقیقه
این عزاداری ها خیلی مهم است.هر کسی توفیق گریه بر امام حسین علیه السلام را ندارد. گریه باید با ولایت باشد. دشمنان اهل بیت علیهم السلام هم بر ایشان گریه کردند. در ادامه با سخنان گهربار استاد فرحزاد همراه ما باشید.

سخنرانی استاد فرحزاد در رابطه با ماه محرم

شکر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام

این عزاداری ها خیلی مهم است. باید قدر این ها را بدانیم. آدم بی ولایت چیزی ندارد. آدم با ولایت زنده است و عاقبتش هم به خیر است. این نعمت ولایت را شکر کنید که نعمت خیلی بزرگی است. هر کسی توفیق گریه بر امام حسین علیه السلام را ندارد.

اهمیت نیت در روضه و عزاداری

نیت ما براى حسین بن علی علیه السلام است یا بر قرض خودمان گریه می کنیم. گریه باید با ولایت باشد. دشمنان اهل بیت علیهم السلام هم بر ایشان گریه کردند.

اما آیا هر گریه ای انسان را نجات می دهد؟ مردم شام و کوفه هم گریه کردند. در همه مقاتل نوشته اند که عمر سعد هم زمانی که حضرت زینب علیها السلام در قتلگاه بود گریه کرد.

گریه باید با محبت باشد و قبول اهل بیت علیهم السلام باشد.

مرحوم نوری هم در کتاب لؤلؤ و مرجان و شهید مطهری در یکی از کتاب هایش نقل کرده است شخصی در سفر خراسان از روستایی رد می شد و هنگام نماز برای نماز جماعت به مسجد روستا رفت و دید کنار منبر یک ظرف بزرگ گذاشته بودند و خادم مسجد داخل این ظرف بزرگ را پر از سنگ کرد.

این شخص مسافر تعجب می کند و به خادم می گوید این سنگ ها چیست؟ خادم می گوید در محرم آقا که روضه می خواند مردم گریه نمی کنند ما چراغ ها را خاموش می کنیم و سنگ ها را به سر و کله امان می زنیم تا ناله امان بلند شود و گریه کنیم.

متاسفانه الان بعضی از مداح ها و روضه خوان ها هستند که هر چه روضه می خوانند مردم گریه نمی کنند می گویند آی مریض دارها کجا نشستید. آی قرض داران. آی دردمندان و خودشان هق هق گریه می کنند.

نیت انسان خیلی مهم است که برای چه گریه می کند؟ آیا این گریه ها نجات دهنده است.آیا نیت اینها گریه بر امام حسین علیه السلام است یا برای قرض و مریضی.

ارزش گریه خالصانه برای حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام فرمود إنّما أحبّنا للّه و رسوله، جاء معنا یوم القیامة کهاتین و قرن بین سبّابتیه.اگر کسی برای خدا ما را دوست داشته باشد در روز قیامت مانند دو انگشت به هم چسبیده با جدمان پیغمبر وارد بهشت می شوند.

کربلای خالص، زیارت خالص، یا حسین خالص و روضه خالص حتی اگر دو نفر در روضه باشد؛ فرقش از زمین تا آسمان است با روضه و یا حسین بدون اخلاص و فرموده اند : من أحبنا للدنیا فان صاحب الدنیا یحبه البر و الفاجر.بعضی ها هم هستند برای دنیا ما را دوست دارند.

سورخوردن، شکم، چشم و هم چشمی فامیل اجری ندارد. خدا دنیا را به کافر، فرعون، قارون و یهودی هم می دهد.

برای خدا آنچه که ارزش دارد گریه خالصانه است.

حضرت امام صادق فرمودند فَلَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِی جَهَنَّمَ لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا[6] یعنی اگر یک قطره از گریه خالصی که عزادار امام حسین می ریزد به آتش جهنم افکنده بشود آتش جهنم را خاموش می کند. و هر مرضی را شفا می دهد.

شفابخشی اشک ریخته شده در عزای حسین علیه السلام

یکی از اساتید حوزه علمیه قم می فرمودند طلبه ای دخترش سرطان گرفته بود. دخترش را پیش من آورد.

گفتم کاری از دست من برنمی آید. اما اصرار کرد. گفتم شما تشریف ببرید و من فردا شما را خبر می کنم.

گفت من معمولاً نصف شب بلند می شوم و اگر هوا خوب باشد زیر آسمان با خدا درد دل می کنم.

آن شب هم گفتم خدایا این بنده تو به پیش من آمده است نمی خواهم ناامید برگردد وقتی استغاثه کردم به دلم افتاد شفای این بچه در اشک چشم گریه کن امام حسین علیه السلام است و باید قطرات اشک چشم به آن دختر می دادیم.

روضه ای خواندم و حالم منقلب شد و اشک ها را در آن استکان ریختم فردا که پدر بچه آمد مقداری آب هم با آن اشک مخلوط کردم و دادم و گفتم انشاالله این آب متبرک است ولی نگفتم که چه چیزی است.

این طلبه رفت بعد از مدتی آمد و گفت این چه آبی بود که به من دادی؟ گفتم: این قطرات اشکی بود که برای روضه امام حسین علیه السلام خالصانه ریخته شده بود.

طلبه گفت: دخترم را به آزمایشگاه بردم و به من گفتند این بچه نه مشکل خونی دارد و نه سرطان دارد.

نیت های ناخالص در مجالس روضه حسین علیه السلام

یکی از رفقا می گفت یک آقایی بین زن ها روضه می خواند ولی زن ها گریه نمی کردند. بچه ای به مادرش گفت که مامان یک بشگون از من بگیر تا من گریه کنم و دل این روضه خوان شاد بشود.

در کتاب منهاج السرور آمده است چوپانی بیابانی میهمان شخصی شده بود. میزبان به چوپان گفت جایی مجلس روضه خوبی است با هم برویم و او را مجلس روضه می برد.

چوپان مقداری که پای منبر نشست یک باره شروع کرد به هق هق و با صدای بلند گریه می کرد و می گفت آه صاحب درد را باشد اثر.

از شدت گریه او اطرافیان هم حالشان بد شد و یاد قرض و گرفتاری هایشان افتادند.

یکی از اساتید ما می فرمود سردسته یکی از هیئت های معروف قم را در خواب دیدم که جایش در بهشت خیلی پایین است.

با خودم گفتم من فکر می کردم جایش باید خیلی بالا باشد. به او گفتم: چه خبر؟ گفت: وَا حَسْرَتَا امام حسین را خیلی ارزان فروختم. من دنبال چشم و هم چشمی و ریا و تظاهر بودم.

یکی از علما شوخی می کرد می گفت بهشت طویله هم دارد. بعضی ها را می برند داخل طویله جا می دهند بعضی را می برند اعلا درجه بهشت با امامان جا می دهند.

روایت داریم اگر در پرونده انسان فقط یک عمل خالص باشدکارش درست است. من قبل الله منه حسنة واحدة لم یعذبه أبدا و دخل الجنة.

مداحی به من گفت حاج آقا ماه محرم من را به جایی دعوت کردند و یک چک سفید دادند تا مبلغ را خودم بنویسم ولی یک شرط گذاشتند و گفتند محله کناری ما خیلی پررو شده اند باید روی آنها را کم کنی.

این نیت ما شده است. اینجا دیگر خدا مطرح نیست از امام حسین علیه السلام خبری نیست.

حقیقت درس امام حسین علیه السلام

یک آقایی برای من نقل کرد گفت چند روز قبل یکی از رفقایم در حرم امام رضا علیه السلام مکاشفه ای داشته است و نقل کرد که این بنده خدا یک ندای غیبی به گوشش می خورد و می گوید آی مردم چقدر شما بد هستید راه امام حسین علیه السلام می گوید این است که در راه خدا داشته هایش را بدهد.

شما همیشه می خواهید بگیرید. درس امام حسین درس قربانی شدن، ایثار، فداکاری و گذشت است نه گرفتن و از دیگران کندن.

آیا ما حاضریم به اطرافیان، همسایگان، فامیل و دوستانمان کمک کنیم. متاسفانه ما به نزدیک ترین فردمان حاضر به کمک نیستیم.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

جابر از چهارده معصوم علیهم السلام، هفت معصوم علیهم السلام را، زیارت کرده است و از خدمت آنها استفاده کرده است.

جابر به همراه عطیه، که از شاگردانش و دوستانش بود در اربعین حسینی به کربلا آمد.

در کنار فرات غسل زیارت کرد. عطیه دستش را گرفت. به زیارت که می آمدند، قدم هایش را کوتاه بر می داشت. عطیه گفت: چرا آرام و کوتاه قدم برمی داری؟ فرمود: که از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) خدا شنیدم، هر کسی به زیارت فرزندم امام حسین(علیه السلام ) می رود، هر قدمش ثواب یک حج عمره است.

عظمت دستگاه امام حسین علیه السلام

واقعا دستگاه امام حسین(علیه السلام ) شگفتی هایی دارد؛ که از عقل ما و فهم ما فراتر است.

همان طور که ایثار و گذشت امام حسین(علیه السلام ) هم یک ایثار و گذشت ویژه ای بوده است.

کی حاضر است، در راه خدا همه هستیش را، همه برادرهایش، بچه هاش و یارانش را، فدا کند، خودش را فدا کند، استخوان هایش خورد بشود.

از زن و فرزند و خانمان بگذشتی اما آدم نگذشت ز یک دانه گندم.

دربهشت خدا به حضرت آدم(علیه السلام ) فرمود: که از این دانه گندم نخور؛ ولی خورد.

معنای بذل و بذل امام حسین علیه السلام

می دانی حضرت زینب(سلام الله علیها ) را چقدر دوست دارد؟ امام حسین(علیه السلام) برای چی حاضر می شود که حضرت زینب این همه اسارت و ذلت بکشد.

به خاطر خدا، حاضر شد؛ تمام این ایثار ها را بکند. ما در زیارت اربعین می گوییم: که امام حسین(علیه السلام) بذل کرد.

بذل به چیزی می گویند، که طرف بدون چشم داشت و طمع ببخشد. یعنی اصلا هیچ به برگشتش فکر ندارد.

ابا عبدالله خون دلش را در راه خدا برای اینکه بنده ها را از جهالت و گمراهی نجات بدهد، بذل کرد.

من مادری را سرغ دارم که به پسرش خیلی علاقه دارد ولی وقتی زلزله آمد، اصلا فراموش کرد که پسری دارد.

توی حیاط آمد بعد از این که زلزله تمام شد، یادش آمد که پسری دارد؛ که خیلی دوستش دارد.

در موقع گرفتاری ها معلوم می شود، چه کسی به فکر چه کسی است. ولی آقا ابا عبدالله(علیه السلام) برای این که بندگان خدا را نجات بدهد، از همه هستیش گذشت.

دیدار امام حسین علیه السلام از خادمش هنگام مرگ

یکی از رفقا می گفت: که در مشهد یک تارجری بود؛ که خیلی به امام حسین(علیه السلام) علاقه داشت.

می رفت مجلس امام حسین(علیه السلام) چایی می ریخت. چندین سال چایی ریز امام حسین(علیه السلام) بود. اواخر عمر مریض شد، توی خانه افتاد. دیگراز خانه نمی توانست بیرون بیاید.

هر شب هم یکی از بچه هایش می رفت پرستاریش می کرد. یک شب یکی از پسرهایش می گفت: که من دیدم آقام حالش خیلی منقلب و مضطرب است.

گفتم: بابا جان حالتان خوب نیست، می خواهید بروم دکتر بیاورم. گفت: نه کار ما از دکتر گذشته دیگر.

گفتم: حالش را داری، ماشین را آماده کنم، ببرمت به زیارت امام هشتم علی بن موسی الرضا(علیه السلام). گفت: من زیارت خیلی رفتم، حالا نوبت آن هاست، که به دیدن من بیایند.

گفت: من دیدم حال پدرم خیلی منقلب است. ولی یک وقت با زحمت بلند شد، مودب نشست.

گفتم: بابا جان شما که حال نشستن نداری، دراز بکش، استراحت کنید. فرمود: فرزندم مگر چشمانت نمی بیند، آقا امام حسین(علیه السلام) به دیدن من آمده، من به احترام اربابم نشستم.

گفت: سلام داد السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ بعد هم دراز کشید و از دنیا رفت. معلوم شد، آقا امام حسین(علیه السلام) در لحظه آخر به دیدنش آمده است.

بیشتر بخوانید:

ناگفته ها درباره قمر بنى هاشم - علم و معرفت حضرت ابوالفضل عباس(ع ...

ثواب خواندن حدیث کساء و نظر آیت الله بهجت در مورد حدیث کساء



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits